päiväkoti käskee lasten pissata ulkona retkillä, lopputuloksena lapsilla pissat housuissa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "christina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="christina";29950218]niin no me ei kyllä harrasteta mitään metsäilyä tai vaeltelua, että harvoin tulee puskapissalle edes asiaa. Eikä kaikkien sellaista tarvitse harrastaa.

ja mun mielestä toi ei ole ok, että lasten annetaan pissata housuun ja sanotaa ettei haittaa. jos tollasia retkiä tehdään voisivat ite opettaa lapset pissaamaan luontoon. pelkään että siitä tulee takapakkia kun useammin on näin annettu tehdä. ja lapsi ei tosiaan pissaile housuun normisti ja aina saa käydä vessassa kun on tarvis niin ja meillä on pitkille automatkoille ollut matkapotta.[/QUOTE]

Hyvä että päiväkodissa sentään saa sitten vähän kosketusta luontoon. Minusta metsässä liikkuminen on lapsille tärkeää, motoriset taidot kehittyy ihan eri tavalla kuin tasaisella hiekkakentällä juostessa ja samalla lapselle saa opetettua monenlaisia asioita. Kyllä se on paljon kivempi opetella yhdessä kasveja siellä luonnossa, kuin päntätä koulun biologian kirjasta kaikki männystä lähtien.

Eikä ole ikävää kuljettaa mukana pissaista/kakkaista pottaa? Mun mielestä paljon kätevämpi että lapsi hoitaa asiat suoraan sinne metsään.

Normaalilla 4-vuotiaalla pitäisi jo kuivaksi oppisen olla sillä mallilla, ettei muutamista vahingoista mitään takapakkia tule. Eikä tietenkään lasta saa kuitenkaan missään tapauksessa rankaista vahingoista, sellaisesta on vain haittaa.

Mutta sano ihmeessä, että opettavat lasta käymään puskassa pissalla, kun te ette itse kerran tuota taitoa opettamisen arvoiseksi koe. Älä sitten ainakaan häiritse päiväkodin kasvatustyötä kummastelemalla lapsen kuullen puskapissatusta. Ihan normaalia se on.

Ei ole päiväkodin asia opettaa lapsille puskapissaamista.

Ei minustakaan, vaan vanhempien. Mutta jos vanhemmat ei asiaa hoida, niin eipä oikein vaihtoehtoja päiväkodissa ole. Vai pitäisikö sinusta päiväkotien lopettaa metsäretket tai jättää juuri ne lapset retkiltä pois, jotka ei muutenkaan metsään pääse?

Meillä on lapselle iskenyt kakkahätä joskus ihan puolen tunnin metsälenkillä, mutta jos hätä on kova, niin eihän pieni lapsi pysty edes sitä kilometriä kotiin kävelemään pidätellen.

Järkyttävää! Onko hlökunta ihan ammattitaitoista ja koulutettua? Olisin yhteydessä johtajaan ja jos ei tule muutosta, niin ph toimistoon. Ei kenenkään tarvitse pissata housuun!

Asuuko ap jossain Venäjällä? Tuohan on ihan käsittämätöntä. Lapsille opetetaan,ettei se ole niin justiinsa,jos vähän pissiä ja kakkia on pöksyissä :0 Ja lapsen syyhän se on,jos ei osaa tarpeitaan pusikkoon tehdä! Kokeileepa päikyn täti itse olla pari kertaa p...a housussa retkellä,jokohan muuttuis ääni kellossa. Huhhuh.

Asun itsekin maalla ja lasten kanssa on metsässä oltu, vaan eipä ole tullut mieleenkään,että antaisin lapsen tehdä tarpeensa housuun,jos ei itse saa asioitaan toimitettua! Tuohan on puhdasta ilkeyttä ja laiskuutta. Ei ole normaalia toimintaa.

Kuinka lyhyiksi ne päiväunet ovat jääneet. Ja mihin aikaan ne nukutaan? Toisethan tarvivat monen tunnin päikkärit.

