Poikaystävällä lapsi, tuntuu että menetän järkeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton nappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä sanoisin kans, että AP kaipaa itse aikuistumista. 3 v on vileä niin pieni että voi olla vaikea ymmärtää miksi sinä syöt karkkia ja hän ei saa.

Jos haluat ydinperheen jossa ei ole tätä miehesi lasta, se ei tule onnistumaan. Silloin on parempi erota ja etsiä "vähemmän käytetty" mies, jolla ei ole lasta. Tai sitten opetella mukautumaan siihen että teidän elämä on tällaista, tämä lapsi (ja osin hänen äitinsäkin) kuuluu kiinteänä osana siihen.

Asutko muuten poikaystävässi kanssa yhteisessä asunnossa vai onko teillä omat asunnot?
Koska jos se on teidän yhteinen koti, niin minusta sinulla on oikeus myös olla päättämässä, miten teidän yhteisessä kodissa käyttäydytään, ihan silmällä pitäen mahdollisesti teidän tulevia lapsia.
Kunhan ehdot ovat järkevät ja hyvät myös lapsen kannalta.

Tsemppiä kovasti ap:lle, nuorelle naiselle! Meillä ainakin lapset ymmärtävät hyvin, että jälkiruokaa saa, kun on oman ruokansa syönyt. Samoin ymmärsi siskon lapsi 2v, että pöydällä olevan herkun saa syödä vasta kun lautanen on tyhjä, vaikka sisko muuta väittikin lapsen ymmärryskyvystä.

Olen melkein sanaton, mutta vain melkein.

Uhma-ikäinen lapsi käyttäytyy juuri kuvailemallasi tavalla, riippumatta siitä onko kasvatus johdonmukaita vai ei, testaa rajojaan tai jos niitä ei ole, pyrkii katsomaan mitenkäs pitkälle oikein saakaan mennä, tuleeko joskus stoppi.

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi seikkaan, että "kai minullakin saa olla hetki omaa aikaa"...noh, tervetuloa vain lapsiperhe elämään. Oma rauha ja aika alkaa tasan vasta sitten kun lapset ovat nukkumassa, joskus ei silloinkaan. Miten ihmeessä pärjäät sitten omiesi kanssa?

Monesta seikasta kyllä näkee, että olet pohtinut kasvatusasioita, mutta todella monesta näkee, ettei sinulla ole mitään käsitystä siitä millaista on olla vanhempi, kaikki ei todellakaan ole niin mustavalkoista ja ohjekirjan mukaan menevää, tulet huomaamaan sen sitten JOS saat joskus omia lapsiasi.

Kuten moni muukin on jo maininnut, on turha itkeä miehellesi, että jäät kakkoseksi, se on päivän selvää, että näin tulee olemaan. JA muutenkin, jos et kykene sulattamaan tätä tosiasiaa, ettet hänen kanssaa tule koskaan saamaan kaipaamaasi/haaveilemaasi ydinperhettä, ole armollinen itsellesi ja miehellesi ja tee suhteesta loppu, sillä näitä kahta asiaa et pysty IKINÄ muuttamaan.

[QUOTE="vieras";24713159]Hmm, mutta ap tiesi aloittaessaan seurustelun, että miehellä on lapsi. Nyt haluaa kuitenkin miehen kanssa ydinperheen. Ei onnistu ei.[/QUOTE]

Ei onnistukaan. Mutta ap onkin nuori, eikä ehkä tiennyt/vielä tiedä mitä haluaa, saati että hänellä olisi vielä kokemusta lapsista. Minusta se ei ole syy jyrätä täällä ihan itsekkääksi ja huonoksi.
Vai oletteko te kaikki aina sataprosenttisen varmoja joka ikisestä päätöksestänne? Tietysti miehelle hankalaa reagoida ap:n kommenttiin ydinperheestä, mutta minusta se edelleen vain kertoo, kuinka ap ei ole valmis tähän suhteeseen.

Kun muutamat ainakin täällä sanonut että lapsi on uhmaikänen, mutta AP:han juuri tuossa tekstissään kuvasi kuinka isä ja äiti antaa kaiken periksi ! Näinkö siis teillä toimitaan uhmaikäisten kanssa?

Tuntuu, että ydinperhe on pyhä itseisarvo. Se on itseasiassa aika uutta hapatusta, vielä muutama sukupolvi sitten ihmiset elivät huomattavasti laajemmissa perheissä, eikä se ollut sen ongelmallisempaa, kuin nykyäänkään. Päinvastoin.

