Ostaisitko mieluummin kalliin tontin ja halvan talopaketin siihen vai halvan tontin ja upean talon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Automaattisesti kauempana keskjuustasta/palveluista ei ole edes halvemmat tontit. Esim. Mun tontti on n. 40km:n päässä lähimmän kaupungin ydinkeskustasta ja palveluihin kuten kauppa ja koulu on n. 6 km matkaa. Tontti on n. 2ha järven rantatontti, rannalla ei muita taloja, eikä tulekaan, vesi ja viemäröinti on vesiosuuskunnan, lähin naapuri 0,5 km:n päässä. Tontilla tällä hetkellä valmiina 65m2 mökki+sauna ja autotalli. 2013 syksyllä valmistuu 300m2 omakotitalo lisäksi. Hinta-arvio tontista+rakennuksista valmiina 1,1 milj. euroa, josta uusi talo tietysti muonostaa aika paljon.

Mun mielestä, jos asuu omakotitalossa niin kyllä omalla pihalla pitää voida kulkea alasti ilman pelkoa kyttäävistä naapureista, ohiajavista autoista tai talon takana menevällä pururadalla olevista lenkkeilijöistä.

Jos kaipaisin näitä, muuttaisin kerrostaloon/rivariin.

Tämä siis minun mielipiteeni :)

Minulla ei ole mitään tarvetta kulkea ulkona alastomana. Haluan ottaa omalla pihalla aurinkoa, tehdä mehua omista marjoista ja syödä omia omenoita. Tykkään myös, että pihalla on kauniita kukkia ja kasvimaa, josta saa itse kasvatettua ruokaa. Lapsilla pitää myös olla tilaa leikkeihin, paikka trampoliinille, uima-altaalle, tikan heittoon, potkulautailuun ja pallon potkimiseen. Omalla pihalla pitää myös voida grillata ja pitää puutarhajuhlia. Tarvitsemme myös ison autotallin ja paljon varastotilaa.

Nämä asiat eivät onnistu kerrostalossa tai rivarien pienillä pihoilla. Sen sijaan omakotitalossa kaikki onnistuu juuri meidän tarpeidemme mukaisesti.

Sijainti on tosi oleellinen. Ettekö vois jo olemassa olevaa taloa ostaa, koska rakennusprojektiin menee aikaa kuitenkin reilusti ja näkisitte heti minkälainen talo on. Sitten teillä olisi ehkä mahdollista saada parempi sijaintikin. Itse en muuttaisi kauas palvelujen ulottumattomiin, koska lapsillekin on hyvä päästä kouluun/kavereille pyörällä sitten kun sen ikäisiä ovat enkä itsekään halua kaikkia iltoja istua autossa viemässä ja tuomassa lapsia harrastuksista ja käyttää kauppareissuihinkaan tuhottomasti vaivaa. Kaupungissa on vaivatonta kun voi piipahtaa lähikaupassa jos jotain puuttuu esim. kesken leiipomisen tai on vaikka särkylääkkeet loppu niin apteekki on lähellä.

Mikä teidän budjetti on?

[QUOTE="Vieras";28527169]Automaattisesti kauempana keskjuustasta/palveluista ei ole edes halvemmat tontit. Esim. Mun tontti on n. 40km:n päässä lähimmän kaupungin ydinkeskustasta ja palveluihin kuten kauppa ja koulu on n. 6 km matkaa. Tontti on n. 2ha järven rantatontti, rannalla ei muita taloja, eikä tulekaan, vesi ja viemäröinti on vesiosuuskunnan, lähin naapuri 0,5 km:n päässä. Tontilla tällä hetkellä valmiina 65m2 mökki+sauna ja autotalli. 2013 syksyllä valmistuu 300m2 omakotitalo lisäksi. Hinta-arvio tontista+rakennuksista valmiina 1,1 milj. euroa, josta uusi talo tietysti muonostaa aika paljon.[/QUOTE]

Siinä on sellainen ero, että sinulla ei ole tonttia, vaan tila. Juridisesti ja myöskin taloudellisesti ihan eri asia.

