Riitaa rahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as oy persauki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin juuri, niin sanotiinkin että on ihan hiton TYHMÄÄ jos suurempituloinen vapaaehtoisesti kustantaa koko perheelle paremman elintason!!! Aivan oikein olette lukeneet, sillä kukaan ei todellakaan maininnut että suurituloinen voi toki halutessaan kustantaa köyhemmällekin paremman elintason jos vain haluaa, kunhan se ei ole pakollista. Olette kyllä hoksanneet aivan oikein kaiken mitä täällä on puhuttu, onnittelut!

Helevetin helevetti sentäs, oletteko oikestikin tyhmiä ja/tai lukutaidottomia vai ihanko tahallaan provoilette ja luette vain ne rivit jotka tukevat olkiukkoiluanne?!
Et mitenkään voisi kirjoittaa tuota toistamiseen. Ja, jos et kykene, anna oikolukijalle luettavaksi ja maksa siitä. Se ehdottomasti kannattaa.

Viimeksi muokattu:
No se köyhä normaali-ihminen saisi ilman parisuhdetta asumistuen ja jos on tosiköyhä, niin saisi toimeentulotukea esim. silmälaseihin, muuttokuluihin, kodinkoneen hajoamiseen, televisiolupaan tms. Eli hän ei kokonaan kustantaisi niitä perusasioita, kun ei kerta kaikkiaan ansiotasollaan pystyisi.

Höpö höpö. Jos puhutaan normaalista kokopäivätyötä tekevästä ihmisestä (kuten ap), vaikka pienipalkkaisestakin, niin hän ei kyllä saa mihinkään noista toimeentulotukea. Eikä asumistukeakaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja höpöjuttuja;10901858:
Höpö höpö. Jos puhutaan normaalista kokopäivätyötä tekevästä ihmisestä (kuten ap), vaikka pienipalkkaisestakin, niin hän ei kyllä saa mihinkään noista toimeentulotukea. Eikä asumistukeakaan.

Mä puhuin yleisellä tasolla siitä, mihin johtaa "kaikki puoliksi" -ajattelu, jos suhteen toinen on todella pienipalkkainen. Käytännössä sillä tosi pienipalkkaisella tai köyhällä olisi rahallisesti helpompaa, jos hän olisi omassa taloudessa. Ainakin saisi yllättäviin menoihin rahoitusta, kun taas se puoliskolta saatu rahoitus taitaa tämmöisessä perusmaksut puoliksi -liitossa riippua siitä, millä tuulella puolisko milloinkin sattuu olemaan.

Tuskin ap. toimeentulotukea saisi, asumistukea kenties. Tuolla sinkkupuolella joku juuri laski, että 170 kuussa rapsahtaisi asumistukea, jos asuisikin kotia yksin lasten kanssa eikä miehen kanssa.

Mä puhuin yleisellä tasolla siitä, mihin johtaa "kaikki puoliksi" -ajattelu, jos suhteen toinen on todella pienipalkkainen. Käytännössä sillä tosi pienipalkkaisella tai köyhällä olisi rahallisesti helpompaa, jos hän olisi omassa taloudessa. Ainakin saisi yllättäviin menoihin rahoitusta, kun taas se puoliskolta saatu rahoitus taitaa tämmöisessä perusmaksut puoliksi -liitossa riippua siitä, millä tuulella puolisko milloinkin sattuu olemaan.

Tuskin ap. toimeentulotukea saisi, asumistukea kenties. Tuolla sinkkupuolella joku juuri laski, että 170 kuussa rapsahtaisi asumistukea, jos asuisikin kotia yksin lasten kanssa eikä miehen kanssa.

Niin, luultavasti sinkkuvanhemman kohdalla perusteena asumistukeen on se, että elättää useampaa lasta.

Jos on niin pienipalkkainen, ettei selviydy perustasoisen asunnon kiinteistä kuluista, liikkumisen kuluista eikä perussafkan kuluista, niin täytynee joka tapauksessa aikuisen ihmisen vakavasti harkita, olisiko asialle tehtävissä muutakin kuin puolison kuppaaminen.

