Onko yksinhuoltajat suurennuslasin alla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yh-äiti

Vieras
Hei!
Onko muilla yksinhuoltajilla vastaavia tuntemuksia? Päiväkodissa tuntuu, ettei ole ihan "samanarvoista" kohtelu. Esim. jos lapsi on kaatunut ja saanut mustelman, niin hoitajat kysyvät, että mistä se on tullut tai jos lapsella on jalka kipeä, niin kysytään et miksi se on kipeä? Meidän lapsi on sen verran "klohnu" että kompuroi aika usein ja kun on minä itse tyyppiä, että esim. autosta ei saa auttaa pois , vaan itse on tultava omin avuin, niin tulos on se, että saattaa olla rähmällään maassa. Jotenki tuntuu noi kyselyt kuitenki aika ikäviltä, vaikka lapsen parhaaksi tietysti onkin. Mutta kyselläänkö noin tarkasti myös "ei " yksinhuoltajilta?

No voi ollakin että oot suurennuslasin alla, mutta ihan vaan siksi että haluavat lapsen parasta. Kokeilepa kääntää juttu niin, että rupeet aina kyselemään, kuinka voisit lasta auttaa että ei niin kolhisi itseään. Ja sit kun saat hyviä vinkkejä, niin kokeilet niitä kanssa ja puhut hoitajille miten vaikutti. Yritätte vähän niinku yhdessä auttaa lasta :)

Terveisin lapsen ekat 10 v yksinhuoltajana ollut äiti.

No silloin kun pojalla oli ekaluokalla koululääkärin tarkastus, ja siellä oli vanhempi mukana, niin se rouvashenkilö valkoisessaan takissaan katsoi silmälasiensa yli nenä kohti lattiaa mua, ja sanoi "Niin, hän oli siis avioerolapsi?" Mä olin ihan että :o , että mitenkäs se terveyteen vaikuttaa.. olin ihan hämilläni... Vastasin vaan että kyllä, hän on 2 vuotiaasta lähtien saanut miehenmallia aivan loistavasta miehestä, oma isä häipyi kun hän oli 3kk, että tuskin poika edes tietää mikä on avioerolapsi ja se ei mitenkään vaikuta tähän lapseen eikä hänen persoonaansa.. Kummallista asennetta kyllä.. :/

Kiitos vastauksista!
Aika kurjalta tuntuu myös se, että kun lapsi hoitoon viedessä kiukuttelee ja haluaa jäädä autoon istumaan ja kun sitten on pakko kiireessä vaan viedä lapsi kiukuttelevana ja parkuvana sisälle, niin hoitaja tulee vastaan ja syyttävästi kysyy, että minkä takia lapsi itkee...Yksinhuoltaja arki ei oo muutenkaan ruusuilla tanssimista, niin ois tärkeämpää hoitajien "tukea" äitiä, kuin lisätä arkeen "huolta".

Mutterille vastaan ystäväni tilanteesta, joka oli myös kahden lapsen yh. Vanhempi tyttö menestyi hyvin koulussa ja kun oli ollut keskustelu opinto-ohjaajan kanssa, niin hän oli lipsauttanut, että tyttö on hyvin pärjännyt vaikka onkin yksinhuoltaja perheestä...

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äiti:
Mutterille vastaan ystäväni tilanteesta, joka oli myös kahden lapsen yh. Vanhempi tyttö menestyi hyvin koulussa ja kun oli ollut keskustelu opinto-ohjaajan kanssa, niin hän oli lipsauttanut, että tyttö on hyvin pärjännyt vaikka onkin yksinhuoltaja perheestä...

Ohhoh mitä sammakoita suusta ihmisiltä pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äiti:

Voi jestas..uskomatonta. Niin ja sitten on niitä ihmisiä jotka kuvittelee, että o äidin vika kun isä ei tapaa lasta. Että äiti kieltäny tapaamasta, voi joissakin tapauksissa ollakin. Mutta tiedän eräänkin tapauksen jossa tämän naisen ex-mies ei ole itse halunnut pitää YHTÄÄN MITÄÄN yhteyttä lapseensa ja tähän ex-vaimoonsa.

Mie oon yh, mutta onneksi en ole törmännyt samaan kuin sinä. Ainut asia missä voisin kuvitella, että tarhan henkilökunta käyttäytyy minun kanssani eritavalla kuin ydinperheiden on se, että kehottavat minua olemaan hakematta lasta liian aikaisin pois. Toissa viikolla oli juuri tällainen tilanne, kun minulla oli koulua vain tunti aamusta niin ehdottivat, että hakisin lapsen vasta ruuan jälkeen ennen päikkäreitä. En mie osaa ottaa tuota pahana vaan käsitän sen avun tarjoamisena. Ainoa paikka missä me yh:t ollaan kakkoskansalaisia on tämä palsta ja punaisesta ruksista ruudun yläkulmassa pääsee nopeasti pompahtamaan takaisin ykkösluokkaan =) Tai sitten vain jättääpi kolmosluokkalaisten kiusaamiset omaan arvoonsa ja jatkaa jutustelua...

Mun mielestä kyllä pienissä kaupungeissa kuten täälläkin on yh:t "suurennuslasin alla". Tää paikka on vaan täynnä kyräileviä vanhoja mummeliinia ym jotka kuvittelevat että osaavat hoitaa asiat paremmin kuin joku yh-äiti ja herkästi ollaan soittelemassa sossuun vaikkei olisi aihettakaan, tehään niinkuin kiusaa tahallaan, oon sen kuullut muittenkin yh-äitien kautta.

tuota se riippuu ihan hoitajasta. mutta siis pikemmin se menee niin päin että mä en tajua miksi hoidossa ei vahdita lapsia niin että ei oo 20mustelmaa jaloissa parin päivän aikana! :o

Ei ole samaa fiilistä. Tosin olen itsekin ollut päiväkodeissa töissä ja minut tunnetaan. Turha alkaa ryttyillä mun kanssani. Kuopukseni on kova saamaan haavoja ja vammoja, mutta on samanlainen myös tarhassa, joten eivät ihmettele.

Yhteistyössä