Pph:n mielestä lapsen ei kuulu olla päivisin hoidossa jos toinen vanhemmista on kotona yövuoron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siis täh

Vieras
Mieheni tekee vuorotyötä, ja itselläni on 8-16 työ. Jos miehellä on yövuoro, teemme niin, että minä vien lapsen 7.30 hoitoon ja mies hakee kolmelta. Mies on pari tuntia lapsen kanssa ja sitten menee takaisin nukkumaan. Perhepäivähoitaja sanoi minulle perjantaina kun vein lapsen hoitoon, että hänen mielestään ei tarvitsisi noina päivinä tuoda, ei se lapsestakaan kivaa mennä hoitoon jos isä on kotona.

Siis täh? Pph kyllä tietää että noina päivinä kun lapsi haetaan kolmelta, mies on ollut yövuorossa. Ei kai miehen tarvitse olla neljään asti hereillä että minä tulen töistä? Mikä helvetin logiikka pph:lla on :O

Juu, kyllä lapsella on mielestäni normi hoitopäivä jos vanhempi tulee yövuorosta.
Vuoropäivähoidossakin jos vanhempi menee yötöihin niin hakee lapsen vasta herättyyän päivällä..ei siis aamulla kun pääsee töistä..

Onko yksityinen vai kunnallinen pph?
Ainakaan kunnnallisen päiväkodin normaalisti auki olevaan ryhmään ( ei vuorohoito ) ei ymmärtääkseni tarvitse viedä muuuta kuin lapsen hoitoajat. Mitä ne niillä työajoilla tekevät..

Onko yksityinen vai kunnallinen pph?
Ainakaan kunnnallisen päiväkodin normaalisti auki olevaan ryhmään ( ei vuorohoito ) ei ymmärtääkseni tarvitse viedä muuuta kuin lapsen hoitoajat. Mitä ne niillä työajoilla tekevät..

Yksityinen. Siis kun on tullut puhetta vanhempien ammateista, ja pph ymmärtää että poliisina mieheni tekee vuorotyötä. Ja sen takia lasta ei tuoda eikä haeta aina samaan aikaan.

Yksityinen. Siis kun on tullut puhetta vanhempien ammateista, ja pph ymmärtää että poliisina mieheni tekee vuorotyötä. Ja sen takia lasta ei tuoda eikä haeta aina samaan aikaan.

Pyydä hoitajaa testaamaan miehesi rytmiä ja hoitamaan nukkumatta vielä lastenhoito ja arkiasiat siihen päälle. Kysy miten mahtaa olla toimintakyky, huomiokyky ja lasten turvallisuus muutaman tällaisen päivän jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Wolt

Yksityisistä en tiedä..Pitääkö teidän viedä omat työvuorolistanne hoitajalle?

Jos olette sopineet tietyn määrän hoitopäiviä/kk, niin kai te saatte käyttää ne päivät vaikka tekisitte silllä ajalla mitä..

Kai kysyit pph:lta että kuinka hän luulee lapsen pärjäävän kotona itekseen kun isi nukkuu? =) Jos siihen jotain sanoisi niin käske pph:n valvoa itse yö ja sitten valvoa vielä päivä lapsten kanssa ;D

Ymmärrän pph:ta, eikö mies voisi tulla hakemaan jo aikaisemmin? Vaikka 12?

Jotkut hakee klo 12 yövuoron jälkeen, mutta ainakin itsellä vuorotyö oli sen verran rankkaa että tarvitsin ihan kunnon unet päälle. Nukuin johonkin klo 13-14 asti jos pääsin yövuorosta 7:lta eli olin kotona noin 7.30.

Vai olisiko sinusta asiallista jos joku olisi sitä mieltä että jos menet klo 22 nukkumaan, niin olet jo klo 02 valmis heräämään uuteen työpäivään?

Asia ei ymmärtääkseni kuulu vähääkään hoitajalle. Ja mies ei todellakaan ole yön valvottuaan toimintakuntoinen. Pyytäisin itse hoitajaa perustelemaan toiveensa hyvin tarkasti.

Ei, mutta siis pph kyllä tietää siitä, että jos lapsen hoitoaika on 7.30-15.00, niin miehellä on ollut yövuoro.

Mitäpä se hänelle kuuluu, maksatte sovituista päivistä ja saatte silla ajalla tehdä mitä vaan.
On se kumma että työssäkäyvä ihminen ei saisi edes nukkua ennen seuraavaa työvuoroa, mutta kotona päivät pitkät oleva saa viedä lapsensa saamaan virikkeitä :mad:

Jokainen voi kokeilla valvoa vaikka seitsemän yötä putkeen ja kokeilla sitten 4 tunnin unilla selvitä siitä työstäkin. Yöllä töissä ei todellakaan nukuta..