Tuntuu, että ihmisten maailma ja näkemys kaikissa asioissa supistuu supistumistaan, ikinä ennen ei ole maailma ollut näin ahdistava ja tasapäistävä paikka. Näennäisen individualismin siivellä toteutetaan fasistista narsisimia: vain minun haluni on oikeutettu, vain minun maailmankuvani on tosi ja oikea.

Antakaa tilaa muillekin, vaikkapa puolisonne lapsille. Ja funtsatkaa, mitä voi muuttaa omassa asenteessa ja mitä ei missään nimessä halua luovuttaa.
*kevyesti kärjistäen, kuten tapanani on :saint: *

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Miehen pitäisi tietää mitä haluaa..
Ilman muuta lapsi menee sun edelle, mutta lapsen äidin ei pitäisi mennä sun edelle millään lailla - aikuinen ihminen on kyllä kykenevä hoitamaan itsensä ja lapsensa kotiin.

Noista rajoista sun pitää puhua miehes kanssa, ja sitten voitte asettaa niitä rajoja teille. Toki loistavaa on, jos miehelläs ja hänen ex-eukollaan olis samanlainen näkemys lapsenkasvatukseen ja rajoihin.
Mutta vanhemmiten lapsi ymmärtää että äitin ja isin luona on omat sääntönsä.l

Itse oon paininu aikoinaan samojen asioiden kanssa, ja tiedän sen että musta ei tule miehen lapselle yhtä tärkeää mitä lapsen oma äiti on, mutta ei se ole tarkoituskaan. Mä olen pojan äitipuoli. Isän vaimo, jonka kanssa voi touhuta kaikkea, ja siihen voi luottaa.
Ei se ole multa millään lailla pois, että miehellä on lapsi toisen naisen kanssa. Pikemminkin äitiviikkoina meillä on kahdenkeskistä aikaa. Ja se, että nykyään harmittaa kun viikko vaihtuu ja poika lähtee äidilleen :)
Toisaalta ymmärrän kyllä pointtis - kyllä mullekin tulee välillä tosi surkea fiilis kun mulla ei ole lopultakaan juuri päätäntävaltaa pojan asioista. Että asiat aina pitää pyörittää miehen sekä hänen exänsä kautta.

Mutta kuten parisuhde, on myös lapsenkasvatus täynnä kompromisseja, mikäli haluat kasvattaa lasta toisen ihmisen kanssa.
Näissä asioissa saa kärpäsestä härkäsen jo ihan siitä lähtien että laitetaanko ensin kengät jalkaan vai takki päälle - trust me ;)

Kuten jo sanottiin, lapsella on uhma-ikä. Sillon mikään ei kelpaa ja varsinainen virhe on se, että itse noustaan pöydästä ja mennään syömään karkkia toisen nenän eteen. Minkä takia aikuinen ihminen ei voi edes yrittää tehdä uhma-ikäisen oloa vähän helpommaksi, eikä lähde turhaan provosoimaan pientä ihmistä?
Olisit voinu syödä karkkia vaikka kun lapsi on nukkumassa.

Ennenkuin sä olet valmis hyväksymään lapsen niin ei kannata haaveilla sen kasvattamisesta.

Kun muutamat ainakin täällä sanonut että lapsi on uhmaikänen, mutta AP:han juuri tuossa tekstissään kuvasi kuinka isä ja äiti antaa kaiken periksi ! Näinkö siis teillä toimitaan uhmaikäisten kanssa?

No en anna periksi, mutta kyllä uhma-ikäinen lapsi käyttäytyy samalla tavalla oli sääntöjä tai ei. Syy miksi näin käyttäytyy vain saattaa olla eri. Sääntöjä joko testataan tai lapsi pyrkii saamaan selkoa siitä onko olemassa mitään sääntöjä.

No en anna periksi, mutta kyllä uhma-ikäinen lapsi käyttäytyy samalla tavalla oli sääntöjä tai ei. Syy miksi näin käyttäytyy vain saattaa olla eri. Sääntöjä joko testataan tai lapsi pyrkii saamaan selkoa siitä onko olemassa mitään sääntöjä.

