raskaana ollessa ei kärsi syödä mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nälkä!

Vieras
Heips.

Ahistaa tää raskaana olo kun tuntuu ettei sais mitään syödä! Heti jos rupee syömään itsensä kylläiseksi ja vähän herkkujakin napsii niin paino karkaa ylöspäin! Siis saa toki vauvan painon verran karatakin mutta jäisikin myös siihen. Käsitykseni on että 8kg on hyvä nousu normaalipainoiselle odottajalle niin tietää varmasti että ei ole tullut ylimääräistä vaan että ne myös lähtevät helposti pois synnytyksen jälkeen. MUTTA sekin vaatii äärimmäisen tarkkaa vahtimista että paino nousee kans VAIN tuon verran.

Ehkä olen kauhean ankara itselleni, mutta joudun kyllä vähän nälissäni olemaan enkä saa nautiskella juurikaan herkuista. Heti aamusta täytyy alkaa miettimään mitä kärsii syödä ja mitä ei. Mulla on viikkoja kasassa 30 ja paino on noussut kaikesta huolimatta 5,5kg.

Nytkin tekis niin mieli napsia vaikka kokonainen pussillinen ässämiksejä mutta ei ei. Täytyy mennä syömään ruisleipää ja hedelmiä. Ja laskea kaloreita, ettei vaan syö liikaa. Ja sitten tuijotellaan peilistä että noh, näkyykö makkaroita vai onko tilanne hallinnassa. Ja teiniäidistä ei ole kyse vaan lähemmäs kolmikymppisestä odottajasta.

Huhhuijaa :) kuulostaa varmasti ihan provolta mutta totta tää on. Ehkä siksikin tälläinen suhtautuminen painoasiaan on koska mulla on normaalitilassa ollu välillä paino-ongelmia, tosin normaalipainon sisällä, mutta liikaa kuitenki. Noh, en tiedä mitä tällä viestillä haen, piti vaan purkautua...

Onko muilla vastaavaa kamppailua?

Mielestäni sinun olisi nyt vain aika alkaa nauttia raskaudesta ja unohdat tuon syömäsi kyttäämisen. Nauti kerrankin kun voit tehdä sen hyvällä omallatunnolla.
Painosi on noussut todella vähän ja vaikka se nousisikin viellä vaikka useamman kilon, niin usko kun sanon, että imetys ja rattaitten pukkaaminen aikanaa kuluttaa kilosi pois!
Itse olen antanut luvan nauttia ja ihan kummallisia mielihaluja tuleekin! Mielihalut on täytettävä heti kun mahdollista ;) Syön mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti mutta kyllä sitten herkuttelenkin!

Et ole tosissasi. Eihän kenenkään nälästä tarvitse kärsiä. Syö ihan rauhassa aina, kun sinulla on nälkä, äläkä laske kaloreja. Jos haluat syödä terveellisesti, niin sitten teet niin ja jätät herkkuhimot huomiotta.

Minä en ainakaan viitsi stressata yhtään syömisen takia. Syön sitä, mikä maistuu, kunhan nyt ei sentään joka päivä ihan kohtuuttomuuksiin mene. Painoa on tullut 6 kg ja olen puolivälissä raskautta. Se on ihan OK, koska muuten olen normaalipainoinen. Edellisessä raskaudessa paino nousi yli 22 kg. Ei se maailmaa kaatanut. Kilot karisivat pikkuhiljaa imetyksen myötä itsekseen ja 8 kk synnytyksestä olin taas entisissä mitoissani.

<<Mielestäni sinun olisi nyt vain aika alkaa nauttia raskaudesta ja unohdat tuon syömäsi kyttäämisen. Nauti kerrankin kun voit tehdä sen hyvällä omallatunnolla. <<

Tämä on yksi niitä käsittämättömyyksiä mikä liittyy raskauteen. En tarkoita sitä, että pitäisi noin askeettisesti välttämättä elää kuin ap, mutta miksi raskaana ollessakaan saisi hyvällä omallatunnolla mässätä ihan mielin määrin?