Toisekseen, jo parisuhteessa olemalla säästää roimasti verrattuna sinkkuuteen. Samalla tv-luvalla katsoo telkkua molemmat, asunto lämpiää kahdelle siinä kuin yhdellekin, nettiä käyttää kaksi siinä kuin yksikin, valaistus valaisee yhtä lailla kumpaakin, yhtä kodinkonetta voi käyttää kumpikin jne. Jos ei tälläkään etumatkalla vielä selviydy elämässä VÄLTTÄMÄTTÖMISTÄ kuluista, täytyy minusta vain hankkia paremmin palkattu työ.

Viimeksi muokattu:
Tähän väliin tein nopean laskelman.
Jos eroaisin nyt miehestäni enkä haluaisi tehdä töitä, työttömyysturvani olisi nettona noin 1500, elatustuet kahdesta lapsesta 500, lapsilisät 200. Lisäksi teen ja myyn käsitöitä noi 500 eurolla kuussa. Ja teen muita pikkuhommia noin 200 euron edestä. Nämä viimeksi mainitut siis nettona.
Noista maksaisin vuokran ja olen kova leipomaan ja teen itse kaiken ruuan.
Minä ja lapset voisimme jokaisena kuukautena viettää viikon provencessa! Jos siis eroaisin ensin.

Mitä väliä sillä loppujen lopulta on on selviäisikö pienempituloisempi perusmenoista omalla palkallaan vai ei? Kysymyshän on siitä että joittenkin mielestä on ihan oikein että PERHEESSÄ pienempituloinen saa kitkuttaa ja olla onnellinen ja suorastaan kiitollinen rikkaammalle siitä että on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa, vaikka omat rahat ei sitten sen kummempaan riittäisikään. Koko perheen idea on minusta mennyt näiltä ihmisiltä ihan ohi. Tuo on kämppis elämää, ei kitään perhe-elämää.

Yritän myös asettua rikkaamman asemaan ja kuvitella että olen rakastunut puolisooni joka tekee kovasti työtä, on ahkera ja hyvä ihminen mutta ei tienaa yhtä paljon kuin minä. Yritän kuvitella miten sovitan häntä kohtaan tuntemani rakkauden, kunnioituksen ja sitoutumisen tunteen siihen yhtälöön että ostan itselleni kalliita vaatteita ja teknoleluja ja menen yksin lomalle koska hänellä ei ole siihen varaa. Makailen rannalla samppanjaa siemaillen ja mietin laiskasti miten rakkaani päivät yksin kotona kaksiossa kuluvat. Ah, olisipa hän vain parempituloisempi niin voisimme kokea tämän ihanan auringonlaskun yhdessä.

Kukaan ei myöskään halua koskea pitkällä tikullakaan aiheeseen lapset. Niin kauan kuin kyseessä on kaksi rahojaan ja osuuksiaan laskevaa yhdessäasustavaa sinkkua tuollainen elämä vielä jotenkin pysyy raiteillaan. Mutta voisitteko te kaikki tasan ajattelun puolustajat nyt todella paneutua aiheeseen ja selittää miten lasten elintaso ja hankinnat lasketaan. Jos pienempituloisen rahat eivät enää lainan ja ruoan maksun jälkeen riitä leluihin ja harrastuksiin, jäävätko lapset sitten ilman, koska olisihan tämän mallin mukaan ihan epistä että isompituloinen joutuisi puoliksi hankituista lapsista maksamaan enemmän. Jääkööt ilman leluja, mitäs ovat menneet sikiämään puoliksi köyhään parisuhteeseen.

Vai mitä?

Ja sitten kun yhdistetään tämä:

Alkuperäinen kirjoittaja Perhe vs kämppikset;10902321:
Yritän myös asettua rikkaamman asemaan ja kuvitella että olen rakastunut puolisooni joka tekee kovasti työtä, on ahkera ja hyvä ihminen mutta ei tienaa yhtä paljon kuin minä. Yritän kuvitella miten sovitan häntä kohtaan tuntemani rakkauden, kunnioituksen ja sitoutumisen tunteen siihen yhtälöön että ostan itselleni kalliita vaatteita ja teknoleluja ja menen yksin lomalle koska hänellä ei ole siihen varaa. Makailen rannalla samppanjaa siemaillen ja mietin laiskasti miten rakkaani päivät yksin kotona kaksiossa kuluvat. Ah, olisipa hän vain parempituloisempi niin voisimme kokea tämän ihanan auringonlaskun yhdessä.

