Päivähoitolaki ja uusperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs jos?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs jos?

Vieras
Entäs jos äidin/isän uusi puoliso ei suostu viemään lasta hoitoon? Tai lapsen biologinen vanhempi haluaa itse hoitaa lapsensa asiat? Käsittääkseni päivähoitolaki määrää, että jos molemmat vanhemmat/avoliitossa asuvat eivät ole vuorotyösssä, ei lapsella ole oikeutta vuorohoitoon? Entä jos se päivätyössä oleva ei kertakaikkiaan halua tai koe osaavansa olla lapsen kanssa kaksin kotona tai halua herätellä aamulla hoitoon? Onko silloin pakko muuttaa eri osoitteisiin vai puuttuuko sossu asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs jos?;26949217:
Entäs jos äidin/isän uusi puoliso ei suostu viemään lasta hoitoon? Tai lapsen biologinen vanhempi haluaa itse hoitaa lapsensa asiat? Käsittääkseni päivähoitolaki määrää, että jos molemmat vanhemmat/avoliitossa asuvat eivät ole vuorotyösssä, ei lapsella ole oikeutta vuorohoitoon? Entä jos se päivätyössä oleva ei kertakaikkiaan halua tai koe osaavansa olla lapsen kanssa kaksin kotona tai halua herätellä aamulla hoitoon? Onko silloin pakko muuttaa eri osoitteisiin vai puuttuuko sossu asiaan?

Mitä ihmettä?
Mullakin on uusPERHE, jossa molemmat vanhemmat kohtelee lapsia tasavertaisina perheenjäseninä. Minkä ihmeen takia kukaan haluaa olla sellaisen ihmisen kanssa, joka korkeintaan sietää toisen lapsia saman katon alla?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
En nyt puhu itsestäni tai omasta perheestäni. Mietin vain teoreettisesti, että miten tämmöiseen asiaan "puututaan". Tunnen yh-äitejä, jotka ovat niin hyvin omaksuneet roolinsa ainoana vanhempana, että tuskin pystyisivät kuvittelemaan tilannetta että joku muu hoitaisi heidän lapsensa ja vaihtaisi kuulumiset päivähoidon kanssa. Täytyykö silloin vain olla muuttamatta yhteen?

Samaa mieltä. kannattaisi miettiä tuota asiaa ennen kuin yhteen muuttaa. Itse olin vuorotyössä ja kyllä avopuoliso hoiti meillä lapsen viennit ja haut. Ei tullut edes mieleen hakea vuorohoitopaikkaa.

No mutta jos uuden puolison (oli se sitten avo- tai avio-) tulot vaikuttaa hoitomaksun suuruuteen, niin kyllä kai silloin myös oletetaan, että puoliso hakee/vie lapsia hoitoon yhtälailla kun biologinen vanhempi?

Vaikket nyt puhukaan omasta tilanteesta, niin kyllä ihmettelen, miksi nainen joka lapsensa "omii", lähtisi edes uuteen parisuhteeseen. Onhan se selvää, että nainen/mies jolla on lapsia, tulee kokonaisena pakettina eikä pelkästään naisena/miehenä.

Yhteistyössä