Pohdintaa elämästä vuosi eron jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Olin 12 vuotta ex-mieheni kanssa, eli käytännössä koko aikuisikäni. Sitä ennen ehdin asua alle vuoden omillani.
Totuin luonnollisesti siihen, että se toinen on siinä. Hän oli vieressä nukkumassa, ei ollut pakko aina itse käydä kaupassa, pääsi lähtemään mihin vaan kun toinen vahti lapsen ja koirat, mun ei tarvinnut tankata autoa tuon 12 vuoden aikana kun varmaan 20 kertaa kun ex vaan hoiti tankkaukset aina. Jos autosta kuului kumma ääni niin sen sai "sysätä" toisen harteille. Oli joku jota hemmotella hyvällä ruualla, joku jota halusi ilahduttaa pitkän päivän jälkeen saunalla ja oluella jne.

Kun vuosi sitten muutin pois lapsi ja koirat kainalossani, ajattelin etten IKINÄKOSKAAN tule selviämään mitenkään. Miten mä nukun yöni, miten mä muistan hoitaa kaikki laskut ja asiat ja miten mä opin siihen että käytössä on vaan mun tili. Miten mä kestän sen että en voi tehdä mitään extempore kun on koirat vain mun kontolla jne. Olin kauhuissani.

Alkuun olinkin aika lamaantunut. En tehnyt ruokaa kun lapselle kun ei itselle maistunut ja ruuanlaitosta oli lähtenyt se "intohimo". Se oli pakkopullaa.
Koirat alkoi käydä hermoon jo parin viikon jälkeen kun joka ikinen kerta se olin minä joka niiden kanssa lähdin ulos, vaikka keskellä yötä. Ja silti se olin minä joka aamulla vei lapsen hoitoon. Menin itse töihin ja töiden jälkeen lapsi hoidosta, kauppaan, kotiin, lenkille, ruokaa..... Tuntui että missään ei ole mitään järkeä.

En ikävöinyt ex-miestäni vaan ikävöin sitä tunnetta kun sai jakaa arjen jonkun kanssa.

Nyt vuosi eron jälkeen havahduin tänä aamuna yhtäkkiä siihen tunteeseen, että voi veljet! Olen lapsen ja koirien kanssa mun vanhempien mökillä keskellä metsää, nautin kirpeässä syysilmassa kuumaa kahvia ja huomaan etten ajattele mitään. En stressaa mitään. Vielä puoli vuotta sitten olisin kuollut nauruun jos joku olisi sanonut mulle että olen mökillä yksin / ainoana aikuisena.
Sitten tajusin, että mä en oikeastaan enää edes haluais ketään viereeni nukkumaan, yksin on niin kiva vallata koko sänky :D (Tottakai toisinaan kaipaa sitä läheisyyttä ja kainalossa olemista, mutta silti.)
Mä olen oppinut elämään itseni kanssa, pienen tilini kanssa, olen oppinut hoitamaan asiani itse ja voin todeta nyt, että mähän pärjään mainiosti :)
Aivan mahtava tunne muuten!!! :)

Erottiin aikanaan siksi, että ex petti mua nykyisen naisensa kanssa. Silloin mä olin aivan ihmisraunio ja ex porskutti kun ei missään tuntuis 12 vuoden suhteen päättyminen. Nyt mä olen elämäni kunnossa ja ex on se ihmisraunio..... Jännästi tässä maailmassa vaan nää asiat menee....

Kauheen pitkä avautuminen tuli, mutta lukee ken jaksaa :}

Mahtavaa ja rohkeaa! Kaikkea hyvää sun ja lapsen sekä koirien elämään jatkossakin :)

Kumpa minäkin uskaltaisin ottaa elämäni ohjiin, nyt se tuntuu niin loppuun päätetyltä samaa kaavaa myöden.

Voi kun tulin iloiseksi viestistäsi. Kerrankin näin ja juuri ettet kaipaa sitä miestäkään. Hyvä nainen! Itse olen 15v suhteessa. Välillä tuntuu, että viimeisiä kohta viedään ja rakkautta ei enää ole. Jostain kummasta sitä sitten löytää sen tunteen ainakin omalta puolelta vielä.

