Päivähoidon lomakyselyt

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coffee Break
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No..jos varaat hoitopäiviä, ei ole niin vaarallista vaikka sitten lomaa olis enemmänkin. Päiväkodin johtaja suunnittelee työvuorot se mukaan, paljonko on lapsia, tietysti, että hoitajat pitävät lomansa silloin kun lapsiakin on vähän. Eli varaat mielummin liikaa hoitopäiviä, ettei sitten tule yllätyksiä että hoitohenkilökuntaa on liian vähän.

Ja palautat sen kyselyn ilmoitettuun päivämäärään mennessä, että se johtaja saa ne työvuorot tehtyä. Näin minä tekisin.
 
Palautan ilmoitettuun päivään mennessä. Ja laitan mieluummin liikaa hoitopäiviä kuin liian vähän. Kerran meillä on käynyt niin, että olin ilmoittanut tytön olevan kotona, mutta sitten tarvitsimmekin äkillisesti hoitoa sillä viikolla. Päiväkodin johtaja oli hyvin ymmärtäväinen ja tyttö toivotettiin tervetulleeksi hoitoon.
 
Ja todellakin aina jollain tulee muutoksia. Yleensä lapsia on hoidossa ilmoitettua vähemmän ja sekin kyllä huomoioidaan etukäteen eli henkilökunta lasketaan valmiiksi vajaamääräiseksi.
 
Ilmoitan aina että tarvitsee hoitoa koko loma-ajan, kun ei voi tietää niin hyvissä ajoin että miten järjestelyt hoituavat. meillä se piti nimittäin palauttaa jo marraskuun alussa. Ilmoitan sitten hyvissä ajoin kun tiedän, jos tulee muutoksia.
 
[QUOTE="Ella";22442675]Ja todellakin aina jollain tulee muutoksia. Yleensä lapsia on hoidossa ilmoitettua vähemmän ja sekin kyllä huomoioidaan etukäteen eli henkilökunta lasketaan valmiiksi vajaamääräiseksi.[/QUOTE]

Meidän lapussa nimenomaan huomautettiin, että lapsen tulee olla sitten kanssa hoidossa niinä päivinä, kun on ilmotettu, jotta ei turhaan varata häntä varten paikkaa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22442708:
Meidän lapussa nimenomaan huomautettiin, että lapsen tulee olla sitten kanssa hoidossa niinä päivinä, kun on ilmotettu, jotta ei turhaan varata häntä varten paikkaa. =)

Juu en suostuis :D
 
No kaikista rasittavinta on kun niitä ei palauteta. Mä en ainakaan niitä moneen kertaan ruinaa, sitten voi selvitellä johtajan kanssa hoitopäiviään jos ei määräpäivään mennessä palauta. Noin muuten ei niin väliä jos esim. jonkun päivän on ilmoittanut että on paikalla ja ei sitten olekaan. Mutta jos koko loman ilmoittaa paikalla olevaksi ja ainuttakaan ei todellisuudessa ole paikalla niin siitä voi jo tulla sanomista. Mutta älä muutamasta päivästä stressaa. Ja aina voi ilmoittaa että ollaankin sairaana eikä tulla hoitoon vaikka niin ilmoitettiin...... *whistle*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22442708:
Meidän lapussa nimenomaan huomautettiin, että lapsen tulee olla sitten kanssa hoidossa niinä päivinä, kun on ilmotettu, jotta ei turhaan varata häntä varten paikkaa. =)

No just. Outoa.
meillä päiväkodissa henkilökunta ottaa riemulla vastaan jokaikisen päivän, jonka lapsi saa olla perheen kanssa kotona. Kun se on lapselle kuitenkin mahtava juttu. Joten suhtautuvat todella myönteisesti siihen, että ei tulekaan hoitoon, vaikka alunperin on niin ilmoitettu.
 
Meillä viimeinen palautus päivä oli tänään. Mä olen aina palauttanut viimeistään viimeisenä palautuspäivänä ja pitänyt kiinni siitä miten olen ilmoittanut hoidon tarpeen olevan. Nyt vaan on ensimmäisen kerran tilanne se että mä en tiedä vielä vapaista joten rastitin kaikki päivät hoitoa.
 