ja tämä:

Alkuperäinen kirjoittaja höpöjuttuja;10902153:
Toisekseen, jo parisuhteessa olemalla säästää roimasti verrattuna sinkkuuteen. Samalla tv-luvalla katsoo telkkua molemmat, asunto lämpiää kahdelle siinä kuin yhdellekin, nettiä käyttää kaksi siinä kuin yksikin, valaistus valaisee yhtä lailla kumpaakin, yhtä kodinkonetta voi käyttää kumpikin jne.

niin saadaankin taas yksi mielenkiintoinen mielikuva lisää eräänlaisesta ihmissuhteesta. :-D Rikkaampi saa vähän enemmän leluja ja lomia itselleen kun säästää kimppakämpässä! ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Perhe vs kämppikset;10902321:
Kukaan ei myöskään halua koskea pitkällä tikullakaan aiheeseen lapset. Niin kauan kuin kyseessä on kaksi rahojaan ja osuuksiaan laskevaa yhdessäasustavaa sinkkua tuollainen elämä vielä jotenkin pysyy raiteillaan. Mutta voisitteko te kaikki tasan ajattelun puolustajat nyt todella paneutua aiheeseen ja selittää miten lasten elintaso ja hankinnat lasketaan. Jos pienempituloisen rahat eivät enää lainan ja ruoan maksun jälkeen riitä leluihin ja harrastuksiin, jäävätko lapset sitten ilman, koska olisihan tämän mallin mukaan ihan epistä että isompituloinen joutuisi puoliksi hankituista lapsista maksamaan enemmän. Jääkööt ilman leluja, mitäs ovat menneet sikiämään puoliksi köyhään parisuhteeseen.

Vai mitä?

aivan alkuperäinen kirjoittaja sanoikin ettei lapsia voi ajatellakaan...

Elän avoliitossa ja meillä on hieman erisuuruiset tulot ja silti kaikki maksetaan suurin piirtein puoliksi enkä näe siinä mitään epäoikeudenmukaista. Nettopalkkani on noin 2850/kk ja siitä jää normaalien elinkustannusten jälkeen säästöön noin 1500/kk. Puolisoni tulot noin 2000/kk ja säästöön jää noin 1000/kk. Kumpainenkin sitten tekee säästöillään mitä haluaa, minä sijoittelen ja nautin elämästä, puoliso tekee mitä parhaaksi näkee eikä riitaa synny vaikka olemmekin hyvin erilaisia rahankäyttäjinä.

Minulle on kertynyt vuosien aikana sijoittelemalla ihan kiva pesämuna, puolisoni varallisuuden tiedän noin suurin piirtein. Minulla on myös lapsi edellisestä suhteestani jonka elätän yhdessä äitinsä kanssa eikä minulle tulisi mieleenikään vaatia nykyistä avopuolisoani osallistumaan lapsen elatukseen.

Ihmettelen suuresti palstalaisten näkemystä jossa kaikki pitäisi olla yhteistä, niin kulut kuin tulotkin. Älkää nyt vain tulko neuvomaan että meidän pitäisi alkaa yhdistelemään varalisuuksiamme ja maksamaan kulujamme jotenkin "tulojen suhteessa". Fakta on se että kun itse hoidat raha-asiasi niin ei tarvi puolisoa syytellä jälkikäteen huonoista päätöksistä.

mitenkäs sitten jos teette yhteisen lapsen?
Miten olet ajatellut jakaa kulut sen jälkeen?

Vaimosi tulot pienevät todella roimasti äitiysloman aikana.
Maksaako hän siitä huolimatta yhä puolet kaikista nykymenoista + vielä puolet lapsenkin menoista?

mitenkäs sitten jos teette yhteisen lapsen?
Miten olet ajatellut jakaa kulut sen jälkeen?

Vaimosi tulot pienevät todella roimasti äitiysloman aikana.
Maksaako hän siitä huolimatta yhä puolet kaikista nykymenoista + vielä puolet lapsenkin menoista?

No sitten tietenkin työssä käyvä maksaa suuremman osan. Toisaalta yhdestä lapsesta ei nyt niin hirveitä kuluja synny, paitsi tietysti päivähoito aikanaan on kallista.

