päiväkotiin, vaikka äiti ja vauva kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siimeskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen Torahampaan kanssa samaa mieltä tuosta, ettei kannata hakea kaikkien muiden hyväksyntää omille ratkaisuilleen, koska ainahan joku on väkisinkin eri mieltä. Jos mielipiteitä haluaa kuulla, niin niitä varmasti saa. Enkä tarkoita vain täällä ja täältä, vaan yleensäkin elämässä. Joskin päin naamaa sanotaan harvemmin mitään kamalan poikkipuolista - ainakaan loukkaavasti.

Tätä keskustelua lukiessani selkeni miksi viihdyn enemmän miespuolisessa seurassa kun akkojen kanssa. Akat luulee että maailma kaipaa juuri heidän hyväksyntää kaikissa asoissa. En jaksa sitä jatkuvaa kauhistelua ("näittekö miten naapurinpekka kanto lastaan pää alaspäin, herranjestas sillähän ois voinut mennä veri päähän" tyyliin), arvostelua, nälvimistä, juoruilua ja ylimielisyyttä. Koskaan ei vastavaan törmää miesporukassa. Saan olla oma itseni ja tehdä omat ratkaisuni. Keskittyisitte tekin akat ihan oman elämän pyörittämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja liuku.:
Tätä keskustelua lukiessani selkeni miksi viihdyn enemmän miespuolisessa seurassa kun akkojen kanssa. Akat luulee että maailma kaipaa juuri heidän hyväksyntää kaikissa asoissa. En jaksa sitä jatkuvaa kauhistelua ("näittekö miten naapurinpekka kanto lastaan pää alaspäin, herranjestas sillähän ois voinut mennä veri päähän" tyyliin), arvostelua, nälvimistä, juoruilua ja ylimielisyyttä. Koskaan ei vastavaan törmää miesporukassa. Saan olla oma itseni ja tehdä omat ratkaisuni. Keskittyisitte tekin akat ihan oman elämän pyörittämiseen.

Liuku olet aivan oikeassa!
On vaikea kuvitella isien arvostelevan toisiaan samalla tavalla ratkaisuistaan. Joskus sitä ihmettelee, että miten naiset oikeen jaksaa.

sitä mieltä että ketju oli alun perin hyvä, mutta nyt tästä on tullut "loppumaton tarina" ja eihän tällaiselle mielipidekysymykselle voi koskaan yhtä oikeaa lopputulosta tai vastausta saadakaan.

Alunperin keskustelu koski sitä, laittaako esikoista hoitoon, kun vauva syntyy. Kyse ei ollut kotiäitiydestä tai siitä onko kotona kasvatetut lapset erilaisia. Kyse oli siis äitiysloma-ajasta, eli onko järkevää laittaa lapsi hoitoon, vaikka äiti on JOKA TAPAUKSESSA kotona. Keskustelu koski myös sitä, että onko subjektiivinen hoito-oikeus hyvä juttu. Tällä hetkellä kun monet työssäkäyvät vanhemmat eivät saa lapsilleen hoitopaikkaa, kun päiväkodeissa on niin paljon lapsia, jotka voitaisiin hoitaa kotona, toisen vanhemman siellä ollessa joka tapauksessa.
Tässä ei ollut kyse siitä, onko lapsen hyvä olla 3-vuotiaaksi asti kotona, vaan siitä onko hyvä juttu, että toinen lapsi saa olla kotona ja toinen ei Ja siitä, että onko päiväkoti ainut virike jonka vanhemmat ovat kykeneväisiä lapselleen antamaan, vaikka ovat kotona, vauvan kanssa tosin. Ja onko päiväkoti välttämätön virike ja miksei virikkeeksi kelpaa puistossa leikkivät lapset? Ovatko nykyäidit laiskistuneet ja vaatiiko lapsen viihtyminen oikeasti niin älyttömän suuria ponnistuksia, kun täällä on annettu monelta taholta ymmärtää?? Joten palattaisiinko takaisin alkuperäiseen aiheeseen ja PLIIS perustelkaa väitteenne!!!

Alkuperäinen kirjoittaja asiaan asiaan..:
Ovatko nykyäidit laiskistuneet ja vaatiiko lapsen viihtyminen oikeasti niin älyttömän suuria ponnistuksia, kun täällä on annettu monelta taholta ymmärtää??

