K
kohtalotoveri
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:Kuulostaa ihan meidän 3-vuotiaalta. Hänkään ei syö päiväkodissa juurikaan. Sanoin siellä, että laittakaa maistiaisiksi aina ruokaa ja pitää maistaa, mutta ei pakottaa. Sitten saa leivän ja maitoa, kun on maistanut. Muuta ei kai päivän aikana syö. En ole enää jaksanut kysellä, koska asia stressaa ja päätin, että olkoot. Illalla syö kahden tunnin välein, tankkaa seuraavaa päivää varten. Hyvin rajoittunut ruokavalio: riisiä, makaroonia, kanaa, nakkeja pääruoaksi yleensä. Kurkkua ja porkkanaa syö kasviksista. Hedelmistä omenaa ja päärynää. Maitoa ja leipää menee. Näillä hän kasvaa pitkänä, hoikkana tyttönä +2-käyrällä. Mä en jaksa enää stressata asiasta. Veriarvot on kohdallaan ja terve, jos ei syö, niin ei syö.
Älä anna illalla 2 tunnin välein ja tarjotaan samaa ruokaa kun muutin syö, jos eioo erityisruokavaliota.
Niin, en kaivannut neuvoja... Minä en halua enää pitää lasta illalla nälässä. Annan hänelle kahden tunnin välein hänen pyynnöstä ruokaa, joka on terveellistä ja josta hän pitää. Voin olla jonkun mielestä huono äiti, mutta näin tämä nyt meillä on. Meille lastenlääkäri sanoi, että saattaa olla kyse myös allergiasta ja lapsi itse tiedostaa, mistä ruoasta tulee huono olo. Mutta tiedä häntä. Voi olla perinnöllistäkin, koska itse söin lapsena lähinnä näkkäriä ja join vettä. Kasvoin kuitenkin tähän ikään ja nyt maistuu.
Sun lapsellasi saattaa olla joku allergia ja sä toteat vain, että "Mutta tiedä häntä"? Mä olisin vienyt lapsen jo testeihin enkä opettaisi häntä nirsoksi.
No anteeksi nyt, kun en kertonut tässä yhteydessä koko lapseni tutkimushistoriaa ja syntyi epäselvyyttä. Olemme käyneet lastenlääkärin konsultaatiossa. Hän sanoi, että tutkimustarvetta ei ole, jos noita syö eikä ole sen rajoittuneempi ruokavalio, lapsi on terve ja voi hyvin. Eli emme saaneet lähetettä ja hän sanoi, että jotkut lapset osaavat omaehtoisesti rajata ruokavalioaan. Minusta se kuulosti hieman omituiselta, mutta päätin, ettei tämän lapsen kanssa lähdetä allergiatutkimuksiin, koska toisen kanssa sellaisissa olemme käyneet ja lopputulos on ihan sama: rajoittunut ruokavalio.