Äitiyspäivärahaa tietty maksetaan ja juuri tällaisia tilanteita vartenhan sitä puskuria säästetään! Ihmettelen todellakin kun ihmisillä on kauhea vimma alkaa lisääntymään yhteiskunnan tuilla elellessä (opintotuki, toimeentulotuki, työttömyyspäiväraha) ja oikeastaan koko vastuu pärjäämisestä sysätään yhteiskunnalle. Muutenkin vituttaa ne sossupummit jotka tehtailee kakaroita parin vuoden välein ettei vaan tarvii mennä duuniin ja ottaa vastuuta omasta toimeentulosta! Elämänhallinta ensin ja sitten vasta sikiämään.

Viimeksi muokattu:
tarkennatko
1. tarkoitatko että vaimosi saa nykyistä palkkaa pienempää äitiyspäivärahaa ja maksaa siitä samat menot kuin ennenkin + lapsen kulut puoliksi.

vai

2. maksatko vaimollesi puolet hänen nykyisen palkkansa ja äitiyspäivärahan erotuksesta ja sen jälkeen vaimosi maksaa samat menot kuin ennenkin + lapsen kulut puoliksi.

tarkennatko
1. tarkoitatko että vaimosi saa nykyistä palkkaa pienempää äitiyspäivärahaa ja maksaa siitä samat menot kuin ennenkin + lapsen kulut puoliksi.

vai

2. maksatko vaimollesi puolet hänen nykyisen palkkansa ja äitiyspäivärahan erotuksesta ja sen jälkeen vaimosi maksaa samat menot kuin ennenkin + lapsen kulut puoliksi.

Vai tarkoittaako hän sitä että vaimo saa äitiyspäivärahan ja maksaa samat menot ja lapsen kulut puoliksi niistä keräämistään säästöistä?

Viimeksi muokattu:
tarkennatko

vai

Tarkennan toki vaikka en oikein ymmärtänyt keinotekoisesti keksittyjä vaihtoehtojasi... Kyseessä ei ole vaimo vaan avopuoliso. Emme ole asiaa vielä pidemmälle miettineet mutta vastaukseni on 3. Tällaisessa tilanteessa molemmat maksavat kykynsä mukaan, siis enemmän tienaava maksaa enemmän. Maksamisen suhde on jokaisen parin keskenään sovittava niin että molemmat pärjäävät. Mielestäni kuitenkaan avopuolisoilla ei ole automaattista velvollisuutta kartuttaa toistensa varallisuutta.

Toisaalta perheen elinkustannukset laskevat kun ei ole aikaa tai voimia käydä riennoissa ja matkustella. Kaksi aikuista ja pieni lapsi eivät nyt hirveästi kuluta. En toki tiedä mitä te pidätte normaalina kulutuksena mutta meillä peruselinkustannukset ovat melko pienet ja vapaaehtoiset lomat, luksus ja harrastukset sitten maksavat enempi.

Viimeksi muokattu:
Jos eroaisin nyt miehestäni enkä haluaisi tehdä töitä, työttömyysturvani olisi nettona noin 1500, elatustuet kahdesta lapsesta 500, lapsilisät 200. Lisäksi teen ja myyn käsitöitä noi 500 eurolla kuussa. Ja teen muita pikkuhommia noin 200 euron edestä. Nämä viimeksi mainitut siis nettona.
Noista maksaisin vuokran ja olen kova leipomaan ja teen itse kaiken ruuan.
Minä ja lapset voisimme jokaisena kuukautena viettää viikon provencessa! Jos siis eroaisin ensin.
Sulla on sitten ihan helkutin iso palkka, ja miehelläsi vielä isompi. Jos nimittäin aikoo saada ansiosidonnaista 1500e nettona, pitää palkkatulojen olla luokkaa yli 5000 euroa (Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan suuruus). Ja jos meinaat saada lapsista noin isoa elatustukea (minimi kahdesta on noin 250e), pitää miehellä olla huomattavasti isommat tulot kuin sinulla jotta hänen pitäisi maksaa tuplasti minimiin verrattuna.

Isopalkkaisen työn lisäksi jaksat vielä tehdä käsitöitä ihan hitosti, sillä 500 euron nettotuloihin käsitöitä pitää tehdä noin tonnin myynnin edestä. Noin isot tulot nimittäin ovat palkkaverotuksen alaista tuloa. Samoin mainitsemasi pikkuhommat.

