PCOS, pillerit, kuivat limakalvot ja olemattomat seksihalut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Olen 26-vuotias nainen. Kärsin PCOS:ista, johon syön e-pillereitä. Olen normaalipainoinen. Ilman pillereitä ihoni menee jo viikossa karmeaan kuntoon, hiukset rasvoittuvat ihan hirveästi, ja minulla on vaikeita vuotohäiriöitä.

Pillerit kuitenkin aiheuttavat haluttomuutta, mikä on maksanut minulle jo kaksi parisuhdetta. Miehet eivät yksinkertaisesti kestäneet sitä, että minua ei seksi kiinnostanut, eikä minua saanut syttymään vaikka kuinka olisi yrittänyt. Miehet halusivat naisen jonka kanssa seksi ei olisi harvinaista herkkua, ja siksi minä sain jäädä.

Kärsin myös limakalvojen ohuudesta ja kuivumisesta. Gynekologi oli kauhuissaan nähdessään limakalvot - ne olivat hänen mukaansa kuin vanhalla naisella. Kun minulta on pitänyt ottaa PAPA-koe, olen itkenyt kivusta - ja saanut koetta ottavat hoitajat järkyttymään. Mistään paikallisesti käytettävistä puikoista ja voiteista ei tahdo olla kuin hetkellinen apu, ja limakalvot ovat niin ohuet, että puikot aiheuttivat suorastaan helvetillistä kirvelyä. Olen myös epäillyt vestibuliittia - mutta sen ensihoidoksihan suositellaan pillereiden lopettamista.

Mitä ihmettä tässä tilanteessa voisi tehdä? Kun minulla ei ole seksihaluja ja limakalvoni ovat kuivat kuin Saharan autiomaa, parisuhteeni epäonnistuvat. Koska minulla on PCOS, en voi lopettaa pillereiden syömistä. Jos lopetan pillerit kaikesta huolimatta, altistun syövälle, osteoporoosille, ja alan näyttää suohirviöltä.

Alan olla epätoivoinen, ja pelkään, etten tämän takia voi koskaan saada tasapainoista parisuhdetta.

Onko PCOS:iin olemassa mitään muuta hoitoa kuin pillerit? Laihduttaminenkaan ei tule kysymykseen, kun painoindeksini on jotain 21-22.

Mulla todettiin PCOS pari viikkoa sitten. Pillerit aiheuttavat mulle juuri kuvailemiasi oireita (olen syönyt niitä noin 10 vuotta ennen diagnoosia). Ilman pillereitä aknea pukkaa, kierto ei toimi etc. Pillereiden kanssa taas ollaan todellakin Saharassa, eikä haluja ole. Mulla ainakin pillereiden sivuoireet ilmaantuvat muutama kk aloittamisen jälkeen. Jopa minipillerit aiheuttavat oireita. Lisäksi pillereistä seuraa mulla ihan käsittämättömiä mielialan vaihteluita.

Sain lapsen 4 vuotta sitten, ja olen toivonut toista jo 3 vuotta. Ensimmäisen kerrottiin olleen lottovoitto luomuna. Kysyttiin haluanko kierukan vai lapsettomuushoitoja. En ottanut vielä kumpaakaan, uutisessa on ihan tarpeeksi sulateltavaa. Tän parin viikon aikana olen googlettanut paljona asioita ja koittanut ottaa selvää.

Se, mikä minua auttaa ainakin jonkin verran on vähähiilarinen ruoka. Kierto toimii jopa luomuna. Ja kun kierto toimii, ihokin pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa. Ei nyt missään missikunnossa, mutta ei nyt kovin pahoja kraatereitakaan synny. Huomaan kylläkin, että olooni liittyy melko voimakas insuliiniresistenssi, en laihdu vaikka mitä tekis. Ylipainoa on jotain 12 kiloa, kahdessa vuodessa olen saanut 5 kg pois.. HUOH. Ja se tulee takasin heti kun yhtään löysää ja on todella tiukassa. Aion kysyä gyneltä metformiinia avuksi laihtumiseen. Se käsittääkseni saattaa auttaa muihinkin oireisiin.

Lopetin pillerit joskus 6 vuotta sitten juurikin noiden oireiden takia, ja toiseksi koska toivoimme lasta. Alkuun kierto toimi ihan ok, mutta sitten alkoi venyä. Teroluteilla säännölliseksi ja sitten olinkin raskaana. Raskauden jälkeen 1v. minipillereitä ja sitten kierto oli taas vähän aikaa suht säännöllinen. Nyt alkoi taas venyä ja sen seurauksena iho oireilla. Lääkäriin ja diagnoosi tulikin samantien.

Kuinka pitkiä aikoja olet ollut ilman pillereitä ja onko kiertoa ollenkaan? Pillereitä lopettaessa voi iho kukkia, mutta aika monilla tasoittuu. Onko gynesi ehdotellut kierukkaa? Tai jotain pillereitä miedompaaa kuten ehkäisyrengasta tai laastaria? Näillä voi olla ihan ok hoitotulos PCOS:n, mutta ei ihan niin voimakkaita sivuoireita. Voisi kai ainakin kokeilla?

Määrätäänköhän metmorfiinia normaalipainoisille?

Käytin rengasta n. vuoden, mutta vaihdoin takaisin pillereihin kun viime vuonna oli niitä valmistajan toimitusvaikeuksia ja renkaat loppuivat apteekista pitkäksi aikaa. Renkaat olivat myös melko kalliita, ja opiskelijaa houkutti se, että sain yhden renkaan hinnalla kolme liuskaa pillereitä. En huomannut juurikaan eroa renkaan ja pillereiden vaikutusten välillä, mutta olihan rengas tietty kaikessa vaivattomuudessaa mukavampi.

Olen myös huomannut, että pillereillä olisi vaikutusta mielialaan. Jouduin hiljattain olemaan tauon jälkeen 10 päivää ilman pillereitä unohdettuani paketin vanhempieni luo. Mielialani oli paljon "monipuolisempi", ja koin keskittymiskykyni paremmaksi. Pillerit aloitettuani huomaan taas olevani ajoittain hyvin apaattinen.

Syön jo nyt melko vähän hiilareita sisältävää ruokaa. Kaikki leipä mitä syön on joko ruisleipää tai sitten näitä uusia vähähiilarisia. Pyrin välttämään vaaleaa pastaa ja riisiä, ja tummaa pastaakaan en syö kuin korkeintaan kerran viikossa. En ole huomannut ruokavaliolla olevan vaikutusta PCOS-oireisiin. Kun yritin pari vuotta sitten olla ilman pillereitä, menkat tulivat hyvin epäsäännöllisesti, tai sitten kestivät niukkoina yhtäjaksoisesti 3 viikkoa! Lopulta kyllästyin n. 8 kk:n jälkeen huonoon ihoon, ja aloitin pillerit uudelleen. Minulla ehti tuona aikana olla ehkä kahdet luomumenkat, joista toiset kestivät sen kolme viikkoa.

Vähän kyllä hirvittää, että jos joskus lapsia haluan, niin millaisia hoitoja mahtaa olla edessä? Toivottavasti pelkkä suun kautta otettava hormoni riittää.

Mietin myös, että voiko Primoluteja tai muita

Oho, viesti lähti keskeneräisenä...

Niin, mietin siis, että voikohan Primoluteja tms. syödä jatkuvasti, ja onko niillä sitten vaikutusta ihoon?
Vai ovatko vain tilapäiseen käyttöön? Itse söin noita kaksi pakettia silloin pari vuotta sitten, kun olin ilman pillereitä.