Pitkälti vanhemmista kiinni kuinka paljon lapsi jaksaa kävellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tottumiskysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kyllä joo, mutta jos haluu kävellä aikuisen vauhtia, niin voi olla ihan kiva olla ne rattaat sitä varten, et pääsee paikasta a paikkaan b. Sellanen, et katellaan jotain eläimiä tai nähtävyyksiä samalla on kuitenkin vähän eri juttu.

Tässä keskustelussa oli kyse siitä, että on vanhemmista kiinni oppivatko lapset kävelemään ns. pidempiä matkoja lainkaan. Kävelyllä voi käydä muutenkin kuin silloin, kun on kiire paikkaan b.

Kyllä kuka vaan lapsi kävelee, jos mennään lapsen tahtiin.

Niin. Ja pointti oli se, että harva vanhempi tähän vaivautuu, vaikka se olisi lapselle hyväksi. Mieluummin lykätään rattaisiin, kun se on aikuiselle niin näppärää.

aivan varmasti. 2 km matka kauppaan ja takaisin vie lapsen tahtia jo pelkät matkat lähes 2 tuntia autojen pakokaaasussa ja melussa. sitten kaupassakäynti päälle. kauhea kiire laittaa ruokaa kun tullaan.

mieluummin nopeasti kauppaan ja ennen kauppaa tunti puistossa jossa lapsi saa juosta/kiivetä ym. lapsentahtista kuin kävellä asfaltilla.

Huonoimmat vanhemmat ovat mielestäni nämä itsensä ylentäjä ja muiden arvostelijat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalie Hale:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalie Hale:
Mä mielelläni kävelisin ton tirpan kans, mut en vaan tiedä mihin eka tarvis mennä et vois kävellä ku toinen säikähtää kovia ääniä (busseja, kuorma-autoja, mopoja jne ) sen verran et haluu väkisin syliin. Tulee itte kyl kuntoiltuu ku yks roikkuu kaulassa kiinni ja kävelee, mut joskus ne rattaat vois olla ihan paikallaan.

Lapsen kanssa voi kävelä myös hitaasti ja pitää lasta kädestä kiinni. Jos säikähtää niin menee itse hetkeksi kyykkyyjään lapsenkanssa ja kun tilanne on ohi jatkaa matkaa.

Kyse on siitä arkiliikunnasta, ei työmatkoista tai pakollisista nopeista siirtymistä. Kun tekee lapsen kanssa retken esim. sinne korkeasaareen niin sitä voi vanhemmat miettiä, että se on lapsen tahtinen, eikä vanhempien kiire juosta se tarha kokonaan läpi. 2v.n ja 4v.n kävelyt on muutenkin eri asia, ne jaksaa eri matkan, mutta jos 2v.n kävelee paljon niin 4vnä jaksaajo ilman rattaita.

Aijaa? Ihan tosi? Hitsit ku ei o lainkaan tajunnu tota itte koittaa.

:headwall: :headwall:

Ilmeisesti et, jos ne rattaat on se turvallisempi paikka kun äidin läheisyys.

Kummallista ilkeilyä taas täällä:(

Meillä on 7 lasta ja kaikkien kanssa on liikuttu samalla lailla ja siitä huolimatta osa on kävellyt pitkiä matkoja alle 2v ja osa ei ole jaksanut vielä 3v:näkään kunnolla. Lapsissakin on eroja, vaikka samoin liikuttaisiinkin.

Kun joku näkee lapsen rattaissa ja alkaa arvostella, niin mistä voi tietää, onko kyse siitä, että halutaan vaan siirtyä nopeasti paikasta toiseen, vai siitä, että lapsi on aina rattaissa? Entäs jos lapsi on nukkunut huonosti, koska on jännittänyt korkeasaaren reissua monta yötä etukäteen, eikä siksi jaksa kävellä? Tai entäs jos lapsi on ollut kipeänä? Entä jos lapsi on jo koko päivän kävellyt eikä enää jaksa?

Lapsi liikkuu ihan luonnostaan vaikka välillä istuisikin rattaissa!