Niin mutta eikös uhmaiässä ole tärkeää juuri asettaa ne rajat vaikka niitä kuinka testailtaisiin ? Minusta AP:n puoliso toimii väärin kun tyrmää AP:n asettamat rajat !

se on totta että lapsen pitää mennä sinun edelle. mutta miksi ihmeessä se lapsen äiti menee sinun edellesi?! minusta ei pitäisi olla yhteyksissä muuten kuin lapseen koskevissa asioissa.

Mä just painin täällä ex-rouvan vittumaisuuden takia. Lähdin tähän suhteeseen, koska lapset olivat jo isoja (14 ja 16-vuotiaita tavatessamme) ja erosta oli se kymmenen vuotta. Eron syynä oli muijan pettäminen ja jättäminen, joten hänen puoleltaaan ei pitäisi olla mitään katkeruutta. Miestä ei vaan kiinnosta sen akan kanssa kauheasti ylimääräisiä keskustella. Mutta mikä pompottaja se narttu on!!! En jaksa tässä esimerkkejä luetella, mutta mielestäni sinun ei tarvitse sietää ex-akkaa, jos se pyrkii teidän väliin. Sen kuuluu kunnioittaa teidän elämää ja aikaanne. Mä olen niin tottunut näihin viikonloppujen vaihteluihin, aikataulujen kusemiseen, exän tietämättömyyteen, miten hän nyt on menossa ja tulossa. En kanssa käsitä, miksi tämä akka käyttäytyy kuin käyttäytyy. Olis tyytyväinen, hän se halusi avioliittonsa huoraamalla lopettaa. Tiedän ja jopa mies tietää, että syytä on ollut hänessäkin, että hän on antanut sille helpommin periksi, kun ei ole jaksanut/välittänyt keskustella sen kanssa ylimääräisiä. Nyt meillä on pieni lapsi, joten exän tempurointi saa loppua. Nyt otimmekin viikonloppuna kunnolla yhteen asiasta, mutta en jaksa uskoa, että se mitään oppii. Saa nähdä, miten parin viikon päästä asiat hoituvat. Tsemppiä sinulle ja pidä puolesi äläkä alistu pompottamiseen.

mutta minusta ap ei tehnyt karkkiasian kanssa mitään väärin. Ei lapset ja aikuiset ole tasa-arvoisia, siis siinä mielessä, että lapsille kuuluisi kaikki mitä aikuisetkin saa. Ja meidän lapset ainakin ovat jo 2-vuotiaana ymmärtäneet varsin hyvin, että ruoka ensin ja jälkkäri sitten. Minusta on törkeää tuolla jonkun mainitsema tapa, että koko muu perhe joutuu odottamaan jälkiruokaa yhden nirsoilijan takia!!!

Ja eihän ap nyt varsinaisesti kai lapseen edes ole niinkään turhautunut, vaan siihen, että isä ei suostu asettamaan rajoja. Ja ap on aivan oikeassa, niitä lapsi juuri tarvitsee.

ihan oikeastiko täällä suurin osa on sitä mieltä, että lapsen kuuluu aina saada mitä haluaa?!
Lapsilla on lapsen oikeudet ja aikuisilla aikuisten. Ja yksi lapsen tärkeimmistä oikeuksista on se, että lapsesta kulloinkin vastuussa oleva aikuinen tietää mitä lapsi tarvitsee. Halutahan voi mitä vaan.

Minä en suostu hiiviskelemään omassa kodissani yömyöhällä jotta voin toteuttaa joskus omia mielihalujani. Jos minä haluan iltapäivällä ommella, minä ompelen. Enkä ole mielestäni lapsenkiusaaja vaikka kiellän häntä ompelemasta (kun ei taidot riitä). Pitäisikö minun ommella vasta yöllä, ettei lapselle tule paha mieli? Vai antaa lapsen teloa kätensä saumurilla?

Ja ei, en ole vallanhaluinen julma diktaattori, annan lasten tehdä paljon ja osallistua aina kun mahdollista. Enkä kohtele heitä kylmästi tms. Kuitenkin minulla aikuisena on oikeuksia enemmän, onhan minulla vastuukin. Samoin lapset kasvaessaan saavat enemmän oikeuksia ja vastuuta.

Ehkä olis viisainta, ettet hanki ko. tyypin kanssa lapsia. Mieti jos saatte yhteisiä lapsia ja mies antaa niillekin koko ajan uhmaiässä periksi?

