oon kuvitellu, et jotkut asiat vaan on itsestäänselviä aikuisille ihmisille... mut ei..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanhempiin kyrpiintynyt!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kyllä mua jurppii mennä töihin liian aikasin ja tehdä ylitöitä, mulla on omakin lapsi haettavana ja hoidettavana!! jos joku ei hae lastaan meiltä ajoissa, niin myös mun lapseni joutuu oleen myöhempään ja mun lapseni hoitotädin päivä venyy myös ja jos hänellä on lapsi hoidossa, niin senkin hoitajan päivä venyy jnejnejne... vois hiukan ajatella!!
kyllä, kirjoitin tuliseen sävyyn koska mua KORPEAA tollanen itsekkyys.
ja tota meininkiä on jatkunut jo kauan ennenkun mä tuolla aloitin.
Hoidat muiden lapsia ja omaa lastasi taas hoitaa joku muu?

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
no kyllä mua jurppii mennä töihin liian aikasin ja tehdä ylitöitä, mulla on omakin lapsi haettavana ja hoidettavana!! jos joku ei hae lastaan meiltä ajoissa, niin myös mun lapseni joutuu oleen myöhempään ja mun lapseni hoitotädin päivä venyy myös ja jos hänellä on lapsi hoidossa, niin senkin hoitajan päivä venyy jnejnejne... vois hiukan ajatella!!

miten monessa työpaikassa voit ottaa oman lapsen mukaan? eikö oikeesti ole koskaan käynyt mielessä että on niillä hoitajillakin lapsia, ja että ovat töissä siellä päikkärillä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä päikkärissä tarvitsevat lasten hoitoajat ja päivät senkin takia että osaavat tilata oikean määrän ruokaa. Esim jos välipalana on jäätelöä, ei sitä tule varalta muutamaa ylimääräistä eikä hoitajilla ole lupa tilata kuin sen verran mitä on ilmoitettu että siihen aikaan on hoidossa. hoitajien työvuorot suunnitellaan sen mukaan minkäverran lapsia on mihinkin aikaan hoidossa. Esim jos aamulla ennen 8 tuleekin sen5 sijaan 11, on sillä yhdellä hoitajalla tiukat paikat. Jos hoitoajat ilmoitettais, olis mahdollista laittaa se 2 hoitajaa ja turvallisuus lastenkin kannalta olis parempi. Meillä on se käytäntö että jos sitä vikaa lasta ei ole haettu ilmoitettuun aikaan ja vanhemmat ei vastaa puhelimeen, otetaan yhteys sosiaalipuolelle. Hoitaja ei ole vastuussa jäämään lapsen kans ylitöihin kovin pitkäksi aikaa vaan viedään lastenkotiin odottelemaan vanhempia. Tämä katsotaan siis heitteillejätöksi jos ei hoitoaikoja huolehdita. välillä on päiviä että eka lapsi tulee ilmoitetusti vasta klo 8, tällöin ei päiväkoti ole auki ennen sitä, ja ilmoittamatta tulevat lapset jäävät vanhempineen oven taakse koska paikalla ei ole ketään.

tässähän oli jo syitä miks se hoitoaikojen ilmoittaminen ei ole pelskästään hoitajien päähänpisto..

Alkuperäinen kirjoittaja ???:

miten monessa työpaikassa voit ottaa oman lapsen mukaan? eikö oikeesti ole koskaan käynyt mielessä että on niillä hoitajillakin lapsia, ja että ovat töissä siellä päikkärillä!

siis luuleeko joku, että päivähoidon työntekijät ottavat omat lapset mukaan TÖIHIN? kyllä minä ainakin vien ekana lapseni päiväkotiin ja sitten menen itse töihin toiseen päiväkotiin. Ja iltavuorosta jos minun töissä viimenen lapsi haetaan myöhässä niin oma lapseni odottelee päiväkodissaan minua myöhässä. Ketjureaktio..