[QUOTE="Sari";28527178]Minulla ei ole mitään tarvetta kulkea ulkona alastomana. Haluan ottaa omalla pihalla aurinkoa, tehdä mehua omista marjoista ja syödä omia omenoita. Tykkään myös, että pihalla on kauniita kukkia ja kasvimaa, josta saa itse kasvatettua ruokaa. Lapsilla pitää myös olla tilaa leikkeihin, paikka trampoliinille, uima-altaalle, tikan heittoon, potkulautailuun ja pallon potkimiseen. Omalla pihalla pitää myös voida grillata ja pitää puutarhajuhlia. Tarvitsemme myös ison autotallin ja paljon varastotilaa.

Nämä asiat eivät onnistu kerrostalossa tai rivarien pienillä pihoilla. Sen sijaan omakotitalossa kaikki onnistuu juuri meidän tarpeidemme mukaisesti.[/QUOTE]

Meillä on samat tarpeet. Lisäksi tykkään olla tekemisissä naapureiden kanssa, jotka luojan kiitos, ovat mahtavaa sakkia. Lapsia ei pelota kotona, kun tietävät, että tien toiselta puolelta saa aina apua jos jotain tapahtuu. Naapurit myös vahtivat toistensa taloja lomien aikana ja onpa täällä yksi henkikin pelastettu naapurien ansiosta. Näitä etuja ei saa siellä, missä postin voi hakea alasti.

Meillä on samat tarpeet. Lisäksi tykkään olla tekemisissä naapureiden kanssa, jotka luojan kiitos, ovat mahtavaa sakkia. Lapsia ei pelota kotona, kun tietävät, että tien toiselta puolelta saa aina apua jos jotain tapahtuu. Naapurit myös vahtivat toistensa taloja lomien aikana ja onpa täällä yksi henkikin pelastettu naapurien ansiosta. Näitä etuja ei saa siellä, missä postin voi hakea alasti.

Juuri näin. Teit hyvät lisäykset listaani.

[QUOTE="Sari";28526468]Me asumme tiheässä taajamassa pääkaupunkiseudulla, mutta meillä on silti oma rauha. Tontti rajoittuu takapihasta metsään. Talo on L-muotoinen, joten meillä on suojaisa takapiha. Tähtitaivas näkyy ikkunasta ja luontoäänet kuuluvat. Hiihto- tai juoksulenkille metsään pääsee suoraan takapihalta. [/QUOTE]

Toisille riittää se 900 neliön tontti ja toiset tahtoo esim. 2000 neliötä. Tosin mahtaako siellä päin olla edes 900 neliön tontteja...ja niin me ollaan erilaisia. Me hylättiin yksi valmistalo nimenomaan sen takia, että takapihalla meni pururata. Ihan hirveä ajatus meille!

[QUOTE="a.p";28527072]Niin siis halpa 70 000e tontti on noin 3000m2. Sit se kaupungissa oleva tontiin on 750m2. Yksi sivu rajoittuu sentään puistoon.

Eihän kaupungissa saa mitenkään mitään yksityisyyttä.[/QUOTE]

Ilman muuta tuo halvempi, mieti nyt itsekin! 750 neliön omakotitalotontti :D:D:D

[QUOTE="Vieras";28527185]Siinä on sellainen ero, että sinulla ei ole tonttia, vaan tila. Juridisesti ja myöskin taloudellisesti ihan eri asia.[/QUOTE]

Toki joo, mutta jos koko tilan myisi eli metsän vielä tuon 2ha lisäksi, niin hinta olisi vielä erilainen, vaikka metsää on vain 10ha tuon lisäksi.

[QUOTE="vieras";28526368]Aikuisten oikeesti: 10 km kaupungista on teidän mielestä korvessa???[/QUOTE]

Ainakaan Helsingissa 10km keskustassa ei ole korvessa. Jossain Kajaanin lähellä mä kyllä tuntisin asuvani korvessa, jos asuisin 10km kaupungin ulkopuolella.

