periikö lapset velan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toiha oiskin aika kätsyä :p Sit ei jäis mieskään olleskaan tyhjän päälle eikä isojen lainojen kanssa jos mie kupsahankii.. Hienoa! Juu, pitää viel tarkistaa. Onko muuten lainaturvan summa kovastikin riippuvainen pankista? Et vaihteleeko ne suurestikin riippuen mikä pankki on kyseessä? Paljonhan jollekin 120 000 lainalle tulis sitä maksettavaa kuukausittain? Pystyttekö sanomaan yhtään suuntaa-antavaa? Googletin et jossain ton suurusessa lainassa oli jotain 70?, onko realistinen?

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Siis täh? Ymmärsinkö oikein, että mies ottaa lainan omiin nimiinsä ja siinä on lainaturva. Hän ei joudu maksamaan mitään enää jos minä kuolen? Vai vain siinä tapauksessa ei joudu maksamaan jos laina on puolittain mun nimissä?

kummassakaan tapauksessa ei tarvii maksaa jos sinä kuolet koska olette naimisissa

Mutta kannattaa se varmistaa vielä lainaturvan ehdoista kun sitä hakee

Miten lainaturva korvaa puolison kuoleman,jos hän ei ole lainanottajana???

koska hän on kanssavakuutettu samalla kaavalla kuin kotivakuutuksessa (paitsi lainaturva ei koske lapsia)

Alaikäisille lapsille määrätään edunvalvoja.Lasten omaisuudesta joutuu tekemään vuosittain selvityksen.Mihin on rahaa käytetty ym.Jo sasunto on vain miehen nimissä lapset perivät sen kokonaan.Jollei teilllä ole keskinäistä testamenttia.

Ei näin... AVIOpuolisolle kuuluu puolet yhteenlasketusta omaisuudesta avioehdon perusteella. Ei ole väliä onka talo kokonaan vai puoliksi miehen nimissä. Avioparin omaisuus lasketaan yhteen ja puolet kuuluu vaimolle miehen kuoltua, ellei ole avioehtoa.

Alaikäisille lapsille määrätään edunvalvoja.Lasten omaisuudesta joutuu tekemään vuosittain selvityksen.Mihin on rahaa käytetty ym.

yleensä alaikäisen lapsen etua valvoo äiti jos on siihen kykenevä

Ei ole näin... lapsille määrätään maistraatista edunvalvoja, jotta äiti ei käyttäisi lasten omaisuutta väärin!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alaikäisille lapsille määrätään edunvalvoja.Lasten omaisuudesta joutuu tekemään vuosittain selvityksen.Mihin on rahaa käytetty ym.

Ei ole näin... lapsille määrätään maistraatista edunvalvoja, jotta äiti ei käyttäisi lasten omaisuutta väärin!

ei se maistraatin edunvalvoja ole pakollinen. ei munkaan lapsella ole edunvalvojaa etten mä käyttäs mun lapsen rahoja kun olen yh. mulla on täydet käyttöoikeudet lapsen tiliin yksin niin kauan kun hän täyttää 18

Toiha oiskin aika kätsyä :p Sit ei jäis mieskään olleskaan tyhjän päälle eikä isojen lainojen kanssa jos mie kupsahankii.. Hienoa! Juu, pitää viel tarkistaa. Onko muuten lainaturvan summa kovastikin riippuvainen pankista? Et vaihteleeko ne suurestikin riippuen mikä pankki on kyseessä? Paljonhan jollekin 120 000 lainalle tulis sitä maksettavaa kuukausittain? Pystyttekö sanomaan yhtään suuntaa-antavaa? Googletin et jossain ton suurusessa lainassa oli jotain 70?, onko realistinen?

Jos haluaa turvaa pelkästään kuoleman varalle, kannattaa enemmin ottaa tavallinen henkivakuutus pariturvana, niin on molemmille etua. Se on halvempi kuin lainaturva, meillä n. 250?/vuosi 150000?:lle ja sen voi käyttää puolison kuoltua muuhunkin kuin lainaan... esim. jos haluaakin myydä talon ja muuttaa vuokralle.

