Pakko vähän purkaa... Tää elämä on yhtä hlvettiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katkera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aina mies lupaa muuttua. Ne asiat, joihin toivoin muutosta ovat miehen pelaaminen ja vastuu kodinhoidosta.
---
Uskon, että kärsin läheisriippuvuudesta enkä sen vuoksi ole kyennyt asettamaan rajoja. Samasta syystä myös roikun tässä suhteessa.

Jos miehesi on peliriippuvainen, varmasti kärsit läheisriippuvuudesta.
Ystäväni mies on peliriippuvainen (on pelannu 2 tai 3 työpaikkaakin) ja käyttäytyy aivan samoin kuin juova alkoholisti. Hakee sen syyn lähteä pelaamaan tosi ovelasti. Kattoo jääkaappiin "täällä ei ole kuin 1 maito, haen aamuksi maitoa" ja sitten mentiin taa ABC:lle pelikoneen ääreen. JOs joku uskaltaa sanoa, että kyllä se aamukahviin riittää, huomenna ehtii samalla kun käy muutenkin kaupassa, tulee huuto "mä yritän osallistuia ja kukaan ei arvosta ja kunnioita" tms.
Oma mieheni on alkoholisti ja on käsittämätöntä, miten samanlaista meidän perhe-elämä on ollut tuon ystävän kanssa.
Yhtä aikaa tietää hoitavansa kaiken yksin ja puoliso on vaan iso vammainen lapsi, ja toisaalta samaan aikaan tuntee täydellistä kyvyttömyyttä ja tosiaan se yksin olo pelottaa.
Sitä on myös omaksunut itselleen sen roolin, että oikeastaan pelottaakin se vallasta luiopuminen! Ketä sitä enää sitten määräilisi, jos miestä ei enää siinä ole? Joutuu päästämään lankoja käsistään ja se ei läheisriippuvaiselle sovi.
Läheisriippuvainen on omituinen otus, joka hallitsee alistumalla ja saa kaikki ympärillään luulemaan, että HE ovat tehneet ne päätökset, jotka läheiriippuvainen on tehnyt.
Hyviä kirjoja aiheesta on Wayne W. Dyerin Hyväksy itsesi uskalla elää, joka on kirjoitettu ennen kuin sanaa läheisriippuvuus on keksitty, mutta jossa aiheesta puhutaan selkeästi esimerkein.
Irene Kristerin Rakkaus ja riippuvuus parisuhteesa on hyvä kirja aiheesta, samoin kuin kaikki muutkin Kristerin kirjat. Itse pidän kirjaa Manian varjossa, kun perheenjäsenenä on psyykkinen sairaus, huippu hyvänä, vaikka nimessä puhutaankin maniasta, siinä kerrotaan juuri tuosta ilmiöstä, että yksi perheessä imee kaikkien voimat.
Melody Betteyn Irti läheisriippuvuudesta on toki hyvä kirja aiheesta, mutta raskaampi lukea. Siinä kyllä om todella hyvin tiivistetty, mitä läheisriipuvuus on: Saduissa kun tyttö suutelee sammakkoa, sammakko muuttuu prinssiksi. Oikeassa elämässä kun tyttö suutelee tarpeeksi monta kertaa sammakkoa, molemmista tulee lopulta sammakoita.

Hyvia vastauksia tullut. En ole koskaan miestä uhkaillut tyyliin "jos tuo ja tuo asia ei muutu niin lähden" enkä nalkuta tai riehu. Asiallisesti olen miehelle kertonut mistä kiikastaa ja mies ainakin vaikuttaa siltä että kuuntelee. Omia kantojaan ei asioihin kerro, paitsi jos se liittyy jotenkin seksiin. Aina mies lupaa muuttua. Ne asiat, joihin toivoin muutosta ovat miehen pelaaminen ja vastuu kodinhoidosta. Toivoisin, että kotityöt jakaantuisivat tasan, ilman että miestä joutuu komentamaan. Minä en juuri koskaan paikkaile miehen tekemättä jättämisiä, joten meillä eletään sotkussa, valitettavasti. Miestä se ei tunnu haittaavan.