Kiva että olet päässyt yli, eiköhän se eksäkin jossain vaiheessa kun on ensin saanut tämän nykyisen suhteensä elettyä, hänellä ei ole ollut aikaa toipua.

Toisaalta myös surullista että ei enää kaipaa eikä tarvii toista ihmistä. Sekö se on tavoite että kaikki on täysin itsenäisiä eivätkä enää tarvii toisiaan? :(

Omasta erosta on nyt reilu 3 vuotta ja se eka puoli vuotta oli erilaista tunteiden vuoristorataa, etenkin kun odotin silloin tuota nuorempaa lasta kun mies otti ja lähti ja löysi itselleen heti uuden naisenkin. Vaikka meidän suhteessa oli ollut vaikeaa jo jonkin aikaa, niin jotenkin se, että jäisin yksin kahden lapsen kanssa, tuntui musertavalta ja masentavaltakin. Se eka kesä yksin oli varmaan kaikkein vaikein, kun exä eli "villiä" elämää uuden naisensa kanssa ja minä olin kotona pienen lapsen ja kasvavan mahan kanssa.

Mutta näin jälkikäteen ajateltuna ero oli elämäni parhaita asioita, nyt meillä on elämä jossa saa elää vapaasti omaa elämääni.

Toisaalta myös surullista että ei enää kaipaa eikä tarvii toista ihmistä. Sekö se on tavoite että kaikki on täysin itsenäisiä eivätkä enää tarvii toisiaan? :(

Eihän se sitä tarkoita, etteikö tarvisi toista ihmistä, jos ei tarvi parisuhdetta. Kyllä sinkutkin tarvitsevat ystäviä, vanhempia, sisaruksia, työkavereita jne. Sekö olisi sun mielestä parempi tavoite, että kaikkien pitäisi olla parisuhteessa?

Hienoa ap :flower: Mulla lähtöä pitkästä suhteesta noin käytännön tasolla helpotti se että se olin siihenkin asti ollut minä joka pitää huolta kaikista juoksevista asioista ja lasten jutuista. Vain auton renkaita en ollut itse vaihtanut mutta minulla on ystäviä ja perhettä joka lähtöön, jos jotain en itse osaa tehdä niin apua saan. Tunnistan silti tuon tunteen josta kerroit :) Kun on hyvä olo, tietää että kaikki on hyvin ja pärjää. Onnea elämääsi!

[QUOTE="vieras";28932352]Eihän se sitä tarkoita, etteikö tarvisi toista ihmistä, jos ei tarvi parisuhdetta. Kyllä sinkutkin tarvitsevat ystäviä, vanhempia, sisaruksia, työkavereita jne. Sekö olisi sun mielestä parempi tavoite, että kaikkien pitäisi olla parisuhteessa?[/QUOTE]

Ei tietenkään kaikkien. Mutta kyllä osa on vahvasti parisuhdeihmisiä. Niin olen itsekin, kyllä "pärjään" itsekin, mutta vasta parisuhteessa sytyn elämään.
Kaikkeen tulee silloin erilailla tarkoitus ja mielekkyys ja energia.
Tavallaan mun pitäis kovettaa itteni jos haluaisin elää ilman miestä.

Ei tietenkään kaikkien. Mutta kyllä osa on vahvasti parisuhdeihmisiä. Niin olen itsekin, kyllä "pärjään" itsekin, mutta vasta parisuhteessa sytyn elämään.
Kaikkeen tulee silloin erilailla tarkoitus ja mielekkyys ja energia.
Tavallaan mun pitäis kovettaa itteni jos haluaisin elää ilman miestä.

Eihän kukaan tässä olekaan ehdottanut, että kaikkien pitäisi olla ilman parisuhdetta. Älä kuitenkaan kuvittele, että jos sinä et osaa elää ilman miestä, muutkaan ei osaa.

