Pitääkö joku akateemisesti koulutettu ihan oikeasti duunareita alempiarvoisina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse opiskelen akateemista loppututkintoa. Alkuperäinen koulutus on amk-pohjenen ja niitä töitä teen edelleen nyt opiskellessani. Mun on pakko myöntää, et pidän kouluttamattonia ihmisiä työelämässä alempiarvoisina. Ehkä se johtuu vaan ymmärtämättömyydestä... Mä en voi käsittää miten joku voi päivästä toiseen istua samalla pullohihnalla "vaan" rahan takia. Itse en siihen ikinä kykenisi.

Teille jotka mielessänne väheksytte duunareita siksi, että mielestänne jokaisella pitäisi olla kunnianhimoa, niin oletteko miettineet ollenkaan että duunareissa on paljon taiteilijoita? Eli ihmisiä, jotka harjoittavat intohimoisesti jotain taiteen alaa, mutteivät tienaa siitä koko elantoaan.

Suomessa taiteella eläminen onnistuu aika pitkälti vain jos on tehnyt jonkinsorttisen läpimurron, koska tämä on pieni maa. Esim. Yhdysvalloissa on niin paljon ihmisiä että melkein jokainen pystyy elättämään itsensä taiteellaan, jos haluaa.

Lähipiirissäni on esim. täysin kouluja käymätön mies, jonka unelma jo teininä oli elättää itsensä joskus kirjailijana. Hän ei mennyt peruskoulun jälkeen opiskelemaan, vaan kirjoitti. Hän oli peruspäivärahalla ja aina välillä pakosta jossain kursseilla ja työllistettynä, ettei rahan tulo olisi loppunut. Ja kirjoitti, eläen todella pienillä tuloilla. Nyt, nelikymppisenä hän tienaa kymmieniä tuhansia vuodessa kirjoittamisella.

Toinen mies lähipiiristäni on ihan tavallinen duunari, mutta on todella lahjakas muusikko, joka säveltää, sanoittaa, sovittaa ja soittaa kaikkia mahdollisia soittimia paitsi rumpuja. Hän soittaa kahdessa eri bändissä joista toisella on levytyssopimus ja tietyissä piireissä jonkin verran nimeä sekä keikkoja vuodessa noin 20-30 kpl, mutta sillä ei elä. Ainakaan vielä.

Kolmas hlö on nainen, joka on lahjakas kuvataiteilija.Hänellä on erilaisia projekteja koko ajan menossa, mutta mikään niistä ei tuota hänelle sellaista tienestiä että sillä voisi maksaa elämisensä. Siksi hän käy töissä tehtaassa.

Kukaan näistä henkilöistä ei ole kiinnostunut ihmeemmin muista aloista kuin tästä kutsumusalastaan. Silti jotain pitää tehdä että saisi laskus maksettua.

Tämä nyt oli vain yksi syy tehdä tavisduunia. Mutta niille jotka yleistäen pitävät kaikkia duunareita kunnianhimottomina ihmisinä, niin he voisivat ajatella että aika monella duunarilla saattaa olla kutsumusammatti joka ei kuitenkaan elätä.

Niinpä, tai miksi on vain yksi yleisesti hyväksytty kunnianhimon kohde (ammatti/koulutus)?

Joku vierailija tässä ketjussa kirjoitti näin: On ihan ok, että joku tekee vaan sen perusduunin. Miten niin vain?

Siten niin vain, että hänelle työ ei ole niin tärkeä, että kiinnostaisi muu kuin tehdä se perusduuni, eli se mitä pitää ja sitten lähtee kotiin. Ja tässä ei taas ollu kyse kenenkään koulutuksesta tai työstä. Kyllä mä tunnen niin akateemisia kuin niitä duunareitakin, joille työ on vaan sitä perusduunia. Sitä tehdään, jotta saa rahaa, mutta ei ole mielenkiintoa panostaa siihen sen enempää.

Ilmeisesti joku veti sen johtopäätöksen, että "perusduuni" tarkoittaa vaan korkeakouluttamattomien tekemää työtä.

Suzyannen ed. viestiin viitaten, minä tunnen useita taiteilijoita, joilla taas on korkeakoulututkinto, mutta elättävät itsensä (ainakin osa-aikaisesti) siivoamalla, kaupan kassana ym, koska taide ei aina kanna(ta). On mm. 60v erittäin arvostettu naiskirjailija, aika iäkäs dramaturgi, pari nuorempaa näyttelijää, kuvataiteilijoita tietenkin useita tuossa jamassa... Eli teki niin tai näin, aina voi mennä "väärinpäin".

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24818098:
Suzyannen ed. viestiin viitaten, minä tunnen useita taiteilijoita, joilla taas on korkeakoulututkinto, mutta elättävät itsensä (ainakin osa-aikaisesti) siivoamalla, kaupan kassana ym, koska taide ei aina kanna(ta). On mm. 60v erittäin arvostettu naiskirjailija, aika iäkäs dramaturgi, pari nuorempaa näyttelijää, kuvataiteilijoita tietenkin useita tuossa jamassa... Eli teki niin tai näin, aina voi mennä "väärinpäin".

Heh, eli koulutuksesta viis, niin taide ei kannata. :D

Joskun olen ajatellut itsekin, (kun kuulun samaan kategoriaan kuin lähipiirini edustajat joista kerroin) että on aika ärsyttävää kun ammatillinen kunnianhimoni ei suuntaudu millekään sellaiselle alalle josta tienaisi takuuvarmasti elantonsa. Voisin tietty vieläkin alkaa opiskella musiikkia, mutta sen lisäksi että taloudellinen toimeentulo olisi epävarmaa valmistuttuani koska tienestit eivät välttämättä olisi sen ihmeellisempiä kuin nytkään amatöörimusikanttina, pitäisi kituuttaa opintotuella yms., kun tavisduunista saa kuitenkin sen verran että niillä pystyy elämään, kun nuuka on.