Tämä on aivan harhaluulo. Nykyajan lapset liikkuu surkean vähän, kun vanhemmat kasvattavat heistä sellaisia. Jos lapselle ei tarjota mahdollisuuksia siihen luonnolliseen liikkumiseen, lapsi oppii siitä eroon. Onko sulta jotenkin mennyt ohi uutiset nykylasten ja nuorten huonosta kunnosta?

Höpö höpö! Sulla ei nähtävästi ole lapsia? Jos olisi niin voisit nähdä konkreettisesti miten pitkään malttavat sohvaperunana olla;)

Kyllä, lapset liikkuu luonnostaan, hyppii, pomppii kiipeilee. Se, että lasten kanssa kävelee matkaa kehittää lapsella myös sitä kestävyyttä. Itse kävelen lasten kanssa joka paikkaan (pois nopeat siirtymiset esim. tarhamatkat, että kerkeää itse töihin). Kun matkaamme lähtee sisareni tyttö, joka myös liikkuu, siellä puistossa ja touhuaa, ei hän jaksa kävellä, koska he eivät kävele "matkaa". Liikkumisessa ja liikkumisessa on eroja. Se, että valitaan se rattailla puistoon on vanhempien kiire. Voi sinne kävelläkin ja olla siellä puistossa lyhyemmän aikaa, niin kerkeää sinne syömään.

meillä esikoiselt jäi rattaat 2v ja jaksaa kävellä vaikka kerhoon 5km,mut kuopus 2v istuu viel rattais,mut ihan siitä syystä et poukkoilee mihin vaa eikä tottele yhtää.....kävelyllä ei käydä ku ei tääl tuppukyläs oo pyöräteitä!

Kun joku näkee lapsen rattaissa ja alkaa arvostella, niin mistä voi tietää, onko kyse siitä, että halutaan vaan siirtyä nopeasti paikasta toiseen, vai siitä, että lapsi on aina rattaissa? Entäs jos lapsi on nukkunut huonosti, koska on jännittänyt korkeasaaren reissua monta yötä etukäteen, eikä siksi jaksa kävellä? Tai entäs jos lapsi on ollut kipeänä? Entä jos lapsi on jo koko päivän kävellyt eikä enää jaksa?

Tuskin kukaan arvostelee toista, kun ratailla tulee vastaan. Kyse on nyt vaan periaatteesta. Meidänkin kylällä lähes jokainen äiti joka käy kaupassa tulee vastaan lapsia rattaissa työntäen, me ollaan monesti ne ainoat jotka kävellään. Ei se meistä silti parempia tee tai toisista huonompia. Itse en vaan kestä sitä energia määrää mikä jää yli jos lapseni istuu rattaissa, nyt se matkalla kuluttaa sen kävellen ja juosten. Ihan on oma valinta, että pääsen illalla itse helpommalla.

Tämä on aivan harhaluulo. Nykyajan lapset liikkuu surkean vähän, kun vanhemmat kasvattavat heistä sellaisia. Jos lapselle ei tarjota mahdollisuuksia siihen luonnolliseen liikkumiseen, lapsi oppii siitä eroon. Onko sulta jotenkin mennyt ohi uutiset nykylasten ja nuorten huonosta kunnosta?

Höpö höpö! Sulla ei nähtävästi ole lapsia? Jos olisi niin voisit nähdä konkreettisesti miten pitkään malttavat sohvaperunana olla;)

Kyllä, lapset liikkuu luonnostaan, hyppii, pomppii kiipeilee. Se, että lasten kanssa kävelee matkaa kehittää lapsella myös sitä kestävyyttä. Itse kävelen lasten kanssa joka paikkaan (pois nopeat siirtymiset esim. tarhamatkat, että kerkeää itse töihin). Kun matkaamme lähtee sisareni tyttö, joka myös liikkuu, siellä puistossa ja touhuaa, ei hän jaksa kävellä, koska he eivät kävele "matkaa". Liikkumisessa ja liikkumisessa on eroja. Se, että valitaan se rattailla puistoon on vanhempien kiire. Voi sinne kävelläkin ja olla siellä puistossa lyhyemmän aikaa, niin kerkeää sinne syömään.

