PPH - 2,5 v lapsi ja puistoulkoilu ja kakkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melkein kuivan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Maomao : - ei me kotona olla puistoissa tuohon aikaan - kotona tai korkeintaan omalla takapihalla . Eli pottaa ei tarvita mukaan... Kylässäkin lapsi on sanonut kyllä hätänsä ja käynyt potalla siellä.
Ei ainakaan mun lasta voi pakottaa 'nyt menete ja teet kakan' - vaan kun hänellä on hätä hän menee itse potalle ja tekee asiansa.
Tämä toimii ihan hyvin .

Pottaa kyllä kuljetan VARAN VUOKSI mukana vielä vaikka kuinka kauan - ainakin siellä auton takakontissa. Ei siitä vaivaa ole. Eikä varautuminen minusta mihinkään opeta. Eikä sitä usein tarvita - ja jos tarvitaan yleensä pissailuun. Kaikissa julkisissa vessoissa tai kyläpaikoissa kun ei ole pottia.
On meillä varalta vaihtopikkuhousutkin mukana.
Eikä sekään mihinkään opeta tai kehoita.

Ja juups - lapseni on siinäkin jälkeenjäänyt (verrattuna muiden vastaajien superlapsiin) ettei oikein suostu vielä pöntölle .

Ihan kohteliaasti kysyn, miksi teet asiasta nyt turhan hankalan? Opeta lastasi istumaan pöntöllä itse avustaen tai puskapissalle! On muidenkin helpompi häntä hoitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Marjo:
Alkuperäinen kirjoittaja marjo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
miks pitää ap:ta nyt tässä ketjussa ns. "herjata"? mielestäni asia menee niin jos ap:n lapsi on oppinut kuivaksi ja ei kakkaa vaippaan niin sillä siisti! ja jos ap ei halua että hänen lapselleen laitetaan vaippa niin miks työ muut änkytätte vastaan?? jokaisella on toki mielipiteensä mutta tuokin asia nyt luulis olevan päivän selvää! mut ei näille palstalaisille ole mikään päivän selvää! tietäähän tän kaksplus palstan, kun kysyt jotain niin saat paskaa niskaan!

kyse nyt ei ole siitä että ap:ta herjataan, tai en minä ainakaan. Mutta kyllähän aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että jos hoitajalla on useampi lapsi hoidettavanaan ei hän voi keskittyä vain ja ainoastaan yhteen lapseen. Ap:n kannattaisi kysyä hoitajalta miten hän tähän asti on asian kanssa toiminut jos jollekulle puistossa vessahätä yllättää. Toiseksi kysyä osaako lapsensa ilmoittaa hädästään, tosiaan ei hoitaja voi olla koko ajan yhdeltä kyselemässä asiaa kun on niitä muitakin huomioitavia. Mites muiden samanikäisten hoitolasten kanssa siellä toimitaan? Ja tuokin että jos pari kertaa on kakkavahinko sattunut niin se nyt ei maailmaa kaada, seKIN kuuluu kuivaksi opetteluun enkä nyt tuon takia edes nostaisi asiasta numeroa. Jos kakkavahinko tapahtuu lähes päivittäin niin sitten olisi syytä pohtia sitä seikkaa että lapsen annettaisiin tosiaan rauhassa istuksia potalla ennen ulkoilua. Kakkahätä on myös asia jota ei pitäisi joutua pidättelemään 2 tuntia, se nyt ei ensinkään ole terveellistä jatkuvasti ihan samoin kun sen pumpan pidätteleminen :D Minusta vain kuulostaa että ap tekee tästä turhan suuren numeron ymmärtämättä sitä että on eri asia hoitaa yhtä lasta kuin viittä. Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka kaukana pph ulkoilee lasten kanssa kotoaan? Että kaukanako se vessa on? Ja eikös kukaan ole kuullut "puskapissimisestä"? Sitä ne pph:t ja muut puistotädit tekevät ilman POTTAA! Siinä olen samoilla linjoilla ettei semmosta pottaa perässä tarvitse laahata, kautta aikain on lapsia pissitetty puskaan!

