Rajoista, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä mieltä olette vanhemmista, jotka antavat lasten hyppiä sohvalle ja kiivetä pöydille? Se on kuulemma vain motoriikan kehittämistä. Nukkumaanmenoajat ovat kuitenkin suurinpiirten olemassa. Omasta mielestä tuo on vain sitä ettei viitsitä kieltää lasta, ettei sille vain tule paha mieli tms!

pullamössöt ei uskalla kieltää lasta, siksi ne onkin niitä hyljeksittyjä ja mitään osaamattomia penikoita, pysyvät henkisesti loppuelämän lapsen tasolla ja ei tule saavuttamaan yhtään mitään rehellisellä työllä.

Kyllä kotona saa meilläkin temmeltää, ja kyläpaikassa kyläpaikan sääntöjen mukaan. Jos kyläpaikassa ollaan kuitenkin liian nipoja, niin sitä katson enemmänkin pahalla. ;) En nyt tarkoita, että mitään älytöntä örveltämistä sallittaisi, sillä enhän minäkään äitinä antaisi ihan järjettömyyksiin mennä, mutta kyllä lasten on annettava vähän olla lapsia.

[QUOTE="vieras";23094438]Mitä mieltä olette vanhemmista, jotka antavat lasten hyppiä sohvalle ja kiivetä pöydille? Se on kuulemma vain motoriikan kehittämistä. Nukkumaanmenoajat ovat kuitenkin suurinpiirten olemassa. Omasta mielestä tuo on vain sitä ettei viitsitä kieltää lasta, ettei sille vain tule paha mieli tms![/QUOTE]

Mielestäni on tärkeämpiäkin rajoja asetettavana, kun joku sohvalle hyppiminen... Siis oikeasti, miten ankea koti täytyy olla, kun ei saa edes sohvalla hyppiä.

Enpä tule omalta lapselta kieltämään kotona mitään sohvalla pomppimista yms, itsekin tein sitä lapsena ja se oli mukavaa :) Elämä on tylsää jos kaikki on kiellettyä eikä mitään hassua ja höpöä saa tehdä.

Meilla on melko pieni kamppa ja varsinkin talvisin kun on pitkaan pimeaa eika ulos paase kuin paivalla, lapset saa hyppia ja kiipeilla yhdella sohvalla, ja on joskus pydaltakin hypanneet, mutta ei siltikaan sita saa muualla tehda. Johonkinhan se energia on purettava ja parempi etta hyppiivat sohvallla kuin vain makaisivat siina telkkaria tuijottaen ;)

[QUOTE="vieras";23094659]Meilla on melko pieni kamppa ja varsinkin talvisin kun on pitkaan pimeaa eika ulos paase kuin paivalla, lapset saa hyppia ja kiipeilla yhdella sohvalla, ja on joskus pydaltakin hypanneet, mutta ei siltikaan sita saa muualla tehda. Johonkinhan se energia on purettava ja parempi etta hyppiivat sohvallla kuin vain makaisivat siina telkkaria tuijottaen ;)[/QUO

Miksei pääse? Kyllä meillä ainakin ulkoillaan useinkin klo. 18-20.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23094698:
[QUOTE="vieras";23094659]Meilla on melko pieni kamppa ja varsinkin talvisin kun on pitkaan pimeaa eika ulos paase kuin paivalla, lapset saa hyppia ja kiipeilla yhdella sohvalla, ja on joskus pydaltakin hypanneet, mutta ei siltikaan sita saa muualla tehda. Johonkinhan se energia on purettava ja parempi etta hyppiivat sohvallla kuin vain makaisivat siina telkkaria tuijottaen ;)[/QUO

Miksei pääse? Kyllä meillä ainakin ulkoillaan useinkin klo. 18-20.

Leikkipuistot ja puistot menee taalla kiinni noin puoli tuntia ennen pimean tuloa ;)

Meillä lapset saavat ja ovat saaneet kautta aikojen kiivetä sohville, tuolille ja muutamille pöydille, eivät kuitenkaan ruoka- tai ruuanvalmistuspöydille.

