Pelottaa, itkettää, ahdistaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylkiluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toivottavasti kaikki järjestyy! Aivotärähdyksen jälkeisiä oireita voi tietääkseni olla muutaman viikonkin ajan ja silti puhutaan ihan ohi menevistä oireista. Itse olen pudonnut sängyltä noin puolivuotiaana niin että äitini luuli minun kuolleen... taju siis meni ja kesti puoli tuntia eli matkan sairaalaan ennen kuin palautui. Tiedä sitten jäikö jotain outoa siitä, lekuriksi pystyin kuitenkin itseni lukemaan aikuisena. :)

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Kävi mielessä semmonen (kun siis lapsi on tutkittu eikä vikaa löytyny) että voisko tuo "kohtaus" olla semmottinen että lapsi muistaa tapaturman ja kivun? Entä onko lapsi juuri syönyt kun alkaa nieleskelmään eli voisko kyse olla ihan närästyksestä/takaisinvirtauksesta?

Tuo närästys ei oikein sovi kuvaan sen kanssa, että lapsi muuttuu uneliaaksi samaan aikaan.

Voimia sulle ja toivottavasti asia selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti kaikki järjestyy! Aivotärähdyksen jälkeisiä oireita voi tietääkseni olla muutaman viikonkin ajan ja silti puhutaan ihan ohi menevistä oireista. Itse olen pudonnut sängyltä noin puolivuotiaana niin että äitini luuli minun kuolleen... taju siis meni ja kesti puoli tuntia eli matkan sairaalaan ennen kuin palautui. Tiedä sitten jäikö jotain outoa siitä, lekuriksi pystyin kuitenkin itseni lukemaan aikuisena. :)

Pakko siitä oli jotain vikaa tulla, kun plussalla viihdyt... ;)

Huh, mikä tarina. Taatusti ahdistaa ja huolettaa. Koska noita nyt vaan tulee, niin neurologi luultavasti käskee teidät osastolle EEG:n pitkäaikaisseurantaan, jos takana on nyt vaikkapa vaan uni-EEG, tai muu lyhyt seuranta (koska epilepsiatyypeistä vain murto-osa jä kiinni näissä lyhyissä käyrissä). Luultavasti joku MRI-kuvantaminenkin on ihan aiheellinen. Jospa noilla normaaleilla tutkimuksilla nyt saadaan joku tolkku asiaan... Koska toi epätietoisuus on sitä kaikkein pahinta :hug:

Kiitos teille... Mä olen ihan huolesta sairas täällä :'( :'( En saa nukutuksi ja näen painajaisia, joissa tyttö putoaa taas ja kuolee... Päivisin musta tuntuu etten muuta teekään kuin kyttään tyttöä ja vain odotan, koska se taas tulee... Voi mun pientä rakastani. Jos tämä jotakin on opettanut niin ainakin sen, etten koskaan, koskaan enää anna tällaisen tapahtua.

PuuhakasNaimaSiviä, MRI on tosiaan suunnitteilla myös ja neurologit lastenklinikalla pohtivat, tehdäkö se heti vai odottaako, tuleeko kohtauksia lisää ja päätyivät viimeiseen vaihtoehtoon... Eli se olisi nyt sitten vissiinkin edessä. Hyvä niin, vaikka tytön nukuttaminenkin tutkimuksen ajaksi hieman pelottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Toivottavasti kaikki on hyvin! Mutta täytyy vielä kysyä että MITÄ putoaminen voisi aiheuttaa että se johtaisi kohtauksiin? en ymmärrä? jos kerran tutkimuksissa ei näy mitään?

Lääkäreiden mukaan putoaminen on voinut joko laukaista epilepsian tai jonkinasteiden aivovamman myötä aiheuttaa epileptisiä kohtauksia. Kaikkia tutkimuksia kuten pään magneettikuvaa ei ole siis vielä tehty...

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Kävi mielessä semmonen (kun siis lapsi on tutkittu eikä vikaa löytyny) että voisko tuo "kohtaus" olla semmottinen että lapsi muistaa tapaturman ja kivun? Entä onko lapsi juuri syönyt kun alkaa nieleskelmään eli voisko kyse olla ihan närästyksestä/takaisinvirtauksesta?

Tuo närästys ei oikein sovi kuvaan sen kanssa, että lapsi muuttuu uneliaaksi samaan aikaan.

Voimia sulle ja toivottavasti asia selviää.

