Pian 5v. pojan aivan päätön käytös *grrr* Auttakaa, ei enää jaksa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
Tilanne on siis se että pian 5v. poikamme käytös alkaa olemaan jo aivan järjetöntä. Ja tämä lähinnä kodin ulkopuolella, kaupassa, kylässä tai sitten vaikka terveyskeskuksessa kuten esim. tänään.

Siis mitään ei tottele, nauraa vain ja jatkaa päättömänä juoksentelua ja naureskelua. Pitää joka paikaa mennä räpeltämään, esim. siellä lääkärinhuoneessa jne. Ja ei siinä muuten mutta pikkuveli 2,5v. tulee perässä ja tekee samat jutut. Eli siinä on sitten kaksi päätöntä hullua..

Olen nyt yrittänyt rauhoittaa tilanteen rauhallisesti sanoen, vakavasti sanoen, vihaisesti sanoen, olen laittanut istumaan tuoliin mutta ei se siinä pysy montaa sekunttia paikalla, tyyliin niin kauan et kun huomaa et minä juttelen lääkärin kanssa ja pariksi sekunniksi pojasta keskittyminen häviää on poika taas tekemässä tuhmuuksia.
Olen uhkaillut, kiristänyt ja lahjonut.
Kotiin tulessa on saanut rangaistuksia eli siis meillä on rangaistuspaikka missä istuu jos on tuhma muutaman minuutin tai sitten vaikka lastenohjelmienkatsomiskielto tai vaikka pelikielto (wii). Tai vaikka jos välipalaksi on ostettu vanukasta niin ei sitten saakaan.

Poika kyllä ymmärtää jälkikäteen että tyhmästi toimi ja on rangaistuksen ansainnut. Ja asiasta on keskusteltu monesti ja on selvästi pahoillaan ja aina lupaa että tästä lähin on kiltisti ja tottelee jne. mutta jo heti seuraavalla kerralla meno on vähintään yhtä hullua. Ja tänäänkin lähtiessä muistutin että mitä ollaan sovittu ja puhuttu ja poika muisti ja lupasi olla kunnolla.
Noh, eipä taas ollut. Kun se on kuulemma niin hauskaa..

Mulla alkaa olemaan jo keinot loppu. Ja hermot. Hävettää liikkua noiden kahden kanssa enää missään kun ne ei osaa käyttäytyä ja niihin ei saa mitään järkeä ja kuria.
Niin ja kun kahdestaan ollaan liikkeellä eli siis vain toinen poika on mukana ei niinkään tätä ongelmaa ole. Eli villitsevät toinen toisensa jolloin mikään sana ei tehoa ja nimenomaan niin että hullutus on isommasta pojasta lähtöisin.

Mutta osaa ko. poika sitten olla välillä tosi ihanakin ja rauhallinen. Ja tottelee ja pitää kuria pikkuveljeenkin eli vaikka kieltää jotain tekemästä jne. on malli isoveli. Mutta välillä mopo hänellä karkaa käsistä ja pahasti ja silloin en enää osaa tehdä mitään.

Joten auttakaa....pliiiiis...

Meillä on aivan sama ongelma! mutta toisinpäin..kotona aivan kamala välillä, vieraassa paikassa osaa käyttäytyä. Tyttö on kohta 2v ja perässä tietty tekee. Pieni vauvakin on meillä. Ja usein nauraa vaikka kuinka komentaa ja kovasti sanoo. Nurkassa sit istuu ja huutaa kuin mielipuoli! Ja usein kun on nurkasta pois päässyt alkaa sama uudelleen... hoh hoijaa...

En kyllä osaa auttaa, kun itsellä samanikäinen esikoistyttö, enkä vois kuvitellakaan, että juoksentelisivat yleisillä paikoilla siskonsa kanssa tuolleen, mutta taitavat pojat olla tässä suhteessa erilaisia. Tepsiskö joku tarrataulusysteemi? Ja ekstrakehut aina, kun vähänkin osaa käyttäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
En kyllä osaa auttaa, kun itsellä samanikäinen esikoistyttö, enkä vois kuvitellakaan, että juoksentelisivat yleisillä paikoilla siskonsa kanssa tuolleen, mutta taitavat pojat olla tässä suhteessa erilaisia. Tepsiskö joku tarrataulusysteemi? Ja ekstrakehut aina, kun vähänkin osaa käyttäytyä.

Eläs kuule yhtään yritä... :D

Meillä on neiti tehnyt tota joskus, mutta poika ei.

Jos ei sanomalla uskonut niin pidin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:

Taisin olla sukupuolirasisti taas kerran

:snotty:

joo, kyllä mä nyt kotona tälläsen käytöksen edes jotenkuten jaksaisin mutta niin hävettää nykyään missään käydä kun tuollainen käytös on.. ja kyläillessäkin tuntuu et kyläilyreissu menee siihen kun kyttää mitä poika tekee ja kieltää mitä poika tekee jne.

