Paljonko säästää jos tekee vauvan soseet itse?

Säästää todella paljon! Eihän peruna maksa juuri mitään, muutkin kasviksen on halpoja, pikku pyörykkä lihaa 10 cnt. Tulisko annoksen hinnaksi 20 cnt? Ruokapurkki maksaa lähemmäs euron (iso siis).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Ne hedelmä- ja kasvissoseet on jotain 25-30 senttiä per purkki.

Hedelmäsoseet on valmiina edullisempia, kasvis- ja lihasoseet kannattaa tehdä itse.

Marjat saa ilmaiseksi metsästä, samoin omenoita voi saada. Ja muistakaa että purkeissa hedelmäpitoisuus ei ole 100%.

Minä en koskaan laskenut paljon säästää, kun syyt tehdä itse oli ihan muualla. Mutta kalliilta ne lihasoseet, puurot ja jugurtit tuntuu.

Hedelmäsoseet on valmiina edullisempia, kasvis- ja lihasoseet kannattaa tehdä itse.

Näin minäkin sen olen ajatellut. Varsinkin kun kasviksia keitetään ja soseutetaan muutenkin taloudessa vähän väliä, niin hullua alkaa ostamalla sitten vauvalle ostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Marjat saa ilmaiseksi metsästä, samoin omenoita voi saada. Ja muistakaa että purkeissa hedelmäpitoisuus ei ole 100%.

Minä en koskaan laskenut paljon säästää, kun syyt tehdä itse oli ihan muualla. Mutta kalliilta ne lihasoseet, puurot ja jugurtit tuntuu.

Mutta ap kysyi nimenomaan paljonko itse tehden säästää. Ei kai kukaan tosiaan rahapulan takia tee itse, vaan juuri siksi että tietää, mitä lapselleen syöttää. Mutta matkalla ja hätävarana ne piltit on kyllä käteviä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:

Meillä tuo hintahaitari on suunnilleen 28-34 senttiä. Siis ainakin ne 4kk -soseet. =)

KIVA :O me asutaan ihan hanuri kylässä täällä maksaa noi 4kk hedelmä purkit 45-56cent :(

Mutta ap kysyi nimenomaan paljonko itse tehden säästää. Ei kai kukaan tosiaan rahapulan takia tee itse, vaan juuri siksi että tietää, mitä lapselleen syöttää. Mutta matkalla ja hätävarana ne piltit on kyllä käteviä :)

No niinhän se olikin, en taas muistanut vastata vain ap:n kysymykseen ja olla kommentoimatta myöhempiä kirjoituksia...

aamupuuro 1e
lounas lihasose + hedelmäsosetta 1e + 30cnt
välipala hedelmäsosetta 30cnt
päivällinen lihasose 1e
illallinen puuro 1e + marjasose 30-40cnt

eli noin 5e päivä ja se kerrotaan seitsemällä,eli aika hitosti menee rahaa.
Tuohon jso lisää korvikkeet joihin parhaimmillaan meni 150e,niin .....!!!

Säästäähän siinä ja paljon kun tekee ruuan itse.Ja hedelmäsoseiden sijasta kiisseleitä yms...

No niin, nyt on satsi kasvissosetta tehty. Kuuden euron kasviksista tuli 3 litraa sosetta eli noin 25 pilttipurkkia. Kasvikset eivät olleet halvimmasta päästä eli käytin bataattia, kukka- ja parsakaalia, ja pari porkkanaa. Jos sosepurkki on sen 0,3? niin kaupasta ostettuna se olis tehnyt 7,5?. Jee, säästin 1,5 viikon soseissa! :| No joo, eipähän tarvi kantaa purkkeja kotiin ja keräykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja TekeminenEiLopuIkinä:
No niin, nyt on satsi kasvissosetta tehty. Kuuden euron kasviksista tuli 3 litraa sosetta eli noin 25 pilttipurkkia. Kasvikset eivät olleet halvimmasta päästä eli käytin bataattia, kukka- ja parsakaalia, ja pari porkkanaa. Jos sosepurkki on sen 0,3? niin kaupasta ostettuna se olis tehnyt 7,5?. Jee, säästin 1,5 viikon soseissa! :| No joo, eipähän tarvi kantaa purkkeja kotiin ja keräykseen.

No mietippä mitä maksaa ne liha-, kala sun muut purkit.
Ja niissä hedelmäsoseissa suurin osa on vettä.

Syksyllä soseiden teko on halvempaa, kun kasviksetkin on halvempia ja esim omenaa saa ihan pilkkahinnalla. Talvella tuoretuotteet maksaa. :/
Oon myös huomannu, että mun omatekemät soseet on tuhdimpaa tavaraa kuin kaupan soseet. Ne on melkein vettä.

Ajattele se niin, että ainakin tiedät, mitä lapsellesi syötät.
Mutta ei tarvi kantaa huonoa omaatuntoa tuhlauksesta, jos joskus antaakin kaupan purkista.

Kiva :D Mä tein joskus pojalle soseita ja säästöä ei tullut mitään. Se ei edes syöny niitä! Rahaa meni siis tuplasti.

En ole laskenut, eikä sillä hinnalla tai säästöllä ole mulle merkitystä, mutta ne purkkisössöt on niin etovan näköisiä ja hajuisia, etten voinut kuvitellakaan syöttäväni niitä lapsilleni. Kyllä mun täytyy itse pystyä laittamaan omaan suuhuni samaa mitä työnnän lasteni suuhun. Siksi tein kaikki ruuat itse. Ja olivat täyttä tavaraa, ei mitään puoliksi vedellä jatkettuja.

Mutta mietippä paljon olisit saanut sosetta, jos olisit jatkanut ne jos jonkinmoisilla riisitärkkelyksillä, kuten kaupan soseet. nyt sait ehtaa tavaraa. :) ja tokihan olisit voinut käyttää jatkeena esim. perunaa, kun sitä saa halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja säästö:
Kiva :D Mä tein joskus pojalle soseita ja säästöä ei tullut mitään. Se ei edes syöny niitä! Rahaa meni siis tuplasti.

En usko ettei säästöä tullut yhtään. Muistithan laskea veden hinnan? Sehän ei purkissa maksa paskaakaan.

Ja sit vielä käytit monella sentillä sähköä ja vettäkin kului kasvisten pesuun, keittämiseen ja kattilan pesuun monta litraa... Ja kannattaa muistaa, että itsetehdyt soseet säilyvät huonommin kuin valmissoseet. Joten jos pari purkillista jää käyttämättä, niin kaupan soseet olisivat edullisempia. Ja nyt sun tenavat ei saa puoleentoista viikkoon mitään vaihtelua, aina samaa...

Jos rahaa ajattelet, niin säästä tuossa kohdin hyvä ihminen itseäsi. Eiköhän pienten kaksosten äidillä ole nimimerkkisi mukaisesti paljon muutakin tekemistä. :)

meidän lähikaupas maksaa vähän yli 50centtii kappale, samoin yks tutteli. ja ruokia 4 päivässä ja maitoo litra. enkä oo tehny ite paljo mitään ite vielä. :/ en oo kerinny. esikoisen aikana tein puolet ite. keskimmäisen aikana tein kaikki itse ja muistaakseni oli halpaa. oli ihania ohjeita ja tein isoja määriä,ja pakkaseen. mutta nyt jo otan ton monitoimikoneen kans joku päivä esiin ja painan isoon kauppaan ostaan aineita!!!! :)

Yhteistyössä