Pitäisikö mun kiittää tällaista opettajaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...niin ja useinhan joulutodistukseen annetaan sellaisia numeroja/kirjaimia/arviointeja, joita voi sitten kevääseen petrata. Voin myös opena (nyt äitiyslomalla) sanoa, ettei kukaan opettaja varmaan pidä mitään listaa kuka on muistanut lahjoin. Monissa lahjoissa ei ole kortteja kiinni, ja menevät sekaisin...ja kun lapset tuovät lahjoja...ei siinä paineta mieleen millaisia tai kuka erityisemmin lahjoo. Opettaja saa palkan työstään...ja parempi olis, kun niitä kuppeja ja kippoja ei tarttis joka vuosi saada. Vinkkinä...sain viime keväänä tosi kivan lahjan, kun eräs äiti oli lahjoittanut 10e hyväntekeväisyyteen...ja kortissa luki, että yksi lapsi oli saanut sillä koulupaikan. Lmmitti mieltä enemmän, kuin joku kynttiläkippo!
 
[QUOTE="lamppu";28528286]no voi helvetti! a.ei oo miesten ja naistentöitä! mä osaan huoltaa trkatorin ja tehä kevättyöt pellolla... yms.

kun alettiin seurustella mun miehen kanssa,mies ei ollu tehynyt autolleen mitään koskaan itte,mä olin vaihtanut renkaat,öljyt,öljynsuodattimen, sytytystulpat. osaan myös käyttää ja huoltaa moottorisahaa ja raivaussahaa..

ukomaton sovinisti[/QUOTE]


:laugh:
 
yleensä tommoset opet ei saa jatkaa kauaa, jotka on koko ajan poissa.

Toivon mukaan.

Siis eihän opella ole mitään velvollisuutta järjestää poissaoloilleen ketään muuta hoitajaa, saahan hän olla poissa sairaan lapsen kanssa.

Mutta jos haluaa jatkoa pestilleen ja hyviä suosituksia, luulisi itsensäkin tajuavan, ettei noin kannata toimia. Toivon että hänellä oli vain vuoden soppari, ja nyt sitten ei ole. Hän sitten myös itse oppii, että noin ei kannata toimia.

Missään vaiheessa en ole vaatinut, että mun lapsi tai koko luokka pitäisi olla tärkeämpi kuin oma perhe. Ei tietenkään se ole. Mutta jos välittää työstään yhtään, kyllä se näkyy tuossakin asiassa.
 
En veisi lahjaa opelle vain tavan vuoksi jos katsoisin ettei työtään ole hoitanut asiallisesti. Itseä häiritsee suunnattomasti että osa naisista suostuu olemaan aina se joka jää lasten kanssa kotiin. Tekee hallaa muille pienten lasten äideille kun työnantaja pelkää että tuossa taas samanlainen.
Eihän opettaja lastensa sairasteluille mitään voi, mutta hoitovastuun voi jakaa puolison kanssa. Kuten moni jo mainitsi, ekan luokan opettajalla on suuri merkitys lapsen positiiviselle koulunkäynnin aloitukselle. 1 viikko kuukaudesta olla pois on paljon.
 
[QUOTE="aapee";28528278]Siis tämä miehen työ-kommentti tuli esiin vasta viime viikolla, perjantaina ja kuulin sen viikonloppuna.

Sitä ennen mullakin oli solidaarisuutta pienen lapsen äitiä kohtaan. Tosin pidin rehtorin virheenä, että hänet laitettiin ekaluokalle.[/QUOTE]

Niin? Johan minä sanoin että itselläni tuolla työ-kommentilla ei olisi mitään merkitystä. Enemmän se kertoo sinusta kuin opettajasta.
Soliraadisuutta varmasti löytyisi minultakin monien ihmisten kohdalla, mutta ei sille tilanteelle että ekaluokkalaisten opettaja vaihtuu useasti. Koulussa on silloin syytä tehdä uusia järjestelyjä vaikka kesken lukuvuoden jos ekalle sijaiseksi laitetaan kuka milloinkin.
 
Se lahja ei ole mikään pakkolahja. Itsekkin olen lahjonut vaan sellaisia opeja ja hoitsuja, jotka mielestäni ovat ansainneet sen. Vaan tavan vuoksi en todellakaan anna lahjaa!
 
[QUOTE="aapee";28528299]Toivon mukaan.