Huoh.. huomion hakua kai se on tai jotain...

mutta jotain olis keksittävä, kohta me vaan napotetaan kotona neljän seinän sisällä kun ei jaksa enää noiden kans mennä minnekään..

Olen miettinyt tuota tarrataulusysteemiä mutta jotenkin en usko et sekään toimii. Kun lahjontaa olen jo muutenkin harrastanut eikä sekään ole toiminut.
Ja kehuja kyllä varmasti on saanut jos on osannut käyttäytyä mutta se on niin harvinaista kun useammin reissut ei mene niin että vois kehua..

Taisin olla sukupuolirasisti taas kerran

:snotty:

Vähän. Mut ei se oo niin hirveen vaarallista.

no jos ei tule ideoita et miten saan tilanteen muuttumaan niin mihin lähen tuon pojan kanssa juttelemaan?
5v. neuvolassa nyt ainakin otan asian puheeksi joka on kuukauden päästä mutta onko muuta paikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no jos ei tule ideoita et miten saan tilanteen muuttumaan niin mihin lähen tuon pojan kanssa juttelemaan?
5v. neuvolassa nyt ainakin otan asian puheeksi joka on kuukauden päästä mutta onko muuta paikkaa?

Minun mielestä tuon ikäisen kyllä pitäis jo ymmärtää, miten käyttäytyä julkisella paikalla, joten jollain lailla asia pitäis hoitaa. Jos ajattelen omaa samanikäistäni, niin häneen tehoaa monessa asiassa sellainen ylenmääräinen kauhistelu, että "MITEN sinä voitkin tehdä noin" ja "tuo on ihan todella tuhmaa" , mutta hän onkin aikas herkkä tyttönen, enkä nyt tiedä, onko tuo minkään kasvatusoppaan mukaista...

Perheneuvolaan yhteys.

no ei tänään ainakaan auttanut. siis yritin siellä terveyskeskuksessa et olis siinä tuolilla pysynyt mut pysy tasan sen aikaa kun mun huomio riitti hänen täyspainoiseen valvomiseen ja kun yritin lääkärin kanssa jutella, huomasinkin sit kohta et poika oli taas tuhmuuksissa kun en pariin sekunttiin vain häntä valvonut.

Minun mielestä tuon ikäisen kyllä pitäis jo ymmärtää, miten käyttäytyä julkisella paikalla, joten jollain lailla asia pitäis hoitaa. Jos ajattelen omaa samanikäistäni, niin häneen tehoaa monessa asiassa sellainen ylenmääräinen kauhistelu, että "MITEN sinä voitkin tehdä noin" ja "tuo on ihan todella tuhmaa" , mutta hän onkin aikas herkkä tyttönen, enkä nyt tiedä, onko tuo minkään kasvatusoppaan mukaista...

joo, en minäkään tiedä onko minkään kasvatusoppaan mukaista mutta tuota olen minäkin harrastanut. tuloksetta.

taitaa olla aika toivoton tapaus tämä poika siis..

Toi tk oli tietty paha, siellä on hankala käyttää mitään rangaistusta. Mutta esim. kylässä, niin jos se lapsi käyttäytyy kuin joku jumalan apina, niin kanna se autoon. Tai pihalle. Pois koko hemmetin kyläpaikasta. Eikä takaisin ole tulemista. Sama esim. kaupassa - jos hulinoi, niin mukula ulos sieltä.

no ei tänään ainakaan auttanut. siis yritin siellä terveyskeskuksessa et olis siinä tuolilla pysynyt mut pysy tasan sen aikaa kun mun huomio riitti hänen täyspainoiseen valvomiseen ja kun yritin lääkärin kanssa jutella, huomasinkin sit kohta et poika oli taas tuhmuuksissa kun en pariin sekunttiin vain häntä valvonut.

Koitappa pitää kädestä (käsivarresta) kiinni ja sitten keskityt siihen muuhun. Eli poika pysyy paikoillaan ja sun huomio voi olla muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Ja mun pointtina siis se, että lapsi ei vissiin vielä ymmärrä sitä, että se rangaistus (pelikielto) seuraa joskus hamassa tulevaisuudessa kun kotio päästään... Sen on tultava myös heti pelipaikalla.

joo, tämä varmasti totta mutta on paikkoja missä hankala toteuttaa jokin jäähy samantien..
mutta kiitti noista vinkeistä, täytyy siis kylmästi tästä lähin vaikka viedä poika autoon jos ei kyläily hänellä onnistu.. katotaan onnistuuko sitten paremmin..