En usko että nykyäidit ovat yhtään sen laiskempia kun ennenkään. Nykyään on vaan paineet ja tavoitteet niin erilaisia kun silloin "ennen vanhaan", mitä se sitten kenenkin mielikuvissa on.

itse olen kasvanut maaseudulla, siellä onnen ja rauhan paratiisissa joka kaikkein mielestä on se paras vaihtoehto lapsen kasvulle, etenkin kun saa olla kotona kouluikään asti. Mutta siellä ei lapsia todelllakaan koko ajan hoidettu samalla tavalla kuin nykyään, vaan lapset pyöri jaloissa millon missäkin eikä niitä mihinkään kerhoihin viety (olisiko niitä edes ollutkaan). Lähde nyt viemään vauvaa johonkin uimaryhmään tai värikylpyyn, hei haloo! ;) Ei silloin tarvinnut ajatella mitään lapsen viihdykkeitä, sillä lapset joko viihtyivät niissä olosuhteissa missä olivat tai sitten eivät. Välillä äiti ehti olla lasten kanssa ihan älyttömän paljon ja välillä hoitajaksi kelpasi sokea mummokin kun oli muuta tekemistä. Toisaalta oli edes se mummo jonka jättää vahtimaan, monilla ei nykyään ole kaupunkiolosuhteissa sitäkään.

Vaikka tämä viestini menee taas ap asiasta ihan sivuun, niin pakko kommentoida vielä päivähoitoa. Minusta on älytöntä että nykyään pidetään niin pahana viedä lapset ammattitaitoiseen päivähoitoon esim pph:lle. "Silloin ennen" lapset ehti olla paljon enemmän pahanteossa keskenään ilman mitään hoitajaa ja se oli ihan ok.

Sen kummemmin en osaa perustella, kunhan muistelen lapsuutta :)

moi!
kannan korteni kekoon keskusteluun. Olen siis itsekin lto ja tällä hetkellä hoitovapaalla kotona puolitoista vuotiaan kanssa. Olen myöskin raskaana ja tässä tuumailen, että kun kakkonen syntyy niin laittaisin esikon pariksi päiväksi viikossa päiväkotiin. Poju olisi sitten n 2,5 vee ja koen jo nyt, että kaipaisi enemmän virikkeitä ja ikätasoista seuraa.
Työssä olen nähnyt monia perheitä, jotka ovat pitäneet vanhemmalla sisaruksella puolipvä paikan ja se on toiminut pääosin hyvin. Itse koen, että en varmaankaan jaksa alkaa vastasyntyneen kanssa heti hyppäämään puistoissa ja kerhoissa, joten esikko saisi hyvää ikätasoistaan seuraa ja virikkeitä päiväkodissa. Sitä paitsi kyse olisi vain parista päivästä viikossa, suurimman osan viikosta hän siis olisi kotona äidin ja vauvan kanssa.

En aijo jatkaa esikoisen 3v hoitopaikkaa kun vauva talvella syntyy. Haen sitten molemmille yhtäaikaisesti päiväkotipaikkaa kun kuopus on 1,5v. Itse ajattelin kyllä jaksaa kerhossa kerran viikkoon käydä ja puistossa istumassa. Kavereiden kanssa (lapsineen) puolin ja toisin yökyläillään kerran pari kuukaudessa ja niiden kanssa jotka asuvat lähellä kahvitellaan silloin tällöin. Tämän olin ajatellut virikkeeksi riittävän. Mies on kotona 5vkoa vauvan synnyttyä, siinä ajassa meinasin toipua synnytyksestä ja saada luotua jonkinlaisen päivärutiinin. Kaikilla tuttavillani se on onnistunut, niin en näe siinä mitään ihmeellistä. Ei ole tullut ennen tätä keskustelua mieleenkään, että esikoisen hoitoon laittaisin. Kivempi meillä kaikilla on yhdessä olla kotona ja yritän nauttia kun mahdollisuus on.

"asiaan asiaan...": Oletko niin sokea, ettet ole yhtään perusteluja osa-aikaiselle hoidolle löytänyt tästä keskustelusta?