Mulla on kans vuosi erosta. Pitkään oli tarve laastareille, ja treffailinkin jonkun verran, kunnes kesällä sain ihan totaalisesti tarpeekseni miehistä! Nyt aion keskittyä ihan vaan lapsiin ja harrastuksiin, miehistä viis! :)

Myönnän monellakin lailla olevani tässä parisuhteessa riippuvainen puolisostani, mutta en koe sitä riippuvuutta taakaksi. Välillä on mukava lähteä yksin mökille, ihania ovat myös aamut, kuten tänään jolloin voin vallata koko saängyn itselleni. Nyt lapset alkaa olla siinä iässä että niiden kanssa on mukava lähteä retkelle tai lomalle välillä keskenäänkin ilman miestä (tai ilman apuhuoltajaa esim. mummoa).

[QUOTE="vieras";28932407]Eihän kukaan tässä olekaan ehdottanut, että kaikkien pitäisi olla ilman parisuhdetta. Älä kuitenkaan kuvittele, että jos sinä et osaa elää ilman miestä, muutkaan ei osaa.[/QUOTE]

Voi en toki kuvittele, enkä oo ikinä kuvitellukkaan.
Ihmisiähän on joka lähtöön.
Olen nähnyt kyllä niin monenlaista tallaajaa, että tiedän että maailmaan mahtuu kaikenlaista.
Ja vähän väärin nyt taisit tulkita minun kirjoitukseni. Minähän kirjoitin että pärjään kyllä ilman miestä eli osaan kyllä elää ilman miestä. Mutta silti koen että se ei ole kaikille tavoiteltava tilanne.

Tottakai ero on aina iso asia. Luopumista tutusta ja turvallisesta. Pitkässä suhteessa elämä on asettunut tiettyihin uomiin ja kuviot ovat vakiintuneet. Hienosti tuossa aloituksessa tämä kävi ilmi. Suurin ikävä ei aina ole sitä kumppania, vaan kaikkea siinä ympärillä.

Pitkässä suhteessa on tullut yhteisiä ystäviä ja suhteet kumppanin sukulaisiin saattavat olla läheisiä. Kaikkien näiden suhteidenkin osalta tulee varmasti miettimistä. Entäs kun tulee vaikka kutsu johonkin exän sukulaisen perhejuhliin? Miltä meneminen sinne tuntuu varsinkin, jos ex tulee sinne uuden kumppanin kanssa? Onko helppo mennä vai tuntuuko oudolta/ahdistavalta?

On hyvä, jos on tyytyväinen kulloiseenkin vallitsevaan asiantilaan. Joku voi tahtoa vapautta loppuiäksi, toinen huomaa, että sängyn valloittaminen yksin ei tunnukaan enää kovin kivalta. Meni vuosia erosta ennen kuin olin valmis uuteen yritykseen. Luulin, etten olisi parisuhdeihminen saati tarttisi ketään.

• Tykkää
Reactions: Data
On mulla tuossa muutama mies ollut, siis sellaisia "sutinoita" mut ei mitään vakavaa, onneksi. Mulla oli vaihe kun hain epätoivoisesti miestä rinnalleni kun olin ihan kauhuissani yksin jäämisestä. Onneks se ei kestäny kun max.pari kuukautta. Nyt on ihan selvää, että en todellakaan olis ollut valmis parisuhteeseen niin pian eron jälkeen.
Nyt kun olen sujut itseni kanssa voisin harkitakin tapailevani jotakuta. Mutta ei ole nyt ketään kiikarissa, tulee kun on tullakseen, olen ainakin valmis siihen :)

Mä olen paljon nähnyt mun ex-miestä nykyisensä kanssa, näitä pienen paikkakunnan kiroja. Alkuun tuntu tosi pahalta nähdä ne yhdessä, mutta nykyään ei kirpaise enää ollenkaan. Aika on tavallaan kullannut muistot, mutta ei niin paljoa ettenkö muistais miten se ihminen mua satutti ja miten tuskaisia ja ahdistavia meidän viimeiset ajat oli..