Ei määrätä - mun isä kuoli kun olin 16 ja sisko 13, eikä meillä ollut mitään edunvalvojaa. Kuolinpesä oli jakamatta ja äiti hoisi kaikki raha-asiat.

Jos haluaa turvaa pelkästään kuoleman varalle, kannattaa enemmin ottaa tavallinen henkivakuutus pariturvana, niin on molemmille etua. Se on halvempi kuin lainaturva, meillä n. 250?/vuosi 150000?:lle ja sen voi käyttää puolison kuoltua muuhunkin kuin lainaan... esim. jos haluaakin myydä talon ja muuttaa vuokralle.

Hmm... Tuota minä ajattelinkin... Joku sanoi, että lainaturva olis parempi. Hmm.. Eikös lainaturva kuitenkin pienene sitä mukaa kuin lainakin? Ompas tää nyt kinkkistä ku ei tiedä miten tekis. Ku haluis assuu yhessä eikä murehtia, et mitä jos.. Ja ku ei tiedä oikein mikä ois sit parhain vaihtoehto..

[
ei se maistraatin edunvalvoja ole pakollinen. ei munkaan lapsella ole edunvalvojaa etten mä käyttäs mun lapsen rahoja kun olen yh. mulla on täydet käyttöoikeudet lapsen tiliin yksin niin kauan kun hän täyttää 18

Juu, tosiaan ei ole, olin väärässä, mut tilivelvollisuus maistraatille on, jos omaisuus on yli 15000?. Sinäkään et saa käyttää lapsesi rahoja miten vaan. Et saa esim. ostaa lapsesi synttärirahoilla ruokaa!!! Tätä ei moni ymmärrä. Periaatteessa lapsi voisi vaatia vanhempiansa korvaamaan raht, jos vanhemmat näin toimivat.

Hmm... Tuota minä ajattelinkin... Joku sanoi, että lainaturva olis parempi. Hmm.. Eikös lainaturva kuitenkin pienene sitä mukaa kuin lainakin? Ompas tää nyt kinkkistä ku ei tiedä miten tekis. Ku haluis assuu yhessä eikä murehtia, et mitä jos.. Ja ku ei tiedä oikein mikä ois sit parhain vaihtoehto..

Lainaturvaan saa muitakin ehtoja kuin tuon kuoleman. Ja lainaturvassa maksetaan laina pois (tai sovittu osuus lainasta), jolloin siitä summasta ei tarvitse maksaa perintöveroa. Lainaturvat on kyllä mun mielestä vaan hirmuisen kalliita. Ja esim. työttömyydestä saa korvausta vuoden kerrallaan ja maksimissaan kaksi vuotta kokonaisuudessaan, eli kauhean kauan ei silläkään juhlita. Tosin tuossa ajassa ihmiset yleensä työllistyvät. 70?/kk=840?/v, aikamoinen lisä lainan korkoihin...

[

Juu, tosiaan ei ole, olin väärässä, mut tilivelvollisuus maistraatille on, jos omaisuus on yli 15000?. Sinäkään et saa käyttää lapsesi rahoja miten vaan. Et saa esim. ostaa lapsesi synttärirahoilla ruokaa!!! Tätä ei moni ymmärrä. Periaatteessa lapsi voisi vaatia vanhempiansa korvaamaan raht, jos vanhemmat näin toimivat.

oikeus sen loppupeleissa tuntuu päättävän. joku vuosi sitten oli lehdessäkin juttua että joku äiti oli tuhlannut 25 000e lapsen perintöä autoihin sun muihin omiin menoihinsa ja suurinosa näistä menoista katsottiin hyväksyttäviksi koska toisen lapsen sairaus vaati että äidillä on auto (siis ei se lapsi jonka omaisuutta äiti oli käyttänyt) vaikka minusta toi on väärin. mutta oikeus oli erimieltä