Pikkusisko se saa sitten toisen lapsen + häädän hänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25440384]näinpä. eikös vanhemmat oo elatusvelvollisiakin joku 20 vuotiaaksi asti. kyllästykö ap:n vanhemmat vanhemmuuteen vähä liian aikasin[/QUOTE]

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

Sosiaaliportti - Lapsen elatus

[QUOTE="vieras";25440384]näinpä. eikös vanhemmat oo elatusvelvollisiakin joku 20 vuotiaaksi asti. kyllästykö ap:n vanhemmat vanhemmuuteen vähä liian aikasin[/QUOTE]

ootko tyhmä vai esitätkö vaan?

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

Sosiaaliportti - Lapsen elatus

Kyseessä oleva lapsi saa kuitenkin äitiyspäivärahaa ja mahdollisesti asumistukea sekä asuu avomiehen kanssa, joten on tuloillaan kykenevä elättämään itsensä. Tuolla luki, että elatusvelvollisuus tässä tapauksessa kumoutuu.

Jaa että vanhempien pitää elättää lapsi, lapsenlapset ja viel työssäkäyvä ukkoki siihen päälle :D

HALOOO!!???!
e040.gif

Mistä näitä sikiää???? :O

kun tulet tänne palstalle näin rankasti arvostelemaan siskoasi ja kerrot internetissä kaikille hänen henkilökohtaisia asioitaan?! Luuletko ettei kukaan tunnista siskoasi tai sinua näiden yksityiskohtaisten asioiden perusteella joita tänne levittelet?

Vaikea tilanne tosiaan. Omassa perheessäni ei tulisi kuuloonkaan että sisko jätettäisi omilleen ja olemme molemmat kotona eläneet parikymppisiksi ennen yliopistoon menemistä. Oma siskoni aikoi teininä jättää lukion kesken mutta saimme hänet puhuttua ympäri ja on nyt korkeakoulutettu sekä hyvissä töissä. Perheen pitäisi olla se tukipilari, joka kestää silloinkin kun kaikki muu murentuu ympärillä. Toisaalta ei kaikkea pidä tuoda hopealautasella eteenkään.

Itse yrittäisin tuossa tilanteessa löytää jonkun ratkaisun, jossa siskosi ei joudu kauheaan pulaan mutta missä oma talous kuitenkin kestäisi. Kerran olette itse muuttamassa siihen pikkutaloon, niin jotain muutahan siskollesi on löydettävä. Auttaisin kämpän hankinnassa ja velkaneuvontaan hakeutumisessa. Taloudellisestikin niin paljon kuin olisi mahdollista ja järkevää. Lastenhoitoapua antaisin myös silloin kun sitä tarvitaan opiskelun tai työssäkäymisen takia mutta huvittelun saisi kyllä hankkia itse. Ja muutenkin painostaisin tekemään järkeviä valintoja kuten hakeutumaan opiskelemaan koska parikymppisellä kahden lapsen äidillä, jolla ei ole mitään koulutusta, ei tule olemaan kovin suuria mahdollisuuksia enää tässä yhteiskunnassa.

Kyllä 19-vuotias on vielä teini ja se, että tällä on lapsia on surullista koska silloin on ajateltava myös heitä. Viattomiahan ne sisaresi lapset koko hommaan ovat mutta sitä suuremmalla syyllä on heidän äitiään potkittava aikuistumaan ja tekemään työtä lastensa hyväksi yhtä lailla. Halusi tai ei.

Lähtökohtaisesti se, että siskoa haukutaan vain koska hän on nuori ja joutunut pulaan raha-asian kanssa, on kurjaa. Ei aloittaja kertonut mitään mikä tekisi siskosta huonon äidin, ja varmasti kertoisi, jos olisi aihetta. Ei mitenkään yrittänyt esittää siskoa kauniissa valossa. Ei kertonut hyviä puolia hänestä: ehkä on antelias (ehkä vaikka on siksi rahapulassa, tykkää vaikka ostella aloittajan lapsille arvokkaita lahjoja vaikka ei olisi rahaa), iloinen, iloitsee muiden puolesta ja auttaa, ehkä hänelä on kultainen sydän.

