Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26793257]Kokemusta on! 200 eurolla pyörittää jo 4-henkisen perheen päivittäishankinnat/kk. Pitää kyllä olla tarkkana, mutta onnistuu!!!! :)[/QUOTE]

Oho. Kuulisin mielelläni lisää tästä käytännön toteutuksesta. Meitä on kolme henkilöä ja meillä menee kyllä kauppaan varmaan kolminkertainen summa /kk. Ja SILTI suositaan edullisia merkkejä, tehdään ruuat itse, ei ostella heräteostoksia... Meillä käydään kaupassa joka päivä ja ostetaan ne, mitä tarvitaan ja mitä on päätetty. Toki voi muuttaa suunnitelmia, jos huomaa, että kaupassa on jotain hyviä tarjouksia tms.

Miten paljon tuolla 200 eurolla on varaa syödä kasviksia - vihanneksia, hedelmiä? Ainakin meillä ne ovat luultavasti suurin menoerä. Ainoa "kallis" ostos meillä on kaura- ja soijamaito sekä -jugurtti. Niitä ostetaan, koska yhden perheenjäsenen vatsalle ei maito sovi (ja ei, kyse ei ole laktoosi-intoleranssista, eli ei voi korvata hyla-tuotteilla).

[QUOTE="a p";26793140]Juu, siis kaksi aikuista ja yksi lapsi. Ennen tilanne oli se, että käytiin joka päivä kaupassa, ostettiin paljon ylimääräistä ja ruokaa meni sit hukkaan paljon. Nyt opeteltu harventamaan kaupassa käyntiä.[/QUOTE]

No yksi säästövinkki on tietysti se, että älkää ostako enää noita ylimääräisiä asioita. Mekin käymme päivittäin kaupassa, ja silloin on helppo tehdä tarkka ostoslista, kun tietää, mitä tarvitaan. Me käymme kaupassa kävellen tai pyörällä, joten ylimääräisiä ostoksia ei oikein mahtuisikaan mukaan ;) Itse olen aina kokenut harvat kaupassakäynnit hankalina, kun pitää yrittää ennakoida monen päivän syömiset - ja toisaalta ei niitä jaksa kantaa.

[QUOTE="Porkkana";26793633]No yksi säästövinkki on tietysti se, että älkää ostako enää noita ylimääräisiä asioita. Mekin käymme päivittäin kaupassa, ja silloin on helppo tehdä tarkka ostoslista, kun tietää, mitä tarvitaan. Me käymme kaupassa kävellen tai pyörällä, joten ylimääräisiä ostoksia ei oikein mahtuisikaan mukaan ;) Itse olen aina kokenut harvat kaupassakäynnit hankalina, kun pitää yrittää ennakoida monen päivän syömiset - ja toisaalta ei niitä jaksa kantaa.[/QUOTE]

Juurikin näin on nyt tehty, eli ylimääräiset pois ensiksi. Tosin vielä niitäkin vähän tulee, joten taidan alkaa kirjoittamaan listaa siitä mitä todella tarvitaan ja muuta ei osteta. Me kävimme tosiaan ennen kaupassa joka päivä, mutta nyt kun olemme vähentäneet, on rahaa todellakin säästynyt. Usein tuli sen maidon jne lisäksi ostettua jotain muuta, ihan vaan "huomaamatta". Meidän on välimatkojen takia pakko mennä autolla kauppaan. Mä en oikeastaan suunnittele paljoakaan eteenpäin ruokia, paitsi sen hetkisen. Sitten sovellan siitää mitä kotona sitten vielä löytyy. Ja tosiaan kyllähän kauppaan sitten mennään kun tarvitsee, mutta olen säästänyt nyt jo tosiaankin rahaa kun ei kauppaan mennä joka päivä.

Minä ja mies opiskellaan, lapsi päiväkodissa. Viikolla lapsi syö siis toisen lämpimän aterian sekä aamu- ja välipalan päiväkodissa. Mulla ja miehellä menee lounaaseen 2,70e nuppi päivässä eli 108e/kk.

Meillä syödään aina ma ja ti jotain keittoa. Siis samaa molempina päivinä, kera tuoreen leivän. Ke ja to on jotain laatikkoa, yleensä raasteen kanssa. Perjantaina syödään miehen vanhemmilla, lauantaina tehdään jotain hyvää ruokaa joka saa maksaa vähän enemmän, sunnuntaina sitten syödään aina mun vanhemmilla.