"Korpea" ei määrittely pelkkä etäisyys palveluihin, vaan mielestäni enemmänkin asuinpaikan luonne (asemakaava/haja-asutus).

[QUOTE="vieras";28526367]Itse valitsisin sen mukaan, miten yksityisyys taataan. Jos halpa tontti = pieni tontti ja naapurit jokaisesta ikkunasta näkyvillä, niin ehdottomasti kalliimpi tontti. Maksaisin omasta rauhasta ehdottomasti enemmän.
[/QUOTE]

Jos haluaa halpaa, niin saa yksityisyyttä. Halvimmat tontit aina sijaitsee haja-asutusalueella kaukana keskustasta. Useimmayt ihmiset ei vaan halua sinne,senhän takia ne tontit onkin halpoja.

[QUOTE="Vieras";28526522]Riippuu ihan paikkakunnasta, esim. Oulussa kyllä. Joudut uudelle kaava-alueelle, missä ei ole mitään palveluita vielä moneen vuoteen, ei julkista liikennettä kunnolla, koulut ja päiväkodit tulee viiveellä ja sitten kun tulevat eivät riitä kaikille ja osa kuljetetaan keskustan tuntumaan kouluun.

Ap:na valitsisin kompromissin, enkä rakentaisi itse ollenkaan. Etsisin joko valmiin omakotitalon tai rivitalo- tai kerrostalohuoneiston mieluiselta paikalta. En haluaisi asua "halvassa" talossa, jos ja kun se tarkoittaa sitä, että on joutunut tinkimään kaikesta näkyvästä.[/QUOTE]

Tuonne, mikä olisi mulle mieluinen paikka, omakotitalot maksaa alk. 700 000e. Sielläkään alueella ei ole rivi- tai kerrostaloja.
Ja mitä eroa siinä on, että ostaisi valmiin talon, koska meillähän on mielipide-eroa miehen kanssa siitä SIJAINNISTA, ei talosta.

Onko sun mielestä oikeasti vaikka Kastellin talopaketti "halvemman" näköinen kuin peruskerrostaloasunto?

Mä en kyllä ymmärrä, miksi muuttaa kerrostaloon, jos haluaa omaa pihaa.

[QUOTE="vieras";28526555]Tässähän tämä kiteytyykin. Jos haluaa tehdä sen miljoona asiaa, asuu varmaan kaupungin keskustassa. Jos taas arvostaa rauhaa ja sitä, ettei aina tarvitse tehdä mitään erityistä, valitsee rauhallisemman sijainnin.

"korvessa" ollaan mun mielestä vasta silloin, kun kauppaan ei julkisilla pääse ja kävellen tai pyörällä matka on liian pitkä. Ap ei nyt ole yhtään kertonut missä sijaitsee lähin kauppa, paljonko matkaa tulisi lapsilla päiväkotiin ja kouluun. Onko tässä "korvessa" kuitenkin naapureita vai asuuko lähin muutaman kilometrin päässä?[/QUOTE]

Tämä "korpi" olisi siis 25min Helsingin keskustasta autolla. Bussilla taas ei pääse minnekään ennen klo 09, jos ei halua kävellä 2km päätien varrelle (ei ole jalkakäytävää, mutta sentään katuvalaistus on).

Lähin kauppa on jotain 4km, kuten myös koulukin/päiväkoti, mutta sinne ei lapsi pääse, koska se on toisen kunnan puolella. Lähin koulu siis on oman kunnan puolella noin 4.5km. Sinne pitää siis mennä koulukyydillä.

Alue on toki asuinalue, siellä on naapureita. Noin 3000m2 tonteilla. Joidenkin pihalla näkyy lelujakin.