"ei mulla muuta": Hyvän pontin otit esiin :) Mäkin olen niin hurjissa leikeissä saanut pienenä leikkiä ilman mitään aikuisen valvontaa, että turvallisin mielin päästän lapsen päiväkotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja aika monia syitä tullut...:
"asiaan asiaan...": Oletko niin sokea, ettet ole yhtään perusteluja osa-aikaiselle hoidolle löytänyt tästä keskustelusta?

"ei mulla muuta": Hyvän pontin otit esiin :) Mäkin olen niin hurjissa leikeissä saanut pienenä leikkiä ilman mitään aikuisen valvontaa, että turvallisin mielin päästän lapsen päiväkotiin..

En mielestäni sanonut, etten ole lukenyt yhtään perusteluja, mutta liikaa niitä kirjoituksia joissa ei ole kantaa perusteltu. Minusta aikuisen tulee pystyä perustelemaan väitteensä AINA, eikä esim joka toinen kerta. Ottaa päähän lukea lapsellista jankutusta, kun ihmiset vaan inttävät ilman järjen hiventä koko asiassa..

Sellaista on nettikirjoittelu. Toiset ovat perustelleet hyvinkin kantojaan. Toiset yksisilmäisesti, toiset monia eri näkökulmia yhdistellen. Jotkut eivät perustele ollenkaan. Mitä siitä. Opettele elämään sen kanssa. Minusta täällä on ollut yllättävänkin paljon (nettikirjoitteluksi) hyviä perusteluja ja tuoreita ajatuksia monista aiheista.

[quote="ei mulla muuta[/quote]

En usko että nykyäidit ovat yhtään sen laiskempia kun ennenkään. Nykyään on vaan paineet ja tavoitteet niin erilaisia kun silloin "ennen vanhaan", mitä se sitten kenenkin mielikuvissa on.

itse olen kasvanut maaseudulla, siellä onnen ja rauhan paratiisissa joka kaikkein mielestä on se paras vaihtoehto lapsen kasvulle, etenkin kun saa olla kotona kouluikään asti. Mutta siellä ei lapsia todelllakaan koko ajan hoidettu samalla tavalla kuin nykyään, vaan lapset pyöri jaloissa millon missäkin eikä niitä mihinkään kerhoihin viety (olisiko niitä edes ollutkaan). Lähde nyt viemään vauvaa johonkin uimaryhmään tai värikylpyyn, hei haloo! ;) Ei silloin tarvinnut ajatella mitään lapsen viihdykkeitä, sillä lapset joko viihtyivät niissä olosuhteissa missä olivat tai sitten eivät. Välillä äiti ehti olla lasten kanssa ihan älyttömän paljon ja välillä hoitajaksi kelpasi sokea mummokin kun oli muuta tekemistä. Toisaalta oli edes se mummo jonka jättää vahtimaan, monilla ei nykyään ole kaupunkiolosuhteissa sitäkään.

Vaikka tämä viestini menee taas ap asiasta ihan sivuun, niin pakko kommentoida vielä päivähoitoa. Minusta on älytöntä että nykyään pidetään niin pahana viedä lapset ammattitaitoiseen päivähoitoon esim pph:lle. "Silloin ennen" lapset ehti olla paljon enemmän pahanteossa keskenään ilman mitään hoitajaa ja se oli ihan ok.

Sen kummemmin en osaa perustella, kunhan muistelen lapsuutta :)
[/quote]

Nimenomaan. Lastenhoidon laatu, oma "vaatimustaso" kasvatuksen suhteen, koko elämänlaadun taso.. Kaikki ovat nousseet verrattuna vaikka 70/80-lukuun kun itse olin pieni. Ei silloin tosiaan muksujen perään katsottu tai leikitty niiden kanssa. Pihalle heitettiin jos kitisi sisällä ja kyllä siellä aina tekemistä keksi. Välillä turvallisia, välillä aika tosi vaarallisia leikkejä. Ihme että on hengissä selvinnyt. Hyvä vaatimustaso hoidolle olikin se, että lapsi selvisi ilman pahempia vammoja isoksi. Näin kärjistetysti sanottuna ;)

Laiskempia nykyäidit eivät tosiaankaan ole. Päinvastoin. Paljon enemmän nähdään vaivaa lasten eteen ja se on pakkokin, koska harvoilla on niitä mummoja tai naapurin tätejä auttamassa. Ja monet ovat lisäksi vielä töissäkin.