Meillä on samanlaista. Veikkanpa, että teilläkin löytyy jokin neurologinen ongelma. Jos jossain kehityksen osa-alueella on viivästymää, niin suurempi syy epäillä neurologista ongelmaa, siis synnynäinen vaikeus keskittyä syystä tai toisesta johtuen. Meillä pojalla todettu on dysfasia, lyhytkestoisen muistin ongelma (kieltokaan ei pysy mielessä), puheen ymmärtämisen ongelma. Olin puulla päähän lyöty. Olin varma, että mitään kehityksellistä ongelmaa, vaan olin syyllistänyt itseäni ja hävennyt lastani. 5-v. neuvolassa tarkastetaan nuo neurologiset seikat, ja siitä puolen vuoden kuluttua meiltä lähdettiin tarkempiin tutkimuksiin. Harjoittele noita asioita lyhyinä pätkinä. Esim. ulkoillessa pidetään kiinni rattaista tai köyden pätkästä, ja mihinkään ei juosta äidin viereltä. Sitten sama kaupassa viiden minuutin vierailu lapsi kerrallaan. Tarpeeksi helppo tavoite ja siitä palkinto, esim. tarra, ei makeinen. Jos jaksat niin etsi aiheesta kuvia, ja selitä oikea käytös kuvaa näyttäen ennen tilanteeseen menoa, tehoaa hämmästyttävän hyvin.

Koitappa pitää kädestä (käsivarresta) kiinni ja sitten keskityt siihen muuhun. Eli poika pysyy paikoillaan ja sun huomio voi olla muualla.

joo, mä oon tässä jo miettinyt et ostan valjaat ja tästä lähin köytän pojan minuun kiinni kun lähtää kotoa jonnekin. Siinäkö sitten temppuilkoon :D

Karkkiakin voi toki satunnaisesti kokeilla tositilanteessa. esim. lääkäriin mennessä äiti näyttää, että autossa on karkkia odottamassa, jos lapsi käyttäytyy hyvin. Aina vaan ei tehoa sekään.

meillä poika aina ollut vilkas ja viime astmalääkäri reissulla ei uskonut mitään. Suutuin ja lääkärin kuullen sanoin et takapuoli penkkiin ja heti ja se ei siitä nouse ennen kuin saat luvan. lääkäri tuumas vain että tulipa kerrankin vastaan äiti joka kehtaa komentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on samanlaista. Veikkanpa, että teilläkin löytyy jokin neurologinen ongelma. Jos jossain kehityksen osa-alueella on viivästymää, niin suurempi syy epäillä neurologista ongelmaa, siis synnynäinen vaikeus keskittyä syystä tai toisesta johtuen. Meillä pojalla todettu on dysfasia, lyhytkestoisen muistin ongelma (kieltokaan ei pysy mielessä), puheen ymmärtämisen ongelma. Olin puulla päähän lyöty. Olin varma, että mitään kehityksellistä ongelmaa, vaan olin syyllistänyt itseäni ja hävennyt lastani. 5-v. neuvolassa tarkastetaan nuo neurologiset seikat, ja siitä puolen vuoden kuluttua meiltä lähdettiin tarkempiin tutkimuksiin. Harjoittele noita asioita lyhyinä pätkinä. Esim. ulkoillessa pidetään kiinni rattaista tai köyden pätkästä, ja mihinkään ei juosta äidin viereltä. Sitten sama kaupassa viiden minuutin vierailu lapsi kerrallaan. Tarpeeksi helppo tavoite ja siitä palkinto, esim. tarra, ei makeinen. Jos jaksat niin etsi aiheesta kuvia, ja selitä oikea käytös kuvaa näyttäen ennen tilanteeseen menoa, tehoaa hämmästyttävän hyvin.

no tuopa sitten alkaa selviämään pian siellä 5v. neuvolassa.
Poika on kyllä ollut kaikessa kehityksessä "etuajassa" eli oppi aika aikasin puhumaan, tosi aikasin liikkumaan, puheenymmärryksessä ei ole ollut vikaa ja osaa tosi hyvin ja monisanaisesti selitellä asioita (tätä moni on kehunut ja todettiinkin joku aika sitten kun pelas junior aliasta 9v. serkkuni kanssa ja poikamme osasi paljon paremmin selitellä sanoja kuin 4v. vanhempi serkkuni). Joten jos siitä olis kyse niin tulis kyllä mullekin aivan yllätyksenä kun kaikki ovat kehuneet kuinka sanallisesti lahjakas poika on, siis puhumaan ja ymmärtämään.
mutta eihän tuota tiedä..
Ja ei meno aina ole päätöntä. Vaunujen vierellä on aina osannut tosi reippaasti kävellä, ei karkaile, ja muutenkin on paljon tilanteita missä on tosi reipas ja tottelevainen. Mutta sitten on näitä tilanteita missä menee aivan totaalisesti yli.. ja kun yli menee ei siinä ole rajaa ja sitten ei kuunnella..