Uskon, että kärsin läheisriippuvuudesta enkä sen vuoksi ole kyennyt asettamaan rajoja. Samasta syystä myös roikun tässä suhteessa. Juuri eilen nukkumaan mennessä mietin millaista olisi asua yksin... Pelottavaa! Ahdistaa ajatuskin öistä yksin. Vaikka toisaalta kaipaan sitä yksinelämisen vapautta. Olishan mulla tietysti lapset seurana, muttei heistä turvaa ole. Pitää varmaan hankkia koira sitten.

Piti sanoa vielä, että omaa aikaa otan kyllä. Harrastan liikuntaa kolme kertaa viikossa sekä iltaisin teen omia juttuja, kun lapset nukkuvat. Miehen kanssa ei enää tehdä juuri mitään yhteistä. Olen miehelle sanonut, ettei minulla yksinkertaisesti riitä energiaa parisuhteen hoitamiseen, kun minulla ei ole aikaa itseni hoitamiseen. Nyt kun on aikaa itselle, ei parisuhde enää kiinnosta.

Minulla oli ihan samat tuntemukset parisuhteen kiinnostavuudesta.
Sitä kun vuosikausia elää epätyydyttävässä suhteessa tulee jonakin päivänä vastaan se lopullinen stoppi.
Huomaa että vaikka kaikki lopulta muuttuisikin (mitä ei todellisuudessa tapahdu kuin kerran miljoonasta) niin se ei enää kiinnosta.
Mun tuntemuksiani ei olis mikään muuttuminen enää muuttanut,niin monta vuotta mä kärsin tilanteesta.
Tunnistan itsestäni myös tuon läheisriippuvaisuuden,se ajatuksenakin että on yksin lasten kanssa eikä ole sitä toista aikuista on tosi pelottava.
Mä koitin ottaa järjen käteen että mitä mä loppuviimeksi menetän lopettaessani suhteen kun yksin huolehdin niin raha-asiat kuin lapset ja kodinkin.AIna paha olla.
Henkinen vapautuminen oli elämäni parhaita kokemuksia ja huomasin että elämällä on minulle vielä paljon annettavaa.
Taloudellisesti olen ollut tosi ahtaalla mutta muuten elämä on ollut oikein antoisaa.

Alkuperäinen kirjoittaja katkera:
Mulla on niin paha olla, ahdistaa, itkettää ja oksettaa. Mä olen niin katkera, että olen joutunut tällaiseen. Mies ei ota vastuuta mistään, yhtään mistään.

Minäpä luulen, että sinulla on ihan sama oireyhtymä kuin vaimollanikin oli.

Meikäläisessä oli "vika" kun vitutti, ahdisti, itketti ja itku-potku-raivostutti.

Masennushan se siellä vaimon pääkopassa asusti.

Meillä ainakin masennus johtui ihan ravintoaineiden puutteesta.

Kokeileppa tätä reseptiä TUNNONtarkasti (äläkä vähättele - niin teki vaimonikin - sain mielteipä pakottaa hänet uskomaan, että kyse voi OLLA masennuksesta - kuten sitten olikin).

a) D-vitamiinin tasot kuntoon ja kirkasvalohoidot päälle - D-vitamiinitasot olisi hyvä mittauttaa, tähän aikaan vuodesta ne ovat matalimmillaan. Alkuvaiheessa voisit vetää kuurinomaisesti 2-3 viikkoa 120-140 mikrogrammaa päivä plus syödä paljon kalaa. D-vitamiini otetaan 20 mikrogramman pillereinä, tasaisesti päivän aikana. Pillerin merkillä ei ole suurta merkitystä, laadun pitää kuitenkin olla D3-vitamiinia (kolekalsiferoli vaikuttava aine).

b) lisäksi otat iltaisin vihreän teekupposen äärellä yhden tai kaksi ruokalusikallista KALANMAKSAÖLJYÄ. Kalanmaksaöljyä, ei mitään muuta. Merkki Möller. Muu ei kelpaa. Päiväys pullossa mahd tuore, säilytys jääkaapissa. Ei saa maistua härskiltä tai pullo vaihdettava tuoreempaan sisältöön. Teehen ei saa laittaa maitoa. Hunajaa tai sokeria saa laittaa.