Siis eihän opella ole mitään velvollisuutta järjestää poissaoloilleen ketään muuta hoitajaa, saahan hän olla poissa sairaan lapsen kanssa.

Mutta jos haluaa jatkoa pestilleen ja hyviä suosituksia, luulisi itsensäkin tajuavan, ettei noin kannata toimia. Toivon että hänellä oli vain vuoden soppari, ja nyt sitten ei ole. Hän sitten myös itse oppii, että noin ei kannata toimia.

Missään vaiheessa en ole vaatinut, että mun lapsi tai koko luokka pitäisi olla tärkeämpi kuin oma perhe. Ei tietenkään se ole. Mutta jos välittää työstään yhtään, kyllä se näkyy tuossakin asiassa.[/QUOTE]

Onhan siinä oikeesti se, että open poissaolo koskee isoa määrää lapsia, eikä vain open omaa lasta. Ja eihän tässä tainnut olla kyse pelkästä poissaolosta vaan ope oli kuvailusi mukaan muutenkin älyttömän nihkee.

Mä en ymmärrä, miten se kannustaa oppilasta, jos hän ei saa tunnustusta aineissa, joissa on menestynyt. Mitä ihmettä olisi vaadittu, että saisi täydet?
 
Meillä kans ekaluokan ope oli aina poissa. Onkohan se jotenkin yleistäkin että ekaluokkien opet on ihan pihalla hommistaan? Sit se ope vaihtukin kun tyttö vaihto koulua kun muutettiin. Ärsytti kyllä, kun olisin halunnut jotain pysyvyyttä, kun tiesin, että muutetaan ja sen takia annoin käydä ekan loppuun vanhassa koulussa, vaikka jouduin joka päivä kuskaamaan. Aina oli sijainen ja kiusaamistapauksia ei hoidettu kunnolla.

Tiedät siis miltä musta tuntuu. Vaikka nuo vääntelevätkin, että mun mielestä mun lapsen (tai luokan) pitäisi olla opellekin rakkain, niin sitä en hae.

2 muun lapseni eka- ja tokaluokan opet olivat kyllä ihan jämäköitä ammattilaisia, kivoja ja hyvin monipuolisia (pelasivat paljon kun opettelivat eri käsitteitä, rahoja ym.). Ihan sama koulu on tällä nuorimmallakin, mutta huonompi tuuri.
 
[QUOTE="aapee";28528324]Tiedät siis miltä musta tuntuu. Vaikka nuo vääntelevätkin, että mun mielestä mun lapsen (tai luokan) pitäisi olla opellekin rakkain, niin sitä en hae.

2 muun lapseni eka- ja tokaluokan opet olivat kyllä ihan jämäköitä ammattilaisia, kivoja ja hyvin monipuolisia (pelasivat paljon kun opettelivat eri käsitteitä, rahoja ym.). Ihan sama koulu on tällä nuorimmallakin, mutta huonompi tuuri.[/QUOTE]

Joo ja sit kun sijainen oli usein vielä joku ihan uusi ja ennestään tuntematon. Ja kun tuli kiusaamista, niin päin naamaa sanottiin että joo hoidamme asian, muttei oikeasti yhtään mitään tehty. Miksi olisikaan, sehän tiesi, että koulu loppuu eikä tule meitä enää näkemään.
 
Siis lapsen opea ei tarvitse kiittää koska:
-Hänen lapsensa on usein kipeä ja hänen miehellään on työ, josta ei voi olla pois
-Ap:n lapsi on saanut matematiikasta B:n eikä A:n, joka ap:n mielestä lapselle kuuluu
-Ope tutkii kynsiään samalla kun kyselee kuulumisia

Ok...
 
[QUOTE="vieras";28528347]Siis lapsen opea ei tarvitse kiittää koska:
-Hänen lapsensa on usein kipeä ja hänen miehellään on työ, josta ei voi olla pois
-Ap:n lapsi on saanut matematiikasta B:n eikä A:n, joka ap:n mielestä lapselle kuuluu
-Ope tutkii kynsiään samalla kun kyselee kuulumisia

Ok...[/QUOTE]

Niin no, miten ois tällänen kiitos:

Kiitos siitä, että jaksat kannustaa lastani antamalla hänelle numeron, jota hän voi yrittää ikuisesti nostaa, mutta joka tuskin nousee lapsen taidoista huolimatta.
Kiitos myös siitä, että olet usein poissa ja sijaiset vaihtuvat, etkä tiedä, mitä luokassa on meneillään.
Kiitos erityisesti siitä, että kyselet lapsilta kuulumisisa, jotka eivät sinua silminnähden silti kiinnosta.
 