Olet sinä siis melkoinen epeli, kun 5000 euron palkkatyön (harvoin riittää 37.5h/vko) lisäksi jaksat tehdä käsitöitä tonnilla (arviolta vie aikaa noin 50h/kk) ja lisäksi muita hommia ainakin 400 euron edestä, joka tarkoittanee ainakin 20-40 tuntia kuussa. Ei sinulla taida paljoa vapaa-aikaa jäädä niille lapsillesi jos/kun töihin menee vähintään 10-12 tuntia päivässä...

Viimeksi muokattu:
Vai tarkoittaako hän sitä että vaimo saa äitiyspäivärahan ja maksaa samat menot ja lapsen kulut puoliksi niistä keräämistään säästöistä?

Ajatellaampa seuraava tilanne. Puolisosi jää ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle ja hänen nettotulonsa putoaa 2800 eurosta 1100 euroon/kk. Hänen kuukausittaiset elinkustannuksensa ovat noin 1100 euroa/kk. Maksatko palkastasi puolisollesi puolet tuosta ansionmenetyksestä eli 850?

Viimeksi muokattu:
Sulla on sitten ihan helkutin iso palkka, ja miehelläsi vielä isompi. Jos nimittäin aikoo saada ansiosidonnaista 1500e nettona, pitää palkkatulojen olla luokkaa yli 5000 euroa (Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan suuruus). Ja jos meinaat saada lapsista noin isoa elatustukea (minimi kahdesta on noin 250e), pitää miehellä olla huomattavasti isommat tulot kuin sinulla jotta hänen pitäisi maksaa tuplasti minimiin verrattuna.

Isopalkkaisen työn lisäksi jaksat vielä tehdä käsitöitä ihan hitosti, sillä 500 euron nettotuloihin käsitöitä pitää tehdä noin tonnin myynnin edestä. Noin isot tulot nimittäin ovat palkkaverotuksen alaista tuloa. Samoin mainitsemasi pikkuhommat.

Olet sinä siis melkoinen epeli, kun 5000 euron palkkatyön (harvoin riittää 37.5h/vko) lisäksi jaksat tehdä käsitöitä tonnilla (arviolta vie aikaa noin 50h/kk) ja lisäksi muita hommia ainakin 400 euron edestä, joka tarkoittanee ainakin 20-40 tuntia kuussa. Ei sinulla taida paljoa vapaa-aikaa jäädä niille lapsillesi jos/kun töihin menee vähintään 10-12 tuntia päivässä...

Kyllä ainakin minun (AYT) kassani mukaan saisin sen 1500 euroa nettona. En tiedä, miten ne sen laski, mutta kysytty on. Miten mieheni palkka tähän liittyy?

Ajatukseni oli se, että, JOS eroaisin, minulle jäisi enemmän rahaa kuin aviossa ollessani. Halusin heittää tämän ajatuksen ilmaan, koska täällä spekuloidaan sillä, että liitoissa asumalla säästää.

Elatustuet tulee jo nyt ja ne on (mikäli tiliotteeseen on luottamista) 500 e/kk.

Teen ahkerasti kaikenlaisia pikkuhommia ja käsitöitä. Muutkin saa tehdä, en ole kateellinen. Siitä vaan! Kaikkia en ilmoita verottajalle. En tiedä edes kuuluisikokaan?

Joo, ja vapaa-aikaakin on. Ehkä jopa liikaa, kun täälläkin ehdin seurustelemaan. Töihin menee kaiken kaikkiaan noin 4-5 tuntia päivässä. En kyllä tiedä, koska teen töitä, sillä koko elämä on kivaa. Mikä kohta siitä on työtä?

Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin minun (AYT) kassani mukaan saisin sen 1500 euroa nettona. En tiedä, miten ne sen laski, mutta kysytty on. Miten mieheni palkka tähän liittyy?

Ajatukseni oli se, että, JOS eroaisin, minulle jäisi enemmän rahaa kuin aviossa ollessani. Halusin heittää tämän ajatuksen ilmaan, koska täällä spekuloidaan sillä, että liitoissa asumalla säästää.

Elatustuet tulee jo nyt ja ne on (mikäli tiliotteeseen on luottamista) 500 e/kk.