Olen usein varannut lapsille hoidon koko loman ajaksi, mutta todellisuudessa ei olla tarvittu hoitoa lainkaan.
Ihan hyvin ovat suhtautuneet.

Juu, ei ne sitä sulle voi tulla sanomaan, mutta arvaapa vaan , ett kuinka moni työntekijä iloitsee, kun ei saa lomaa sen takia, ett esim. ilmoitat lapsesi tulevan eikä hän tule. Hänen mahdollinen lomatoive menee siinä, kun hän päivystää lapsen /lasten takia, jotka eivät edes tule, vaikka olisi halunnut olla lomalla. Ne lomakyselyt ei ole turhia ja niiden takia määräytyy henkilökunnan lomat joista tulee aika usein paha mieli ja sotku, kun kaikki ei voi saada sitä lomaa silloin. Ja suuri on harmitus silloin, kun ne lapset ei edes tule silloin hoitoon, vaikka listassa niin lukee... Olisi varmaa mukava tehdä lomasuunnitelmia....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22442708:
Meidän lapussa nimenomaan huomautettiin, että lapsen tulee olla sitten kanssa hoidossa niinä päivinä, kun on ilmotettu, jotta ei turhaan varata häntä varten paikkaa. =)

No tuskinpa pakottavat lapsia tuomaan hoitoon, jos lomaa rapsahtaakin. Mutta tuolla halutaan estää niitä tyyppejä, jotka aina varaavat varmuuden vuoksi ja joiden takia henkilökunta saa stressata tulevatko ne ilmoitetut 50 lasta kuitenkin sinne 2:lle mitoitettuihin tiloihin joulun ajan päivystävään päiväkotiin.
 
Palautan ja oon oppinu siihen etten lupaile liikoja. Esim. lupasin pitää syysloman kotona, yllättäen mulla alkoikin silloin koulu ja oli hirvee hässäkkä saaha viikoksi hoitajaa kun eivtä ottanu hoitoon kun oli hoitajille sovittu lomat....
 
No just. Outoa.
meillä päiväkodissa henkilökunta ottaa riemulla vastaan jokaikisen päivän, jonka lapsi saa olla perheen kanssa kotona. Kun se on lapselle kuitenkin mahtava juttu. Joten suhtautuvat todella myönteisesti siihen, että ei tulekaan hoitoon, vaikka alunperin on niin ilmoitettu.

Ota huomioon, että henkilökunta haluaisi myös kovin mielellään viettää sitä lomaa omien lastensa kanssa. Yleensä nuoremmilla työntekijöillä, niillä joilla pieniä lapsia on, ei sitä lomaa ole, joten he sitten päivystävät usein turhaan joulun tienoon töissä, poissa perheensä luota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotilainen;22442816:
Juu, ei ne sitä sulle voi tulla sanomaan, mutta arvaapa vaan , ett kuinka moni työntekijä iloitsee, kun ei saa lomaa sen takia, ett esim. ilmoitat lapsesi tulevan eikä hän tule. Hänen mahdollinen lomatoive menee siinä, kun hän päivystää lapsen /lasten takia, jotka eivät edes tule, vaikka olisi halunnut olla lomalla. Ne lomakyselyt ei ole turhia ja niiden takia määräytyy henkilökunnan lomat joista tulee aika usein paha mieli ja sotku, kun kaikki ei voi saada sitä lomaa silloin. Ja suuri on harmitus silloin, kun ne lapset ei edes tule silloin hoitoon, vaikka listassa niin lukee... Olisi varmaa mukava tehdä lomasuunnitelmia....

Voi kyy-yy-nel....

Ymmärrän toki asian, mutta onneksi pk:n henkilökunta ymmärtää sen, että opiskelevana äitinä en voi varmasti tietää loma-aikojen työssäolojani kuin ehkä hyvin lyhyellä varoitusajalla.