Niin no, miten ois tällänen kiitos:

Kiitos siitä, että jaksat kannustaa lastani antamalla hänelle numeron, jota hän voi yrittää ikuisesti nostaa, mutta joka tuskin nousee lapsen taidoista huolimatta.
Kiitos myös siitä, että olet usein poissa ja sijaiset vaihtuvat, etkä tiedä, mitä luokassa on meneillään.
Kiitos erityisesti siitä, että kyselet lapsilta kuulumisisa, jotka eivät sinua silminnähden silti kiinnosta.


Näinkö vanhempasi kiittivät sinua? Vain pieleen menneistä asioista, ei onnistumisista?
 
Ymmärrän hyvin sinua, aloittaja, mutta en ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja. Ettekö tajua että jos opettaja katselee kynsiään kun kuuntelee lapsia, hän viestittää sanattomasti lapsille että omat kynnet ovat kiinnostavampia kuin lasten jutut? Miksi tällainen ihminen on opettajana? Ja tuo arvostelu-asia on kyllä myös käsittämätöntä! Ja tämä ei ole sinun vikasi eikä sinun asenteestasi kiinni, vaan kyllä opettajassa on vikaa.
 
[QUOTE="Ope";28528295]...niin ja useinhan joulutodistukseen annetaan sellaisia numeroja/kirjaimia/arviointeja, joita voi sitten kevääseen petrata. Voin myös opena (nyt äitiyslomalla) sanoa, ettei kukaan opettaja varmaan pidä mitään listaa kuka on muistanut lahjoin. Monissa lahjoissa ei ole kortteja kiinni, ja menevät sekaisin...ja kun lapset tuovät lahjoja...ei siinä paineta mieleen millaisia tai kuka erityisemmin lahjoo. Opettaja saa palkan työstään...ja parempi olis, kun niitä kuppeja ja kippoja ei tarttis joka vuosi saada. Vinkkinä...sain viime keväänä tosi kivan lahjan, kun eräs äiti oli lahjoittanut 10e hyväntekeväisyyteen...ja kortissa luki, että yksi lapsi oli saanut sillä koulupaikan. Lmmitti mieltä enemmän, kuin joku kynttiläkippo![/QUOTE]

Mitään keskustelua arvosanoista ei kumminkaan ole käyty, siis että missä olisi petrattavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär;28528306:
En veisi lahjaa opelle vain tavan vuoksi jos katsoisin ettei työtään ole hoitanut asiallisesti. Itseä häiritsee suunnattomasti että osa naisista suostuu olemaan aina se joka jää lasten kanssa kotiin. Tekee hallaa muille pienten lasten äideille kun työnantaja pelkää että tuossa taas samanlainen.
Eihän opettaja lastensa sairasteluille mitään voi, mutta hoitovastuun voi jakaa puolison kanssa. Kuten moni jo mainitsi, ekan luokan opettajalla on suuri merkitys lapsen positiiviselle koulunkäynnin aloitukselle. 1 viikko kuukaudesta olla pois on paljon.

Niin, opettaja tekee tuolla lailla hallaa muillekin tuoreille äideille.
 
[QUOTE="vieras";28528347]Siis lapsen opea ei tarvitse kiittää koska:
-Hänen lapsensa on usein kipeä ja hänen miehellään on työ, josta ei voi olla pois
-Ap:n lapsi on saanut matematiikasta B:n eikä A:n, joka ap:n mielestä lapselle kuuluu
-Ope tutkii kynsiään samalla kun kyselee kuulumisia

Ok...[/QUOTE]Miksi se lahja siis pitää ostaa? Onko joku velvoite, joka lukee reissarissa?
 
Onhan siinä oikeesti se, että open poissaolo koskee isoa määrää lapsia, eikä vain open omaa lasta. Ja eihän tässä tainnut olla kyse pelkästä poissaolosta vaan ope oli kuvailusi mukaan muutenkin älyttömän nihkee.

Mä en ymmärrä, miten se kannustaa oppilasta, jos hän ei saa tunnustusta aineissa, joissa on menestynyt. Mitä ihmettä olisi vaadittu, että saisi täydet?