Kahvinjuontia ollaan vähennetty, enemmän teetä joka on halvempaa. Iltapalaksi syödään aina puuroa, maustan sitä hedelmillä, marjoilla ja hilloilla niin tulee vähän makuvaihteluita. Leipää ostan leipomosta, isoissa säkeissä, on halvempaa. Seuraan tarjouksia. Metsästä sieniä ja marjoja pakkaseen, on arkipäivän luksusta syödä kantarellirisottoa :) Ei osteta kotiin lihaa, joskus harvoin kalaa. Hedelmiä ostetaan kauden mukaan, nyt vesimeloni on tosi halpaa ja pian kotimaisia omenoita saa miltei ilmaiseksi.

Hygieniajutuissa ostan edullista, mutta kuitenkin laadukasta. Hammastahnoja yms. hamstraan esim. Sokoksen 3+1-päiviltä. Nyt ostin useamman pönikän Tresemmen shampoota ja hoitoainetta varastoon, vajaan litran pullo maksoi 4,95e. WC- ja talouspaperit Lidlistä. Tiski- ja siivousrätit konepestäviä. Tiskiaine, etikka ja sooda riittävät tosi pitkälle kodin siivouksessa. Nyt on parkettilattia, siihen erikseen pesuaine. Pyykit pesen pähkinöillä ja sappisaippualla, ovat käytössä superriittoisia ja tulevat tosi edullisiksi ajan mittaan.

Kuukaudessa rahaa kauppaan menee kahdelta aikuiselta ja lapselta n. 250e, lisäksi nuo opiskelijaravintolassa ruokailut.

Mä haen yleensä kolmesta kaupasta tarjousruuat, ovat pienellä paikalla lähellä toisiaan, niin bensaankaan ei mene ylimääräistä, vaan samoilla bensoilla. Löytyykö teidän läheltä Lidliä? Sieltä saa jauhot, makaronit, hedelmät, vihannekset ym. paljon halvemmalla, kun muualta. Lihat haen aina ison satsin tarjouksesta ja pakastan, sieltä sitten otan aina, kun tarvitaan. Vessapaperit ja talouspaperit ostan säkeittäin, tulee paljon halvemmaksi. Konetiskiaine ostetaan Rainbow, joka euron halvempi, kun joku toinen merkki. Hammastahnaa saa Extralta ja on tosi edullinen. Tässä muutamia vinkkejä, jolla mä säästän kuukaudessa jo isoja summia!

joku kysyy mitä lapsille lahjaksi,ehdotan lehtitilausta,leffalippuja,hoploplippuja,uimalippuja yms..joita sitten käytetään vuoden mittaan.Syödään lähinnä vain tarjousruokaa ja olen hyvin hintatietoinen mikä maksaa missäkin mitä..pyöräilen monesti lasten kanssa ja haen tarjoukset eri kaupoista.autolla ei kannata halvan ruuan perässä ajella.en ostaan mitään vai siksi että on halpaa vaan siksi että tarvitaan,esim.nyt ostin jo 4:lle lapselle sandaalit/lenkkarit ensi vuodelle kun oli -70%
Vaatteita,astioita yms käyttötavaraa on vain se mitä tarvitaan.Kirppareilta en paljon osta vaan mieluummin alesta jonkun merkkituotteen mikä kestää useammalle lapselle.
Automatkoille7juniin ostan kirpparilta halpoja lehtiä/kirjoja lukemiseksi ja meillä on omat pillimehut yms mukana jos johonkin mennään..esim.hoplopissa maksaa 1,20e 1pillimehu=DPieniä säästöjä mutta niistä kertyy rahaa jotka tuhlataan surutta matkusteluun=)Kesällä ostan jäätelöitä niitä monipaketteja,paljon halvempia kuin yksittäin..mutta kyllä lasten täytyy karkkipäivänä saada valita omat karkit ja välillä haetaan jätskipallot..kun pihistää jostain saa jotain kivaa tilalle=)

[QUOTE="yksi";26793264]Niin ja esim. x-tran housuvaipat on oikein hyviä ja huomattavasti halvempia kuin esim. liberot. Niitä menee noin kaksi-kolme pakettia kuussa. Säästö on jo iso summa.[/QUOTE]

Paitti jos lapsen takamus ei kestä mitä tahansa vaippoja.

Tässä on hyviä ideoita pienten rahareikien tukkimiseksi. Niistä kertyy vuoden mittaan huomattava summa, asioihin jotka eivät oikeastaan edes ole tärkeitä. Esim. nuo muovipussit - saako siitä joku jotain nautintoa, että saa kantaa kotiinsa muovipussin toisensa perään, ja ajatellaanko yhtään ympäristöä? Minulla on olleet samat kangaskassit varmaan jo 10 vuotta.