Kuinka moni kolminelikymppinen äiti myöntää, että ei jaksa olla kotona, tylsää, ja ei jaksa lasta, ja vie äitiysloman päätyttyä hoitoon ja menee töihin? sisko on hoitanut lastaan miehensä kanssa, lapsi on yhden yön viikossa hoidossa. Näin sisko on jaksanut hoitaa lapsen.

Rahaongelmat ovat nuorilla yleisiä. Johtuen ehkä siitäkin, että nuorten tulotaso ja mahdollisuudet ansaita rahaa ovat oleellisesti huonommat kuin aiemmin. nykyään vanhemmilla ikäluokilla on käsissään omaisuus ja suuret tulot. Toisin oli vaikka 50-luvulla. Silloin vanhemmat ikäluokat olivat köyhempia verrattuna nuoriin aikuisiin. tai tulotaso ei ollut sen heikompi nuorilla. Viime aikoinahan kaikki lait on tehty heikentämään nuorten mahdollisuuksia saada samat etuudet kuin vanhemmat ikäluokat saavat. Vaikka työttömyysraha syrjii selvästi nuoria ja ei siitä kukaan pidä haloota, että vain nuorilta voidaan viedä osa rahoista. vaikka perustuslain mukaan kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisia.

Minusta aloittajan teksti oli ilkeä ja puolueellinen, kute n lähes kaikki kirjoituksetkin. Ja perintöhän tuossa menee nyt sille, joka sen on itselleen pedannut.

Alkuperäinen kirjoittaja asd¨;25440442:
näinpä. eikös vanhemmat oo elatusvelvollisiakin joku 20 vuotiaaksi asti. kyllästykö ap:n vanhemmat vanhemmuuteen vähä liian aikasin
ootko tyhmä vai esitätkö vaan?

Mitäs tyhmää tuossa on?

AP viittasi kirjoituksessaan sisarensa koulunkäynnin jatkamisen mahdollisuuteen ("... sisko ei näytä aikovankaan koskaan takaisin kouluun...") ja Suomen laki sanoo (Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704 1 LUKU 3 §) "...Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi..."

Eli siskon koulunkäynnin jatkuminen mahdollistaisi hänelle vanhempien tuen kuluista, jotka lasketaan myöskin elatukseksi. Aika epätodennäköistä, muttei tyhmää.

[QUOTE="ani";25440550]Vaikea tilanne tosiaan. Omassa perheessäni ei tulisi kuuloonkaan että sisko jätettäisi omilleen ja olemme molemmat kotona eläneet parikymppisiksi ennen yliopistoon menemistä. Oma siskoni aikoi teininä jättää lukion kesken mutta saimme hänet puhuttua ympäri ja on nyt korkeakoulutettu sekä hyvissä töissä. Perheen pitäisi olla se tukipilari, joka kestää silloinkin kun kaikki muu murentuu ympärillä. Toisaalta ei kaikkea pidä tuoda hopealautasella eteenkään.

Itse yrittäisin tuossa tilanteessa löytää jonkun ratkaisun, jossa siskosi ei joudu kauheaan pulaan mutta missä oma talous kuitenkin kestäisi. Kerran olette itse muuttamassa siihen pikkutaloon, niin jotain muutahan siskollesi on löydettävä. Auttaisin kämpän hankinnassa ja velkaneuvontaan hakeutumisessa. Taloudellisestikin niin paljon kuin olisi mahdollista ja järkevää. Lastenhoitoapua antaisin myös silloin kun sitä tarvitaan opiskelun tai työssäkäymisen takia mutta huvittelun saisi kyllä hankkia itse. Ja muutenkin painostaisin tekemään järkeviä valintoja kuten hakeutumaan opiskelemaan koska parikymppisellä kahden lapsen äidillä, jolla ei ole mitään koulutusta, ei tule olemaan kovin suuria mahdollisuuksia enää tässä yhteiskunnassa.