Ja unohtui sanoa etten usko että hoitaja tahallaan antaa lapsen kakata pöksyynsä eli selvästi tuntuisi siltä ettei lapsi osaa ilmaista kakkahätäänsä. Miten lapsi kotona asian ilmaisee, sekin olisi hyvä kertoa hoitajalle jotta osaa toimia. Toisaalta onko se housuvaippa ensinkään niin paha asia väliaikaisesti kunnes lapsi osaa asiansa ilmaista? Lapsellekin voi selittää asiaa, ei ne tyhmiä ole...vaikka olet jo iso niin laitetaan varmuuden vuoksi vaippa ulos niin ei ole inhottava olla märillä housuilla...

Asiallista järkitekstiä sinulta Marjo!

No huh! Enpä ole 5 vuoden pph-urani aikana törmännyt vielä lapseen, jolla pitäisi olla potta mukana puistossa :-0 Monestihan se kakka tulee ruoan jälkeen, joten lasten kanssa odotellaan aina hetki aamupalan jälkeen ennenkuin lähdetään ulos. Ehtivät käydä kakalla. Pissattamiset kyllä sujuvat puistoillessakin. Joissakin puistoissa on vessa, mutta ei kaikissa eikä esim. metsässä ole ollenkaan. Mielestäni kakan hävitys on myös ongelma - pitäiskö hoitajan kuljettaa kakkaa mukanaan rattaissa ja viedä kotona vessanpyttyyn? Vai millä tavalla ap ratkaisisi tuon "jäteongelman"?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
No sinähän se reilu olet! Juu, pph ei vaan SUOSTU ostamaan leikkivälineitä pihaansa, kyse ei varmaankaan ole rahasta, ihan vaan ilkeyttään ei osta. No ostappa sinä ne leikkivälineet sinne jos se ei sinulle ole kustannuskysymys :) Ja heti kun olet viikon ajan ulkoillut ja pottaillut puistossa NELJÄN noin pienen kanssa, niin jutellan sitten uudestaan :)

Ei taida pph saada neljää alle 3veetä niskoille. Vai mites se lapsimäärät menee.

Käsittääkseni pph:lla saa olla 4 vai oliko se 4,5 lasta hoidossaan. Missään ei taida olla säädetty minkä ikäisiä lasten pitää olla? Rankkaa tuo pph:n työ :/

Ei oo säädetty, ja tosiaan voi olla 4 pientä. Se on kyl aikamoista palapeliä hoitajalla pyörittää porukkaa.

On kyllä säädetty sillä tavalla että hoitajalla saa olla 2 alle 2 vuotiasta muut vanhempia!

Ok,miulla väärä muistikuva asiasta.

Ei ole säädelty. Mulla oli viime kesästä syksyyn 3 alle 1,5-vuotiasta, nuorin heistä 10 kk. Vanhinkin oli vain 2v 3kk.

Ap, sinullakin tuntuu nyt olevan omaa pph:aa kohtaan vakavia asenneongelmia. Kysehän ei ole suinkaan siitä, että lasten pitäisi mennä pph:n aikataulun mukaan, vaan siitä, että kun on useampi lapsi, niin ei voida mennä sen yhden lapsen aikataulun mukaan. Yleisesti 9-11 välillä ulkoillaan ja sen jälkeen mennään sisälle, jotta lapset ehtivät päiväunille. Pitäisikö koko porukan kököttää sinun mielestäsi sisällä odottamassa sinun lapsesi kakkahätää ja sitten kaikkien uni- ja ruokailurytmi menee ihan pieleen.

Silloin kun sinä olet yksin oman lapsesi kanssa, on hyvin helppoa mennä hänen aikataulunsa mukaan, kun hoidettavana on neljä suunnilleen samanikäistä, on tilanne ihan toinen.

niin - Marjolle -

numeroa tai ei - kuten kuvasin lapselle sattui 2 vahinkoa/unohdusta/tahallaan tehtyä kakkaa ulkona viime viikolla.
Sen seurauksena hoitaja yksipuolisesti ilmoitti, että hän laittaa vaipan , jos näitä vielä sattuu.
Keskustelematta.

Puistosta on matkaa hoitopaikkaan.
Lapsi osaa puhua hyvin, selkästi ja kuuluvasti - ärrät ässät , lorut, laulut, lauseet, smalltalkit , kotona ilmoittaa kakkahädän nin että naapurikin kuulee .
" Äiti , minua kakattaaaaa " - näillä sanoilla .
Lapsi ei todellakaan ole tyhmä.