c) lisäksi otat iltaisin 300 Mg Diasporal Magnesiumia - vältä aspartaamimakeutettua Diasporalia Tämä on oleellinen asia kuurissa eikä magnesimia saa vaihtaa toiseksi ilman doctorin lupaa.

d) kävelet reippaasti 4 x 40 minuuttia joka viikko. Kävelet, et rupea hölkkäämään jos et sitä ole aiemmin tehnyt.

e) lisäksi määrään kirkasvalohoitoa - näin keväisin se hoituu osittain jo kävelylenkkien keskellä - lisäksi määrään sinut miehesi kanssa Lappiin kirkasvalolomalle. Ulkoilua lumikenttien hohteessa min. 2 h joka päivä klo 11-14 välisenä aikana. Lapset jätetään matkalta pois jonnekkin hoitoo, tämä ei ole lomamatka vaan kuntoutusmatka.

Näillä ohjeilla tauti lähtee mutta VAIN näillä. Mitään näistä oheista ei saa muuttaa tai soveltaa ilman tohtorin lupaa. Se johtaa vain epäonnistumiseen.

Pahus, reseptistä aina jää jotain pois. Kohtaan a) siis lisäys:

alkuvaiheen D-vitamiinikuurin jälkeen annostus lasketaan tasolle 60-80 mikrogrammaa per vrk. Sillä jatketaan huhtikuun loppuun asti, toukokuussa D-vitamiini jätetään portaittain pois niin että kesäkuussa ollaan jo ilman.

Kesällä otetaan aurinkoa klo 12-13 välisenä ainaka kokovartalolle min. 3 krt viikossa 30 minuuttia. Aurinkovoidetta ei saa käyttää tuon auringonoton aikana - muuna aikana kyllä jos aurinkoa palvotaan yli tuon menevän ajan.

Jos auringossa ollaan esim. 1h, niin ekat 30 minuuttia otetaan ilman rasvoja.

Peseytymisen kanssa ei kiirehditä ja saippuan käyttö jätetään miel. seuraavaan aamuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Dr House:
Näillä ohjeilla tauti lähtee mutta VAIN näillä. Mitään näistä oheista ei saa muuttaa tai soveltaa ilman tohtorin lupaa. Se johtaa vain epäonnistumiseen.

näinkö se mies alkaa ottamaan vastuuta itsestään, teoista, lapsistaan, sekä puolisostaan??

Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Miten mies sinut tilanteeseen huijasi? Lupasiko jotain, mitä ei ole pitänyt?

Se ylipuhui mut hankkimaan lapsia. Vuoden verran jankutti ennekuin annoin periksi. Toki lopulta itsekin halusin mutta silti. Se on luvannut muuttua niin monta kertaa etten edes muista. Mikään ei vaan muutu.

Jos mies on halunnut lapsia enemmän, niin silloin kyllä minusta sinulla on oikeus vedota siihen. Meillä mä halusin lapsia, mies ei ja asiasta kyllä puhuttiin selkeästi etukäteen, että koska mä haluan niitä, on mies valmis sen minulle suomaan, mutta päävastuu on minulla. JOs tilanne on toisinpäin, sama sääntö pätee, päävastuu on sillä, joka on lapsia enemmän haluunut, jos selkeästi toinen olisi vielä halunnut odottaa.
Se vaan on tietysti hankalaa, jos asiasta ei ole puhuttu etukäteen, mutta kun rauhallisesti ja syyttämättä sanot, että sinusta tuntuu että sinua on huijattu, koska mies ei kanna vastuutaan mielestäsi niin kuin voisi odottaa, koska hän oli halukkaampi lapsia hankkimaan, niin eio mies voi siitä suuttu.
Tärkeää vaan on aina laoittaa "minusta tuntuu" eikä "Kun sinä aina...etkä koskaan..."

No ei ihan näin,ois ihan järkyttävvää jos parisuhteissa sovittas kummalla päävastuu! huhu huh mä en tällaseen suostuis.Vastuu lapsesta ja niiden hvyinvoinnista molemmille!!!!

no niinpä. ihan kuin puhuttais jonkun lemmikin ottamisesta. kyllä vastuu lapsesta kuuluu yhtälailla molemmille huoltajille.

Joo, käsittämätöntä mitä sopimuksia ihmiset tekee... huh.

Yhteistyössä