Teen ahkerasti kaikenlaisia pikkuhommia ja käsitöitä. Muutkin saa tehdä, en ole kateellinen. Siitä vaan! Kaikkia en ilmoita verottajalle. En tiedä edes kuuluisikokaan?

Joo, ja vapaa-aikaakin on. Ehkä jopa liikaa, kun täälläkin ehdin seurustelemaan. Töihin menee kaiken kaikkiaan noin 4-5 tuntia päivässä. En kyllä tiedä, koska teen töitä, sillä koko elämä on kivaa. Mikä kohta siitä on työtä?

wiltsu tekee vahvistuksia, joista kilahtaa jokaisesta vartin duunista 105 euroa.

Viimeksi muokattu:
Ajatellaampa seuraava tilanne. Puolisosi jää ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle ja hänen nettotulonsa putoaa 2800 eurosta 1100 euroon/kk. Hänen kuukausittaiset elinkustannuksensa ovat noin 1100 euroa/kk. Maksatko palkastasi puolisollesi puolet tuosta ansionmenetyksestä eli 850?

Minultako kysyt? En minä mitään säännöllisiä ennalta sovittuja tilisiirtoja tekisi tosiaankaan. Makselen laskuja ja ruokia sitten enemmän ja teen tilisiirtoja sitten siinä vaiheessa jos toinen on ihan pennitön. Sen verran ilkeä kyllä olen että jos se minusta on kiinni niin mitään minun mielestäni turhaa ei ostella jos rahat on tiukilla ja minä pääsen "päättämään". Mutta sitä yritän tolkuttaa silloinkin kun rahat ei ole tiukilla joten sinänsä tilanne ei juurikaan poikkea.

Viimeksi muokattu:

Sen ansiosidonnaisen määrän voit laskea ihan itse linkillä, jonka laitoin. Jos haluat saada 1500 nettona, pitää bruton olla noin 2200, joka tarkoittaa noin satasen päivärahaa. Tämän saadakseen pitää palkkatulojen olla reilu 5000 euroa. En kyllä edes ymmärrä miten töiden lopettaminen liittyy avioeroon, mutta joka tapauksessa näitä summia se ei muuta.,,

Minä en kyllä ymmärrä, miten eroamalla puolisosta saisit muka lisää rahaa. Jos siis jo nyt saat elatusmaksua (eli et asu lasten isän kanssa), niin miten tulosi muuttuisivat erossa? Saisit enintään yksinhuoltajalisän lapsilisiin (jos lapsen sen ikäisiä) eli yhteensä alle satasen. Uskon, että asumiskulusi + muut laskut yksin maksettuna olisivat huimasti enemmän kuin satasasen verrattuna nykyiseen. Sähkö, vakuutukset, tv-lupa ja lehdet, mahdollinen auto... Varmasti kuluisi sinkkuna niihin yli satanen enemmän kuin nyt.

Lisäksi puolison kanssa asuminen tuskin estää sinua tekemästä käsitöitä? Puolison tulot mainitsin siksi, että 500e kahdesta lapsesta (olihan niitä kaksi? Jos lapsia on neljä, niin sitten tuo summa on ns. normaali) on huomattavasti yli minimin, ja se yleensä tarkoittaa sitä että maksajan tulot ovat huomattavasti suuremmat kuin saajan. Eli sen sinun 5000 eurosi.

Niin, ja on tosi hienoa jos harrastat veronkiertoa ja vielä leuhkit sillä. Kyllä ne "pikkutulotkin" pitää ilmoittaa verottajalle. Käsitöiden verotus | Tarkan markan blogi

"Jos vuositulot ovat alle 2100 euroa, tuloista ei tarvitse tilittää mitään maksua.
Jos vuositulot ovat 2100 – 6775,60 euroa, tulee tuloista maksaa normaali henkilöverotuksen mukainen ennakonpidätys.
Jos vuositulot ovat 6775,60 – 8500 euroa, tulee tuloista maksaa ennakonpidätys ja eläkevakuutusmaksu.
Lisäksi liikevaihdon ylittäessä 8500 euroa, tulee hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi."

Viimeksi muokattu:
Tämä menee kyllä pahasti ohi aiheen mutta eikös toi Ayt ole yrittäjien työttömyyskassa ja korvaus tulee sen mukaisesti mitä itse on valinnut?