Vaikka vauvakuume vaivaisi, voit odottaa vielä ainakin joitakin vuosia - ja että löydät miehen, joka osaa asettaa rajat tuleville lapsillenne. :) en neuvo eroamaan heti, jos olet onnellinen nyksän kanssa, mutta älä ainakaan jätä ehkäisyä hetkeen pois.

Ap, sä olet vielä kovin nuori ja löydät vielä varmasti itsellesi lapsettoman miehen. Sinuna en jäisi tuohon kuvioon miksikään äitipuoleksi kasvattamaan toisen lasta ja repimään hiuksia päästä noiden ongelmien kanssa, nuori nainen ansaitsee parempaa. Elämän ja nuoruuden haaskausta. Kyllä niitä miehiä löytyy aivan varmasti.

Itselläni oli sama tilanne juurikin 20-vuotiaana. Mä lähdin suhteesta ihan vain sen lapsen takia. Mä en halua perheeseeni muiden lapsia, niin ihanaa lapsellista miestä ei ole olemassakaan, että alkaisin uusioperheen äidiksi. Nuorella naisella on parempaakin tekemistä kuin kasvattaa muiden laspia ja rajoittaa omaa elämäänsä. Voisi olla eri asia jos molemmilla olisi niitä lapsia jo ennestään ja molemmat vanhempia esim. yli 40v.

Ja kuulostaa todella ärsyttävältä, että pentu on tuollainen ja ap vielä joutuu rajoittamaan normaalia elämäänsä ja syömisiään tuon lapsen takia! Hei haloo, se on lapsen vanhemman tehtävä sanoa, että se ei nyt saa sitä karkkia ja sillä selvä. En minä äitipuolena katsonut olevani vastuussa toisen lapsen ruokinnasta ja kasvatuksesta tuossa määrin. Kyllä kotonaan pitää saada vaikka syödä karkkia sohvalla. Ja lapsen pitää uskoa, että se ei sitä karkkia nyt saa ja sillä sipuli.

Miksi sille lapselle pitäisi antaa karkkia kun ei ole kerta syönyt ruokaansa loppuun? Enkä minä todellakaan heiluttele pussia hänen naamansa edessä. Kuljetin pussin paitani sisällä olohuoneeseen, mutta kun hän kuuli rapinan niin siitä jäin kiinni.

Jos kerran viikossa syön karkkia, illalla, lempitelkkuohjelmani ääressä niin mitä vikaa siinä on? Jos olen hoitanut lasta, joka ei ole minun, koko päivän niin kai minä saan aikaa hetken edes itselleni? Menen lähes aina ennen lasta nukkumaan, kun en jaksa valvoa niin missä välissä minä niitä karkkeja saan syödä? :(

Kuolen nauruun! Ilkeä äitipuoli hiiviskelee salaa karkkipussi paidan sisällä.. :laugh:
Tuo viimeinen "missä välissä minä niitä karkkeja saan syödä:("-lause kuulostaa ihan multa 12-vuotiaana kun jouduin vahtimaan pikkusisaruksia ulkona tai jotain..Äää..emmä haluu, taas mua sorretaan.. :D

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Voi ei. Olette tosi lapsia kumpikin ja kuulostaa siltä että miehen olisi vain pitänyt pysyä lapsensa äidin kanssa. Mä olin 16 kun aloin seurustelemaan miehen kanssa jolla oli 2-vuotias lapsi, eikä meillä ollut koskaan tuollaisia ongelmia. Mutta joo, suosittelen että pitäisitte suhteenne pelkkänä seurusteluna, ei avoliittona, niin voisit olla omassa kotonasi silloin kun lapsi on miehellä niin ei olisi mitään ongelmaa. Ja sitten, kun kasvat aikuiseksi, (jos olette vielä sillon yhdessä) voisitte harkita yhteenmuuttoa. Ellei mies sitten tosiaan halua exäänsä takaisin...

[QUOTE="huh";24714431]Ap, sä olet vielä kovin nuori ja löydät vielä varmasti itsellesi lapsettoman miehen. Sinuna en jäisi tuohon kuvioon miksikään äitipuoleksi kasvattamaan toisen lasta ja repimään hiuksia päästä noiden ongelmien kanssa, nuori nainen ansaitsee parempaa. Elämän ja nuoruuden haaskausta. Kyllä niitä miehiä löytyy aivan varmasti.