Kyllä se on niiden tätien tehtävä hoitaa asia niin, ettei kenellekään tule vahinkoja. Se on heidän työtään. Soita päiväkodin johtajalle ja valita työntekijöiden laiskuudesta. Itse halusivat ämmät pitää vapaapäivän, se oli varmaan "kivan retken" ainoa motiivi, minkä todistaa juuri tuo, että lapset jätettiin heitteille.

Meillä on aina autossa potta. Se on niin kätevä reissuilla. Lisäksi mies opetti 2-vuotiaan tytön pissaamaan puskaan. Mutta auttaa siinä kyllä että itse ei tarvii osata.

Minä ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajaan tosta. Ei minun mielestä noin saa tehdä. Nyt on niin kylmäkin että voi helposti tulla tulehdus.

Joo..ei siinä mitään että ollaan retkillä ja toisinaan sitte käyään puskissa. Mutta se että lasia ei auteta, EI ole hyväksyttävää. Meillä on aina jollakulla aikuisella paperia mukana ja ompa pienten retkillä sekin potta. Isompien kanssa on pärjätty ilman. Se on kyllä ihan hyvä taito osata käydä muuallakin kun vaan sielä pytyllä, koskaan ei voi olla varma siitä että millon on pakko päästä asioilleen.

[QUOTE="lol";29950991]Mistä ne sinne metsään sisävessan taikoo?[/QUOTE]

Sisävessaa ei tarvitse taikoa mutta lapsia on autettava tekemään tarpeensa. Housuun tekeminen ei ole vaihtoehto ikinä.

[QUOTE="lol";29950991]Mistä ne sinne metsään sisävessan taikoo?[/QUOTE]

Ei mistään. Ei voi ollenkaan mennä kauemmas päiväkodista eikä paikkaan missä ei oo heti pyttyä saatavilla. Se muuten voi isommallekin iskeä hätä nopeasti eikä sillo voi kävellä vaikkei kovin kaukana päikystä oltaiskaan. Se on paljon helpompaa käyttää puskassa ja retki jatkuu kun alkaa yhden takia koko porukkaa palauttaa päiväkodille. Kerran yksi hoitaja sai käyttää läheisen päiväkodin vessassa.

Onkohan nyt ihan varmasti näin, ettei päiväkodin tädit ole auttaneet puskapissauksessa, jos lapsi on pyytänyt apua?
Auttaahan ne lapsia vessassakin, mikäli tämä tarvitsee apua.
Saanen epäillä...

Täällä käydään metsässä. Lähdetään ysin jälkeen ja takaisin ollaan viimeistään 12.30.
En pidä ollenkaan pahana juttuna.
Pojat olen opettanut puskapissalle.

[QUOTE="christina";29950056]
ja tosiaan oletetaan että tytöt käy puskapissalla. ja tosiaan kyllä se on aikuisenkin hankala käydä puskapissalla jos ei ole tasanen maasto niin kyllä se helposti kengille menee.[/QUOTE]

:O Mitä hittoa??
Onko puskapissaaminen tosiaan joku taitolaji?
Kannattaa tosiaan opettaa lapselle jo pienenä miten se tehdään, jos se muka on noin pirun vaikeaa aikuisiällä oppia.
Onko tämä joku kaupunkilaisten ongelma? Landelaisena on jotenkin tosi vaikea kuvitella että vessa pitäisi löytyä joka kulman takaa, tietysti sitä pitää pusikossa käydä jos sattuu metässä tulemaan hätä.

Pitäisikö päiväkodissa siis vain skipata retket? Tai ottaa joku potta mukaan metsään?

Onkohan nyt ihan varmasti näin, ettei päiväkodin tädit ole auttaneet puskapissauksessa, jos lapsi on pyytänyt apua?
Auttaahan ne lapsia vessassakin, mikäli tämä tarvitsee apua.
Saanen epäillä...

Joo, en minäkään usko. Aloittajan suhtautuminen vahinkoon on sen verran ihmeellinen, että epäilen että hän on huutanut siitä lapselle ja lapsi on puolustautuessaan selittänyt tuollaista. Samoin siinä hakutilanteessa jos aloittaja on hermostunut ja alkanut torua lasta, päiväkodin tädit ovat voineet pyrkiä rauhoittelemaan tilannetta sanomalla ettei vahinko haittaa.