[QUOTE="ööö";25447058]Oletko tehnyt yötyötä? Jos pääsee nukkumaan esim. klo 06-08 työajasta riippuen niin varsin mielenkiintoista herätä sitten jo yhdentoista jäljestä että ehtii lapsen puoleltapäivin hakea... Musta ei siihen yövuoroviikolla ole![/QUOTE]

Ei päivätöitä tekevälle kenellekään kukaan ehdottaisi, että 4 tunnin yöunet olisi ihan ok ja sen jälkeen hakemaan lasta hoidosta. Mutta jostain syystä vuorotyön jälkeen se pitäisi olla ok että saa nukkua vain 4 tuntia ennen seuraavaa työvuoroa...

Taas tullaan tähän, että työntekijä ei halua tehdä palkkansa eteen omaa työtään!! Vittu että pistää vihaksi sellaset ihmiset jotka saa palkkaa turhasta ja vonkuu omasta hommastaan!!
En kyllä menis sanomaan mitenkään rumasti lastenhoitajalle, vaan sanoisin varmaan, että "rouva hoitaja varmasti ymmärtää, että se on heitteille jättö, jos isä jättää lapset oman onnensa varaan, kun hänen on pakko saada nukkua". =)

Ymmärrän pph:ta, eikö mies voisi tulla hakemaan jo aikaisemmin? Vaikka 12?

En tiedä milloin ap:n työvuoro loppuu, mutta esim. itse pääsin yötöissä ollessani lähtemään kotiin n. 6.30 ja olin kotona n. klo 7.00 ja usein oli pakko vielä käydä suihkussa (likainen työ) ja syödä ennen nukkumaan menoa. Mulla ei ollut silloin lapsia, mutta olisi ollut ihan älytöntä jos olisi muutaman tunnin kotiintulon jälkeen pitänyt lähteä hakemaan lasta ja vielä jaksaa valvoa lapsen kanssa useampi tunti.

Miksei yövuorolainen saisi nukkua täysiä "yö"unia? Kun unirytmi vielä heittelee työvuorojen mukaan, tarvitsin ainakin itse normaalia enemmän lepoa. Jaksaisitko itse herätä pari tuntia nukkumaanmenon jälkeen hoitamaan lasta? Itse olin ainakin niin väsynyt ja sekaisin jos joku herätti pian kotiutumisen jälkeen, että en todellakaan olisi luottanut siihen että pystyisin kuskaamaan ja hoitamaan lasta riittävän virkeänä, jottei vaaratilanteita syntyisi.

[QUOTE="vieras";25447078]Idioottiakka. Sanot napakasti, että tämä on ainut järkevä ratkaisu. Kyllä miehellä on oikeus levätä kunnolla.[/QUOTE]
Ja minusta lapsen voisi hakea vasta neljältä, jolloin mies saisi nukkua täydet yöunet. Silloin lapsi olisi hoidossa normaaliajan, kuten silloin jos vanhemmat ovat päivätöissä. Voisi vaikuttaa miehen jaksamiseen positiivisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-vuorotyöläinen;25447076:
Ei päivätöitä tekevälle kenellekään kukaan ehdottaisi, että 4 tunnin yöunet olisi ihan ok ja sen jälkeen hakemaan lasta hoidosta. Mutta jostain syystä vuorotyön jälkeen se pitäisi olla ok että saa nukkua vain 4 tuntia ennen seuraavaa työvuoroa...

Tai sitten ei lainkaan, niinkuin tässä tapauksessa näyttäisi pph:n kanta olevan! Olen kyllä itse vuorotyöläisenä törmännyt juuri näihin ongelmiin.
Ihmisille ne omat yöunet on niin perk..leen pyhiä mutta annasolla kun teet yötyötä niin ei jakeluun mene, että silloin me nukutaan ne yöunemme päivällä!

Muille ihan vinkiksi joiden lapset normaalisti kokopäivähoidossa: Älkää koskaan kertoko-jos ei ole pakko-työvuoroistanne, sairaslomistanne tai siitä että ehkä tulette aiemmin hakemaan.

Ei oikein riitä jos nukkuu esim. 8-12 jos on vielä seuraavakin yö töitä. Poliisin ammatissa pitäisi olla suht skarppinakin. Itse olen myös 3-vuorotöissä joissa työvuoro yöllä on samaa työtä kuin päivälläkin eikä siis mitään varallaoloa jossa voi myös nukkua. Mieheni vie lapsen päiväkotiin aamuvuoroon mennessäni ja minä menen kotiin nukkumaan. Ja näin tekevät myös kaikki vuorotyötä tekevät tuttuni. Jos minulla on vain yksi yövuoro, niin lapsi (5v) katsoo jonkun videon aamulla ja minä nukun n. 2 tuntia. Mutta jos useampi yö, niin on pakko nukkua pidempään jotta jaksaa valvoa seuraavankin yön. Ja riippuu tosi paljon lapsen iästä. Jos pieni lapsi, niin tietty vaatii vanhemman jatkuvaa läsnäoloa. Lapsihan voi vaikka karata ulos jos vanhempi nukkuu.

Yhteistyössä