Paljonko ruokakuluihin 5hlö. perheellä (3 lasta 2aik.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laskija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laskija

Vieras
Siinä se kysymys tulikin.
Pitäisi laskea omat ruokakulut tarkkaan kukaudelta että näkisi mitä menee kuukaudessa.

Saa olla myös pesuaine kulut, siis pakolliset ruoka ja pesuaine ym kulut kuukaudessa mitä teillä on?

Tästä oli taannoin ketju ja yleisin summa taisi pyöriä jossain 700€ paikkeilla, paitsi sitten perheissä, joissa tehdään oikeasti ruoka ihan alusta loppuun itse ja hyödynnetään mahdollisesti vielä kasvimaa tai metsästetään tms.

Se vaikuttaa ihan hurjasti, että minkä ikäisiä lapset on, syövätkö kaikki perheenjäsenet kaikki ateriat kotona vaikko vanhemmat lounaan töissä ja lapset päiväkodissa tai koulussa.

meillä just tuore tsekkaus, Lapset 3v, 2v, 1v ja 0v (eli nuorin ei näy vielä kuluissa): reilut 600 euroo kuussa ruoka ja taloustarvikkeet, vanhin ei käytä vaippoja, keskimmäiset kertiksii.

Vähemmälläkin on joskus selvitty, mutta nyt kun alettiin miehen kanssa syömään terveellisesti niin johan alkoi rahaa kulua.

Meillä: teetkö kaiken itse? Oon laskeskellu samnasuuntaista summaa, mutta muut sanoo että sillä ei mitenkään tule toimeen.

Etsin aikaisempia keskusteluja mutta en löytänyt tarpeeksi uutta.

miten itse?
Ostan jauhelihan ja makaronipussin, siitä tulee joko makaronilaatikko (mies väsää sen, itse teen nopeampia ruokia, aikaa kuluu enint. aktiivisesti puoli tuntia) tai jauhelihakastike ja makaronia. Tähän tyyliin..
Kauppalista on lähes sama viikosta toiseen. Tässä selvitys:

Käyttämiäni tuotteita yleisyysjärjestyksessä on: broilerinkoivet, jauheliha, pakastesei, tonnikala, joskus tarjouslohi, joskus harvoin nakkipaketti.

lisukkeeksi perunoita, riisiä tai makaronia

ja pakastekasviksia

muuta mitä ostamme on:tuoreita hedelmiä ja ananas ja persikka purkissa, maitoa, ruisleipäpaloja, leikkelettä, oivariinia, maustamatonta jogurttia, viiliä, pakastemustaherukoita, kurkkua, kaurahiutaleita, jäätelöä, joskus suklaalevy.

Vaippoja, wc-paperia ja pesuaineita.

ainut täysin valmis ruoka kaupasta mitä käytämme on se 4 euron lasagne prismassa ja tuotemerkki ruoissa yleensä rainbow.

Nyt meillä syö aikuiset erikseen salaatteja ja kasviskeittoja, eli salaattia, kurkkua, fetaa, leikkeleitä menee enempi siitä ilmeisesti ruokalaskun kasvu..

Jos rahaa olisi enempi: lopettaisin ihan ekaksi ton ainaisten broiskukoipien perkaamisen, mutta toisaalta hintaero vaikkapa rintafileisiin on niin suuri, että taitaisi tarvita aika suuri elintason nousu, että raaskisin niitä ostaa, saahan sitä ylimääräisellä muutakin.

siis meillä menee se 700-800. ja hyvin syödään laidasta laitaan, paljon salaatteja, grillipihvejä, kalaa, lanttukukkoo, ja roskamättöö paljon. lapset 9, 5, ja vauvveli. Nannit+piltit, vaipat, ja talousjutut mukana.

Meillä menee ruokaan ja hygieniatuotteisiin 70 - 120 euroa viikko. Mutta mun kaikki lapseni ovat koululaisia, syövät siis päiväruuan koulussa. Kesälomalla rahaa menee varmasti hiukan enemmän.

Pääasiassa meillä tehdään ruuat kotona, viikonloppuisin syödään vähän paremmin, arkisin peruskotiruokaa. Viikonloppuisin syödään esim. pihvejä tai vaikkapa karjalanpaistia.

Kaupasta ostetaan tiettyjä perustarvikkeita, joka viikko tehdään siis joku jauheliharuoka, joku broileriruoka, joku kinkkuruoka

Esim. tällä viikolla on syöty:

tortillat
kanapata
makaronilaatikko
pizza

kotona on ainekset pekonipastaan, useampaan jauheliharuokaan, uunimakkaraan, bratwurstia grilliin ja uusia perunoita.

Ostan aina myös juustoa ja voileipäkinkkua, jogurttia aamupaloiksi. Leivästä menee paahtoleipä (ei höttöinen vehnä, vaan joku rouhepaahtis), vaasan ruispalat ja usein on myös vaaleaa näkkäriä.

Ostan kotimaista kurkkua läpivuoden, samoin salaatti on kotimaista, tomaatit saattavat talvella olla myös ulkomaisia kirsikkatomaatteja.

Hedelmissä katsotaan hintaa, ostataan sitä, mitä kulloinkin edullisesti saa. Nyt on esim. syöty poikien herkkua vesimeloonia. Myös liputetut lihat lähtevät kaupasta mukaani.

Yhteistyössä