No jos kovin nieleskelee ja tuntuu ettei happi kulje välissä ni saattaahan se tehdä sen näköseks ku nukahtas/taju lähtis. Tuo nyt vain tuli mieleen. Samoin ku se että jos lapsi muistaa tuon tapahtuman ja jollain muotoa järkyttyy siinä tilanteessa ettäalkaa nieleskellä jne. Ihmisen mieli on kummallinen ja mä itse muistan traumaattisen kokemuksen alta vuoden ikäsenä vielä tänä päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Toivottavasti kaikki on hyvin! Mutta täytyy vielä kysyä että MITÄ putoaminen voisi aiheuttaa että se johtaisi kohtauksiin? en ymmärrä? jos kerran tutkimuksissa ei näy mitään?

Lääkäreiden mukaan putoaminen on voinut joko laukaista epilepsian tai jonkinasteiden aivovamman myötä aiheuttaa epileptisiä kohtauksia. Kaikkia tutkimuksia kuten pään magneettikuvaa ei ole siis vielä tehty...

Kyllähän nämä vaikuttavat melko todennäköisiltäkin, ellei kyseessä tosiaan ole pitkittyneet oireet aivotärähdyksestä... Muttamutta, jotenkin nuo oireet vaikuttaisivat viittaavan hieman enemmän epipuolelle.

Olkoon miten on, niin olette varmasti hyvässä hoidossa, koska MRI:tä on sieltä jo väläytelty - tarvittavat tutkimukset tullaan varmasti tekemään. Se kysyy pitkäjänteisyyttä, mutta kyllä se aikanaan selviää :hug:

Pieni on siis näitä kohtauksia lukuunottamatta ihan oma itsensä?

Tsemppiä nyt kauheesti, koska toi odottelu on kaikkein pahin vaihe, jos oireita kuitenkin on... :hug:

Voi pikkuista toivottavasti kaikki on kumminkin hyvin ! :hug:
Aina kun pienille käy jotain niin se on ihan kauheeta :'(
Meilläkin kaikki saaneet pikku kolhuja ! Ja ei varmaan
ole yhtään lasta kuka ei olisi tippunut sängystä !
Toivottavasti kohtaukset ovat kuitenkin jo ohi menossa :hug: :hug: :heart:

Jos putoaminen sen laukaisi, varmaan se olisi jossain kohtaa puhjennut muutenkin? Jostain luin että 90% vauvoista putoaa sängystä jossain vaiheessa ja tällejä tulee väkisinkin, kun alkaa nousta pystyyn jne. Eli älä missään nimessä yhtään syyllistä itseäsi asiasta, joka olisi voinut tapahtua lähes kelle tahansa tavallisen arjen keskellä.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:

Kyllähän nämä vaikuttavat melko todennäköisiltäkin, ellei kyseessä tosiaan ole pitkittyneet oireet aivotärähdyksestä... Muttamutta, jotenkin nuo oireet vaikuttaisivat viittaavan hieman enemmän epipuolelle.

Olkoon miten on, niin olette varmasti hyvässä hoidossa, koska MRI:tä on sieltä jo väläytelty - tarvittavat tutkimukset tullaan varmasti tekemään. Se kysyy pitkäjänteisyyttä, mutta kyllä se aikanaan selviää :hug:

Pieni on siis näitä kohtauksia lukuunottamatta ihan oma itsensä?

Tsemppiä nyt kauheesti, koska toi odottelu on kaikkein pahin vaihe, jos oireita kuitenkin on... :hug:

Ihan oma itsensä on muuten, leikkii ja touhuilee, nukkuu ja syö entiseen malliin. Raskasta odottelua tässä nyt on edessä :( :( Pakko on koettaa jotenkin järjissään pysyä molempien lasten takia.
Epilepsia ei olisi mikään ylitsepääsemätön diagnoosi ja luotan siihen, että sopiva lääkitys siihen löytyy jos sellainen todetaan, mutta sitä mä en meinaa kestää, että mä olen sen aiheuttanut pienelle lapselleni

:'(

Emilyniä komppaan, pois ne itsesyytökset. Tilanne olisi voinut sattua kelle hyvänsä. Turha tuossa on syyllistä etsiä. Miehesikin ehkä syyttää itseään, koska hänhän ei varmistanut, että olet hereillä. Lapsen tapaturma käy herkästi suhdetta kuormittamaan, jos sitä ei pureta kunnolla, joten suosittelen lämpimästi keskustelua asiasta...ettei kumpikaan teistä syyttelisi tapahtuneesta itseään.