Puskapissillä käytetään hoidossakin- hoitaja käyttää -ainakin muita hoitolapsia.
Lapseni ei ole pissannut housuun ulkonakaan hoidossakaan moneen kuukauteen.
Jotenkin ymmärsin, ettei häntä olis tarvinnut puskapissilläkään käyttää.

Tehtäväni vanhempana on ensisijaisesti pitää oman lapseni puolia ja edistää hänen kehitykselleen tärkeiksi katsomiani asioita , toisssijaisesti ymmärtää hoitajaa.
Varmaan kolmen vuoden päästä , kun asia ei ole enää ajankohtainen - jaksan ymmärtää hoitajaa paremmin .

Näkisin kyllä kuivaksiopetteluvaiheen(kin) sellaisena, että siihenkin kasvatetaan lasta yhteistyössä. Ja enemmänkin vanhemman valitsemilla linjoilla, kuin hoitotädin sanelemilla linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Ap, sinullakin tuntuu nyt olevan omaa pph:aa kohtaan vakavia asenneongelmia. Kysehän ei ole suinkaan siitä, että lasten pitäisi mennä pph:n aikataulun mukaan, vaan siitä, että kun on useampi lapsi, niin ei voida mennä sen yhden lapsen aikataulun mukaan. Yleisesti 9-11 välillä ulkoillaan ja sen jälkeen mennään sisälle, jotta lapset ehtivät päiväunille. Pitäisikö koko porukan kököttää sinun mielestäsi sisällä odottamassa sinun lapsesi kakkahätää ja sitten kaikkien uni- ja ruokailurytmi menee ihan pieleen.

Silloin kun sinä olet yksin oman lapsesi kanssa, on hyvin helppoa mennä hänen aikataulunsa mukaan, kun hoidettavana on neljä suunnilleen samanikäistä, on tilanne ihan toinen.

Nimenomaan, joskus ryhmän etu ajaa yksilön edun ohitse, valitettavaa, mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja jhny:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja jhny:
Tämän luettuani - onneksi lapseni ei oo pph:lla...

ai meinaatko että ne siellä päiväkodissa antaa lapsena kakkailla housuun jos ei osaa pidättää?vaippa menee ja hätäseen jalkaan jos ei osaa

Juu onneksi mun lapsi ei oo päiväkodissakaan. viime syksynä vein sinne viittä vaille kuivan 2vuotiaani ja niiden 5kk aikana jotka oli päiväkodissa, alkoi uudelleen pissata housuun ja laittoivat sit lapselle vaipat. Ja syynä ilmeisesti vaan se että eivät ehdi käyttää potalla kuin potatusaikana ja lapsen olis pitäny päästä useammin. tänä keväänä oli jo se tilanne ettei lapsi käyny ees kotonakaan potalla kun päiväkodissaki piti vaippaan päästää. Huhtikuun puolivälissä otin lapsen pois päiväkodista (jäin eka sairaslomalle ja nyt oon äitiyslomalla) ja muutamassa viikossa lapsi oppi täysin kuivaksi ja nyt vielä yökuivaksikin. Kauankohan lie olis menny kuivaksi oppimiseen jos sen olis pitäny jäädä päiväkotihoitoon vielä...

En olisi kuiteskaan tuota mieltä asiasta etteivät muka ehdi käyttää vessassa.lapsesi reagoi psyykkisesti hoitoon ja hoidon aloitukseen että näin kävi.vaihe olisi mennyt luultavasti ohi,en syyttäisi ainakaan hoitopaikkaa tällaisissa asioissa vaan katsoisin peiliin.
ja sitäpaitsi lapsi osaa itsenäisesti mennä vessaan kun sitä pissattaa,ei sitä tarvi käskeä,silloin lapsi on täysyn kuiva ja vaipaton,sama koskee myös yöllä,lapsi on yökuiva kun sitä ei tarvii herättää pissalle vaan se herää itse hätään

Juu meidän 2v kävi päivähoidon aloittaessaan itsenäisesti vessassa, ei tarvinnu kysellä onko hätä ja ku hätä tuli meni itse vessaan ja toimitti asiansa, jopa huuhteli potanki vielä :D. taantui täysin päiväkodissa. VOi olla että reagoi hoidon aloittamiseen tolleen mutta uskon kyllä silti että ei siellä ollu hoitajilla aikaa yksittäistä lasta kohti kovinkaan paljon. Ryhmässä saattoi olla 20 alle 4vuotiasta ja 4 hoitajaa.