Näköjään tarhantädit eivät saa sympatiaa vaikka vanhemmissa olisi oikeasti koopäitäkin. Vika on sen hoitajan asenteessa. Jokainen voi miettiä tilannetta omalle kohdalleen. Menet kuuteen töihin ja sinulle ilmoitetaan, että oho ei olis tarvinnut tulla kuin vasta kahdeksaan. Ja sitten kahdelta kun olet lähdössä, sinulle sanotaan että et sinä nyt voi lähteä kun työt on vielä tekemättä, ja aloitit vasta kahdeksalta.

Tai jos esim. kampaajan tai lääkärin asiakkaalle olisi varattu aika klo 15 ja hän mitään ilmoittamatta tulisikin klo 17 ja haluaisi hoidon koska aika oli varattu 2h sitten. Ja syynä olisi etten muistanu tai töissä venähti tms. Eihän tämmöinen peli oikeasti vetele missään muualla kuin näköjään päivähoidossa. Joskus ihan varmasti jokainen unohtaa asioita, mutta jos nämä unohdukset ovat jokaviikkoisia, niin alkais ainakin minua kyrsimään. Omassa työssäni minut saa raivon partaalle jo se, että kaikki palaverit alkavat 10-15 min myöhässä, kun henkilöt eivät osaa tulla paikalle ajoissa, varmasti kilahtaisin totaalisesti ap:n asemassa.

Itse olen sen verran ikävä ihminen, että varmasti säikäyttäisin esim. nuo myöhään tulevat vanhemmat jonkun kerran, kun tulevat nuppusiaan hakemaan, niin valot olisivatkin poissa eikä ketään näy missään. Odottelisin vaikka tunninkin ennen kuin ilmoittelisin missä lapsen kanssa ollaa. Tai aamulla olisikin tarha pimeänä kuudelta, ja lapsen vanhemmille sanottaisiin vaan että ei lapsi viimeksikään tullut, joten luultiin ettei tule nytkään. Mutta päivähoitajan on vaan otettava lapsi iloisen vastaan ihan joka aamu, vaikka vastaavassa tilanteessa muualla vanhempien kaltaista ihmistä ei kukaan haluaisi asiakkaakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi elämä...:
Ei tietenkään vie töihin penskojaan Tarkoitin tietysti, että mieluummin minä omiani hoitaisin, kuin muiden. Ja te vastaatte jotain rahaan liittyvää...

Ja kokillekko sanoisit että kyllä minä omalle perheelle olisin mieluummin laittamassa ruokaa kuin muille... Lastenhoitajantyö ei poikkea muusta työstä, samoista syistä sitäkin tehdään, että saadaan perheelle elanto. Toisilla on mahdollista jäädä kotitäidiksi, toisilla ei. Itse en saisi omasta lapsesta enää kotihoidontukea, mutta päivähoitoa tarvitsee. Pitäiskö mun jäädä työttömäksi ja luopua vakituisesta toimesta sun mielestä vaan siksi että mieluummin hoitaisin omaa 6v kotona kuin vieraitten lapsia. Kyllä olis kova työvoima pula jos kaikki hoitais lapsensa kotona siihen asti kun ne pärjäis yksin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä niin monia päiväkotitätejä riivaa?:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Ihan varmaan joo kaikki vanhemmat siellä tarhassa "huutaa", "käy päälle" ja "raivoaa". Ap liioittelee eli puhuu paskaa. Tuollaisella inhottavalla luonteenlaadulla varustettu ihminen vois hakeutua ihan muualle kuin päiväkotiin töihin. Vaikka sellaiseen ammattiin, jossa ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä.

En usko että ap kovinkaan paljoa liioitteli.

Elät aika pumpulissa, jos et inhottaviin ihmisiin ole törmännyt.

Eli onnekas olet! :D

Viimeksi törmäsin tuollaiseen inhottavaan ihmiseen, kun piti päättää lapsen hoitoonviennistä. Kyseessä oli erään yksityisen pk:n työntekijä, todella ennakkoluuloinen, määräilevä ja suppeakatsantokantainen jyrä.