No voi pyhä yksinkertaisuus kun ei mene joillekin kaaliin mikään:( Onko todella näin yksinkertaisia ja mustavalkoisia ihmisiä olemassa???

Tuskin kukaan arvostelee toista, kun ratailla tulee vastaan. Kyse on nyt vaan periaatteesta. Meidänkin kylällä lähes jokainen äiti joka käy kaupassa tulee vastaan lapsia rattaissa työntäen, me ollaan monesti ne ainoat jotka kävellään. Ei se meistä silti parempia tee tai toisista huonompia. Itse en vaan kestä sitä energia määrää mikä jää yli jos lapseni istuu rattaissa, nyt se matkalla kuluttaa sen kävellen ja juosten. Ihan on oma valinta, että pääsen illalla itse helpommalla.

No vähästäpä ne energiat on kiinni jos ei yhtä kauppareissua voi lapsi olla rattaissa??

Hienoa, että sä et arvostele, nimittäin täällä näkee aika ajoin niitä aloituksia, missä joku on nähnyt mielestään liian ison lapsen rattaissa.

meillä kyllä Neiti jaksaa puistoon mennä ilman rattaita, vaikka pidemmät reissut istuukin osittain rattaissa..

(jätänkö kertomatta et puisto on tuossa orapihlajaaidan toisella puolella :whistle: )

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
meillä esikoiselt jäi rattaat 2v ja jaksaa kävellä vaikka kerhoon 5km,mut kuopus 2v istuu viel rattais,mut ihan siitä syystä et poukkoilee mihin vaa eikä tottele yhtää.....kävelyllä ei käydä ku ei tääl tuppukyläs oo pyöräteitä!

Niin, eikä lasta kannata yhtään komentaa tai pitää kädestä kiinni. Pitää antaa juosta hullunlailla mihin sattuu, koska lapsi itse niin haluaa. On se toki helpompi vaihtoehto köyttää muksu rattaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:

Niin, eikä lasta kannata yhtään komentaa tai pitää kädestä kiinni. Pitää antaa juosta hullunlailla mihin sattuu, koska lapsi itse niin haluaa. On se toki helpompi vaihtoehto köyttää muksu rattaisiin.

hanttiin pistävää lasta? Tottahan toki tärkein on lapsen turvallisuus, johon kuuluu osana lapsen perustusrvallisuuden tunteenkin kehittymistä. Jos lapsi tästä "kurinpidosta" huolimatta pyrkii karkuun, parempi vaihtoehto on laittaa lapsi rattaisiin. Eikä niiden rattaiden mukana olo estä sitä, etteikö lapsi voisi välillä kävelläkin.

Eli sulla on menny ohi uutiset siitä, miten huonokuntoisia nykyajan lapset on? Selvä. Ilmeisesti länsimaiden lihavuusepidemiallakaan ei ole tähän asiaan mitään yhteyttä :D

En jaksa vääntää tästä asiasta,mutta jos olette koko päivän jossain 2-3vuotiaan kanssa niin eikö teidän lapset nuku päikkäreitä?Meillä ton ikäset laitettiin rattaisiin aina n.klo 13-14 ja nukkuivat päikkärit rattaissa jos oltiin siis koko päivä reissussa.

Ja vastasin eilenkin siihen toiseen ketjuun,että meidän neljästä lapsesta kenestäkään ei todellakaan ole tullut laiskoja liikkujia vaikka ovat saaneetkin istua tarpeen vaatiessa rattaissa mahdollisimman kauan.