Ei niitä muksuja perhekahviloihin ennenkään kuskattu. Eivät äidit joka päivä käyneet leikkikentällä lasten kanssa. Ei ulkonakaan välttämättä. Mun ainakin käskettiin mennä itekseen pihalle (no maalla asuttiin..), ei siinä äiti patsastellut koko aikaa vieressä niin kuin nykyään tehdään. Eivät vanhemmat olleet meidän kanssa pulkkamäessä ihan pienenäkään. Toisin on tänä päivänä.

Kaikki asiat annetaan lasten tehdä nykyään vanhempana kuin mitä ennen tehtiin - vaikka esim kulkea itsekseen kouluun, pyöräillä itsekseen, mennä itsekseen pulkkamäkeen, leikkimään kavereille jnejne. Siinä on hyvä puolensa, mutta myös kääntöpuolensa mitä vaikka vanhempien jaksamiseen tulee. Mutta että vaatimus-, laatu- ja turvallisuustaso on kaiken kaikkiaan korkeampi.

Mun lapsuudessa muksut heitettiin mummolaan hoitoon silloin tällöin eikä siitä tehty sen isompaa numeroa. Mitä vanhemmat sillä ajalla sitten tekikään, ketään ei kiinnostanut. Olivatko he Itsekkäitä kun näin "halusivat päästä eroon lapsistaan"?? tai jopa vauvastaan! Hui!! Sekään ei ketään kiinnostanut. Ei sellaisesta edes varmaan puhuttu eivätkä vanhemmat sillä ainakaan itseään syyllistäneet. Nykyään vain hetken erossaolostakin tehdään kauhea haloo.

Ollaanko sitten empaattisempia, herkempiä ja tunneälykkäämpiä kuin ennen? Musta ollaan. Sillä on hyvät ja huonot vaikutuksensa.. Myös tieto (ja tiedonvaihto esim netissä) lisää tuskaa..

Ennemminkin (kuin äitien "laiskuudesta?") olisin enemmän huolissani nykyajan kauheasta suorittamisesta, joka ulottuu jo vanhemmuuteenkin. Ollaan niin kauhean huolissaan Kaikesta. Ei kaikkeen lapsiin liittyvään tarvitse suhtautua niin haudan vakavasti ja silti niistä lapsista kasvaa todennäköisesti ihan hyviä ihmisiä. Ettei menetetä kaikkea sitä hauskaa ja ihanaa mitä lapsiin liittyy tappelemalla epäolennaisuuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja -ennen kaikki paremmin?-:
Mun lapsuudessa muksut heitettiin mummolaan hoitoon silloin tällöin eikä siitä tehty sen isompaa numeroa. Mitä vanhemmat sillä ajalla sitten tekikään, ketään ei kiinnostanut.

Tajusit täysin mitä tarkoitin :)
Itsekin muistan varhaislapsuudestani, että serkkutyttö oli meillä koko kesän. Muut saman perheen lapset olivat jossain muualla sukuloimassa. Ja sen takia, että mies oil karannut ryypäämään ja äiti oli töissä tai jossain, en tiedä missä. Eikä siitä paljon huudeltu, tärkeintä oli että lapsella oli katto pään päällä. Nykyään tuossa tilanteessa tilattaisiin sossutädit paikalle.

Enkä tarkoita, että pitäisi palata tähän alkukantaiseen 70-luvun tilaan. Kunhan mietin itsekin, että tämä nykyajan nipotus menee joskus ihan överiksi.

En mäkään kaipaa paluuta 70-luvulle :) Sapettaa vain, miten aina jaksetaan morkata NYKYAJAN vanhempia. Laiskoiksi, itsekkäiksi, miksi milloinkin. Eivätkö he muista, mitä ennen on ollut??

On ihan lillukanvarsia tapella esim. tämän ketjun aiheesta. Kun edes kaikkien lasten perusasiat olisivat kunnossa. Mutta sepä se onkin, että monilla asiat ovat tällä hetkellä niin hyvin, että silloin pienistä "hienosäätöjutuistakin" tehdään kauhea numero. Tosin hyvin mielenkiintoinen keskustelu aloituksesta sikisi..