Kyllä mä olen ennemmin parisuhdeihminen kun "ikisinkku", mutta olen tässä ja nyt tyytyväinen siihen faktaan, että pärjään yksinkin jos niikseen tulee. Ja vieläpä vallan mainiosti :)

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Voi en toki kuvittele, enkä oo ikinä kuvitellukkaan.
Ihmisiähän on joka lähtöön.
Olen nähnyt kyllä niin monenlaista tallaajaa, että tiedän että maailmaan mahtuu kaikenlaista.
Ja vähän väärin nyt taisit tulkita minun kirjoitukseni. Minähän kirjoitin että pärjään kyllä ilman miestä eli osaan kyllä elää ilman miestä. Mutta silti koen että se ei ole kaikille tavoiteltava tilanne.

No miksi ihmeessä kirjoitit sitten ensimmäisessä viestissäsi, että on surullista, jos ei kaipaa kumppania?

Vanha ketju, mutta oli lohduttavaa lukea, että erosta selviee. Yli 20 vuoden vuoden liitto päättyi miehen otettua uuden naisen. Lapset jäi minulle, samoin koira. Pienellä tilillä elätän neljää henkeä. Vanhin lapsi on täysi-ikäinen, mutta asuu ja opiskelee vielä kotoa käsin. Olen katkera. Miten näin pitkä liitto, voi päättyä näin. Mies mennä porskuttaa ja bilettää viikonloput uuden sutturan kanssa. Ex-vaimolle jäi velvollisuudet perhettä kohtaan. Ei siinä mitään, rakastan perhettäni yli kaiken. Mietin, että milloinkahan tuo huomaa mitä on menettänyt? Vai huomaako koskaan? Toivon joskus huomaavani olevani onnellinen yksinkin. Tällä hetkellä katkeruus ja itsesäälissä rypeminen vielä osan.

Alkuperäinen kirjoittaja jätetty petetty;30028407:
Vanha ketju, mutta oli lohduttavaa lukea, että erosta selviee. Yli 20 vuoden vuoden liitto päättyi miehen otettua uuden naisen. Lapset jäi minulle, samoin koira. Pienellä tilillä elätän neljää henkeä. Vanhin lapsi on täysi-ikäinen, mutta asuu ja opiskelee vielä kotoa käsin. Olen katkera. Miten näin pitkä liitto, voi päättyä näin. Mies mennä porskuttaa ja bilettää viikonloput uuden sutturan kanssa. Ex-vaimolle jäi velvollisuudet perhettä kohtaan. Ei siinä mitään, rakastan perhettäni yli kaiken. Mietin, että milloinkahan tuo huomaa mitä on menettänyt? Vai huomaako koskaan? Toivon joskus huomaavani olevani onnellinen yksinkin. Tällä hetkellä katkeruus ja itsesäälissä rypeminen vielä osan.

voimia siule sinne.. tiiän tunteen ja vaitettavsti elelen samassa tilanteessa.

jep.itselläkin tulee viikon päästä vuosi erosta,Toisaalta helpottunu mutta toisaalta silti kaipaa sitä omaa rakasta kainaloon vaikka koskaan ei enää entinen palaa.Pää pystyssä kohti tulevaa,josko se oikea sit vielä löytyis jostain......

Katkeruus myrkyttää ihmisen. Etsikää iloisia asioita elämästä,vaikka kuinka pahaa tekisi.

Kun tajusin erotessa polkea katkeruuden tunteet maahan, alkoi toipuminen. Iloiset asiat vie eteenpäin ja ne negatiiviset pitää paikallaan.

- olenko vain lapsien kanssa lopun elämääni (toki joskus kotoa muuttavat pois)
- en haluaisi kokea sydänsuruja ja "kaatuvia" suhteita
- miten toista pystyy näkeen/suhdetta rakentaan kun lapset isällään joka toinen vkl
- mahdollinen uusperhekuviokin mietityttää omalta ja lasten kannalta
- kaikki pitäisi aloittaa alusta uuden kanssa
- yksinäinenkin olen ja kuitenkin kaipaan jotain elämääni
- minä "kannan" lähes kokonaan vastuun, huolen ym lapsista
- ihan erilaiset mahdollisuudet uusiin elämiin mulla ja eksällä (hän on jo parisuhteessa)

tässäpä näitä

Yhteistyössä