Itse olen normaalipainoinen, rv 31 ja painoa tullut nyt 9 kg ihan perusruualla ja pienillä hemmotteluilla silloin tällöin. Kaikkia mielitekoja ei tarvitse raskaana ollessakaan toteuttaa! Jos minulla tekee mieli suklaata, ostan pienen Pätkiksen enkä koko levyä, eikä yönälkään ole pakko syödä puolta paketillista paahtoleipää vaan yleensä lasi vettä tai mehua vie yönälän.

Tolkkua syömiseen siskot, kaikin puolin!

Alkuperäinen kirjoittaja elämä tasapainossa:
<<Mielestäni sinun olisi nyt vain aika alkaa nauttia raskaudesta ja unohdat tuon syömäsi kyttäämisen. Nauti kerrankin kun voit tehdä sen hyvällä omallatunnolla. <<

Tämä on yksi niitä käsittämättömyyksiä mikä liittyy raskauteen. En tarkoita sitä, että pitäisi noin askeettisesti välttämättä elää kuin ap, mutta miksi raskaana ollessakaan saisi hyvällä omallatunnolla mässätä ihan mielin määrin?

Itse olen normaalipainoinen, rv 31 ja painoa tullut nyt 9 kg ihan perusruualla ja pienillä hemmotteluilla silloin tällöin. Kaikkia mielitekoja ei tarvitse raskaana ollessakaan toteuttaa! Jos minulla tekee mieli suklaata, ostan pienen Pätkiksen enkä koko levyä, eikä yönälkään ole pakko syödä puolta paketillista paahtoleipää vaan yleensä lasi vettä tai mehua vie yönälän.

Tolkkua syömiseen siskot, kaikin puolin!

Mäkin olen aina ihmetellyt että mitä ihmeen normaalia painonnousua se on kun tulee ylimääräistä, itselläni viikkoja kasassa 22 ja painoa on tullut muutama kilo, sekin omaa laiskuutta (ei liikuntaaa) ja mässäilystä. Nyt aloitin treenaamisen taas, otin itseäni niskasta kiinni aion pitää painon kurissa. Laiskuuttahan se on jos painoa kertyy ylimääräistä. Tokihan sitä kaiken järjen mukaan lisää vähän tulee kuitenkin, mutta ei varmasti ole normaalia että kymmeniä kiloja... itse aion ainakin treenata ja syödä kohtuudella, pidän toki huolen että lapsi saa kaiken tarvitsemansa, mutta olen satavarma siitä että lapsikin on tyytyväisempi ja terveempi kun minä syön terveellisesti (6 ateriaa pvssä) ja liikun. Jos jotain pientä herkkua tekee mieli, niin toki otan sen, mutta sitten taas liikutaan :)

Eiköhän tuo kilojen tulo ja lähteminen ole aika yksilöllistä. Kaverillani, joka oli ennen raskautta todella hoikka, tuli raskauden aikana kiloja 18 ja taatusti ei mitenkään mässäillyt, söi normaalia perusruokaa. Neljä kuukautta synnytyksestä ylimääräisiä kiloja oli enää neljä, ilman kummempaa laihduttamista. Imetys ja kävelylenkit vauvan kanssa vei kilot mennessään.

Kiva kuulla että on muitakin samoin ajattelevia :)
Se juuri että miksi saisin nyt hyvällä omallatunnolla syödä ja nauttia herkuista? Kun nyt raskausaikana just tuntuu että se kaikki herkuttelu kertyy rasvamakkaroiksi kroppaan. Ja kyllä vauvakin kasvaa turhan kookkaaksi jos syön kahden edestä...
Ja sama homma niinkuin joku tuossa jo kirjoittikin että kun tulee syötyä enemmän, esim.herkuteltua niin sitten vaan on lähdettävä lenkille.