Mietipä tilanne, jossa hoitajalla 4 melkein kuivaa hoitolasta. Yhden kakka tulee klo 9-10, toisen 10-11, kolmannen 11-12 ja neljännen 12-13, ja hei toiset lapset kakkaa monta kertaa päivässä, eli rumba uudestaan vaan käyntiin. Kaikkien vanhemmat vaatii, että vaippaa ei missään nimessä saa laittaa, joten ryhmähän ei taida ulkoilla koskaan, kun aina odotetaan yhden kakkahätää. Ja tosiaan, vaikka vessa olisi kuinka lähellä, ei pph voi lähteä yhtä lasta sinne viemään, vaan koko ryhmä on aina otettava mukaan. Jos vaipattomuus on sinnulle niin tärkeää, yritäpä siirtää lapsesi kakka-aikataulua hieman aiemmaksi kotonakin, silloin myös hoidon aikatauluun onnistuisi varmaan paremmin. Kun hoitaja on aika vaikeassa tilanteessa, kun 4n lapsen vanhemmat VAATIVAT kaikki eriasioita. Vai uskotko, että olet itse se ainoa hankala vanhempi..

Tämän luettuani - onneksi lapseni ei oo pph:lla...

Onneksi omani on. Ei ne tarhatkaan oo paikkoja missä homma aina toimii.

Päiväkodissa vessa on vieressä, toisin kuin pph:lla joka saattaa olla jopa kilometrin päässä kotoaan. PÄiväkodin pihassa jos lapselle tulee kakkahätä niin sen voi aina joku hoitajista viedä sisällle kakalle. Pph:n on hankalampaa toteuttaa tätä samaa jos oma koti on kaukana.

Vaippa on mielestäni ihan ymmärrettävä ratkaisu, jos puistossa ei ole vessaa eikä näin ollen vahingon sattuessa edes pesumahdollisuutta. Kakat vaipassa on helmpompi mennä vaihtamaan se vaippa, kun varoa housujen kanssa ja tahria mahdollisesti ulkovaatteita myöden kaikki. Vaippa menee roskikseen, mutta tosiaan miten sen potan kanssa menetellään kun siellä kakat on? Hoitaja kantaa sen kädessää kotiin? Miten se käytännössä sujuu, kun lapsia on enemmän kuin se yksi? Mitä hyötyä siis siitä on varmuuden vuoksi edes ottaa mukaan, jos tyhjennys ja käyttö on mahdotonta? Ja samalla mukana pitää kuljettaa myös varavaatteet yms. Ja jo melkein kuiva lapsi ei meillä ainakaan ole pissannut, tai taantunut jos vaippa on jostain käytännön syystä jouduttu laittamaan. Meillä ei vaippa ainakaan koskaan ei ole ollut mikään rangaistus, mielestäni se on nöyryyttävämpää lapselle että joudutaan kauhealla hädällä lähtemään jostain kun ne vaatteet pitää äkkiä saada pois ja siivottua.

Enpä jaksanut koko ketjua lukea mut oikeestiko joku raahaa POTTAA mukanaan kaupunkireissuilla ja muualla?? Siinä sitten jossain kaupan käytävällä aletaan ähistelemään kun lapsella on hätä? Eiei, rajansa kaikella,myös paljon puhutulla "lapsen kehityksen tukemisella". Ei ole meidän lasten kuivaksi oppimista häirinnyt se että on joskus ollut kauppa-tai ulkoilureissuilla se vaippa,sitten kun alkaa pysyä kuivana niin on jätetty vaippa pois. Ei kai kukaan sitä kerralla jätä,jos ei sitten ole tosi nopeaoppinen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Enpä ole koskaannähnyt kenelläkään pottaa mukana puistossa tms. paikassa. :O

Luuletkos että sitä käytetään pallona leikeissä? Rattissa varmaan ei oo mikään vaikeus kuljettaa varalta jos nyt tästä väännetään kättä. Siellä muovipussi, pieni potta ja kosteuspyyhkeet.