He saavat myös pomppia sängyllä. En osaa mitenkään ihmetellä tätä. Sehän on vaan osa sitä ei-saa-koskea-lattiaa -leikkiä.

Ja miten tämä rajoihin liittyy? Meillä on lapsilla selkeitä rajoja, joitakin kiellettyjä asioita ja juttuja, jotka eivät ole sallittuja, mutta sohvalla hyppiminen... miten se niihin liittyy?

Onhan tämä lastenkin koti.

Mielestäni on tärkeämpiäkin rajoja asetettavana, kun joku sohvalle hyppiminen... Siis oikeasti, miten ankea koti täytyy olla, kun ei saa edes sohvalla hyppiä.
Pitääköhän mun alkaa maksamaan jotain korvauksia lapsilleni kodin ankeudesta, kun meillä ei ole saanut hyppiä sohvalla? Tai piirtää seiniin? Tai leikata sänkypeitteestä kukan kuvia askartelutarpeiksi?

Suunnilleen näin. Joka perheessä on omanlaisensa säännöt, jossain saa hyppiä sohvalla, jossain ei ja se ei sinänsä kerro vanhemmuudesta viellä mitään, mihin kukakin ne rajat asettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23095053:
Pitääköhän mun alkaa maksamaan jotain korvauksia lapsilleni kodin ankeudesta, kun meillä ei ole saanut hyppiä sohvalla? Tai piirtää seiniin? Tai leikata sänkypeitteestä kukan kuvia askartelutarpeiksi?

Mun mielestä sohvalla hyppiminen ja seiniin piirtäminen on ihan eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23095088:
Mun mielestä sohvalla hyppiminen ja seiniin piirtäminen on ihan eri asia.
Mun mielestä ei. Tai meillä ei ainakaan ole ollut sellaista sohvaa, joka olisi suunniteltu trampoliiniksi. Trampoliini meillä kylläkin oli juuri sitä lasten pomppimista varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23095053:

Nämä ovat hienoja esimerkkejä siitä miten jokainen perhe määrittää ne omat rajansa!

Meillä jokainen yli 2-vuotias lapsi on koettanut kerran seinään tai lattiaan piirtämistä. Sen kerran jälkeen he ovat osallistuneet piiroksensa poistamiseen kanssani ja ymmärtäneet samalla, että näin ei saa toimia. Samoin saksia on kokeiltu johonkin ja sitten yhdessä ommeltu paikkoja reikiin.

Mutta meillä on kai sitten ne romuja sohvia, että mieheni ja minun mielestä niillä on saanut pomppia. Tai sitten emme vaan ymmärrä miksi niillä ei saisi könytä. Ja luultavasti olen ihan itse opettanut lapsilleni sen Pepin ei-saa-koskea-lattiaan -leikin...

Alkuperäinen kirjoittaja minä rankaisen;23094461:
pullamössöt ei uskalla kieltää lasta, siksi ne onkin niitä hyljeksittyjä ja mitään osaamattomia penikoita, pysyvät henkisesti loppuelämän lapsen tasolla ja ei tule saavuttamaan yhtään mitään rehellisellä työllä.

Kuulehan rankaisija. Kultainen keskitie on paras tie lasten kasvatuksessakin.

Sunkin ylirankaistut lapset pysyvät henkisesti loppuelämän lapsen tasolla ja ei tule saavuttamaan yhtään mitään rehellisellä työllä.

Höppänä!

Meillä ei todellakaan hypitä sohvilla, kiipeillä pöydillä, eikä juosta.
Miks niin pitäis tehdä??
Ipanan päätti kerran hyppiä sohvalla, mätkähti alas niin pahasti, että käsi väänty.
Onko se teijän mielestä sit ihan ok, että niskat taittuu tollasessa touhussa??

Yhteistyössä