Maailma ei absoluuttisesti ole muuttunut kovinkaan paljon turvattomammaksi, mutta ihmisten turvattomuuden TUNNE on kylläkin lisääntynyt. Muutosten, epävarmuuksien ja miljoonien valintojen maailmassa lisätään omaa kontrollia kaikesta, myös lapsista.

Kunhan ei vain opetettaisi lapsille, että koko maailma siellä oman kodin ulkopuolella on ihan kamala ja pelottava paikka. Sopivissa kohdin kannattaa ottaa rennostikin eikä tsekata kirjasta, miten tilanteessa "kuuluu" toimia.

Tiukempien ohjaiden ottaminen kasvattamisessa on hyvä asia johonkin pisteeseen asti. Liian pitkälle vietynä ei tee hyvää edes lapselle ja väsyttää siinä samalla vanhemmat. Ollaan me kaikki nykyään niin vastuuntuntoisia ja fiksuja, mutta yritetään välttää liikaa nipottamista ja suorittamista, ait? ;) Rakastetaan lapsiamme ja pidetään hauskaakin siinä samassa.

Puistossa käydessäni huomasin akkakerhon kokoontuneen, supisivat omia juttujaan ja katselivat minuun päin pahalla silmällä. Minä mietin; ei ole ihme, että kakarat oppivat kiusaamaan koulussa, kun oppivat esimerkin aikuisilta. Olkaamme me aikuiset siis parempia roolimalleja ja opetetaan lapsillemme suvaitsevaisuutta.

Minä annan oman mielipiteeni julki: Jos minulla olisi pieni joka on jo päiväkodissa ja odottaisin toista niin antaisin hänen jatkaa hoidossa. Uusi vauvahan "sotkee" jo jonkin verran tulollaan esikoisen arkea, miksi hänen arki päiväänsä pitäisi vielä hoidonkin suhteen sekoittaa. Lisäksi ihan jokainen vauvan äiti on enempi tai vähempi väsynyt, siihen ei tarvi uutta rytmiä vielä esikoisen kiukkuineen, kun äiti ei enää 110% huomioikkaan häntä yksin. Tosin, jos minun pitäisi viedä esikoinen aamulla vauvan kanssa hoitoon niin mikään mahti maailmassa ei persettäni saisi liikkeelle... Oletan siis, että mieheni veisi esikoisen hoitoon töihin mennessään ja hakisi myös.
Jos taas esikoiseni olisi jo kotona, en haluaisi "hylätä" tai "työntää pois jaloistani" päiväkotiin. Lapsi voi tuntea, että uuden vauvan tullessa häntä ei enää halutakaan kotiin vaan viedään vieraalle hoitoon.

Jos itsellä olisi se tilanne, että esikoinen jo hoidossa ja toinen tulossa, niin luultavasti pitäisin (pitäisimme :)) itse sen hoitopaikan aluksi ja katsottaisiin ajan kanssa miten lähtee käyntiin. esikoisen syntymä ja alku ei ollut niin ruusuista kuin kuvitteli, oli sairaalassaoloa sun muuta harmia. Jos kakkosen kanssa menisi samalla tavalla, niin hyvin toimiva päivähoito pelastaisi paljon. Ei kannata syyllistää itseään siitä, että haluaa pelata "varman päälle" ja turvata vähän omaa jaksamistaan. Kyllähän sen lapsen sieltä päivähoidosta saa poiskin, eihän se mikään huostaanotto sentään ole!

Mulla ei tullut mieleenkään laittaa isompaa hoitoon kun vauva syntyi sillä olin ollut tytön kanssa kotona siihen asti.
Mikä muutos olisi ollut tytölle että vauva tulee taloon ja hänet viedään hoitoon.

Jos olisin ollut välissä töissä ja tytöllä jo hoitopaikka,olisin varmasti sen paikan pitänyt ja vienyt muutamana päivänä tytön viikossa hoitoon.

RIippuu lapsesta paljonkin tarviiko 2,5 vuotias muiden samanikäisten seuraa.
Tyttö on sen verran arka että ei tulisi mieleenikään viedä päivähoitoon vielä.Ehkä 3 vuotiaana jo.No silloin pikkuvelikin on jo reilu 1 vee,ehkä palailen töihin silloin...

Jokainen äiti tietää omat lapsensa parhaiten,uskon näin.Turha tuomita toisia erilaisista ratkaisuista.

Antaa kaikkien kukkien kukkia!!=)

Meille syntyy toinen lapsi keväällä ja esikoinen (2v.) aloitti ryhmäperhepäivähoidossa syksyllä. Esikoinen on sopeutunut ryhmikseen todella hyvin ja hihkuu riemusta aamulla, kun ollaan taas menossa hoitoon. Paikka on todella ihana ja hoitajat (2kpl) ovat ihania ihmisia ja pitkään työtään tehneitä. Joka viikko hoitopaikassa tehdään jotain uutta ja jännää esim. leivotaan sämpylöitä, tehdään joulukoristeita, lauletaan ja jumpataan. Meidän pikkuinen rakastaa hoitopaikan toimintaa yli kaiken. En aio missään nimessä luopua paikastamme keväällä, vaan siirrymme vauvan synnyttyä "puolipäiväisiksi" ja lapsi tulee olemaan 2 päivää viikossa hoidossa. Pelkään, että menetämme paikan (meiltä on 100 m kotoa matkaa paikkaan), jos otan esikoisen kotiin (en saa lapsiamme kahden vuoden päästä samaan paikkaan ja joudumme johonkin pitkän matkan päähän viemään lapsia). Lisäksi olen varma, että hän kaipaa muutakin virikettä seuraavan 2 vuoden aikana, jotka aion olla kotona. Tämä ratkaisu sopii meidän perheelle, eikä sitä tarvinnut paljonkaan miettiä. Vauvan ja esikoisen kanssa aion jatkaa muskaria ja eiköhän sitä edelleen ystäviäkin nähdä ja puistoissa notkuta. Haluan vaan suoda itsellenikin muutaman rauhallisen hetken viikossa uuden vauvan kanssa ja uskon, että lapsemme haluaa tavata hoitotätejä ja hoitokavereita touhukas taapero kun on. Voin hoitopäivinä vaikka nukkua päiväunet, ainakin haaveilen niin...

Meillä on nyt sellainen tilanne, että minä hoidan kahta poikaani (3,5v. ja 1,5v.) kotona. ja olen ollut kotona tuon 4v. Viime viikolla aloitimme isommalle perhepäivähoidon 2 päivää viikossa koko päivän. Ekat 2 päivää meni hyvin, mutta edelliset eli tokat 2 päivää menivät itkuksi. Eli poika jäi itkien hoitoon ja kysyi, miksi hänen pitää jäädä tänne päivähoitoon. Okei, tällainen alkukankeus on yleistä ja siitä en niin ole huolissani, mutta minulla on nyt vähän tyhjä olo siinä suhteessa, että pitäisikö meidän sittenki lopettaa tämä hoito. Olen siis edelleen kotona, joten hoito ei olisi pakollista. Poika on kuitenkin sen verran arka muiden lasten kanssa ja on todella äidin perään, niin ajattelimme, että nyt olisi hyvä aloittaa päivähoito - ja näin pehmeästi, eli 2krt/vk. Olen kuitenkin menossa töihin (en vielä) ja sitten on varmaan vasta hankala aloittaa kokopäiväinen jokapäiväinen hoito, kun on jo paljon vanhempi eikä liukumavaraa ole. Kotona on tarpeeksi virikkeitä (pikkuveljestä, ja äitikin antaa kotihommia, joista isompi tykkää), joten viriketoimintaa emme hoidosta hae.

Kertokaa mielipiteitänne ja neuvojanne, arvoisat muut äidit;) (en kaipaa epäystävällisiä viestejä)Eli että onko tästä hoidosta enemmän iloa ja hyötyä vai enemmän haittaa ja päänvaivaa?

Yhtenä hyvänä asiana on, että sitten kun menen töihin, voimme saada pikkuveljenkin samaan hoitopaikkaan (hoitotäti ainakin haluaisi).

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta voinen kuitenkin sanoa, että ottaa aivoon kun pitäisi mennä töihin, eikä lapselle löydy hoitopaikkaa kohtuullisen matkan päästä kotoa/työpaikasta. Minun työpäivä alkaa toisinaan jo klo7 ja päiväkoti aukeaa klo6:30 paikassa, josta on yli puolen tunnin matka töihin. Ehtiäkseni tarjottuun hoitopaikkaan klo 6:30, pitäisi kotoa lähteä klo 5:30 ja se tuntuu kohtuuttomalta 1,5 vuotiaalle lapselle. Lähipaikat ovat täynnä...ja yhtenä syynä siihen on se, että kotiäidit hoidattavat päiväkodeissa ja perhepäivähoitajilla (tämän minulle kertoi eräs perhepäivähoidon vastaava henkilö).

Hoitopaikat pitäisi ensisijaisesti taata työssäkäyvien lasten vanhemmille tai harkinnan mukaan esim. sosiaalisin perustein.

Minusta ei ole hyvä haaskata verovaroja tuohon päivähoitoon niin, että kenellä tahansa kotiäidillä olisi oikeus päivähoitopaikkaan. Mielestäni pitäisi enemmänkin tukea sitä, että apua tarvitsevat (esim. masennuksesta kärsivät) saisivat hoitoapua. Myös puistotätitoimintaa tai sen tyyppistä avoin päiväkoti -toimintaa (kuten esim. MLL:n perhekahvilat) voisi olla enemmän ja niitä voitaisi tukea verovaroin, jolloin kotiäidit saisivat tarvittaessa "virka-aikaan" apua lapsenhoidossa.

Yksi vaihtoehto on myös yksityiset päiväkodit, joissa hoitoa saisi halutessaan, mutta ei omakustannehintaan, vaan ihan normaaliin voittoa tuovaan hintaan.

Minulla on lapsikatrasta murrosikäisestä vauvaan ja on todella kurjaa katsoa sitä tilannetta, mikä esimerkiksi isommilla lapsilla on. Verovaroja on vain rajallinen määrä eikä niitä voi kaikkia ohjata vain vauvaikäisiin. Tällä hetkellä ainakin meidän kotikunnassa Tuusulassa esimerkiksi kouluikäisten koulupsykologijonot ovat aivan järkyttävät ja sama tilanne on kuulemma naapurikunnissakin. Vaikkei Jokelan lukioammuskelu tai Keravan koristyttömurha lähipiiriä koskettanutkaan, niin tapahtumat ovat järkyttäneet niin paljon, että on ihan pakko saada resursseja myös vanhemmille lapsille.

Minusta on aika kamalaa, jos heti vauvasta asti pitää suorittaa, jottei putoa vain kehityksestä: muskaria, vauvauintia, kielikylpyä. Me vanhemmat teemme hirvittävän vahingon, jos emme jätä tilaa ihan vain olemiselle, omin päin leikkien keksimiselle yms. "ei tuottavalle" toiminnalle. Moni varmaan ajattelee, että oman lapsen lapsuus pitää olla parempaa kuin itsellä oli. Omasta mielestäni 70-luvun lapsuus ei suinkaan ollut ankeaa, vaikkei päässytkään 5-vuotiaana tietokoneelle eikä katsellut telkkarin kehittäviä ohjelmia joka päivä. Lasten psykiatrien mukaan lapsen aivotoiminta ei tarvitse virikkeitä mahdottomasti, vaan se häiritsee lapsen aivotoiminnan kehittymistä. Se saattaa olla yksi syy siihen, miksi erilaisia häiriöitä on niin paljon (syy ei ole pelkässä diagnostiikan kehittymisessä).

moi!
meillä o n ainakin nyt sellainen tilanne, että vauva on koliikkivauva ja itse oon tosi väsynyt. Esikko on reilu 2 vee ja ollaan haettu hoitopaikkaa osa-aikaisesti siis max 3 pvää viikossa. Ensin ajattelin esikon pitää kotona, mutta koska vauva on niin vaativa niin mielestäni kaikkien kannalta on hyvä jos esikko saa hoitopaikan. Täällä vain on kaikki hoitopaikat täynnä, joten tilanne on tosi hankala.

Yhteistyössä