Päänvaivana itsekäs ja vastuuton mies..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma20"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma20"

Vieras
Päätin tulla tänne hieman purkamaan fiiliksiäni tästä meidän perheen tilanteesta, joka päivittäin ajaa minut aivan hirvittävään ahdinkoon. Olemme avomieheni kanssa parikymppisiä ja olemme olleet yhdessä kolme vuotta, juuri nyt odotan esikoistamme, rv10. Ongelmana on kuitenkin se, että en tiedä haluanko enää jatkaa suhdetta mieheni kanssa ollenkaan ja olen jopa ajatellut raskaudenkeskeytystä, jotta eroaminen olisi helpompaa, niin kamalalta kuin se kuulostaakin.

Itse olen täyspäiväinen opiskelija joten en luonnollisestikaan ole töissä vaan nostan opintotukea ja toimeentulotukea sossusta. Ja opiskelun lisäksi kaiken voimani ja energiani vie raskaana oleminen, tiedätte varmaan alkuraskauden järkyttävän väsymyksen ja pahoinvoinnin. Mieheni taas ei opiskele. Hän on tehnyt useamman vuoden verran hyväpalkkaista, fyysistä työtä, mutta menetti muutama kuukausi sitten työpaikkansa sattuneista syistä, jotka eivät kuitenkaan mitenkään hänen vikansa olleet. Joka tapauksessa hän on nyt työttömänä. Asia mikä minua tässä vaivaa on se, että hän ei ole tehnyt tai edes yrittänyt tehdä yhtikäs mitään tämän muutaman kuukauden aikana sen eteen, että saisi uuden työpaikan. Kokemusta hänen alaltaan hänellä on paljon, jokaisesta työpaikastaan on saanut täydelliset todistukset ja jokainen hänen entinen esimies ovat hänen suosittelijoitaan. Joten ei ainakaan siitä olisi kysymys ettei saisi töitä mistään. Ei vaan jaksa hakea! Ei ole kertaakaan lähettänyt yhtään työhakemusta eikä soittanut yhteenkään firmaan. Ei kertaakaan. Ja aina kun alan asiasta puhumaan niin hän vain hokee, että kyllä mä haen, kyllä mä haen.. mutta mitään ei sitten kuitenkaan loppujen lopuksi tee.

Ja tuo ei edes ole ainoa ongelma. Mies on nimittäin myös muutenkin erittäin itsekäs, hänen mielestään kotityöt ovat NAISEN AUTTAMISTA, eivätkä yhteisiä askareita. Ei ole ollut erityisen avulias raskausaikanani. Jonkin verran siivonnut yms. kyllä, mutta ei mitenkään mainittavasti. Ottaen kuitenkin huomioon, että hän on täysin terve ja hän on kotona päivät pitkät EIKÄ hän myöskään ole raskaana kuten minä. Tulen koulusta kotiin vain huomatakseni, että mies istuu sohvalla pelaamassa konsolipelejä tai katsomassa telkkaria ja koti on ihan yhtä sotkuinen kuin lähtiessäni, edes omia jälkiään ei ole voinut siivota.

Mies ei myöskään ymmärrä minun tunteitani ollenkaan. Hän ei ymmärrä, että hormoonini jylläävät tuhatta ja sataa, ja saatan suuttua tai loukkaantua asioista hieman helpommin kuin yleensä. Jos hän saa minut itkemään niin ei koskaan tule lohduttamaan vaan antaa minun itkeä toisessa huoneessa kunnes olen leppynyt. Hän myöskin joka päivä jaksaa kertoa minulle siitä kuinka "valitan koko ajan turhasta" kun pyydän häntä hakemaan töitä tai edes siivoamaan yhteistä kotiamme.

En tiedä jaksanko tätä enää.. Yhteinen lapsemme kuitenkin pitää meidät vielä yhdessä, sillä en ole varma olenko valmis yksinhuoltajaksi. Onko kellään muulla samankaltaisia kokemuksia?