Ja jos niitä useita eri aikaan kakkaavia on, niin pottahan olisi loistava. Mä en ainakaan halua, että mun klo 9 kakkaava joutuu odottaa klo 11 asti paskat housuissa.

Mikä ihmeen hinku on oikeasti ulkoiluttaa lapsia paskat housuissa. Koska eihän se paluu hoitopaikkaan ollut vaihtoehto. Ei, minusta se ei ole vaihtoehto edes pph:lla. Koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
niin - Marjolle -

numeroa tai ei - kuten kuvasin lapselle sattui 2 vahinkoa/unohdusta/tahallaan tehtyä kakkaa ulkona viime viikolla.
Sen seurauksena hoitaja yksipuolisesti ilmoitti, että hän laittaa vaipan , jos näitä vielä sattuu.
Keskustelematta.

Puistosta on matkaa hoitopaikkaan.
Lapsi osaa puhua hyvin, selkästi ja kuuluvasti - ärrät ässät , lorut, laulut, lauseet, smalltalkit , kotona ilmoittaa kakkahädän nin että naapurikin kuulee .
" Äiti , minua kakattaaaaa " - näillä sanoilla .
Lapsi ei todellakaan ole tyhmä.

Puskapissillä käytetään hoidossakin- hoitaja käyttää -ainakin muita hoitolapsia.
Lapseni ei ole pissannut housuun ulkonakaan hoidossakaan moneen kuukauteen.
Jotenkin ymmärsin, ettei häntä olis tarvinnut puskapissilläkään käyttää.

Tehtäväni vanhempana on ensisijaisesti pitää oman lapseni puolia ja edistää hänen kehitykselleen tärkeiksi katsomiani asioita , toisssijaisesti ymmärtää hoitajaa.
Varmaan kolmen vuoden päästä , kun asia ei ole enää ajankohtainen - jaksan ymmärtää hoitajaa paremmin .

Näkisin kyllä kuivaksiopetteluvaiheen(kin) sellaisena, että siihenkin kasvatetaan lasta yhteistyössä. Ja enemmänkin vanhemman valitsemilla linjoilla, kuin hoitotädin sanelemilla linjoilla.

En epäile ollenkaan sanojasi enkä sanonut lastasi tyhmäksi. Kauanko lapsesi on ollut hoidossa nyt? Voisiko kyse olla siitä ettei lapsesi vielä uskaltaudu hoitajalle puhumaan samalla lailla kuin tutulle omalle äidilleen? Entäpä olisiko hoitajan tokaisu ollut ihan asiallinen kuitenkin, että hän on aina näin toiminut eikä ajatellut että se olisi sinullekkaan ongelma? Miten keskustelu tuosta eteni, siis sanoitko sinä hänelle asiasta mitään ja miten hän siihen reagoi? Voisiko tästä löytyä se kultainen keskitie että lapsi pitäisi muutaman viikon vaippaa JOS näitä kakkavahinkoja sattuu useamminkin ja yhdessä keskustelisitte hoitajan kanssa siitä miten lapsestasi huomaa kakkahädän ellei hän sitä itse uskaltaudu sanomaan tai toisena vaihtoehtona on ihan se luonnollinen juttu lähes joka lapsen kohdalla...kun elämässä on uusi jännittävä vaihe, tässä tapauksessa hoitopaikkaan meno jossa kaikki on uutta ja jännää, ei yksinkertaisesti lapsikaan leikin tiimellyksessä huomaa kakkahätäänsä?

Mä oon ollu pph kohta 5 vuotta, enkä oo ikinä joutunu tällaista miettimään. Enkä tosiaan pottaa kuljettais mukana.. Mulle on ilmeisesti sattunu tosi näppäriä lapsia, kun ei ole ollut tarvetta ja silti oon useammat kuivaksiopetteluvaiheet nbähny. Joskus jollakin käy vahinko, yleensä pissavahonko, silloin lähdetään vain sisälle pesulle. Ja koko köörillä tietenkin, mutta eipä niitä niin usein satu.