Jaa. minä ainakin olen niin itsekäs, että haluan itsekin liikkua päivän aikana. lapsi liikkuu tunnin puistossa juosten pomppien, jne, sisällä lisää, ja minä liikun sinne puistoon työntäen rattaita ja samalla lenkkeillen.

eilen oltiin huvipuistossa ja rattaat olivat mukana. Lapset ovat iältään lähes 3v ja lähes 5v. Pieniä hetkiä kuopus istui rattaissa ja kävipäs tuo melkein 5v:kin hetken rattaissa levähtämässä. Muuten pukkailtiin tavaroita. Tänä kesänä aijoin rattaita kuskata vielä mukana kun kesäkohteissä käymme, sen jälkeen niille tuskin enää tarvetta.

tarvitsee rattaita. Mulla on 2 lasta joita ei ole saanut pidettyä rattaissa yli 2veenä vaan ovat halunneet juosta, pyöräillä, kävellä jne. Ja siis erityislapset on ihan eri asia!

Ketju on yhtä huvittava kuin joskus on väitetty, että puheen viivästymä johtuu siitä, että vanhemmat eivät tarpeeksi lue, keskustele ja leiki lapsen kanssa. Väittämä, että lapsen haluttomuus liikkua johtuisi vanhempien laiskuudesta, on jokseenkin yhtä surkuhupaisa ja mustavalkoinen. Ne perheet, joilla on useita lapsia, tietävät että lapset ovat erilaisia, vaikka heidät olisi veistetty samoista puista ja kannustettu ja kasvatettu samalla tavalla.

Entäs sellainen erityislapsi joka osaa kävellä ,tai siis ei osaa kävellä,kun juoksee ,ja juoksee ihan minne vaan.ADHD istui rattaissa vielä 4vuotiaanakin.Ei olisi elämästä muuten tullut yhtään mitään.Kerhoihin ja muualle ei olisi puhettakaan osallistumisesta,kun ikinä ei olisi sinne ajoissa keretty ja entä kun istuu maahan ja siinä paikalla olisi vaikka tunnin ollut.Ei tuon ikäistä jaksa enää kantaakkaan pitkiä matkoja ja siittä raahaamisestakin oli jo puhetta aiemmin,että on väkivaltaa :headwall:

minä en todellakaan luovu rattaista. Käveltiin juuri noin 8 kilsan pikkulenkki, josta poika kolme vee keväällä juoksi noin 3 kilsaa.

Mä mietin millä te saatte kaksivuotiaan kåvelemään esim 10 kilsan lenkin? Vai eikä teillä oikeasti harrasteta kuntoliikuntaa? Joku parin kilsan räpellys aikuisen näkökulmasta ei kuntoa kohota.

Mutta sen verran kyllä täytyy myäntää että töissäkäyvänä on haasteeellista pistää lasta pitkille kävelylenkeille. 10 tunnin hoitopäivän jälkeen ei lapsessakaan ole puhtia ihan määrättömästi...

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkluttava talonmies:
minä en todellakaan luovu rattaista. Käveltiin juuri noin 8 kilsan pikkulenkki, josta poika kolme vee keväällä juoksi noin 3 kilsaa.

Mä mietin millä te saatte kaksivuotiaan kåvelemään esim 10 kilsan lenkin? Vai eikä teillä oikeasti harrasteta kuntoliikuntaa? Joku parin kilsan räpellys aikuisen näkökulmasta ei kuntoa kohota.

Mutta sen verran kyllä täytyy myäntää että töissäkäyvänä on haasteeellista pistää lasta pitkille kävelylenkeille. 10 tunnin hoitopäivän jälkeen ei lapsessakaan ole puhtia ihan määrättömästi...

Meillä harrastetaan aikuisten kuntoliikunta erikseen, esim. salille, jumppaan tai juoksulenkille en todellakaan ota lasta mukaan. Lasten kuntoliikuntaa harrastetaan sitten ihan koko perheellä.

Tästä asiasta on ihan turha jankuttaa: ihmiset tarvitsevat liikuntaa, niin aikuiset kuin lapsetkin, ja nykyaikana SUURIN OSA meistä saa sitä liian vähän. On vanhempien vastuulla katsoa, että lapsensa liikkuvat tarpeeksi ja oppivat liikunnallisen elämäntavan. Piste. Se että käydäänkö joskus kauppareissut rattailla tai autolla ei vaikuta tähän asiaan mitenkään, vaan KOKONAISUUS vaikuttaa.

Yhteistyössä