Törmään joka viikko hankalahkoihin ihmisiin myös työssäni ihmisten parissa. Oma valoisa asenne ja ymmärtävä lähestymistapa sulattavat jään hankalimmankin tyypin ympäriltä. Niin minun kuuluu työssäni asennoitua konfliktitilanteisiin. Niin ap:n pitäisi suhtautua konfliktitilanteisiin. Ongelma vain on, että moni tarhatäti ei ymmärrä asemaansa ja paikkaansa tarhatätinä; lasten ja lasten vanhempien palvelijana.

Lastenhoitajan ja palvelijan työt ovat kaksi eri asiaa, se ei taida mennä sulle järkeen vaikka täällä kauniisti nyt hymyilenkin...

Ongelma vain on, että moni tarhatäti ei ymmärrä asemaansa ja paikkaansa tarhatätinä; lasten ja lasten vanhempien palvelijana.

Lastenhoitajan ja palvelijan työt ovat kaksi eri asiaa, se ei taida mennä sulle järkeen vaikka täällä kauniisti nyt hymyilenkin...

Minusta tuossa on kyllä sen verran totuuden siementäkin mukana, että jotkut hoitajat kuvittelevat olevansa jotain suuria lasten oikeuksien puolustajia. Aletaan heti ensikäynnillä saarnata siitä kuinka päiväkoti on oikeasti raskas paikka pienelle, pitäkää päivät mahdollisimman lyhyenä jne. Varmasti joku voikin tarvita muistutusta tuosta asiasta, mutta minä uskon että suurin osa perheistä käsittää sen kyllä itsekin, ja turha syyllistäminen ja marttyyriasenne ("minä täällä hoidan vanhempien hylkäämiä lapsia" ) on vain loukkaavaa, eikä kovin hyvä alku yhteistyölle.

Perhe ei voi suunnitella elämäänsä päiväkodin mukaan, vaan se suunnitellaan sen mukaan että pienillä lapsilla olisi hyvä olla. Eli jos lapsi on aamulla väsynyt ja on mahdollisuus jäädä kotiin nukkumaan vielä tunniksi, hullua olisi repiä lapsi ylös vain sen vuoksi että päiväkodin täti odottaa. Tai että perhe ilmoittaa hakuajan sen mukaan että varmasti ehtii hakemaan jos jonain päivänä työpäivä venähtääkin, hoitajat alkavat nurista siitä että lapsi haetaankin useimpina päivinä tuntia aiemmin ja hoitajia onkin varattu töihin liikaa suhteessa lapsiin.

Esim. kuopukseni pienten ryhmässä tuttavaani oli heti syyllistetty, ja siellä vaaditaan hoitoajat viiden minuutin tarkkuudella. Minulle tehtiin selväksi että minun koulumatkaani kuluu puoli tuntia, eli ilmeisesti lapsen hoitoaika saa alkaa 7.45 jos minun kouluni alkaa 8.15. Voin vain kuvitella että jos he tottuvat siihen että tiistaisin haen lapsen 15.30 ja ilmoitankin jollekin tiistaille hakuajaksi 16.30, koska pitäisi koululla tehdä jotain ryhmätehtävää tms., millaisen selostuksen joudun hoitajille antamaan etten ilkeyksissäni laiminlyö lastani.

Päiväkodin hoitajat eivät ole poliiseja, eivät lastensuojelun työntekijöitä eivätkä terveydenhuoltohenkilöstöä, joten heidän tehtävänään on puuttua ainoastaan räikeisiin laiminlyönteihin. Eikä esim. analysoida miksi joku lapsi on hoidossa vaikka äiti on kotona (äiti on luultavasti käynyt mielenterveytensä läpi asiantuntijan kanssa, sitä ei tarvitse enää selitellä hoitajille).

Suutari pysyköön lestissään.

Yhteistyössä