[QUOTE="pieras";22580833]Voi helvetti!!?? Eipä tullut sitten tällaset asiat mieleen ENNEN kuin päätitte lapsen tehdä!!?? Ei muuta kuin aborttia tekemään sitten vaan... Idiootti![/QUOTE]

Sinulla ei kyllä taida olla ihan kaikki intiaanit kanootissa kun tuolla tavalla tulet tuntemattomia ihmisiä haukkumaan tietämättä heidän elämästään tai tilanteestaan YHTIKÄS MITÄÄN. Lapsi ei todellakaan ollut suunniteltu vaan ehkäisymme petti, sellaistakin nimittäin tapahtuu jos et sattunut tietämään. MITKÄÄN ehkäisykeinot eivät ole 100-prosenttisia.

Lapsen synnyttyä tilanne ei todellakaan helpota.
Raskaan olo ei pitäisi olla kovinkaan suuri hidaste sinunkaan kotihommeleiden tekemiseen - se tuore vauva kyllä on hidaste ja haaste ...
Oletteko jutelleet vauvan hoitoasioista, valvomisista sun muista ?
Itse olen ollut lapseni kanssa kaksin , joten aika heviä on ollut.
Tosina rvelen, että jos rinnalla on toinen vanhempi, joka ei juurikaan eväänsä liikauta - voisi olla ollut vielä hevimpää .
Kahden hengen joukkueessa yksin kannettu taakka ei paljoa naurata.

Aika vaikeaa on varmaan miehesi asennetta muuttaa , veikkaisin...

Lapsen synnyttyä tilanne ei todellakaan helpota.
Raskaan olo ei pitäisi olla kovinkaan suuri hidaste sinunkaan kotihommeleiden tekemiseen - se tuore vauva kyllä on hidaste ja haaste ...
Oletteko jutelleet vauvan hoitoasioista, valvomisista sun muista ?
Itse olen ollut lapseni kanssa kaksin , joten aika heviä on ollut.
Tosina rvelen, että jos rinnalla on toinen vanhempi, joka ei juurikaan eväänsä liikauta - voisi olla ollut vielä hevimpää .
Kahden hengen joukkueessa yksin kannettu taakka ei paljoa naurata.

Aika vaikeaa on varmaan miehesi asennetta muuttaa , veikkaisin...

Tottakai teenkin kotitöitä, minähän ne oikeastaan kaikki teen kun ei mieheni juuri eväänsäkään liikauta. Tarkoitan vain että apu ei todellakaan olisi pahitteeksi, varsinkaan kun itse olen koulussa kahdeksan tuntia päivässä ja mies vain makaa päivät pitkät kotona. Mielestäni hän joka on kotona tekee kotityöt, niin se menee silloinkin kun nainen on kotona ja mies töissä, miksi tällainen järjestely sitten olisi poikkeus?
Olemme puhuneet asioista jonkun verran, mutta aika vähän. Miehen mielestä on liian aikaista jutella yhtään mistään eikä oikeastaan osoita kiinnostusta juuri mihinkään. Ennen oli aivan erilainen ja huomioi minua jopa enemmän kuin tarpeeksi. Olen jopa alkanut epäilemään, että hän pettää..

[QUOTE="mamma20";22580889]Miehen mielestä on liian aikaista jutella yhtään mistään eikä oikeastaan osoita kiinnostusta juuri mihinkään. Ennen oli aivan erilainen ja huomioi minua jopa enemmän kuin tarpeeksi. Olen jopa alkanut epäilemään, että hän pettää..[/QUOTE]

masennusta, kotonaoleminen passivoi, pössyttelyä?

Olette vielä aika nuoria ja esikoinen tulossa. Ei ihme että roolit ja toisen kunnioittaminen ja huomioonottaminen on hakusessa. Aiempi yhdessäolo on ollut kotileikkiä ja nyt olisi aika siirtyä oikeaan parisuhteeseen ja perhe-elämään.
Niitä kriisinpaikkoja tulee väistämättä ja nyt on yksi sellainen teillä menossa. Eron ei pitäisi olla vaihtoehto vaan teidän pitäisi keksiä ongelmiinne ratkaisu. Se löytyy keskustelemalla ja kummankin tekemällä kompromisseja.

