A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja -:Mies laski näin:
- keittiö 6000e: saa nipinnapin kaapit ja koneet ilman asennusta, mutta entäs hana, liesituuletin, välitilan laatoitus, mahdollisesti putkarin ja sähärin käynti jne?
- lattiat 1000e: tarkoittaa siis lattiapinnoitetta, jonka neliöhinta on noin 10?/m2. Realistinen olisi 20-30?/m2, jos tulee edes halpaakaan parkettia tai laadukasta laminaattia tai peruslaattaa eteiseen tms.
- kph ja sauna 5000e: riippuu koosta, mutta ei taida riittää edes materiaaleihin. Laske lattian ja seinän neliöt minimissään 30?/m2, niin saat alennuslaarista kaakelia, sauma-aineet, laastit ja vesieristeet. Onko teillä osaamista tehdä itse vesieristeet ja kaakelointi? Ellei, niin sitten puhutaan ihan eri summista. Saunan materiaalitkin maksaa ihan ihan minimissään 1000-1500? + kiuas.
- seinämaalit 500e: riittää nipinnapin
- muut kalusteet (vaatekaapit jne.) 5000e: no näihin ei välttämättä mene ihan näin paljoa
- sisäkatto 1000e: jälleen mieti neliöhinnan kautta- Puupaneeli esim. 20?/m2, joten noin 2000? + ruuvit, jotka nekin maksaa satasia, ei kymppejä.
- ovet 2000e: riippuu tosi paljon tasosta, mutta tällä saa kyllä pari-kolme ulko-ovea.
Kaikki muut paitsi sähkö- ja putkihommat itse, edellä mainittuihin tuttu tekijä. Laminaatti tarkoitus laittaa lattialle, saa hyvän alle 10 euroa /m2. Itse voidaan kylppäri laittaa. Ja ovia olisi jotain 5 sisäovea ja 1 ulko-ovi ehkä.
Alle 25e/m2 ei kannata laminaattia lainaa, noin halvalla ei saa hyvää.
Meillä on nykyisessä ja tätä edellisessäkin asunnossa 5,90e/m2 laminaatti ja hyvä on ollut.![]()
Ok. Teillä tuskin on kova vaatimustaso, kun tuollainen talokin kelpaa![]()
No ei olekaan. Tai olisi, jos olisi paljon enemmän rahaa.