[QUOTE="...";24818834]Sydämmen viisaus on oikeaa viisautta :)[/QUOTE]

Heh. Kyllä korkeasti koulutettu voi olla sydämeltään viisas. Ja yleensä onkin, kuka ne tupakit ja alkot kuluttaa? Kenelllä pitää olla eniten materiaa?

Yleensä korkeakoulutetuille on materia sivuasia. Ei lapsilla tarvitse olla sävy sävyyn, tai kallista, eikä uusinta autoa. Ne sh-insinööri perheet, eli vähemmän koulutetut perheet hankkivat sitä materiaa.

Minä olen törmännyt tälläkin palstalla juuri toisinpäin ajatteleviin - duunarit väheksyvät korkeasti koulutettuja.

Samoin! Yleensä ihmiset, jotka väheksyvät koulutustani/työtäni eivät edes tiedä siitä mitään. He myös kuvittelevat, että akateemisesti koulutettu on epäkäytännöllinen ja todellisuudesta vieraantunut, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";24821104]Tässä taas täyttä paskaa maasta, josta et ilmeisesti tiedä mitään.[/QUOTE]

Voisitko perustella? En tiedäkään, ja käsitykseni voi olla virheellinen. Siksi olisinkin kiinnostunut tietämään, että eikö asia olekaan noin? On siis pelkkää idealistista kuvitelmaa, että siellä esim. tuntemattomampikin taiteen harjoittaja saisi sen verran liksaa töillään että niillä eläisi. Varmaan olen katsonut liikaa elokuvia kun noin luulin.:D

Hieman kyllä kirjoituksesi negatiivinen sävy ärsytti. Eikö asioita voi sanoa nätimmin?:headwall:

[QUOTE="Tiina";24823249]Ei pidä, vaan he pitävät itse.[/QUOTE]

Joo, varmasti jotkut näin tekevätkin. Huono itsetunto voi näkyä, oli koulutus sitten amis tai yliopisto.

[QUOTE="jaahas";24821087]Heh. Kyllä korkeasti koulutettu voi olla sydämeltään viisas. Ja yleensä onkin, kuka ne tupakit ja alkot kuluttaa? Kenelllä pitää olla eniten materiaa?

Yleensä korkeakoulutetuille on materia sivuasia. Ei lapsilla tarvitse olla sävy sävyyn, tai kallista, eikä uusinta autoa. Ne sh-insinööri perheet, eli vähemmän koulutetut perheet hankkivat sitä materiaa.[/QUOTE]

Kuulemma toi viinin lipittely on aika yleistä noissa akateemisissa perheissä...ja nyt ei puhuta mistään pienistä määristä:) Mutta se on vain asia josta vaietaan :)

Jotkut varmaan ovat niin pällejä, että pitävätkin. Enemmän minä kuitenkin olen törmännyt siihen, että duunarit vähättelevät akateemista koulutusta tai vitsailevat peukalo keskellä kämmentä olevista akateemisista. Itse olen duunariperheen akateeminen vesa ja osaan todella arvostaa niin duunareita kuin akateemisiakin.

Jotkut varmaan ovat niin pällejä, että pitävätkin. Enemmän minä kuitenkin olen törmännyt siihen, että duunarit vähättelevät akateemista koulutusta tai vitsailevat peukalo keskellä kämmentä olevista akateemisista. Itse olen duunariperheen akateeminen vesa ja osaan todella arvostaa niin duunareita kuin akateemisiakin.

Ja minä duunarina arvostan myös akateemisia.

Voisitko perustella? En tiedäkään, ja käsitykseni voi olla virheellinen. Siksi olisinkin kiinnostunut tietämään, että eikö asia olekaan noin? On siis pelkkää idealistista kuvitelmaa, että siellä esim. tuntemattomampikin taiteen harjoittaja saisi sen verran liksaa töillään että niillä eläisi. Varmaan olen katsonut liikaa elokuvia kun noin luulin.:D

Hieman kyllä kirjoituksesi negatiivinen sävy ärsytti. Eikö asioita voi sanoa nätimmin?:headwall:

Asia ei todellakaan ole noin. Olen amerikkalaissuomalainen ja taiteellisella alalla. Eroja Suomen ja Yhdysvaltain välillä varmasti on, mutta Yhdysvalloissa pitää olla hemmetin lahjakas, että menestyy tai edes pärjää taitelijana. Yhdysvalloissa on enemmän ihmisiä kuin Suomessa, joten kysyntääkin on varmaan enemmän, mutta toisaalta koska ihmisiä on enemmän, myös tarjontaa on enemmän. Lisäksi monella alalla yksi ihminen voi tuottaa tarpeeksi taidetta suurellekin joukolle. Mieti vaikka Suomen idolia ja American idolia. Kyllä American idolin taso on hemmetin paljon parempi kuin Suomen idolin.

Anteeksi sävyni oli negatiivinen, mutta minua kyllä vähän suoraan sanottuna rasittaa monien suomalaisten jatkuva tietämätön kommentointi Yhdysvalloista ja amerikkalaisista. Oma sävysi oli kyllä myös hieman amerikkalaistaitelijoita vähättelevä.

Yhteistyössä