Mäkin toki arvostan rauhaa, mutta jos asuu rauhallisella alueella, ei se tarkoita, että elämä olisi helppoa:
-lapsi ei pääse itse kouluun tulevaisuudessa
-minne lapsi menee koulun loppumisen jälkeen klo 13, kun en ole vielä kotona
-miten lapsi pääsee kavereille, jos ei ole jalankulkuväyliä, vaan pelkkä autotie
-miten lapsi pääsee harrastuksiin
-itse en voi sit käyttää enää bussia, vaan pitää ostaa auto

Mä veikkaan, et arjen pyöritys voi olla aika vaikeaakin, kun asuu syrjässä.

Pitäisi ehkä muuttaa viikoksi jonnekin "korpeen", niin näkisi.

[QUOTE="Vieras";28526792]Eihän se talopaketti olekaan kuin vajaa kolmannes rakennuskustannuksista yleensä. Jos vähänkään laadukkaampia tai erikoisempia sisustustatkaisuja haluaa, osuus on vielä pienempi.[/QUOTE]

Talopaketti (puhun nyt avaimet käteen hinnasta!) kattaa noin 70% rakennuskustannuksista ilman tonttia.

Peruspaketti taas (vesikattotoimitus) taas kattaa 30% kokonaishinnasta.

Nämä luvut siis Kuluttajaliiton ja Pientaloteollisuus ry:n mukaan.

[QUOTE="a.p";28527917]Tuonne, mikä olisi mulle mieluinen paikka, omakotitalot maksaa alk. 700 000e. Sielläkään alueella ei ole rivi- tai kerrostaloja.
Ja mitä eroa siinä on, että ostaisi valmiin talon, koska meillähän on mielipide-eroa miehen kanssa siitä SIJAINNISTA, ei talosta.

Onko sun mielestä oikeasti vaikka Kastellin talopaketti "halvemman" näköinen kuin peruskerrostaloasunto?

Mä en kyllä ymmärrä, miksi muuttaa kerrostaloon, jos haluaa omaa pihaa.[/QUOTE]

Oma pihaa voi saada myös mökiltä tai siirtolapuutarhamökiltä, eli arki siirtymisineen sujuisi nopsaan, mutta oma piha olisi haluttaessa käytössä.

Meille ehdottomasti iso tontti syrjemmässä+ iso talo siihen :whistle:

Tosin mä haluan täydellistä rauhaa omaan pihaan, ison puutarhan, aasin, vuohia ja muuta mukavaa ympärilleni :D

Miksi ap ylipäätään kysyy tätä asiaa, haluatko kuulla kaikkien sanovan että ostakaa se kalliimpi tontti läheltä keskustaa ja lyökää siihen se halpa pakettitalo pystyyn? Nämähän nyt ovat niin mielipideasioita kuin vain voi olla - toinen näkee ongelmana lasten kuskaukset ja toinen ei, toinen haluaa päästä kävellen parissa minuutissa kauppaan ja toinen ei jne jne. Jos että pääse yhteidymmärrykseen miehen kanssa niin tehkää kompromissi sijainnin suhteen tai unohtakaa koko juttu.

Ei tässä meidän muiden mielipiteillä ole merkitystä. Sen sijaan teidän pitäisi miehen kanssa päästä asiasta yhteisymmärrykseen. Ja jos ette pääse, niin sitten ei auta muu kuin unohtaa kummatkin kohteet, ja odotella sitä teille kummallekin sopivaa vaihtoehtoa.

[QUOTE="Meidän perhe";28527099]Talon rakentaminen on elämän kalliimpia hankkeita, enkä tinkisi talon koosta, laadusta, enkä sijainnista.
Me rakennettiin 160-neliöinen talo unelmiemme alueelle, ja kokonaishinnaksi tuli 375000€. Turha kuvitella, etyä hienon talon saa parilla sadalla tonnilla.[/QUOTE]

Se on toki jokaisen oma päätös, miten ison pankkilainan haluaa ottaa. Itse en halua ottaa mitään isoa pankkilainaa. Mielummin asun kohtuullisesti.