En mäkään ymmärrä. Olisiko joka koe sitten pitänyt olla täysin virheetön? Varsinkin kun virheet olivat tyyliä yhteen laskuun ei laittanut euron merkkiä, lasku oli oikein, koko piste meni. Ja yhdessä haksahti kun oli 12 pluslaskua ja välissä yhtäkkiä yksi miinuslasku, niin lapsi laski senkin yhteen.
 
Palautetta opettejalle ja koululle minusta pitää voida antaa pitkin vuotta. Pautetta minusta pitäisi muistaa antaa myös positiivisista asioista silloin kun ja jos siihen on aihetta. Lahjoen antamista en oikein osaa mieltää palautteeksi enemmän koen sen kohteliaana tapana. Palaute oli se positiivista tai negatiivista on aika hyödytöntä antaa takanapäin ja monta kuukautta sitten tapahtuneista asioista.

Omani tunteiden käsittelykin on jotakin muuta kuin selän takana puhumista. Yhtä provosoivaa ei tietenkään ole sanoa "minua harmittaa että koen että ekaluokan opettaja ei koe työtään tärkeäksi" kuin sanoa "ekaluokaa ei pitäisi opettaa opettajan jonka oppilaat sanovat opettajalle miehen työn olevan niin tärkeää että opettajan oli oltava pois töistä hoitaakseen sairaita lapsia kotona".
 
Niin no, miten ois tällänen kiitos:

Kiitos siitä, että jaksat kannustaa lastani antamalla hänelle numeron, jota hän voi yrittää ikuisesti nostaa, mutta joka tuskin nousee lapsen taidoista huolimatta.
Kiitos myös siitä, että olet usein poissa ja sijaiset vaihtuvat, etkä tiedä, mitä luokassa on meneillään.
Kiitos erityisesti siitä, että kyselet lapsilta kuulumisisa, jotka eivät sinua silminnähden silti kiinnosta.

Niin, parempi minusta vain sanoa hyvää kesää kuin kiittää sarkastisesti ja koettaa ehkä ottaa selvää, onko hän vielä syksylläkin luokan opettaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrystä;28528479:
Ymmärrän hyvin sinua, aloittaja, mutta en ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja. Ettekö tajua että jos opettaja katselee kynsiään kun kuuntelee lapsia, hän viestittää sanattomasti lapsille että omat kynnet ovat kiinnostavampia kuin lasten jutut? Miksi tällainen ihminen on opettajana? Ja tuo arvostelu-asia on kyllä myös käsittämätöntä! Ja tämä ei ole sinun vikasi eikä sinun asenteestasi kiinni, vaan kyllä opettajassa on vikaa.

Kynsihomma ilmeni, kun lapsi mietti sitä, miksi ope tutkii niitä aina.

Mies oli jouluna sitä mieltä, että kysytään opelta, tuliko arvosanaan virhe. Minä sanoin, että annetaan olla, ope vaihtuu kumminkin viimeistään kolmannella ja tämä ei ole se opettaja, joka antaa sitten joskus ne oikeat ekat numerot.
 
Tee kuule lakialoite eduskuntaan siitä että sosiaali- ja opetusalalla työskentelevillä ei saa olla lapsia koska he joutuvat jäämään töistä pois lasten sairasteluiden takia.

Ihan oikeasti täälläkin äidit sanovat että eivät voi olla töistä pois lapsen sairastamisen takia ja se on täysin -käsittämätöntä kyllä- hyväksytty asia, mutta annas olla kun nyt olikin kyseessä mies....
 
[QUOTE="aapee";28528551]
Mies oli jouluna sitä mieltä, että kysytään opelta, tuliko arvosanaan virhe. Minä sanoin, että annetaan olla, ope vaihtuu kumminkin viimeistään kolmannella ja tämä ei ole se opettaja, joka antaa sitten joskus ne oikeat ekat numerot.[/QUOTE]

Miksi halusit sen nostaa esille kuitenkin juuri nyt kaks plussan mitäs nyt-palstalla. Neuvojakin olisi varmasti kannatanut kysyä silloin joulun aikaan tuohon asiaan.
Nyt annat itsestäsi aika katkeroituneen kuvan, en tiedä yhtäkään tilannetta jossa katkeruudesta olisi ollut hyötyä.
 

Yhteistyössä