Eli itse oon kyllä huomannut että tämä elämä on yhtä tarkkailua syömisten kanssa, oli sitten raskaana tai normaalitilassa tai imettävä. Siis tarkkailua sellaiselle ihmiselle joka haluaa pysyä normaalipainossa. Ja kivana etuna tulee myös energinen ja hyvinvoiva olo kun syömäni ruoka koostuu terveellisistä ravintoaineista. Että tiukkaa itsekuria tämä näköjään vaatii, ainakin raskaana ollessa kun mielitekoja on jostain syystä paljon enemmän mitä normaalitilassa :)

Mutta ajattelen kokoajan niin että sitten tämä palkitaan kun olen lapseni saanut. Ei murheita raskauskiloista kun niitä ei ole. Ja kieltämättä nytkin näyttää ihan mukiinmenevältä kun ei ole paisunut muualta kuin vatsan seudulta. Mutta kukin tavallaan.

Samaa mieltä kuin edeltäjät. Itse olen aina tarkkaillut painoa tai paremminkin voisi sanoa, että painonhallinta on osa joka päiväistä elämääni. Siksi ihmettelen itsellenikin satelevia kommentteja, että pitää osaa nauttia raskaudesta eikä ole väliä vaikka kiloja tulee?! Nämä siis tarkoittavat nauttimisella herkkujen syömistä, kahvittelua ym... Ja nämä kommentit tulevat silloin kun kohteliaasti kieltäydyn pullasta ja muista herkuista ja otan mielummin vaikka vettä kahvin tilalle, kun olen kyläilemässä.
Samoin kun liikunta on osa elämäntapaani, niin en tajua, miksi sitä "rehkimistä" pitäisi rajoittaa ja maata mielummin sohvalla ja NAUTTIA tästä olotilasta. Itselläni ainakin paikat vaan kipeytyvät moisesta.
Monet myös unohtavat, että raskauden aikana kulutus ennemminkin laskee kuin nousee, kun ei enää pääse niin ripeästi liikkumaan tai ollaan enemmän sairaslomalla kuin työelämässä, joten päivittäinen kulutus laskee aika olemattomaksi. Siinä jo normaalisyömisellä jäädään plussan puolelle energian saannissa saati, että aletaan herkuttelemaan vielä ylimääräistä "hyvällä" omallatunnolla. EI ihme, että kiloja tulee... niitä ylimääräisiä....

Samoin minä tarkkailen painoa jatkuvasti myös raskaana ollessa ja koitan syödä järkevästi. Kertaakaan en ole repsahtanut ajattelemalla, että kun nyt olen raskaana, saan syödä ja herkutella. En halua itselleni enempää kiloja, kuin raskaus minulle normaalisti syöden tuottaa. Laskettuaika on huomenna, kiloja tullut noin 9 ja painoindeksini oli 19, kun tulin raskaaksi. Ja minua ahdistavat jo nämäkin kilot, mutta tajuan myös sen, että kroppa kerää väkisinkin vararavintoa imetystä varten. En ole nähnyt nälkää, mutten myöskään liiemmin herkutellut, jos on jotain hyvää tehnyt mieli, olen sen suonut itselleni, mutta niin olen tehnyt ennen raskauttakin.

Turvotus on sitten asia erikseen, monilla paino nousee ihan senkin vuoksi, että kroppa vaan kerää nestettä ja 20 kiloa menee joillain siksikin helposti rikki. Kaikki painonnousu ei johdu syömisestä, kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Turvotus on sitten asia erikseen, monilla paino nousee ihan senkin vuoksi, että kroppa vaan kerää nestettä ja 20 kiloa menee joillain siksikin helposti rikki. Kaikki painonnousu ei johdu syömisestä, kuitenkaan.

Niinpä... siksi olisi hyvä jos ap ei hysteerisesti tuijottelisi vaakaa. Minusta kuulostaa älyttömältä jättää syömättä, jos on nälkä! Se ei todellakaan ole hyväksi vauvalle!

mä en ole koskaan ollut nälkäkuurilainen, syödään silloin kun on ruoka-aika ja herkkuja saa syödä aina silloin tällöin. omistan kyllä jokusen liikakilon mutta jos mun on hyvä olla niin mikäs siinä. mä en jaksais ottaa stressiä siitä että voi kauhistus, mä söin nyt viisi keksiä tai pullan tai että mä oon käynyt hampurilaisella, itse ne kiloni kannan. nyt odottelen kolmattani ja kahdesta edellisestä olen molemmilla kerroilla päässyt takaisin niihin mittoihin mistä lähdin. vaikkakin kiloja tuli molemmista melkein 15.
enkä mä tietenkään nyt sano että mä olisin mitenkään oikeassa, kukin tyylillään. mä vaan en stressaa siitä mitä mä suuhuni laitan, pidän huolen että sinne niitä kasviksia ja hedelmiä menee. oletteko kuulleet ettei se stressaaminenkaa ole sille maha-asukille hyväksi...?