Ja esim. kaikenlaiset peruna-sipulisekoitukset ja valmistaikinat, joiden varassa eräiden ruuanlaitto tuntuu olevan. Eipä ole paha rasti kuoria muutama peruna ja tulee parempaa tuoreesta kuin pakastetusta perunasta.

Kyllä tähän aikaan vuodesta kannattaisi mennä lähimetsään, joka todennäköisesti on täynnä mustikkaa ja kantarelleja. Vadelmaakin saa sieltä ja lisäksi liikuntaa, ulkoilmaa ja todella reippaan mielen. Oletko kokeillut kalastusta? Nytkin viikonlopun aikana kalastin perheelle tuoretta todella raikasta kalaa lähes 200 euron arvosta, takuulla parempaa kuin kaupasta haettuna.

[QUOTE="Opiskelijaäiti";26793998]Minä ja mies opiskellaan, lapsi päiväkodissa. Viikolla lapsi syö siis toisen lämpimän aterian sekä aamu- ja välipalan päiväkodissa. Mulla ja miehellä menee lounaaseen 2,70e nuppi päivässä eli 108e/kk.

Meillä syödään aina ma ja ti jotain keittoa. Siis samaa molempina päivinä, kera tuoreen leivän. Ke ja to on jotain laatikkoa, yleensä raasteen kanssa. Perjantaina syödään miehen vanhemmilla, lauantaina tehdään jotain hyvää ruokaa joka saa maksaa vähän enemmän, sunnuntaina sitten syödään aina mun vanhemmilla.

Kahvinjuontia ollaan vähennetty, enemmän teetä joka on halvempaa. Iltapalaksi syödään aina puuroa, maustan sitä hedelmillä, marjoilla ja hilloilla niin tulee vähän makuvaihteluita. Leipää ostan leipomosta, isoissa säkeissä, on halvempaa. Seuraan tarjouksia. Metsästä sieniä ja marjoja pakkaseen, on arkipäivän luksusta syödä kantarellirisottoa :) Ei osteta kotiin lihaa, joskus harvoin kalaa. Hedelmiä ostetaan kauden mukaan, nyt vesimeloni on tosi halpaa ja pian kotimaisia omenoita saa miltei ilmaiseksi.

Hygieniajutuissa ostan edullista, mutta kuitenkin laadukasta. Hammastahnoja yms. hamstraan esim. Sokoksen 3+1-päiviltä. Nyt ostin useamman pönikän Tresemmen shampoota ja hoitoainetta varastoon, vajaan litran pullo maksoi 4,95e. WC- ja talouspaperit Lidlistä. Tiski- ja siivousrätit konepestäviä. Tiskiaine, etikka ja sooda riittävät tosi pitkälle kodin siivouksessa. Nyt on parkettilattia, siihen erikseen pesuaine. Pyykit pesen pähkinöillä ja sappisaippualla, ovat käytössä superriittoisia ja tulevat tosi edullisiksi ajan mittaan.

Kuukaudessa rahaa kauppaan menee kahdelta aikuiselta ja lapselta n. 250e, lisäksi nuo opiskelijaravintolassa ruokailut.[/QUOTE]

Tässä oli monia hyviä säästövinkkejä. Mutta toi 250e kattaa teidän osalta ainoastaan 2/3 kuukauden ruokamenoista, jos kerran syötte kaksi päivä viikossa ilmaiseksi. Eli äkki tulisi ainakin sen satanen lisä, jos joutuisitte kaikki ruuat maksamaan itse.

Ihan hyviä säästövinkkejä täsäs ketjussa, joo. Mutta moni ei taida hahmottaa sitä, että ei varsinaisen lämpim'än ruuan hinta olekaan usein se, mikä ruokalaskua nostaa. Ei ole yhtään hankalaa tehdä terveellinen ja hyvä lämmin ruoka kohtuuhinnalla. Mutta kaikki lisukkeet, kuten salaatit, hedelmät, yms. ovat ne, mitkä nostavat aterian hintaa. Joka päivä ei jaksa syödä porkkana- tai lantturaastetta, ja monipuolisuus on ihan suositeltavaakin.

Itse syön varmaan 2-4 hedelmää/marja-annosta ja lisäksi tuoreita kasviksia sekä ruuan kanssa että leivän päällä (ja mieluummin runsaasti kuin niukasti). Lisäksi on mukava monen ruuan kanssa keittää vaikka kukkakaalia tai parsakaalia lisukkeeksi.

Ja kyllähän esim. kaurapuuro hillolla on ihan halpa ateria. Mutta en kyllä ole huomannut sen pitävän nälkää kovinkaan hyvin. Meillä tehdäänkin puuro kauraleseisiin, ja sokerihilloja ei oikein tykätä käyttää. Ja kyllä se vähän kalliimmaksi tulee syödä puuron kanssa vaikka hedelmä, mutta on se kyllä terveellisempääkin.

[QUOTE="Porkkana";26794274]Ihan hyviä säästövinkkejä täsäs ketjussa, joo. Mutta moni ei taida hahmottaa sitä, että ei varsinaisen lämpim'än ruuan hinta olekaan usein se, mikä ruokalaskua nostaa. Ei ole yhtään hankalaa tehdä terveellinen ja hyvä lämmin ruoka kohtuuhinnalla. Mutta kaikki lisukkeet, kuten salaatit, hedelmät, yms. ovat ne, mitkä nostavat aterian hintaa. Joka päivä ei jaksa syödä porkkana- tai lantturaastetta, ja monipuolisuus on ihan suositeltavaakin.

Itse syön varmaan 2-4 hedelmää/marja-annosta ja lisäksi tuoreita kasviksia sekä ruuan kanssa että leivän päällä (ja mieluummin runsaasti kuin niukasti). Lisäksi on mukava monen ruuan kanssa keittää vaikka kukkakaalia tai parsakaalia lisukkeeksi.

Ja kyllähän esim. kaurapuuro hillolla on ihan halpa ateria. Mutta en kyllä ole huomannut sen pitävän nälkää kovinkaan hyvin. Meillä tehdäänkin puuro kauraleseisiin, ja sokerihilloja ei oikein tykätä käyttää. Ja kyllä se vähän kalliimmaksi tulee syödä puuron kanssa vaikka hedelmä, mutta on se kyllä terveellisempääkin.[/QUOTE]

Sama mieltä. Meilläkin menee aika iso summa kuukaudessa hevi-osastolle, koska tykkään laittaa erilaisia salaatteja ja vihanneslisukkeita. Lapsetkin syövät mielellään esim. mozzarellasalaattia, kukkakaalimuussia tai paistettua munakoisoa. Samoin hedelmiä kuluu kilotolkulla.

Jäinkin juuri pohtimaan, että jos esim. verrataan meidän ruokalaskua tuohon opiskelia-perheen ruokalaskuun: heillä menisi varmaan n. 350e/kk jos söisivät kaikki päivät kotona. Lisäksi heillä syötiin arkena toinen ateria muualla (pk:ssa, koulussa). Ruokavalio ei ollut mikään kovin kummoinen: puuro, teetä, keittoa ja laatikkoa....
Meillä on kolme lasta ja ruokakauppakulu on n. 700-800e/kk. Siitä summasta satasen lohkaisevat nuorimmaisen vaipat ja kahden kissa märkäruuat. Lapset ja minä olemme kotona, joten me syömme kaikki ruuat kotona. Aamupalaksi on muroja, jogurttia, puuroa, leipää ja leikkeleitä jne. Viikottain syödään kalaa, lihoissa suositaan maustamatonta, broisku aina fileena. Lisäksi paljon kasviksia ja hedelmiä, monipuolisesti maitotuotteita. Siihen nähden toi meitän kauppalasku ei olekaan niin kovin paha :D

sepä se =) musta on ihan ok jos meidän arkea helpottaa vaikkapa jugurtit, kolmen lapsen kanssa kotona ollessa on kädet niin täynnä ettei aina vaan jaksa kuluttaa kaikkea ylimääräistä aikaa keittiössä.
uskon että kun vähän helpottaa, niin kiinnostaa taas vähän erilailla :)
toisaalta varmasti ehkä tuon ansiosta mua hävettää ostaa lähikaupasta hedelmäsoseita ja välillä purkkiruokia nuorimmalle :D

leivät leipomon tehtaanmyymälästä,sieltä ostan isot säkit jotka on puolet halvempia kuin kaupassa ja pistän pakkaseen.kannataa katsella onko teidän lähistöä leipomoa.

Meillä menee ihan liikaa ns turhuuksiin sekä teineille käyttörahaa varsinkin näin lomilla.

Muuten, mietin tota kauppakasseissa säästämistä, itse en viitsi jättää sitä ostamatta pelkästään sen vuoksi että säästö vuodessa olisi muutaman kympin. Luonnon vuoksi kyllä sitten.

Yhteistyössä