[QUOTE="vieras";22580898]masennusta, kotonaoleminen passivoi, pössyttelyä?[/QUOTE]

Päihteitä emme juuri käytä, lukuunottamatta mieheni tupakointia. Kotona oleminen kyllä passivoi, se on totta, sillä olen itsekin tämän kokenut, mutta miksi mies ei sitten tee asialle mitään jos kotona lörvääminen masentaa ja inhottaa?
En oikein tiedä mitä hänen päässään liikkuu, sillä hän ei juuri puhu minulle mistään muusta kuin arkisista asioista vaikka kuinka yrittäisin..

Yllätysraskaus on varmasti miehellekin aikamoinen shokki - eikä voi olettaa että parikymppinen nuorimies on heti kärryillä ja mukana puolisonsa raskaudessa kun se aikamieheltäkin suunnitellut raskauden kohdalla voi viedä rutosti aikaa. Mikäli kaikinpuolin muutoin palikat ovat teidän välillä kohdallaan niin istuta ukkos pöydän ääreen ja kerro (ystävällisesti!), miltä sinusta tuntuu, miten toivoisit miehen ottavan sinut ja raskauden huomioon ja ennenkaikkea keskustelkaa siitä miten raskaus ja lopulta se lapsi tulee vaikuttamaan teidän elämään.

Ekalle neuvolakäynnille mies mukaan, meillä ainakin sattui olemaan todella hyvä "täti" joka otti miehen mukaan keskusteluun ja jossain määrin onnistui "herättämään" isän tulevaan todellisuuteen.

Kannattaa varmaan miettiä josko sen abortin tekisit, olis vaan toinenkin lapsi hoidettavana miehesi lisäksi. Sen verran voin miestäsi puolustaa, että töiden hakeminen on todella raskasta ja usein kun saa pelkkää "ikävä kyllä valinta ei kohdistunut teihin" viestiä, niin se pistää vituttaan ja masentaan todella paljon, en puolustele miestäsi, mutta ymmärrän jos ei jaksa olla koko ajan 110% lasis etsimässä uutta työtä.

[QUOTE="vieras";22580947]Kannattaa varmaan miettiä josko sen abortin tekisit, olis vaan toinenkin lapsi hoidettavana miehesi lisäksi. Sen verran voin miestäsi puolustaa, että töiden hakeminen on todella raskasta ja usein kun saa pelkkää "ikävä kyllä valinta ei kohdistunut teihin" viestiä, niin se pistää vituttaan ja masentaan todella paljon, en puolustele miestäsi, mutta ymmärrän jos ei jaksa olla koko ajan 110% lasis etsimässä uutta työtä.[/QUOTE]

Mutta kun mieheni ei edes tiedä, että työnhakeminen on rankkaa sillä ennen aina päässyt suhteilla töihin. Ei ole koskaan lähettänyt työhakemuksia tai soitellut firmoihin joiden pomoa ei tunne. Joten hän ei ole koskaan edes kokenut tuollaista torjuntaa.. Ja tiedän kyllä melkein 100-varmasti, että hän saisi heti töitä kun vain soittaisi, on nimittäin sen verran hyvät paperit sekä koulusta että edellisistä työpaikoista sekä paljon kokemusta.

Aborttia olen kyllä miettinyt paljon, mutta jotenkin ajatus siitä tuntuu niin kamalalta..

sinun asemassasi olleena parikymppisenä jonka poikaystävällä oli täysin samankuuloinen asenne, tekisi mieli neuvoa että jätä se, on helpompaa yksin jos toisen vanhemman asenne on tuo. meillä nimittäin tuo vain paheni raskauden jatkuessa ja vauvan tultua. itse sain kaiken työn tehdä ja mies jatkoi elämäänsä, tapasi kavereitaan ja ei ottanut vastuuta. minä sitten nuorena opettelin itse pyörittämään arkea ja kotia, jonka lisäksi yritin saada miestä vielä kaikilla konsteilla pysymään kotona ja osallistumaan arkeen. synnytyksen jälkeinen masennushan siitä kaikesta sitten tuli. sain vihdoinkin erottua kun lapsi oli 1,5v. sinun tapauksesi ei siis varmasti mene aivan samoin kuin minulla, mutta kunhan kerroin. ja aikaa varjostaa vielä niin vahvasti kärsimäni masennus ettei siitä oikein selkoa saa.