Itselläni oli sama tilanne juurikin 20-vuotiaana. Mä lähdin suhteesta ihan vain sen lapsen takia. Mä en halua perheeseeni muiden lapsia, niin ihanaa lapsellista miestä ei ole olemassakaan, että alkaisin uusioperheen äidiksi. Nuorella naisella on parempaakin tekemistä kuin kasvattaa muiden laspia ja rajoittaa omaa elämäänsä. Voisi olla eri asia jos molemmilla olisi niitä lapsia jo ennestään ja molemmat vanhempia esim. yli 40v.

Ja kuulostaa todella ärsyttävältä, että pentu on tuollainen ja ap vielä joutuu rajoittamaan normaalia elämäänsä ja syömisiään tuon lapsen takia! Hei haloo, se on lapsen vanhemman tehtävä sanoa, että se ei nyt saa sitä karkkia ja sillä selvä. En minä äitipuolena katsonut olevani vastuussa toisen lapsen ruokinnasta ja kasvatuksesta tuossa määrin. Kyllä kotonaan pitää saada vaikka syödä karkkia sohvalla. Ja lapsen pitää uskoa, että se ei sitä karkkia nyt saa ja sillä sipuli.[/QUOTE]

Mä olen ihan samaa mieltä.

Ap, sä rakastat miestä. Mut ei silti tarvitse antaa kohdella itseään miten haluaa, olet vielä nuori. Musta sulla on oikeus saada olla tasan niin lapsellinen ja itsekäs kuin tuohon ikään nyt kuuluu. Ei sun tarvitse hujauksessa kasvaa miksikään äitipuoleksi, joka on se joka jokaikisessä asiassa joustaa ja jättää omat tarpeensa sivuun - omassa kodissaan. Sulla on myös oikeus löytää itsellesi kumppani, jolle sinä olet se tärkein asia elämässä. Nykyisen kumppanisi kanssa niin ei tule ikinä olemaan, hänellä lapsi ja luultavasti moni muukin lapseen liittyvä asia tulee ensimmäisenä, nyt ja aina. Lapsi myös on pieni ja käyttäytyy miten käyttäytyy, häneltä ei voi kauhean paljoa vielä odottaa (vaikkakaan se ei ole mikään syy jättää kasvatusta laimin - välttämättä lapsen kanssa ei kuitenkaan olisi paljon helpompaa, vaikka hänet olisi kasvatettu miten hyvin, koska hän nyt vaan on vasta pieni lapsi joista on aina omat riesansa). Eri asia sitten, voiko sinua vaatia kärsimään lapsen käytöksestä.

Ymmärrän, ettet tahdo erota poikaystävästäsi, mutta suosittelen kuitenkin vähintään että asuisitte erillänne. Voitte viettää yhdessä normaalia nuoren rakastavaisen parin arkea silloin kun miehen lapsi on äidillään, muuten voisit olla omassa kotonasi ja elää omilla säännöilläsi. Ja teidän pitäisi yhdessä vetää rajat sen suhteen, että silloin äitipäivinä äiti todella on vastuussa lapsesta, isää ei hyppyytetä näinä päivinä siellä auttamassa ellei kyse ole suunnilleen ihan hengenhädästä.

Ehkä jossain vaiheessa löydät yhtä ihanan miehen, jolla ei lapsia ennestään ole. En nyt käske mitenkään suinpäin eroamaan, voittehan te viettää aikaa nykyisesi kanssa yhdessä siihen asti, jos toistenne seurasta nautitte.

[QUOTE="vieras";24712944]Toivottavasti tämä ei ole totta. Lapsi kuulostaa ihan normaalilta 3 vuotiaalta ja valitettavasti sinä kuulostat normaalilta 20 vuotiaalta, jolla ei ole mitää käsitystä lapsista. Juu, ja syöminen kuulostaa myös ihan tavalliselta, mielestäni on pääasia, että lapsi kuitenkin syö ruoka-aikana. Miksi sinä syöt karkkia ruoan jälkeen, ja kuvittelet, että lapsi tyytyy jogurttiin?? Miksi et itse ottanut jogurttia?

Jos haluat olla miehesi kanssa, lapsi kuuluu pakettiin, siitä et pääse mihinkään. Jos asiaa et pysty hyväksymään, olisiko parempi erota?[/QUOTE]

Täysi peesi.

Yhteistyössä