Pärjäisitkö näillä tuloilla???

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Oikeastaan nyt olisi hyvä kysyä, että kuka ei ole nostanut koskaan kulutustaan ensimmäisten tiliensä jälkeen? ( Ap:n pihvi oli, että raha hupenee, vaikka sitä olisikin enemmän...)

Voitteko sanoa käsi sydämmellä, että jokainen palkakorotus ja vastaava tulonnousu on mennyt vain säästöön?

Minä en ole koskaan ostanut kuin pakollliset. (ruoka, asuminen)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeastaan nyt olisi hyvä kysyä, että kuka ei ole nostanut koskaan kulutustaan ensimmäisten tiliensä jälkeen? ( Ap:n pihvi oli, että raha hupenee, vaikka sitä olisikin enemmän...)

Voitteko sanoa käsi sydämmellä, että jokainen palkakorotus ja vastaava tulonnousu on mennyt vain säästöön?

siis vaikka tuloja olisi ollut, minä olen tuo jolla tällä hetkellä tuloja 2000 taloudessa, ja elän säästöilläni, jotka kertyneet kun olin töissä.

Pakollisiinkin saa menemään rahaa hyvin eri tavalla ;)

aivan. Minun mielestä esim. alle kouluikäiset eivät tarvitse omaa huonetta.

aivan. Minun mielestä esim. alle kouluikäiset eivät tarvitse omaa huonetta.

ja lihaa ei kannata usein olla, vain ett saa tarvittavat proteiinit. säästyy maapalloa ja kukkaroa.

Ymmärrän hyvin, että menot nousevat samalla kun tulotkin. Näin on käynyt itsellänikin. Mutta minulle on yhtä selvää, että myös säästöön jäävän pitäisi samalla vastaavasti kasvaa ainakin pidemmällä aikavälillä. Hetkellisiä isoja menoja tietenkin tulee, mutta mielestäni taloudenpitoni olisi pahasti kuralla, jos en saisi tulojen noustessa osaa noususta säästöön.

Ohhoh, meillä ei varmaan ikään tuu jäämään tuon vertaa. Sit ku mä valmistun, ni max.3500? jää käteen, josta vähennetään lainanlyhennys ym.menot.

Nyt jää noin 1700? josta vähennetään lyhennys ym.

Auto löytyy, yks lapsi ja oma asunto(tai pankin se vielä on..)ja hyvin tullaan toimeen ja säästöihinki menee jonki verran/kk.

Ihme touhua, jos ei tuolla määrällä elätä perhettään. Kannattaa ehkäpä ottaa sit yhteyttä johonki ammattihenkilöön, joka laittaa raha-asiat kuntoon...

Ymmärrän hyvin, että menot nousevat samalla kun tulotkin. Näin on käynyt itsellänikin. Mutta minulle on yhtä selvää, että myös säästöön jäävän pitäisi samalla vastaavasti kasvaa ainakin pidemmällä aikavälillä. Hetkellisiä isoja menoja tietenkin tulee, mutta mielestäni taloudenpitoni olisi pahasti kuralla, jos en saisi tulojen noustessa osaa noususta säästöön.

Niin kun eihän se tulojen nouseminen sitä tarkoita, että joka kuukausi kaikki saamansa rahat pitää paasata menemään johonkin.

Tokihan ne menot nousee tulojen myötä. Kyllä mäkin keksin monta asiaa, joihin voisin kuluttaa tonin tai pari, jos mulla vaan olis. Mutta koska olen jo elänyt aikoja, jolloin mulla oli vielä vähemmän rahaa ja aikoja, jolloin sitä oli enemmän, olen tajunnut tuon lainalaisuuden. Samalla ymmärsin, että sitähän voi ainoastaan tietoisella päätöksellä suitsia. Ja kannattaakin. Ehkä tää mun ympäristövakaumus auttaa mua olemaan kulutuskriittinen muutenkin. Mut kannattaa panna asiat perspektiiviin, jos tienaa enemmän kuin keskiverto kansalainen, eikä raha riitä, niin miten luulette muiden pärjäävän??

Meillä menee asumiseen pakosta enemmän koska emme saa enää asumistukea eli kaikki on maksettava itse. Samoin päivähoitomaksu. Ruoasta ei enää tingitä, mutta edelleen asunnon koko on sama, sama auto, vaatteet hankin mahdollisuuksien mukaan kirppikseltä, ostan vain mitä tarvitsen..

Toki mitä suuremmat tulot on niin yleensä myös menot ja plaa plaa.
Mutta itse entisenä yh-opiskelijana väitän, että on huomattavasti kovempi tuska miettiä mistä saa lapselle talvikengät (kun päiväkodista hävisivät) ja itselle kalliin lääkekuurin KUIN tuska siitä pääseekö tänä vuonna 2 viikoksi thaimaahan 5 tähden hotelliin vai joutuuko tyytymään 4 tähteen!