Pakko kysyä vaikka ehkä onkin vähän tyhmä kysymys, mutta oletko varma, että kohtaukset alkoivat putoamisen jälkeen? Voisiko olla, että et vain ole niihin kiinnittänyt huomiota aiemmin? Toisaalta tietenkin jos ne ovat vähentyneet niin viittaavat siihen, että olisivat tulleet pudotessa.. Voimia sinulle ja toivottavasti asia selviää! :)

Älä missään nimessä syytä itseäsi!!! -Tuli mieleen, että jos tuo "kohtaus" on vain jokin "haaveisiin meneminen" ja jos sitä on ollut ennen putoamista. Nyt vain olet kiinnittänyt enemmän huomiota tytön käytökseen putoamisen jälkeen, siis tulkitset sitä pelkosi kautta.

Voimia kovasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Pakko kysyä vaikka ehkä onkin vähän tyhmä kysymys, mutta oletko varma, että kohtaukset alkoivat putoamisen jälkeen? Voisiko olla, että et vain ole niihin kiinnittänyt huomiota aiemmin? Toisaalta tietenkin jos ne ovat vähentyneet niin viittaavat siihen, että olisivat tulleet pudotessa.. Voimia sinulle ja toivottavasti asia selviää! :)

Kyllä mä lähes täysin varma olen ettei niitä ole ollut ennen putoamista... Toki on olemassa mahdollisuus että niitä on ollut ennenkin enkä ole vain ollut juuri silloin paikalla näkemässä. Mutta juurikin tuo, että niitä tuli sarjassa putoamispäivänä ja sitä seuraavana päivänä ja se, että ne ovat vähentyneet tosiaan viittaavat vahvasti siihen että ne johtuvat putoamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:

Kyllä mä lähes täysin varma olen ettei niitä ole ollut ennen putoamista... Toki on olemassa mahdollisuus että niitä on ollut ennenkin enkä ole vain ollut juuri silloin paikalla näkemässä. Mutta juurikin tuo, että niitä tuli sarjassa putoamispäivänä ja sitä seuraavana päivänä ja se, että ne ovat vähentyneet tosiaan viittaavat vahvasti siihen että ne johtuvat putoamisesta.

Kyllähän tuo viittaa siihen, että kohtaukset liittyvät pään kolahdukseen. Epileptisiä oireita taitavat olla ja joko menevät ohi tai sitten ei. Epilepsia saattaa syntyä nimenomaan tuollaisessa tilanteessa, jos aivoihin tulee jonkunasteinen vaurio. Aivosähkötoiminnan häiriön voi laukaista hyvinkin pieni muutos.

Toivottavasti kyse ri kuitenkaan ole epilepsiasta vaan aivotärähdyksen jälkitilasta. Itseään tuossa tilanteessa ei tarvitse syyttää. Kukaan ei voi olla jatkuvasti lapsen vierellä vahtimassa. Aina voi sattua jotain, vaikka yrittää olla tarkkana.

Kiitos vielä tuestanne. Mä koetan saada jotenkin nukutuksi tänä yönä ja soittelen huomenna hoitavalle lääkärille. Ilmoittelen miten asia etenee... Toivon niin kovasti ettei mitään pysyvää haittaa jäisi pienelle!

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Emilyniä komppaan, pois ne itsesyytökset. Tilanne olisi voinut sattua kelle hyvänsä. Turha tuossa on syyllistä etsiä. Miehesikin ehkä syyttää itseään, koska hänhän ei varmistanut, että olet hereillä. Lapsen tapaturma käy herkästi suhdetta kuormittamaan, jos sitä ei pureta kunnolla, joten suosittelen lämpimästi keskustelua asiasta...ettei kumpikaan teistä syyttelisi tapahtuneesta itseään.

onko sulla jotain alan koulutusta, saako kysyä mikä? kun MRI:stä ja epilepsiasta puhut

No niin, taas on vietetty päivä lastenklinikalla. Tänä aamuna kohtaus tuli taas ja ihan samalla tavalla kuin eilenkin, pian heräämisen jälkeen :( Sain sen videokuvattua kameralla. Lastenkilinkalle soittelin aamusta ja käskivät tulemaan näytille, kartoitettiin tilannetta ja otettiin verinäytteitä.
Huomenna mennään sitten lastenlinnan epilepsiaosastolle heti aamusta ja otetaan mm. pidempiaikainen EEG. Neurologit olivat videon nähtyään varmoja siitä, että kyseessä on epileptinen kohtaus :( Seuraavaksi selvitetään, onko kyseessä pään trauman laukaisema epilepsia vai oireileeko pään vamma epileptisin kohtauksin.

Tää epätietoisuus kaikesta on niin kamalaa :'( Onneksi on kuitenkin tunne siitä että tyttö on hyvissä ja osaavissa käsissä.

Yhteistyössä