Näinollen päiväkodin johtajan neuvon mukaan varaan hoidon esim. kesäloma-ajalle koko kesäksi, ja perun sitten ne viikot jolloin sitä ei tarvitakaan. Jos en varaa hoitoa, ja saankin yllättäen töitä vaikkapa kuukaudeksi, niin en saa lastani hoitoon kun kerran olen jo ilmoittanut ettei sitä tarvita.
 
[QUOTE="Ella";22442860]Ota huomioon, että henkilökunta haluaisi myös kovin mielellään viettää sitä lomaa omien lastensa kanssa. Yleensä nuoremmilla työntekijöillä, niillä joilla pieniä lapsia on, ei sitä lomaa ole, joten he sitten päivystävät usein turhaan joulun tienoon töissä, poissa perheensä luota.[/QUOTE]

No ei meidän päiväkoti ainakaan ole auki jouluna, kiinni se on monta päivää.
Ja suoraan sanottuna ei kiinnosta ihan kamalasti päiväkodin henkilökunnan lomat. Päiväkoti on vuodessa sellaiset 6-7 viikkoa eikä kenelläkään tietämälläni ihmisellä ole lomaa töistä niin paljoa. Joten pakko varautua siihen, että varahoidolle on tarvitsijoita. Ja parempihan se kuitenkin on, että lapsikin on kotona, jos vanhemmat ovat, vaikka mitä olisi päiväkotiin jouduttu 2 kk ennen ilmoittamaan.
 
Palautan aina time limit-aikaan mennessä, mutta jos omat työvuoroni eivät siihen mennessä ole selvät, laitan selvät merkinnät paperiin ja kerron vielä suullisesti, että asia voi muuttua vielä. Koskaan ei ole ollut ongelmaa.
 
Voi kyy-yy-nel....

Ymmärrän toki asian, mutta onneksi pk:n henkilökunta ymmärtää sen, että opiskelevana äitinä en voi varmasti tietää loma-aikojen työssäolojani kuin ehkä hyvin lyhyellä varoitusajalla.

Näinollen päiväkodin johtajan neuvon mukaan varaan hoidon esim. kesäloma-ajalle koko kesäksi, ja perun sitten ne viikot jolloin sitä ei tarvitakaan. Jos en varaa hoitoa, ja saankin yllättäen töitä vaikkapa kuukaudeksi, niin en saa lastani hoitoon kun kerran olen jo ilmoittanut ettei sitä tarvita.


Sinun tilanteesi on kyllä ihan ymmärrettävä, mutta maailmalla on niin moneen lähtöön vanhempia... Itse vaan olin tällaisessa tilanteessa viime talvena. Olisin todella kovasti halunnut olla lomalla ja jouduin päivystämään. Sitten nää lapset ei ilmaantuneetkaan ja sain sitten 3 pvää ottaa palkatonta. Harmitti kyllä vietävästi, kun olisi ollut kiva suunnitella lomaa lasten kanssa. Tämä ei ollut eka kerta. Mieluummin olen töissä ja ne lapset paikalla kuin töissä ilman niitä lapsia ja sitten annetaan muutama armopala palkaton, eikä enää voi varata tai suunnitella mitään. Sain toki laatuaikaa lasten kanssa, mutta kuitenkin. Ja en ole ainut, joka näin ajattelee. Tämä tilanne on monen päicväkoti-ihmisen mielestä kurja.
 
Ilmoitan ajallaan, ainakin yritän.
Paras täyttää lappu heti tai se hukkuu kaaokseen.

Nytkin ilmoitin jo hiihtoloman, että mulla KAIT on loma, mut työvuorolistaa en oo saanu vielä, joten satavarma en oo. (Vaikka me tehdään ne ite, ja tietäisin vuorot 10v päähän, jos jaksaisin vaan tehdä)

Tai siis en ole kirjoittan työsopparii kevääseen asti, vaikka loma onkin jo LUVATTU, mut SITÄ en viittin kertoo! ;)
 

Yhteistyössä