Kyllä 19-vuotias on vielä teini ja se, että tällä on lapsia on surullista koska silloin on ajateltava myös heitä. Viattomiahan ne sisaresi lapset koko hommaan ovat mutta sitä suuremmalla syyllä on heidän äitiään potkittava aikuistumaan ja tekemään työtä lastensa hyväksi yhtä lailla. Halusi tai ei.[/QUOTE]

Siskoa voi myös oikeasti harmittaa se, että olet paremmin toimeentuleva ja vanhempi ja saat etuosto-oikeuden kotitilaan.

Ei hänellä siihen mahdollisuuksia olisikaan, mutta minua harmittaisi, jos joku sisaruksistani ostaisi lapsuudenkotini minun ohitseni, vaikka minulla ei edes olisi sillä hetkellä varaa.
Rauhan takia olisi kaikista mukavinta, että paikka myytäisiin täysin ulkopuolisille ja sisarukset voisivat kohdata neutraalilla maaperällä vastaisuudessakin.

Aika rankasti arvostelet siskoasi, joka kuitenkin on vielä tosi nuori. kaikki tekevät nuorina virheitä ja kaikki eivät pärjää samalla tavalla - toisia pitää auttaa enemmän.
Minä olen sisaruksistani se eniten omillaan seisova, autokoulunkin aikoinaan itse maksanut, kun taas veljeni on 24-vuotias ja asuu vielä kotona (välillä tosin asui muualla jo, mutta mamman helmoihin palasi).En silti kuvittele olevani jotenkin ylempänä tai että olisin saanut jotenkin vähemmän - jokaiselle lapselle tarpeensa mukaan.

[QUOTE="miikkis";25440630]Siskoa voi myös oikeasti harmittaa se, että olet paremmin toimeentuleva ja vanhempi ja saat etuosto-oikeuden kotitilaan.

Ei hänellä siihen mahdollisuuksia olisikaan, mutta minua harmittaisi, jos joku sisaruksistani ostaisi lapsuudenkotini minun ohitseni, vaikka minulla ei edes olisi sillä hetkellä varaa.
Rauhan takia olisi kaikista mukavinta, että paikka myytäisiin täysin ulkopuolisille ja sisarukset voisivat kohdata neutraalilla maaperällä vastaisuudessakin.

Aika rankasti arvostelet siskoasi, joka kuitenkin on vielä tosi nuori. kaikki tekevät nuorina virheitä ja kaikki eivät pärjää samalla tavalla - toisia pitää auttaa enemmän.
Minä olen sisaruksistani se eniten omillaan seisova, autokoulunkin aikoinaan itse maksanut, kun taas veljeni on 24-vuotias ja asuu vielä kotona (välillä tosin asui muualla jo, mutta mamman helmoihin palasi).En silti kuvittele olevani jotenkin ylempänä tai että olisin saanut jotenkin vähemmän - jokaiselle lapselle tarpeensa mukaan.[/QUOTE]

Tämä ei siis "anille" vaan aapeelle.
Ania komppaan!

Miikkis: mikä logiikka tuossa nyt on? Eli mielestäsi paikka pitäisi myydä täysin ulkopuoliselle vaikka ihan tasan samasta hinnasta kuin mitä ap olisi maksanut (tai halvemmasta koska oikeasti paljon remonttia vaativat maatilan päärakennukset eivät ole kovin kysyttyjä, varsinkaan jos niitä on jo paljon eri aikoina korjailtu niin että palauttaminen täysin alkuperäiseen asuun ei enää oikein onnistu) jotta kukaan ei saisi sellaista mihin toisella ei ole mahdollisuutta, sen sijaan että ap ostaisi paikan ja myisi siitä sitten aikanaan siskolle sen tontin jolloin siskon lapsilla olisi edelleen mahdollisuus vierailla ja viettää aikaa siellä sukutilalla ja ap voisi sen tontinkin myydä halvemmalla kuin mitä sisko joutuisi maksamaan jos ulkopuoliselta tontin ostaisi? Puhumattakaan siitä että kaipa paikalla tunnearvoa isovanhemmillekin on ja olisi heitä kohtaan kohtuutonta että joutuisivat myymään rakkaan kodin ulkopuoliselle vain sen vuoksi että toinen tytär kehittää noin lapsellisen ja älyttömän riidanaiheen.