Sen ansiosidonnaisen määrän voit laskea ihan itse linkillä, jonka laitoin. Jos haluat saada 1500 nettona, pitää bruton olla noin 2200, joka tarkoittaa noin satasen päivärahaa. Tämän saadakseen pitää palkkatulojen olla reilu 5000 euroa. En kyllä edes ymmärrä miten töiden lopettaminen liittyy avioeroon, mutta joka tapauksessa näitä summia se ei muuta.,,

Minä en kyllä ymmärrä, miten eroamalla puolisosta saisit muka lisää rahaa. Jos siis jo nyt saat elatusmaksua (eli et asu lasten isän kanssa), niin miten tulosi muuttuisivat erossa? Saisit enintään yksinhuoltajalisän lapsilisiin (jos lapsen sen ikäisiä) eli yhteensä alle satasen. Uskon, että asumiskulusi + muut laskut yksin maksettuna olisivat huimasti enemmän kuin satasasen verrattuna nykyiseen. Sähkö, vakuutukset, tv-lupa ja lehdet, mahdollinen auto... Varmasti kuluisi sinkkuna niihin yli satanen enemmän kuin nyt.

Lisäksi puolison kanssa asuminen tuskin estää sinua tekemästä käsitöitä? Puolison tulot mainitsin siksi, että 500e kahdesta lapsesta (olihan niitä kaksi? Jos lapsia on neljä, niin sitten tuo summa on ns. normaali) on huomattavasti yli minimin, ja se yleensä tarkoittaa sitä että maksajan tulot ovat huomattavasti suuremmat kuin saajan. Eli sen sinun 5000 eurosi.

Niin, ja on tosi hienoa jos harrastat veronkiertoa ja vielä leuhkit sillä. Kyllä ne "pikkutulotkin" pitää ilmoittaa verottajalle. Käsitöiden verotus | Tarkan markan blogi

"Jos vuositulot ovat alle 2100 euroa, tuloista ei tarvitse tilittää mitään maksua.
Jos vuositulot ovat 2100 – 6775,60 euroa, tulee tuloista maksaa normaali henkilöverotuksen mukainen ennakonpidätys.
Jos vuositulot ovat 6775,60 – 8500 euroa, tulee tuloista maksaa ennakonpidätys ja eläkevakuutusmaksu.
Lisäksi liikevaihdon ylittäessä 8500 euroa, tulee hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi."

Viimeksi muokattu:
Ruutana kirjoitti: "Kyseessä ei ole vaimo vaan avopuoliso. Emme ole asiaa vielä pidemmälle miettineet mutta vastaukseni on 3. Tällaisessa tilanteessa molemmat maksavat kykynsä mukaan, siis enemmän tienaava maksaa enemmän. Maksamisen suhde on jokaisen parin keskenään sovittava niin että molemmat pärjäävät. Mielestäni kuitenkaan avopuolisoilla ei ole automaattista velvollisuutta kartuttaa toistensa varallisuutta."

No tässä sitten lieneekin villakoiran ydin. Kyseessä ei ole vaimo vaan avopuoliso jonka kanssa jatkoa ei ole edes sen kummemmin vielä mietitty vaikka yhteisen katon alla asutaankin. Eihän sellaiseen tuhlata omia rahoja.

Eli kyseessä on kämppis jonka kanssa harrastetaan säännöllisesti seksiä.

Mutta älkää tulko missään vaiheessa väittämään että tuo olisi jonkinlainen perhe tai sitoutunut parisuhde. Kämppis mikä kämppis. Ne perheet ja aidot parisuhteet onkin sitten ihan eri juttu.

No tässä sitten lieneekin villakoiran ydin. Kyseessä ei ole vaimo vaan avopuoliso jonka kanssa jatkoa ei ole edes sen kummemmin vielä mietitty vaikka yhteisen katon alla asutaankin. Eihän sellaiseen tuhlata omia rahoja.

Eli kyseessä on kämppis jonka kanssa harrastetaan säännöllisesti seksiä.

Mutta älkää tulko missään vaiheessa väittämään että tuo olisi jonkinlainen perhe tai sitoutunut parisuhde. Kämppis mikä kämppis. Ne perheet ja aidot parisuhteet onkin sitten ihan eri juttu.

Niin, koska sinulla on universaali oikeus määrittää, millainen on Oikea Parisuhde ja Perhe!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä