Pikkusisko se saa sitten toisen lapsen + häädän hänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kerronpa oman kuvioni: vanhempani olivat ristiintaanneet ylivelkaantuneen pikkuveljeni ja velkaantuneet itsekin. Toinen vanhemmistani kuoli. Pankki vaati minua ja sisarustani takaamaan näitä ylivelkaisia. Siskoni takasi (ja riskeerasi kotinsa ja omien lastensa asiat), minä kieltäydyin ja luovuin perinnöstäni sisarusteni hyväksi. Vältyin takauksilta ja isolta riskiltä. Sain hirveät haukut ;(. Perintöosani vanhempani kuolinpesästä tosin kelpasi. Olinko minäkin paska ja alentuva tms., kun en riskeerannut kotiamme ja omien sekä mieheni lasten perintöä?

[QUOTE="vieras";25432201]Perit siskoltasi vuokraa ja teet pelisäännöt selviksi.[/QUOTE]

Mikä on tuonluonteiselle helpompaa kuin vuokran maksamatta jättäminen, kun vuokranantaja on oma sisko?

Olen myös sitä vastaan että rahaa ei missään nimessä pidä heille antaa, mutta jos he oikeasti ovat valmiita kasvamaan ja haluavat pois tilanteesta ni voisko tehdä niin et rahat mitkä tulee ni niitä ei sisko ja miehesi käytä mihinkään omin päin vaan vaikka vanhempiesi kanssa katsovat mihin rahat laitetaan et sais ne velat maksettua ens pois.. samalla siinä oppivat sitä rahan käyttöä ja jos sen jälkeen vielä rahan käyttö on holtitonta ym ni sit ei kyllä enää voi mitään..

Mulla on saman ikäinen pikkusisko. Jos oma sisko olisi tuossa tilanteessa, niin pakko sanoa että kyllä mä yrittäisin vielä sovitella ja järjestellä asiaa. Ehkä sellainen viimeinen mahdollisuus -tyyppinen ratkaisu, jossa sopisitte (kirjallisesti) vuokrasta, ja sopisitte pelisäännöt muutenkin. Tekisit selväksi, että jos asiat ei nyt suju, niin sitten on lähtö edessä. Tuo ulosottovelka on paha juttu etenkin kun ottaa huomioon, että ovat saaneet ilman vuokranmaksuja elää. Ovat siis kertakaikkisen kykenemättömiä hoitamaan talousasioita. Oma sisko on kuitenkin (ainakin minulle) niitä elämän tärkeimpiä ihmisiä.

[QUOTE="vieras";25432213]Käypä hinta kannattaa arvioituttaa asiantuntevalla henkilöllä. Sen voi sitten myydä 75%:lla käyvästä arvosta, ilman että olisi veronkiertoa.[/QUOTE]

Saahan sen myydä allekin tuon jos maksaa siitä erotuksesta lahjaveron (sen pienemmän prosentin mukaan tarvii maksaa jos lapselleen myy).

En voi enkä halua pitää heitä pikkutalossa. Kuten sanoin, päätalo kaipaa remonttia mikä aloitetaan kesällä (sähköt, putki, viemäri, lämmitysjärjestelmä, osa ulkolaudoituksesta, katto, loput ikkunat uusittava) joten talo ei todellakaan ole asuinkelpoinen silloin. Asumme itse pikkutalossa sen ajan. Muutoin ei olisi mitään mahdollisuutta korjata tuota taloa, oma mies onneksi voi tehdä paljon kun alan miehiä, mutta maksaa siltikin mansikoita pelkät apumies, materiaalit ja työkoneet (+ että viettää kesälomansa päälle palkatonta vapaata, joten vain minä elätän alkusyksyn perhettämme).

Enkä haluaisi joutua tilanteeseen että joudun karhuamaan saataviani ulosoton kautta jos jättäisivät vuokran maksamatta.
Tuo oli hyvä idea että hankintansa tekevät vanhempieni kanssa. Voikohan tuollaisille vaatia huoltajuutta vielä täysikäisinä kun eihän me voida estää jos menevät ja ostavat netistä tavaraa ja poikaystävän loppupalkka hupenee sinne?