Sitä jäin nyt miettimään, että onko lapsi ollut hoidossakin kuiva ja puhdas jo pidemmän aikaa vai onko siellä jätetty vaipat vasta pois? Että onko nyt tosissaan kyse vain kahdesta vahingosta vai onko yleesäkin tapana kakata juuri tuohon aikaan?

Johtopäätös koko hommasta: parasta hoitaa omat lapsensa kotona itse niin ei niiden tarvi paskoa housuunsa puistossa.

No totta toinen puoli tuossa :D mutta siis minun kokemuksella pph:sta kaikki he toimivat tuolla tavoin jos lapselle sattuu usein vahinkoja. Ne menee terveeltä, normaalilta lapselta kyllä ohi ja todella moni jo kotona melkein kuivaksi oppinut lapsi "joutuu" vaipan ulos hoidossa laittamaan. Itse en pitänyt asiaa ongelmana kun pph lapsineen lähti vaikka päivän retkelle. Kaikki pienet saivat vaipan housuihinsa ihan juuri siitä syystä että lapsella itsellä on mukava olla kuivissa vaatteissa ja jotta retki olisi kaikille onnistunut. Kuulostaa itse asiassa aika huvittavalta että retken onnistuminen voisi olla vessatuokioista kiinni mutta näin se nyt vain pienten lasten kanssa on, se on elmää suurempi asia :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon ollu pph kohta 5 vuotta, enkä oo ikinä joutunu tällaista miettimään. Enkä tosiaan pottaa kuljettais mukana.. Mulle on ilmeisesti sattunu tosi näppäriä lapsia, kun ei ole ollut tarvetta ja silti oon useammat kuivaksiopetteluvaiheet nbähny. Joskus jollakin käy vahinko, yleensä pissavahonko, silloin lähdetään vain sisälle pesulle. Ja koko köörillä tietenkin, mutta eipä niitä niin usein satu.

Sitä jäin nyt miettimään, että onko lapsi ollut hoidossakin kuiva ja puhdas jo pidemmän aikaa vai onko siellä jätetty vaipat vasta pois? Että onko nyt tosissaan kyse vain kahdesta vahingosta vai onko yleesäkin tapana kakata juuri tuohon aikaan?

Sori, tuli vahingossa ap tuohon nikiksi..

Alkuperäinen kirjoittaja marjo:
Johtopäätös koko hommasta: parasta hoitaa omat lapsensa kotona itse niin ei niiden tarvi paskoa housuunsa puistossa.

No totta toinen puoli tuossa :D mutta siis minun kokemuksella pph:sta kaikki he toimivat tuolla tavoin jos lapselle sattuu usein vahinkoja. Ne menee terveeltä, normaalilta lapselta kyllä ohi ja todella moni jo kotona melkein kuivaksi oppinut lapsi "joutuu" vaipan ulos hoidossa laittamaan. Itse en pitänyt asiaa ongelmana kun pph lapsineen lähti vaikka päivän retkelle. Kaikki pienet saivat vaipan housuihinsa ihan juuri siitä syystä että lapsella itsellä on mukava olla kuivissa vaatteissa ja jotta retki olisi kaikille onnistunut. Kuulostaa itse asiassa aika huvittavalta että retken onnistuminen voisi olla vessatuokioista kiinni mutta näin se nyt vain pienten lasten kanssa on, se on elmää suurempi asia :D

Mä en enää ikinä vie alle 3vuotiasta hoitoon kodin ulkopuolelle. Totesin, että oli virhe viime syksynä meidän 2vuotiaan kohdalla. Kyllä alle 3v:lle paras paikka on olla kotona jos se vaan on mahdollista. Kesällä syntyvä kuopus pidetään kyllä kotona 3vuotiaaksi.

Kärräätkö sä itse pyöräillessäkin sitä pottaa tarakalla joka paikkaan? Näiden muutaman vuoden aikana, joina olen kotiäitinä ollut ja puistoillut ja kerhoillut, niin en ole kyllä koskaan kenenkään nähnyt roudaavan pottaa mukanaan.

Vai että hoitotäti kuskaisi pottaa mukana, ja muut lapset sitten matkalla puistoon odottelisi kun mun piltti istuu tienpenkalla kakalla....juu ei.

Vaippa, jos ei osaa pidättää, tai ennakoida hätäänsä sen verran että ehtisi käymään vessassa ennen puistoon menoa.

Yhteistyössä