[QUOTE="hei";22580972]sinun asemassasi olleena parikymppisenä jonka poikaystävällä oli täysin samankuuloinen asenne, tekisi mieli neuvoa että jätä se, on helpompaa yksin jos toisen vanhemman asenne on tuo. meillä nimittäin tuo vain paheni raskauden jatkuessa ja vauvan tultua. itse sain kaiken työn tehdä ja mies jatkoi elämäänsä, tapasi kavereitaan ja ei ottanut vastuuta. minä sitten nuorena opettelin itse pyörittämään arkea ja kotia, jonka lisäksi yritin saada miestä vielä kaikilla konsteilla pysymään kotona ja osallistumaan arkeen. synnytyksen jälkeinen masennushan siitä kaikesta sitten tuli. sain vihdoinkin erottua kun lapsi oli 1,5v. sinun tapauksesi ei siis varmasti mene aivan samoin kuin minulla, mutta kunhan kerroin. ja aikaa varjostaa vielä niin vahvasti kärsimäni masennus ettei siitä oikein selkoa saa.[/QUOTE]

Kiitos viestistäsi ja paljon voimia sinne<3

Lukematta muita kommentteja, pakko kysyä pari asiaa:
- Otatko sinä miehesi huomioon? (vaikkei hän olekaan raskaana)
- Huomioitko sinä miehesi tunteita? (Entä jos hän on vaikka masentunut menetetystä työpaikastaan)
- Keskusteletko koskaan miehesi kanssa rauhallisesti?
- Kehutko koskaan miestäsi, jos hän tekeekin jotain kotitöitä tai huomioi sinua tms?
- Näytä kirjoituksesi miehelle ja keskustelkaa! Sillä paranee moni asia!

(Aina joskus on kaikilla vaikeaa)

No tuo kotitöiden tekemättömyys ja yhtäkkinen mielenkiinnottomuus työtä kohtaan on oire jostain, ei ongelma itse. Ja jos ei muuta mullistavaa ole tapahtunut, niin raskaushan on todennäköisin syy. Saattaa panikoida tai ei ole sisäistänyt vielä koko asiaa tai jotain, siihen ei täältä ruudun takaa osaa kukaan vastata. Jos ette ole jutelleet kunnolla niin tehkää se, myös neuvolasta saa apua.

Mielenkiinnottomuus ja "eristäytyminen" raskauden alussa on muuten yllättävän tavallista niin miesten kuin naistenkin osalta, sillonkin kun raskaus on suunniteltu. Eli sinänsä siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Onhan se silti mahdollista, että mielenkiinnottomuus vaan jatkuu ja jatkuu. Ja jos harkitsee lapsen hankkimista tai pitämistä, pitäisi AINA ottaa huomioon se tosiasia, että saattaa joutua yksinhuoltajaksi, ihan siitä riippumatta miten parisuhteessa on mennyt ja menee juuri nyt. Lapsi on 18 vuoden projekti ( ja jatkuu senkin jälkeen omalla tavallaan ) , ja siihen takuulla mahtuu niitä raskaampiakin aikoja - ottaako ne sitten esteinä vai haasteina määrittää paljon sen, kannattaako koko hommaan ryhtyä.

[QUOTE="mamma20";22580867]Sinulla ei kyllä taida olla ihan kaikki intiaanit kanootissa kun tuolla tavalla tulet tuntemattomia ihmisiä haukkumaan tietämättä heidän elämästään tai tilanteestaan YHTIKÄS MITÄÄN. Lapsi ei todellakaan ollut suunniteltu vaan ehkäisymme petti, sellaistakin nimittäin tapahtuu jos et sattunut tietämään. MITKÄÄN ehkäisykeinot eivät ole 100-prosenttisia.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta mä en kyllä ikinä usko näitä sun ikäisten "ehkäisy petti" juttuja. Aikuisemmilta ihmisiltä saatan ne tietyin varauksin uskoa, mutta varmasti 95% alle 21v tyttöje ehkäisyjen pettämisistä on sitä että on huijattu mies leikkimään kotileikkejä laiminlyömällä ehkäisy salaa...