[QUOTE="Pettynyt";25432299]En voi enkä halua pitää heitä pikkutalossa. Kuten sanoin, päätalo kaipaa remonttia mikä aloitetaan kesällä (sähköt, putki, viemäri, lämmitysjärjestelmä, osa ulkolaudoituksesta, katto, loput ikkunat uusittava) joten talo ei todellakaan ole asuinkelpoinen silloin. Asumme itse pikkutalossa sen ajan. Muutoin ei olisi mitään mahdollisuutta korjata tuota taloa, oma mies onneksi voi tehdä paljon kun alan miehiä, mutta maksaa siltikin mansikoita pelkät apumies, materiaalit ja työkoneet (+ että viettää kesälomansa päälle palkatonta vapaata, joten vain minä elätän alkusyksyn perhettämme).

Enkä haluaisi joutua tilanteeseen että joudun karhuamaan saataviani ulosoton kautta jos jättäisivät vuokran maksamatta.
Tuo oli hyvä idea että hankintansa tekevät vanhempieni kanssa. Voikohan tuollaisille vaatia huoltajuutta vielä täysikäisinä kun eihän me voida estää jos menevät ja ostavat netistä tavaraa ja poikaystävän loppupalkka hupenee sinne?[/QUOTE]

kiva asenne: "tuollaiset".
Mistä vetoa että et edes maksa käypää hintaa. Törkeä olet.

[QUOTE="Pettynyt";25432306]Sori ei huoltajuutta vaan holhousta tarkoitin. Kuten Britneyllä on isänsä kanssa joku tuommoinen kun on holtiton.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä jauhat siskostasi kun aiot häneltä viedä perinnön? sen kuin ajat pihalle ja lopetat heti sen paskan jauhamisen hänestä. Jätä hänet rauhaan! Häpeä ahne paska!

[QUOTE="hmmm";25432357]Miksi ihmeessä jauhat siskostasi kun aiot häneltä viedä perinnön? sen kuin ajat pihalle ja lopetat heti sen paskan jauhamisen hänestä. Jätä hänet rauhaan! Häpeä ahne paska![/QUOTE]

Vähän nyt jäitä hattuun kuitenkin. Ei ap ole kertonut ostaneensa tilaa alihinnalla.

[QUOTE="Pettynyt";25432069]Vanhempani eivät henno olla tiukkoja. Ovat joskus sanoneet ettei käy, mutta seuraavana iltana taas tuotu ja annettu periksi. Siis hoitoon ottaneet.

Kuinka niin asenteeni on väärä? (teille jotka piditte minua lurjuksena) Kuinka moni teistä olisi ollut niin suurena apuna kun teini saa lapsen 16 ja puol vuotiaana? On kyllä oltu tukena ja verkostoiduttu lapsen parasta ajatellen. Poikaystävä on käynyt töissä tähän asti, paitsi lähtee nyt sitten armeijaan, joten yksinhän tuo sisko jää vastasyntyneensä kanssa. Arvata voi että vanhempamme ovat taas puun ja kuoren välissä. Auttaako siskoa ja lapsia vai antaako heidät sossujen armoille. Omaa sukua sentään ovat.

On nuo tuossa oppineet jo taloa pitämään kunnossa, laittamaan ruokaa, siivoamaan jne. mutta vielä olisi niin paljon opittavaa. Ei luoja.

Ja nyt kun minä ja mieheni pistetään heidät vuokralle asumaan pois tältä tontilta, meistä tulee niitä pahiksia.

Voi kun olisikin silloin aikoinaan onnistunut tuo että olisivat tulleet tähän kaupunkiin asumaan, oisivat varmasti jo paljon itsenäisempiä.[/QUOTE]

No kyllä sä nyt vähän pahis olet!