Meillä on suurin piirtein samat tulot kuin teillä nyt ja olemme mitoittaneet menomme sen mukaisesti. Ihmiset ottavat järjettömiä summia velkaa ja sitten ovat lirissä. Sekin, että kerrot, että pitäisi joku kk katsoa tarkemmin mihin rahat menee kielii siitä, että teillä ei ole järkevällä tolalla talous. Me pidämme menoistamme aika tarkkaakin kirjaa, ostamme AINA kierrätettynä jos löydämme ja ruokavalinnoissa ollaan taloudellisia.

Opiskeluaika on hyvää harjoitusta monelle taloudelliseen elämään, niistä ajoista kannattaa ottaa hyöty irti.
Toivon, että ap saa pitää terveytensä, koska oikeasti sitten jos se menee, on yksi paskan maku jotkut hiivatin etelän reissut ja reima tecit..

Ihan omaa tyhmyyttähän se on, hassata niihin pakolliisiin enemmän kuin mikä on välttämätöntä, ja sitten vinkua kun ei jää säästöön :|

Ei niitä menoja ole mikään pakko kasvattaa niin paljon, että ei jää mitään säästöön. Vaikka tulot nouseekin. Eikä kaikki ihmiset niin avuttomia tai ahneita olekaan, että eivät osaisi jollain tavalla kohtuutta ja suhteellisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:

Ihan omaa tyhmyyttähän se on, hassata niihin pakolliisiin enemmän kuin mikä on välttämätöntä, ja sitten vinkua kun ei jää säästöön :|

Ei niitä menoja ole mikään pakko kasvattaa niin paljon, että ei jää mitään säästöön. Vaikka tulot nouseekin. Eikä kaikki ihmiset niin avuttomia tai ahneita olekaan, että eivät osaisi jollain tavalla kohtuutta ja suhteellisuutta.

Näin se on..... on meillä aikaimoiset eläkesäästöt olemassa ja joka kuukausi menee lisää ja lapsilla on korkorahastoissa jatkuva/kasvava säästötili.

Alkuperäinen kirjoittaja Metsämansikkainen:

Näin se on..... on meillä aikaimoiset eläkesäästöt olemassa ja joka kuukausi menee lisää ja lapsilla on korkorahastoissa jatkuva/kasvava säästötili.

Ekalla sivulla tms sä sanoit, että teillä ei jää mitään säästöön, ja nyt sitten säästöön meneekin eläkeikää varten ja lapsillekin? :o

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Ekalla sivulla tms sä sanoit, että teillä ei jää mitään säästöön, ja nyt sitten säästöön meneekin eläkeikää varten ja lapsillekin? :o

Ne eläkerahastoon säästämiset eivät ole sellaista säästämistä, jotka voisi joskus käyttää - kun niitä ei saa sieltä ennenkuin joko kuoltuaan tai sitten kun tuo tavoite eläkeikä on saavutettu, niin siksi en miellä sitä säästämiseksi sanan varsinaisessa merkityksessä.

Suoraveloituksena menevät... samoin nuo lasten joka kuiset rahastosäästöt.

Me ollaan siis todella outo perhe, mitä enemmän rahaa tulee sitä tarkemmin mietitään miten minimoida kuluja. Meillä ei säästetä ruuassa mut ei syödä sisäfileitä tms järin usein. Mä ajan 2002 vuoden autolla vaikka vois hakee uuden liikkeestä käteisellä, mut miks? Mikään ei tiputa autosta arvoo niin paljon ku se et sen ajaa liikkeestä ulos.
Me asutaan vuokralla koska se on meille tähän hetkeen paras vaihtoehto.
Tirppa ei kulje rääsyissä mut en myöskään näe tarvetta maksaa paidoista tai housuista merkin takia 2-3 krt hintaa jne.

Ei ne hyvät tulot automaattisesti kasvata kulutusta et siihen on turha vedota

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Hoiditteko te vielä lapset kotona ja ette silti pärjää? Ja etkös sä kadehtinut miehes kanssa jos vähävaraisten päivähoito ei maksakaan tai maksaa vain vähän?

Joo, ei ihan kauhean hyvänä nähdä subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Pärjätäänhän me, mutta ei se työssäkäyminen taida niin ihmeitä tulotasoon vaikuttaa, jos sitten pitää itse maksaa kaikki - helpommalla pääsisi, jos eroaisi paperilla, alkaisi nauttimaan yhteiskunna tuista ja veisi lapset vielä hoitoon :whistle:

Mutta kun meillä on jotain periaatteita, niin jatketaan työssäkäymistä.