[QUOTE="vieras";28527127]Anteeksi että kysyn, mutta minne ehtii 25minuutissa Helsingin keskustasta? Ei kovin kauas ainakaan ruuhka-aikaan, en tiedä mihin aikaan oot tota mittaillut..? Esim. Manskun päähän kestää jo puol tuntia ruuhka-aikaan eikä sinne montaa kilometriä vielä ole.[/QUOTE]

Ruoholahdesta Länkkäriä pitkin ehtii kauas.

[QUOTE="vieras";28527285]Ilman muuta tuo halvempi, mieti nyt itsekin! 750 neliön omakotitalotontti :D:D:D[/QUOTE]

Miten ihmeessä meinaat, et ihmiset asuu pientaloissa kaupungissa, jos ei kelpaa tuon kokoinen tontti?
Kaikki ei katsos halua asua "metsässä".

[QUOTE="a.p";28528264]Miten ihmeessä meinaat, et ihmiset asuu pientaloissa kaupungissa, jos ei kelpaa tuon kokoinen tontti?
Kaikki ei katsos halua asua "metsässä".[/QUOTE]

Miksi ylipäätään kysyt täältä mielipiteitä, jos sinulle ei kelpaa kuin vain sinua miellyttävä vastaus?

Pieni tontti ja omakotitalo ei vain ole hyvä yhdistelmä MINUN mielestäni. Siinä katoaa täysin koko omakotitalo-asumisen idea.

Niin, ja meillä on tässä 7000m2 tontti, lähin kauppa on 400m päässä ja peruspalvelutkin puolentoista kilsan sisällä. Kaupunkiin matkaa 4km, jossa on sitten kaikki mahdolliset mitä ihminen tarvitsee.

Ihan on siis kävely-, tai pyörämatka jokapaikkaan. Autoa ei välttämättä tarvitse.

Julkisetkin toimii kohtalaisesti.

Ei kaikki asu "metsässä", vaikka ison tontin omistaakin.

[QUOTE="vieras";28528342]Miksi ylipäätään kysyt täältä mielipiteitä, jos sinulle ei kelpaa kuin vain sinua miellyttävä vastaus?

Pieni tontti ja omakotitalo ei vain ole hyvä yhdistelmä MINUN mielestäni. Siinä katoaa täysin koko omakotitalo-asumisen idea.

Niin, ja meillä on tässä 7000m2 tontti, lähin kauppa on 400m päässä ja peruspalvelutkin puolentoista kilsan sisällä. Kaupunkiin matkaa 4km, jossa on sitten kaikki mahdolliset mitä ihminen tarvitsee.

Ihan on siis kävely-, tai pyörämatka jokapaikkaan. Autoa ei välttämättä tarvitse.

Julkisetkin toimii kohtalaisesti.

Ei kaikki asu "metsässä", vaikka ison tontin omistaakin.[/QUOTE]

Mulle kelpaa asiallinen pohdinta. Totuus on, että kaupungeissa omakotitalotontit on alle 1000m2. Varsinkin PK-seudulla vielä pienempiä, koska se on kaupungin luonne -> tiivistä rakentamista.

Aika moni haluaa asua kaupungissa, mutta ei halua ihan haistella naapurin tupakansavuja rivaripihalla. Silloin ns. kaupunkitalo on mielestäni hyvä vaihtoehto.

Mä en itse käsitä sitä, että omakotitalon pitäiis sijainta isolla tontilla metsän keskellä ja naapureita ei saisi näkyä.

Isoja tontteja ei ole kuin haja-asutusalueilla, ei asemakaava-alueella.

Miksi teillä on vain nuo 2 vaihtoehtoa? 750/3000m2 väliin mahtuu aika paljon. Paljonko teidän budjetti on? En muuttais paikkaan missä ala-astekin on kaukana. Inhottavaa lapselle jos kaverit asuu kaukana. Nim. Kokemusta on

[QUOTE="vieras";28528342]
Ei kaikki asu "metsässä", vaikka ison tontin omistaakin.[/QUOTE]

Eivät toki, mutta eivät asu myöskään vähänkään isomman kaupungin asemakaava-alueella (jossa tyypillinen tonttikoko on alle 1000m2).

Yhteistyössä