[QUOTE="hmmm";25432343]kiva asenne: "tuollaiset".
Mistä vetoa että et edes maksa käypää hintaa. Törkeä olet.[/QUOTE]

Ihanasti takerrut yhteen sanaan ;))

Ei välttämättä tarttiskaan varsinaisesti holhousta jos nuoripari on oikeesti valmis parantamaan elämänsä. Eli sopimus vaan vanhempien kanssa.. yks vaihtoehto tietty on et rahat vaikka suoraan vanhemmille ensalkuun ettei nuoripari pääse niitä tuhlailemaan (tosin tässä ei opi) Mut ite ainakin olisin valmis oikeastan mihin vaan jos tietäisin et sillä sais hoidettua jotkut velat pois! Tai sit tosiaan jos edelleen vaan jatkavat holtitonta rahankäyttöä ni se on sillon todistettu et mikään ei auta :/ Tosi vaikea tilanne.. mut niin onko sisko ja hänen miehensä kuitenkin ite huolissaan omasta tilanteesta vai ovatko juurikin sellaisella hälläväliä asenteella?? Tai hiukan se siltä kuulostaa jos nyt jo ovat sitä mieltä et hyvin on ekakin lapsi hoidettu..

Tuskin minäkään jatkaisin siskon asumista ilmaiseksi omassa pihapiirissäni, etenkin nuo rempat jne. tulossa :) Toki antaisin aikaa uuden asunnon hankkimiseen jne. Isovanhemmille neuvoisin sanomaa tiukasti ei lastenhoitokeikoille, etenkin jos niitä on useampia viikossakin... Sanoisin myös asiasta suoraan siskolle, vanhemmat on väsyneitä eivätkä jaksa jatkuvasti hoidella.

• Tykkää
Reactions: kattimarri
[QUOTE="mievaan";25432247]No mut tehdään selväksi et jos vuokraa ei tule ni sitten muutto pois! Sitten on enää turha siskon narista mistään! Kyllä jonkun nyt pitäis se sisko tipauttaa maanpinnalle![/QUOTE]

Ei vuokralaisia noin vain voi heittää ulos, vaikka jättäisivät monen kuukauden vuokrat maksamatta. Jos on vuokrasopimus niin voivat pitkittää häätöäkin kuukausiakaupalla, vaikka oikeudesta olisi tullut häätöpäätös. Vuokranantajan asema on kyllä paska ja ei kyllä riskiä kannata tämän siskon kanssa ottaa.

[QUOTE="madame";25432394]No kyllä sä nyt vähän pahis olet![/QUOTE]

Mitä sinun mielestäsi ap:n tulisi tehdä? Maksaa siskolleen vuokrarahat jostain asunnosta ja hoitaa siskonsa lapset?

Kyllä elämä opettaa jos on opettaakseen. Siskosi voi oikein hyvin muuttaa normaaliin vuokra-asuntoon, aivan kuten muutkin ihmiset. Asumistukea tulevat saamaan, jos miehen tulot eivät mene yli tulo rajan. Joten kyllä pärjäävät, turhuuksiin ei ole varaa työssäkäyvälläkään joten miksi sitten koti äidillä ja vieläpä kun mies lähtee armeijaan? Jos vanhempasi eivät jaksa heidän lapsiaan hoitaan, se on sanottava. Kiva kuitenkin että apua saatavilla, kyllä ne vanhemmatkin äidit menevät ja hoito apua joskus kaipaavat. Ulosotto maksut maksavat pois sitten kun ovat kummatkin työssä, se ei heidän maailmansa kaada. On muillakin ulosotto rästejä, hengissä pysyvät. Hieman ilkeästi kuvaat tilannetta, mutta ymmärrän kyllä jos itsekkin väsynyt tilanteeseen. Siskosi kuitenkin vasta 18-vuotias joten mielestäni toivoa on.;) Omistaan tarvitsee pitää huoli, kuten nämä useat perhesurmat ovat näyttäneet.

Onhan tuo asenteesi kieltämättä paska. Mikset halua auttaa 18-vuotiasta sisartasi? Tajuatko kuinka nuori hän vielä on? Minulla ainakin herää suojeluvaisto, tekisin kaikkeni auttaakseni häntä ainakin lasten kanssa. Etkö tajua ettei hän ole vielä valmis äidiksi? Miksi laittaa viattomat lapset kärsimään?
Kyllä mun mielestä voisit antaa asua piharakennuksessa,kunnes saa raha-asiansa kuntoon!
Vai tarviitko sitä piharakennusta itse johonkin???Jotenkin itsekästä, itse saat koko tilan/talon omaksesi, miksei siinä ohella voisi vähän pikkusisarta avustaa? Mitä haittaa siitä itsellesi on jos autat???

• Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="hmmm";25432357]Miksi ihmeessä jauhat siskostasi kun aiot häneltä viedä perinnön? sen kuin ajat pihalle ja lopetat heti sen paskan jauhamisen hänestä. Jätä hänet rauhaan! Häpeä ahne paska![/QUOTE]

Mistä teitä sekopäitä tulee? Miten siinä viedään toiselta perintö jos tila myydään? Voisihan vanhemmat myydä sen jollekin ulkopuolisellekin. Jos vanhemmilla ei enää ole velkaa ja myyntirahat jää heille itselleen, niin siinähän se perintö on.

Taidat olla ap:n sisko tai joku samantapainen.

[QUOTE="vieras";25432527]Onhan tuo asenteesi kieltämättä paska. Mikset halua auttaa 18-vuotiasta sisartasi? Tajuatko kuinka nuori hän vielä on? Minulla ainakin herää suojeluvaisto, tekisin kaikkeni auttaakseni häntä ainakin lasten kanssa. Etkö tajua ettei hän ole vielä valmis äidiksi? Miksi laittaa viattomat lapset kärsimään?
Kyllä mun mielestä voisit antaa asua piharakennuksessa,kunnes saa raha-asiansa kuntoon!
Vai tarviitko sitä piharakennusta itse johonkin???Jotenkin itsekästä, itse saat koko tilan/talon omaksesi, miksei siinä ohella voisi vähän pikkusisarta avustaa? Mitä haittaa siitä itsellesi on jos autat???[/QUOTE]

Jospa lukee koko ketjun ni selviäis paljon :) Tarvitsevat itse piharakennusta asumiseen rempan aikana..

Hintoja en ala tänne laittamaan, tilan kokoa jne. ettei tunnisteta. Vaikka voihan olla että joku joka jo tietää meidät ja tilanteemme, tunnistaa purkaukseni. Mutta täysi hinta maksetaan,, ottaen huomioon ettei tämä ole nyt niin arvokas kuin voisi olla, koska on hoitamaton. Ulkopuolinen on arvioinut hinnan kun ensin vanhemmat meinasivat myydä kokonaan pois suvusta tämän ja meidänkin piti pysyä täällä eikä palata tuonne. Navetta purkukuntoinen, puolet pelloista vuokrattu muille, loput vaan olleet (viime kesänä oli laitumena, metsä liian nuorta kaadettavaksi eikä niillä muutamilla joulukuusilla tienata kuin rahat jouluruokiin ja joulupöytään sisko perheineen on kyllä tervetullut).

Kyllä mielestäni on annettu tilaisuuksia, ovat saaneet ilmaisen asunnon, moneen kertaan puututtu rahankäyttöön ja tähän asti luulinkin että ottivat aiemmasta opikseen kun ruokarahoja olivat vailla. (Olivat silloin ostaneet uuden ruokapöydän kuudelle hengelle). Ja heillä on jo ne tuet mitä saavat ja poikaystävän täys palkka. Normaali ihminen kyllä pärjää niillä. Nyt teidän mielestä meidän pitäisi syytää lisää rahaa näille jotta saisivat taas kokeilla onnistuuko se eläminen. Eiköhän se pohja ole jo saavutettu, tästä voi mennä pahemmaksi vain jos laiminlöisivät lapsensa hoitoa tai alkaisivat rikollisiin puuhiin.

Uusi siskonlapsi on ihana juttu, uusi pieni elämä on kaunis asia, mutta pelkään niin paljon että tässä käy niin että vanhempamme hoitavat lapset tai sitten heidät raijataan meille hoitoon. Viimeiseen asti haluaisimme välttää sosiaalipuolen puuttumisen, vaikka toki he olivat kuvioissa mukana kun ensimmäinen syntyi, olihan vanhemmatkin alaikäisiä silloin.

Jos heidät todetaan tyystin kykenemättömiksi vanhemmiksi, mitä lapsille voi tapahtua? Jos siis vanhempamme eivät suostu enää ilmaisiksi lapsenvahdeiksi? Tässä on todella sekavat tunteet pelissä.

Yhteistyössä