NORMAALIPAINOISEN (painoindeksi 19-26) suositeltava painonnousu on 11,5-16kg. Ylipainoisilla vähemmän. Tuohon nähden lähinnä huolestuttaa syötö tarpeeksi niin että vauva voi kasvaa?? Painonnoususta keskimäärin vain 39% on vauvan paino, äidin lisääntynyt verimäärä 22%, lapsivesi 11%, suurempi kohtu 11%, istukka 9% ja rinnat 8%. Niin että kyllä sen painon PITÄÄ nousta enemmän kuin mitä vauva painaa. Syö hyvä ihminen!!

Ja faktaa on myös se, että hormonitoiminnan muuttuminen vaikuttaa jokaiseen yksilöön erilailla. Samoin kuin joku lihoo hirveästi aloittaessaan e-pillerit, joku lihoo raskauden aikana vaikkei mässäilisikään. Asia ei ole niin yksiselitteinen että olisi kyse vain omasta laiskuudesta tai viisaudesta. Mutta hyvähän sitä on syödä terveellisesti ja kohtuudella aina, oli raskaana tai ei. Näin ainakin sitten pääsee kenties helpommin normaali painoon raskauden jälkeen.

Sehän tuntuu olevan mahdoton monen ymmärtää, että sellaselle kuin minä, painonhallinta (terveellinen ruokavalio) ja liikunta ovat osa elämää eikä todellakaan mikään stressin aihe! Enemmän tuntuu siltä, että ympäristö ottaa stressiä siitä, että jotkut eivät herkuttele samallalailla kuin he. Tuntuu, että aina pitää olla selittämässä sitä, miksi en syö herkkuja (en makeita enkä suolasia) tai miten mä taaaaas olen salilla tai lenkillä? Ei tunnut menevän kaikkien jakeluun, että liikunta ja terveellinen ravitsemus kuuluu minulla samallalailla elämään kuin työssäkäynti, nukkuminen ym...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Sehän tuntuu olevan mahdoton monen ymmärtää, että sellaselle kuin minä, painonhallinta (terveellinen ruokavalio) ja liikunta ovat osa elämää eikä todellakaan mikään stressin aihe! Enemmän tuntuu siltä, että ympäristö ottaa stressiä siitä, että jotkut eivät herkuttele samallalailla kuin he. Tuntuu, että aina pitää olla selittämässä sitä, miksi en syö herkkuja (en makeita enkä suolasia) tai miten mä taaaaas olen salilla tai lenkillä? Ei tunnut menevän kaikkien jakeluun, että liikunta ja terveellinen ravitsemus kuuluu minulla samallalailla elämään kuin työssäkäynti, nukkuminen ym...

Näköjään sua kauheesti stressaa se, mitä muut ajattelee että oletkohan sittenkään ihan sinut asian kanssa? ;0)

Eniten stressakin just se, miksi kaikki koko ajan noita asioita kyselee? Vai pitäiskö noihin vastata, että taaaasko sä makaat sohvalla? taasko sä vedät hampurilaista ja pizzaa? On se kumma kun terveitä elämätapoja pitää olla selittelemässä mutta juomista tai liikasyömistä kukaan ei pidä minään.