Täällä moni puskapissattaa .Kuinka opetetaan sitten tyttölapsi puskapissalle. meillä ainakin 2v yrittää pissata ulkona ja jos housut on alhaalla, pissaa menee niihin ja kenkii, jotenkin se pisu aina roiskuu. Otatteko kaikki vaatteet, ja kengät lapselta alavartalosta pois ennen puskapissoja?

Neuvokaa nyt kokeneemmat.

Täällä moni puskapissattaa .Kuinka opetetaan sitten tyttölapsi puskapissalle. meillä ainakin 2v yrittää pissata ulkona ja jos housut on alhaalla, pissaa menee niihin ja kenkii, jotenkin se pisu aina roiskuu. Otatteko kaikki vaatteet, ja kengät lapselta alavartalosta pois ennen puskapissoja?

Tuon ikäisen tyttölapsen nostan vielä jaloista istuvaan asentoon ja pidän ilmassa että saa pissattua ulkona. Ei sotkeennu vaatteet. Vanhempi oppii jo itse varomaan vaatteitaan.

No mä vähän veikkaan ap:n värittäneen totuutta- en millään usko että lasta ei olisi tarjouduttu auttamaan. Jos lapsi ei ole suostunut kokeilemaan/ei ole halunnut (mihin viitattiin myös ap:n viestissä), niin minkäs teet. Ehkä tädit on ajatelleet, että kun pissaa kerran sitten housuun, niin seuraavalla kerralla suostuu puskaan. Ja se taas on ihan hyödyllinen taito oppia, aina kun sitä vessaa ei vaan ole siinä vieressä. Itsekin olen kaupunkilainen ja silti pissinyt pitkin puskia ihan pienestä saakka ;D

Mä otan housut pois- paljon helpompi kuin yrittää varoa housuja. Kengät otan, jos on jotkut helpot sandaalit jalassa, mutta ei niille yleensä roisku, jos housuja ei ole ja niitä tarvitse samalla yrittää varoa.

Puskapissalla käyminen on oikeasti hyödyllinen taito, joskus ulkomaillakin törmää niihin reikävessoihin (eli kyykistytään posliinialustalle, jossa on jaloille paikat ja pelkkä reikä). Ihan italiassakin olen näitä käyttänyt, ja ovat paljon mukavampia ja hygieenisempiä kuin normivessat (esim. Leirintäalueella pesivät vessat suihkuttamalla ne vain nopeasti painepesurilla).

On kyllä huolestuttavaa, että lapset eivät voi enää lähteä metsäretkelle, kun siellä ei ole vessoja.
On se nyt ihan hullua, että joku kusee mielummin housuun, kun menee puskaan pissalle... se puskapissaaminen on tosiaan sellanen taito, että itse kunkin se pitäisi osata. On meinaan lapset aika vieraantuneita luonnosta, jos tuollaisesta tulee ylitsepääsemätön kynnys...

Kannattaa opetella puskapissalle - aina ei kuitenkaan pienen kanssa ole se vessa tarpeeksi lähellä. Kesällä on kuitenkin kiva tehdä pidempiä ulkoiluretkiä.

Meillä 2,5v on nyt jättämässä vaipat, tähän asti pidetty varuilta jos kotoa lähdetään. Kyykkypissalla käyminen on tytön mielestä jännää ja mökillä haluaa harjoitella, vaikka oikeaan vessaankin pääsisi.

Kesällä mekon kanssa varmaan helpointa opetella, pikkupöksyt vaan pois jalasta ja kyykylleen. Ei helposti kastu kengät, kun neuvoo ottamaan leveämmän haara-asennon. Itse en ole kokeillut tuota kannattelua, vaikka just leikkipuiston vieressä näin yhden äidin nostavan silleen pikkutytön syliin pissalle. Mutta itsellä on nyt maha niin iso, ettei oikeen houkuttele...

Yhteistyössä