[QUOTE="Kifa";25440674]Miikkis: mikä logiikka tuossa nyt on? Eli mielestäsi paikka pitäisi myydä täysin ulkopuoliselle vaikka ihan tasan samasta hinnasta kuin mitä ap olisi maksanut (tai halvemmasta koska oikeasti paljon remonttia vaativat maatilan päärakennukset eivät ole kovin kysyttyjä, varsinkaan jos niitä on jo paljon eri aikoina korjailtu niin että palauttaminen täysin alkuperäiseen asuun ei enää oikein onnistu) jotta kukaan ei saisi sellaista mihin toisella ei ole mahdollisuutta, sen sijaan että ap ostaisi paikan ja myisi siitä sitten aikanaan siskolle sen tontin jolloin siskon lapsilla olisi edelleen mahdollisuus vierailla ja viettää aikaa siellä sukutilalla ja ap voisi sen tontinkin myydä halvemmalla kuin mitä sisko joutuisi maksamaan jos ulkopuoliselta tontin ostaisi? Puhumattakaan siitä että kaipa paikalla tunnearvoa isovanhemmillekin on ja olisi heitä kohtaan kohtuutonta että joutuisivat myymään rakkaan kodin ulkopuoliselle vain sen vuoksi että toinen tytär kehittää noin lapsellisen ja älyttömän riidanaiheen.[/QUOTE]

Tunteilla ei ole logiikkaa, siksi niitä kutsutaan tunteiksi eikä järjeksi. :D

Tarkoitukseni ei ollut antaa mitään järkeviä käytännön neuvoja, vaan avata siskon mahdollisia tunteita asian suhteen ja myös tunteita, joita minä kokisin vastaavassa tilanteessa.
Kyllä, olen vielä aikuisenakin sisarussuhteissa herkästi loukkaantuva pikkusielu ja sisarukseni ja vanhempani tietävät tämän. :D Itse en olisi noin lapsellinen, mutta tuntuisi se silti pahalta, ettei itsellä olisi mahdollisuutta tilaa ostaa.

Järjellä ajateltuna on ihan ok, että vanhemmat myyvät tilan lapselleen, jos jollakulla heistä on varaa se ostaa.

[QUOTE="Kifa";25440674]Miikkis: mikä logiikka tuossa nyt on? Eli mielestäsi paikka pitäisi myydä täysin ulkopuoliselle vaikka ihan tasan samasta hinnasta kuin mitä ap olisi maksanut (tai halvemmasta koska oikeasti paljon remonttia vaativat maatilan päärakennukset eivät ole kovin kysyttyjä, varsinkaan jos niitä on jo paljon eri aikoina korjailtu niin että palauttaminen täysin alkuperäiseen asuun ei enää oikein onnistu) jotta kukaan ei saisi sellaista mihin toisella ei ole mahdollisuutta, sen sijaan että ap ostaisi paikan ja myisi siitä sitten aikanaan siskolle sen tontin jolloin siskon lapsilla olisi edelleen mahdollisuus vierailla ja viettää aikaa siellä sukutilalla ja ap voisi sen tontinkin myydä halvemmalla kuin mitä sisko joutuisi maksamaan jos ulkopuoliselta tontin ostaisi? Puhumattakaan siitä että kaipa paikalla tunnearvoa isovanhemmillekin on ja olisi heitä kohtaan kohtuutonta että joutuisivat myymään rakkaan kodin ulkopuoliselle vain sen vuoksi että toinen tytär kehittää noin lapsellisen ja älyttömän riidanaiheen.[/QUOTE]
jos on myytävänä metsää ja peltoa ja talo, niin metsälle löytyy aina ostajia ja pelloille, talo on tässä ihan sivuosassa. varmasti noista saisi käyvän ja ison hinnan vieraaltakin.

En itse siskona voisi luottaa aloittajaan enää koskaan.