Ja mitä tulee siihen, että painon nousuun ja lapsen kasvuu, niin mulla on tullut painoa nyt 5kg ja vikaa kolmannesta mennään eli ihan normaalimäärä tähän asti ja vauvastakin povataan yli nelikiloista :). Toisaalta, neuvolassa puhuttiin siitä, että mulla kun ei tota nestettä ole kehoon kertynyt, johtuu varmaan siitä, että työ on ollut fyysisesti rankkaa ja liikuntaa on päivittäin vieläkin. ELi sekin vaikuttaa nesteiden kertymiseen samoin etten ole kärsinyt raskauteen helposti kuuluvasta ummetuksesta (johtuen kait liikunnasta ja ravinnosta)

totta kai on hyväksi että liikkuu ja syö terveellisesti mutta jos asiasta alkaa ottamaan stressiä niin se ei ole hyväksi. se että kyttää joka purkin kannen että mitä niissä on kaloreita tai että se toinen lenkki siltä päivältä jää väliin syystä tai toisesta niin seuraavana päivänä lenkkejä vedetään kolme... näitäkin on...
eli kohtuus kaikessa ja maalaisjärki mukaan. turhat stressit pois =)

On todellakin niitä, jotka stressaavat kaikesta liikuntaan ja ravintoon liittyvissä asioissa. Musta on ollut enemmäkin vapauttavaa tää aika, kun vatsa on pyöreänä esillä eikä ole epäselvyyttä että olen raskaana :), vaikka välillä on ikävä littanaa vatsaa. Kilojen kertyminen minkäkokoiselle vaan voi olla stressin paikka, varsinkin kun ne kilot tuppaavat tulla tässä loppuajasta huimaa vauhtia.
Musta tärkein juttu koko raskausajan ravinnossa on se, että syö monipuolisesti, tarpeeksi usein mutta pieniä annoksia ja liikkuu päivittäin edes sen terveysliikunnan rajan verran eli puoli tuntia päivässä niin että hengästyy (jos raskausajan vaivoilta pystyy). Silloin pysyy turvotukset vähemmällä ja mieli korkealla! Ja niille, jotka eivät juurikaan välitä mitä suuhunsa pistää, raskausaika on mitä paras aika tehdä remontti ruokavalioon, kun kerrankin on hyvä syy siihen eli vauvan hyvinvointi!

"Mulla on viikkoja kasassa 30 ja paino on noussut kaikesta huolimatta 5,5kg."

No provolta kuulostaa tosiaan. Mistä ihmeestä olet päätellyt, että sulle tuo raskaudenajan ominaisin painonnousu olisi juuri se 8kg, joka miniminä aina mainitaan kaikissa suosituksissa??? Normaali painonnousu on 8-15 kiloa. Toki suositellaan niin, että reilusti ylipainoisille tulisi vain lähempänä tuota 8kg:tä ja laihoille taas 15kg tai ylikin on ihan normaalia.

En ymmärrä mistä vaahtoat. Vatsa tyhjänä tai nälissään ei tarvitse ikinä muutenkaan olla vaikka pysyisikin normaalipainossa. Sama juttu raskaana ollessa. Kun syö kunnon aterioita ja terveellisiä välipaloja, nälkä pysyy pois ja vauva saa kaiken tarvitsemansa. Mä en edes uskaltaisi alkaa säännöstellä aterioita ja syömisiäni raskaanaollessani! Tietty ylenpalttinen roskaruuan ja herkkujen mässäily kannattaa laittaa minimiin. Niistä ei saa mitään ravintoaineitakaan.

Jos olet tosissasi noin huolissasi, olet selvä kontrollifriikki tai sitten joltain puuttuu vain "vähän" maalaisjärkeä...

Tarkoitin tuolla nälällä lähinnä herkkunälkää, eli kun himottaa karkkia tai jotain vastaavaa makeaa. Toki nälkäni tyydytän sitten vaikka jauhelihakeitolla tai jogurtilla mutta kevyttähän se syöminen on. Mulla tosin vaivaa ummetuskin joten välillä ei vaan pysty edes kunnolla syömään kun on tunne että vatsa on täynnä ruokaa ja se on tosi ahdistavaa!