Ei helvetti sentään! Luuletko, että yhteiskunnan tuilla saisitte 6000 tai jopa enemmän kuussa??? Menkää itseenne, jos ette noilla tuloilla pärjää!!!

Aloituksellani tarkoitin lähinnä sitä, että ei mitkään tulot ole riittäviä loppujen lopuksi - eläkää niin näette...

Ööh.. kyllä mä tulen pienelläkin toimeen ja itseasiassa olen muuttanut todellakin kulutustottumuksiani ekologisempaan suuntaan, sillä tämä maailma ei kestä enää ihmisten "kaikkimulletänneheti" kuluttamista. Ainakin mulle elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin raha sen kuluttaminen, yhteen aikaan mulla oli kausi, kun kaikki vaatteet yms oli luksusmerkkejä jne, mutta ei se tehnyt mun elämää onnelliseksi. Ja oikeestaan iloitsen aina siitä miten edullisesti sain taas ruokakorin ostetuksi ja miten pienellä tulee ekologisesti toimeen. Sillä haluisin, että lapsilla olisi puhdas tulevaisuus, sillä ilmastonmuutoskin kolkuttelee kohta jokaisen ovea.

Kyllä tekisi jokaisella hyvää katsoa tarkemmin mihin rahansa kuluttaa ja mitkä niistä on oikeisti tarpeellisia ostoksia esim onko pakko ostaa joka päivä molemmat iltapäivälehdet ja suklaapatukka joka päivä tulee vuodessa maksamaan aika paljon..

ja luuletteko että saisitte samat säästöön käymättä töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:
Aloituksellani tarkoitin lähinnä sitä, että ei mitkään tulot ole riittäviä loppujen lopuksi - eläkää niin näette...

Ööh.. kyllä mä tulen pienelläkin toimeen ja itseasiassa olen muuttanut todellakin kulutustottumuksiani ekologisempaan suuntaan, sillä tämä maailma ei kestä enää ihmisten "kaikkimulletänneheti" kuluttamista. Ainakin mulle elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin raha sen kuluttaminen, yhteen aikaan mulla oli kausi, kun kaikki vaatteet yms oli luksusmerkkejä jne, mutta ei se tehnyt mun elämää onnelliseksi. Ja oikeestaan iloitsen aina siitä miten edullisesti sain taas ruokakorin ostetuksi ja miten pienellä tulee ekologisesti toimeen. Sillä haluisin, että lapsilla olisi puhdas tulevaisuus, sillä ilmastonmuutoskin kolkuttelee kohta jokaisen ovea.

Kyllä tekisi jokaisella hyvää katsoa tarkemmin mihin rahansa kuluttaa ja mitkä niistä on oikeisti tarpeellisia ostoksia esim onko pakko ostaa joka päivä molemmat iltapäivälehdet ja suklaapatukka joka päivä tulee vuodessa maksamaan aika paljon..

Hyvin sanottu!

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:

Ihanaa, että teidän kaltaisia ihmisiä on olemassa :flower: :) Tuli heti jotenkin hyvä mieli :) :)

Me saadaan alle puolet tuosta, siis suunnilleen 2000 e kuussa käteen lapsilisineen. Omakotitalossa asutaan (mä, mies ja kaksi lasta), kaksi hyvää velatonta autoa on pihassa. Syödään hyvin ja laadukkaasti, kaikkeen mitä tarvitaan on varaa. Itse asiassa tällä hetkellä meillä ei edes mene kaikki rahat mitä kuussa tulee, vähän jää aina yli.

Että jos ei teidän tuloilla pärjää niin ihmettelen. Ja olen sitä mieltä että syy löytyy sieltä peilistä.

Noh, me tienataan samalailla kuin ap.

Mutta, montamonta ja monta vuotta elettiin todella tiukasti. Siis tosi tiukoilla oltiin. Nyt kun elämäntilanne koheni kerrasta, melkein salaa, niin kyllähän siinä pöllähtyny olo oli. Pystyi ostaan mitä halusi, mennä minne halusi jne.
Vuosia ne jutut mitä on tarvinnu ja halunut.. Ne olikin yhtäkkiä mahdollista ostaa.
Tälläistä tilannetta harva voi ymmärtää.
Tuntui, että nyt hyvitetään kaikki ne jutut lapsille, mistä olivat jäänee paitsi. Nyt on tilanne normalisoitunu ja ajattelen järkevämmin. Rahaa jää säästöönkin.
Mutta se tunne! Onneksi lapset ei kerenneet tottumaan liikaa tuhlailevaan elämänmenoon.

Yhteistyössä