Isovanhemmat ovat hermostuneita siitä että siskolle tulossa toinen lapsi. Olisi itsellenkin stressin paikka.

Ap käyttää tilaisuutta hyväkseen ja lyö puita pesään.

Mun mielestä ap:n sisko ei edes yritä aikuistua ja kantaa vastuutaan. Hyväksikäyttäjältä vaikuttaa. Tehtailee lisää lapsia, ei hoida talouttaan kuntoon vaikka ilmeisesti olisi mahdollista kun kerran ilmaiseksi asuu jne.
Rajansa silläkin kuinka paljon pitää sukulaisten elättää ja hyysätä tuollaista. En itse laittaisi vähiä tulojani kiinni siskoon, joika ei itse viitsisi mitään yrittää.

Minä en takaisi siskon lainaa, jää ap:n maksettavaksi kuitenkin. Ja jos siskollakin on tunneside tilaan jonka vanhemmat myy, niin luulisi että hänellekin on parempi ettei myydä vieraille.

Hahhaa: metsät ja pellot saa kyllä varmasti aina myytyä jos ne lohkotaan tilasta erilleen mutta päärakennus on eri asia. Jos se sattuu olemaan huonossa kunnossa ja muutenkin epäkiinnostava (ei mikään historiallinen kohde yms.) niin ostajan silmissä se voi merkittävästikin vähentää ostohaluja. Tätä ongelmaa näkee maatilojen kohdalla usein eli pankin arvion mukaan maiden ja mantujen arvo on ehkä X mutta tosielämässä ostokiinnostus on kuitenkin sitä luokkaa että maksimissaan paikasta saatava hinta on esimerkiksi X-20%.

[QUOTE="miikkis";25440715].
Kyllä, olen vielä aikuisenakin sisarussuhteissa herkästi loukkaantuva pikkusielu ja sisarukseni ja vanhempani tietävät tämän. :D Itse en olisi noin lapsellinen, mutta tuntuisi se silti pahalta, ettei itsellä olisi mahdollisuutta tilaa ostaa.

Järjellä ajateltuna on ihan ok, että vanhemmat myyvät tilan lapselleen, jos jollakulla heistä on varaa se ostaa.[/QUOTE]

Eli jos minulla ei ole mahdollisuutta, ei kukaan muukaan saa saada?

Valitettavasti elämässä ei voi tanssia sen herkimmin loukkaantuvan pikkusielun pillin mukaan, tai sitten sille tanssille ei tule loppua lain.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="naps";25440983]Eli jos minulla ei ole mahdollisuutta, ei kukaan muukaan saa saada?

Valitettavasti elämässä ei voi tanssia sen herkimmin loukkaantuvan pikkusielun pillin mukaan, tai sitten sille tanssille ei tule loppua lain.[/QUOTE]

Jyrätään vaan toisen, hädin tuskin täysi-ikäisen ihmisen tunteet. :) Mitäs on nuori, vielä vähän tyhmä ja ilmeisesti aika passattu pikkusisko. On se nyt kumma, kun ei heti ala jaloillaan seistä. Kaikki ollaan samasta muotista ja kaikkien on siihen sopeuduttava.

nuoripari on kertonut pärjäävänsä yhtä hyvin kuin tähänkin asti = eli olettivat voivansa hoidattaa lapsensa isovanhemmilla + asua ilmaiseksi! Kukahan tässä on törkeä? En voi edes uskoa, että röyhkeyttä puolustellaan täällä.