En minäkään nyt sinänsä stressaa tätä asiaa, kunhan vain välillä mietin että ku saispa syödä puoli kiloo karkkia tai vetää kaks suklaalevyä naamaan ;) toki välillä syönkin, mutten missään nimessä tuollaista määrää :)

Turvotusta ei mulla ole ollut joten tää kaikki 5,5kg on ihan peräisin vauvasta sun muusta mitä tähän liittyy. Oli muuten hyvä huomio tuo kun aina urputetaan miksi et herkuttele, miksi et lähde ravintolaan syömään mutta siitä ei kyllä kukaan koskaan urputa jos makaa sohvalla ja mussuttaa karkkia.

Mä en ymmärrä miksi ap on noin huolissaan muutamasta rasvakilosta. Neuvolan ohjeethan on, että normaalipainoiselle painoa saisi tulla 10-16kg. Jos sinulla on jatkuvasti nälkä, niin selvästikään et syö tarpeeksi. Ja kyllä mä henkilökohtaisesti huolehtisin vauvankin tarpeista jos pitäisin itseäni nälässä. Sillä kasvaneella ruokahalulla on tarkoituksensa, nimittäin turvata vauvan kasvu, ravintoaineiden saanti ja imetyksen sujuminen alussa. Rasvakiloja elimistö kerryttää muutaman juuri tuon imetyksen turvaamiseksi.

Tietenkään ei ole syytä ahmia kaikkea mitä mieli tekee sillä varjolla että on raskaana, kellekään ei ole hyväksi kymmenien kilojen painonnousu. Mutta silloin taas puhutaan ihan eri asiasta.

Mä olen aina ollut hoikka ja treenattu, rasva% 15-17. Samantien kun plussasin niin kiloja tuli 4 lisää, ja nyt on tullut yhteensä jo 6 kg. Osa on varmasti nestettä mutta on tullut myös läskiä, mutta mitä sitten. Mulla ainakin raskaus aiheutti sen, että ruokahalut kasvoi tosi paljon, ja mun mielestä elimistöään pitää kuunnella tässäkin asiassa. Ilmeisesti on sitten tarpeen syödä enemmän kuin normaalisti. Ja mitä sitten jos tulee muutama kilo ihan puhdasta läskiä, lähteehän ne sitten pois.

Jotenkin tuntuu vääristyneeltä ap:n ajatusmaailma. On mullekin tärkeää olla hoikka ja nätti, mutta raskaushan on ainutlaatuinen ajanjakso elämässä, ja tuntuis että pitäis olla muutakin mietittävää kun oman painon sairaalloinen vahtiminen.

Yritä nyt päättää, aloitusviestisi oli aika eri henkinen kuin tämä viesi. Siis onko nälkä vai ei? Syötkö hyvin ja monipuolisesti (siis kunnon ruokaa tarkoitan) vai et? Stressaatko vai et? Onko nyt joku ahdistavaa vai ei?

Vai onko kysymys sitten vain, että haluat huomiota ja muiden päivittelyjä, että onpas vähän painoa tullut! Hyvin suoritettu!

"Toki nälkäni tyydytän sitten vaikka jauhelihakeitolla tai jogurtilla mutta kevyttähän se syöminen on."

En mä ymmärrä, mitä vikaa tuossa ruokavaliossa sitten on ja miten niin syöminen on sitten kevyttä jos syö jauhelihakeittoa ja välipalaksi jogurttia?? Ihan varmasti saa normaalin kalorimäärän ja hyvät ravintoaineet jos syö juuri tuollaista ruokaa?! Ei se nyt mitenkään erityisen kevyttä ole vai etkö tule kylläiseksi kunnon tavallisesta kotiruuasta (vaikka suunnilleen ravintoympyrän oppien mukaisesta ruuasta) vaan vain jostain herkuista..?? No, ehkä mä oon tyhmä enkä vain nyt ymmärrä pointtiasi...

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä!:
Heips.

Ahistaa tää raskaana olo kun tuntuu ettei sais mitään syödä! Heti jos rupee syömään itsensä kylläiseksi ja vähän herkkujakin napsii niin paino karkaa ylöspäin!

Ehkä olen kauhean ankara itselleni, mutta joudun kyllä vähän nälissäni olemaan enkä saa nautiskella juurikaan herkuista.

