Riita talonrakentajan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mpav
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mpav

Vieras
Meille tuli ikävä epäselvyys erään työmiehen kanssa.
Netissä on sellainen sivu jossa ihmiset voivat pyytää tarjouksia mm. remonttihommista ja talonrakennustöistä.
Pyysin tarjouksessa väliseinien muurausta.
Kirjoitin tarjouspyyntöön: "Tarjouksen täytyy sisältää työ, materiaalit + tarvikkeet."
Lisäksi valikossa oli vielä erikseen kohta josta valitsin: "Materiaalit Täytyy olla osa tarjousta".
Olimme sopineet työstä urakkahinnan joka sisältää työt, materiaalit ja tarvikkeet.
Eilen kun työmies saapui, hän pyysi minua mukaansa kauppaan hakemaan kiviä joita muurauksessa tarvitaan.
Lähdimme sitten hakemaan kiviä ja autoin häntä kantamaan ne sisälle. Hommassa meni yhteensä lähes 5-tuntia. Mielestäni kivien hakeminen ja sisälle kantaminen ei edes kuuluisi minulle kun nimenomaan olin pyytänyt tarjoukseen, että täytyy sisälltää työ, materiaali ja tarvikkeet. Kiviä mahtui kyytiin ainoastaan kolmasosa, joten kiviä olisi pitänyt hakea tänään lisää.
Sanoinkin hänelle eilen että hän voisi hakea loput kivet yksin.
Tänään hän sitten soitti vihaisena ja sanoi että yritti etsiä kyseistä kauppaa mutta ei löytänyt ja vaati että minun lähteä hänen mukaansa hakemaan niitä kiviä kaupasta.
Mitä olette itse mieltä, miten tuon tarjouksen voi tulkita? Pitäisikö minun teidän mielestä olla mukana kantamassa niitä kiviä kaupasta päiväkaupalla, vai pitääkö työmiehen ne hommata itse työmaalle?
Hän vetoaa siihen että hän ei ole urakoitsija vaan tavallinen työmies.

Kaveri ilmeisesti suostui urakkatyöhön? Toisaalta, ite olen kyllä auttanu remppamiehiä parhaan kykyni mukaan, mutta ovat kyllä itse tuoneet tarvikkeet mukanaan jos niin on sovittu. Ehkäasiallinen keskustelu siitä, mitä on sovittu tarjouspyynnössä (ja urakkasopimuksessa), auttaisi?

Niin, tuo on vähän kinkkinen juttu. Ei sinulla ole velvollisuutta hakea niitä kiviä, mutta jos haluat, että homma toimii/tulee joskus valmiiksi, varmaan kannattaa hakea. Oliko tarjouspyynnössä eritelty, että työmies hankkii kivet paikan päälle?

[QUOTE="Remppareetta";26056267]Kaveri ilmeisesti suostui urakkatyöhön? Toisaalta, ite olen kyllä auttanu remppamiehiä parhaan kykyni mukaan, mutta ovat kyllä itse tuoneet tarvikkeet mukanaan jos niin on sovittu. Ehkäasiallinen keskustelu siitä, mitä on sovittu tarjouspyynnössä (ja urakkasopimuksessa), auttaisi?[/QUOTE]

Kyllä hän suostui urakkatyöhön ja sovimme sähköpostilla hinnan etukäteen.
Nyt kun hän on päivän muurannut seiniä hän alkoi ehdottamaan että mitä jos tekisi työn sitten tuntityönä kun en lähtenyt hänen mukaansa toista kertaa hakemaan niitä kiviä. En suostunut tähän tietenkään.
Hankala tilanne mutta onneksi en ole maksanut hänelle mitään etukäteen kun sopimuksessa lukee että maksu suoritetaan toteutuksen jälkeen.

Minusta sinulla ei ole mitään velvollisuutta osallistua työhön. Olet pyytänyt häneltä tarjouksen, ja hän on sen antanut. Oletus on, että hän myös tarjotun työn itse tekee sovittuun hintaan.

Voit pyytää häneltä pientä alennusta urakkahintaan oman työsi osuudesta, jos lähdet vielä mukaan. Hirveän joustamaton ei tietenkään kannata olla, jotta koko urakka ei mene pilalle.

Mutta onhan ajatuskin aika hullu, että pyydetään kirvesmieheltä tarjous töistä ja materiaaleista, ja sitten kirvesmies olettaa tarjouspyynnön esittäjän osallistuvan töihin... =)