[QUOTE="mamma20";22580889] Ennen oli aivan erilainen ja huomioi minua jopa enemmän kuin tarpeeksi. Olen jopa alkanut epäilemään, että hän pettää..[/QUOTE]
Tai ehkä hän onkin fiksumpi kuin luulet ja tajuaa ettei se ehkäisy ihan itsestään pettänytkään. Kyllä mäkin muuttuisin välinpitämättömäksi jos mies vaikka salaa puhkois kortsut ja tulisin raskaaksi.

Anteeksi, mutta mä en kyllä ikinä usko näitä sun ikäisten "ehkäisy petti" juttuja. Aikuisemmilta ihmisiltä saatan ne tietyin varauksin uskoa, mutta varmasti 95% alle 21v tyttöje ehkäisyjen pettämisistä on sitä että on huijattu mies leikkimään kotileikkejä laiminlyömällä ehkäisy salaa...

Voi kiesus, mikä mielipide! Mihin sä tän oikein perustat? Prosenttiluvut ja kaikki.

Joo tämä menee kyllä ihan yli. Tunnetko edes tuon ikäisiä tyttöjä? Et varmaankaan.. Ja en todellakaan ole huijannut miestäni hankkimaan lasta kanssani, minä itseasiassa olen meidän huushollissa se joka on aina halunnut lasta jopa vähemmän kuin mieheni. Itselläni oli käytössä kolmen vuoden Implanonin ehkäisykapseli ja tämä juuri siksi etten vahingossakaan tulisi raskaaksi esim. unohtamalla ottaa pillereita, mutta kappas kappas - tulin silti raskaaksi, kuin kohtalon ivaa. Ja miksi kesken tärkeiden opiskelujen haluaisin huijata miestä tekemään lasta kanssani? Ihan naurettavaa. Mene muualle jos ei ole muuta sanottavaa kuin haukkua muita.

No tuo kotitöiden tekemättömyys ja yhtäkkinen mielenkiinnottomuus työtä kohtaan on oire jostain, ei ongelma itse. Ja jos ei muuta mullistavaa ole tapahtunut, niin raskaushan on todennäköisin syy. Saattaa panikoida tai ei ole sisäistänyt vielä koko asiaa tai jotain, siihen ei täältä ruudun takaa osaa kukaan vastata. Jos ette ole jutelleet kunnolla niin tehkää se, myös neuvolasta saa apua.

Mielenkiinnottomuus ja "eristäytyminen" raskauden alussa on muuten yllättävän tavallista niin miesten kuin naistenkin osalta, sillonkin kun raskaus on suunniteltu. Eli sinänsä siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Onhan se silti mahdollista, että mielenkiinnottomuus vaan jatkuu ja jatkuu. Ja jos harkitsee lapsen hankkimista tai pitämistä, pitäisi AINA ottaa huomioon se tosiasia, että saattaa joutua yksinhuoltajaksi, ihan siitä riippumatta miten parisuhteessa on mennyt ja menee juuri nyt. Lapsi on 18 vuoden projekti ( ja jatkuu senkin jälkeen omalla tavallaan ) , ja siihen takuulla mahtuu niitä raskaampiakin aikoja - ottaako ne sitten esteinä vai haasteina määrittää paljon sen, kannattaako koko hommaan ryhtyä.

Ellei mies petä niin raskaushan se syy varmaan onkin. Tuntuu vaan niin vaikealta uskoa sitä, sillä hän on kuitenkin ollut ihan täysillä tässä mukana sen jälkeen kun päätimme että pidämme lapsen. Ollut mukana neuvolassa ja muutenkin suhtautunut asiaan mielestäni melko hyvin, miettinyt lapselle nimeä yms.

Ja sellainen lisäys vielä kaikille, että mieheni käytös on ollut tuollaista vasta viime viikkoina. Ei suinkaan heti sen jälkeen kun kerroin hänelle olevani raskaana. Sen takia olenkin epäillyt pettämistä niin vahvasti..

Kuulostaa siltä, että mies työstää asiaa omalla tavallaan. Ja luottaa itsekin siihen, että saa kyllä niitä töitä sitten, kun kiinnostaa.

Jos on ollut jo monta vuotta töissä, niin hetken työttömänä olo ja "kotona lorvailu" on ihan mukavaa vaihtelua. Kyllä se siitä reipastuu =)