Pari lainausta ap:n omasta tekstistä. Jos et todella voi syödä itseäsi kylläiseksi ja "joudut " olemaan vähän nälissäsi koko ajan, et tosiaan ajattele vauvasi parasta. Vauvan pitää saada riittävästi ravintoa kehittyäkseen. Hui, mikä äiti!

Terveelliset elämäntavat ja liikunta ovat ok, mutta tuolle tasolle tuskin kenenkään on syytä lähteä (vaikkei olisi raskaanakaan, vai kuinka?)

"Siis saa toki vauvan painon verran karatakin mutta jäisikin myös siihen."

Yleinen harhaluulo on, että raskausajan paino koostuu vain vauvan painosta ja sitten äidin "läskistä". Lainaus: Raskauden aikana paino nousee keskimäärin kymmenen kiloa. Tämä koostuu seuraavasti: sikiö 3 - 4 kg, lapsivesi 500 g - 1 kg, istukka 500 - 600 g ja verivolyymin kasvu 1,2 kg. Näiden lisäksi kehoon varastoituu rasvaa joka yleensä kuluu imetyksen aikana. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg.

Ite en lähtisi kasvavaa vauvaa "nälkiinnyttämään" oman läskipelon vuoksi. Ja sitähän se on jos äiti ei syö kunnolla (ja puhun _kunnollisesta_, monipuolisesta ruuasta, en mistään sokerirasvapommeista).

Ja jos vauvaansa nälkiinnyttää, se syntyy alle normaalipainoisena. Elo hyvin pienen vauvan kanssa on monikerroin raskaampaa ensimmäisinä kuukausina, koska pieni vauva syö koko ajan ja hyvin pieninä annoksina. Eli ei kolmen-neljän tunnin välein tapahtuvasta heräämisestä ja syömisestä toivoakaan moneen kuukauteen. Anna nyt sille vauvalles ruokaa riittävästi ja lopeta toi hömpöttäminen!

Hei tämä on mun toinen raskaus ja edellisessä raskaudessa jouduin myös katsomaan mitä suuhuni pistän ja piti olla tarkkana, välillä oli nälkä mutta silti painoa tuli kokonaisuudessaan 9kg vaikka olikin sellainen olo että pihtailen. Ja vauva oli kuulkaas 3,5kg ja 51cm. Ja terve. Eli nyt kyllä moni täällä liioittelee. Se ei vauvaan vaikuta pätkän vertaa syökö kevyesti vaiko tosi tuhdisti. Ainakaan kukaan ei urputa siitä jos joku raskaana oleva elää raskausajan suunnilleen pelkästään roskaruoalla ja suklaalla ja karkeilla. Sanotaan vaan että hyvä vaan, syö pois, tulee vauvastakin hyvän kokoinen ja terve. Hohhoijaa... aika jännää sinänsä.

Ei oo tarvetta vouhottaa täällä vaan muuten vaan kysellä miten muut suhtautuvat raskausajan painonnousuun ja aika paljon kuitenkin on samoin ajattelevia kuin minäkin. Mulle siis kevyttä ravintoa on keitot, ruisleipä, puuro, jogurtit, hedelmät, kasvikset, hyvä rasva, maitotuotteet. Ei kevyttä on pihvit, perunamuusit, roskaruoka, leivonnaiset, karkit, suklaat... Toki nuitakin tulee silloin tällöin syötyä.

Jotenkin tiedostan sen että välillä ruokahalu on yli sen mitä tarvitsen oikeasti, koska raskaus teettää sen. En kuitenkaan halua sortua ahmimaan yli äyräiden vaikka tuntuiskin että vatsa vetäis vaikka ja mitä. Ja aivan varmasti lapseni saa tarvitsemansa syömästäni ruoasta. Ahdistaa vaan välillä tämä tarkkailu kun en voi sille mitään, mutta toisaalta onhan siihen syykin. Se etten tosiaan halua ylimääräistä läskiä.
Toisinaan vaan olis kiva jos ei välittäis niin paljon vaan ahmis hyvällä omallatunnolla mitä mieli tekee, mutta itsekuri ei anna siihen lupaa.

Yhteistyössä