Valitettavasti noita hyysättyjä on Suomi väärällään. Jos ei hyysää vanhemmat, niin sossu sit hyysää. Oon ihan samaa mieltä ap:n kanssa, että oli pöyristyttävää, että kyseinen nuoripari luulee pärjänneensä hyvin, vaikka elämä on todella ollut ihan muuta kuin perus lapsiperheen. Ja joku tuolla puolusti, että asuvathan 18 vuotiaat pääsääntöisesti kotona muutenkin. Joo asuvat, mutta eivät tee lapsia muiden elätettäväksi ja ilmaiseksi asutettavaksi ja kuvittele vielä, että pärjäävät niinkuin aikuiset. En ap:nä pikkusiskon loisimista katsoisi päivääkään. Aloittakoon sen aikuisen elämän, jonka itse on perheen perustamalla valinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Herätkää jo;25438908:
Voi tätä sisarrakkautta mitä joillakin ihmisillä täällä on. Itselläni yli 10 sisarusta. Jos he kaikki heittäytyisivät saamattomiksi ja kusisivat raha-asiansa pitäisikö minun mielestänne elättää heidät, koska he ovat sisaruksiani?? On se mukava, että vielä niinkin ystävällisiä ihmisiä löytyy, mutta valitettavasti itse en voi ajatella niin. Vaikka kuin on "sentään sisko".

Niin ja vanhemmillahan on oikeus testamentata rahansa ja omaisuutensa mihin haluavat ja jättää lapset vaikka perinnöttömiksi. En ymmärrä miksi tässä vaiheessa kinutaan jo sitä perintöä kun ap:n vanhemmat ovat vielä elossa. Tietenkin lakiosaan on oikeus vaikka perinnöttömäksi jätettäiskin.

Jos 18 vuotias on perheen perustanut eikä ole oppinut rahojaan hoitamaan se on voi voi. Ja tottakai ap:n sisko nyt vikisee kun joutuu lähtemään. Kuka luopuis tosta vaan kaikesta mitä on tähän asti tottunut ilmaiseksi saamaan.

Ap:han sitä perintö on omimassa ennen aikojaan kun yrittää syrjäyttää pikkusiskonsa perinnönjaossa ostamalla tilan vanhemmiltaan nimellisellä hinnalla, jota tuskin on tarkoitus edes oikeasti maksaa. Tarkoitus on vain kusettaa pikkusisko pihalle perheen tiluksilta.

Ei pikkusisko tarvitse ap:n apua. Siitä on vain haittaa. Pikkusisiko pärjää tulevaisuudessa ihan hyvin taloudellisesti ja muutenkin, kunhan saa itselleen kuuluvan osan vanhempiensa omaisuudesta kun heistä aika jättää. Nythän tuo jopa satojen tuhansien eurojen arvoinen perintö aiotaan riistää pikkusiskolta viekkaudella ja vääryydellä.

Ap:han sitä perintö on omimassa ennen aikojaan kun yrittää syrjäyttää pikkusiskonsa perinnönjaossa ostamalla tilan vanhemmiltaan nimellisellä hinnalla, jota tuskin on tarkoitus edes oikeasti maksaa. Tarkoitus on vain kusettaa pikkusisko pihalle perheen tiluksilta.

Herranjestas sentään mitä kommentteja. En yhtään ihmettele että ihmiset ei pärjää ja maa menee jatkuvasti surkeampaan jamaan.

Ei pikkusisko tarvitse ap:n apua. Siitä on vain haittaa. Pikkusisiko pärjää tulevaisuudessa ihan hyvin taloudellisesti ja muutenkin, kunhan saa itselleen kuuluvan osan vanhempiensa omaisuudesta kun heistä aika jättää. Nythän tuo jopa satojen tuhansien eurojen arvoinen perintö aiotaan riistää pikkusiskolta viekkaudella ja vääryydellä.

juuri näin.
Pikkusiskolle on tulossa toinen lapsi. Hän ei nyt tähän saumaan kaipaa opiskelupaikkoja. Hänellä on oikeus tehdä asiat eri järjestyksessä kuin moni muu. ensin lapset sitten opiskelt ja työt.

Pikkusisko ei kaipaa isosiskon tukea tai opiskelulomakkeita, vaan sen saman minkä isosiskokin, oman osansa isosta perinnöstä, sen saman tuen, mitä ap itse on saanut lapsilleen isovanhemmiltaan. Koska aloittaja ei halunnut asiasta puhua mitään, niin itse on asunut aivan yhtä pitkään tai paljon kauemmin kotonaan, itse saanut hoitoapua paljon pitempään ja samaa luokkaa. Jos näin ei olisi, olisi nuo asiat kiistänyt.

Yhteistyössä