Saako lapseni liian vähän lahjoja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulju

Jäsen
22.03.2006
495
0
16
Hieman ihmeissäni olen joitain ketjuja täältä lueskellut kun tuntuu että kaikki ostavat lapsilleen ainakin kymmenen lahjaa ja mummoilta tulee sit vielä saman verran päälle.

Me ostetaan 2v pojalle YKSI lahja, luultavasti jokin kirja tai Tuomas Veturi DVD. Jouluna mennään kyläilemään mummoloihin, joista pojalle tulee varmaan molemmista noin 2 lahjaa.

Olenko nyt huono äiti, onko tämä liian vähän???? :xmas:

Vähälahjainen lapsi? :saint:

No ei takuulla ole liian vähän. Sehän on kaikki pelkää ekstraa, jos jotain saa. Oikeasti minun käy kateeksi, että joillain pysyy järki mukana.

No joo, me ei olla ostettu lapsillemme yhtään lahjaa... esikoinen saa 5 pakettia ja kuopus 4... mun mielestä saa riittää, lapsetkin on vasta 4 ja 2. Turhaa opettaa odottamaan lahjavuorta...

Mun kokemus on että sen ikäinen jaksaa katsella just sen pari kolme lahjaa. Sit mielenkiinto loppu ja vain yksi lahja on se millä leikitään (tai lahjapakkauksella :laugh: )
Ihan hyvä ratkaisu teiltä!!

ei todellakaan(ei noin "pieni" eikä kyllä isokaan tarvitse isoa lahjakuormaa).
Meillä oli ennenvanhaan ja eikä olisi paha käytäntö nykyäänkään että sai tehdä 3 lahjatoivetta ja enempää lahjoja ei vanhemmilta tullut..
Hyvä opettaa lapselle pienestä pitäen että ei se joulu ole pelkästään kulutushysteriaa ja tietynlaiseen vaatimattomuuteen.

if you know what I mean (tulipahan vaan mieleen).

Me ollaan ostettu kaikille lapsillemme yhdet lahjat.
Laskeskelin että kummeilta,tädeiltä ja tuttavilta tulee n. 10/lapsi joten siinä on ihan riittämiin.
Kyllä minäkin ihmeissäni luin kun jotkut täällä kirjoittivat että lapsensa saavat n. 40 lahjaa
:O

no mä ostin jokaiselle tällä kertaa vain 2 lahjaa per muksu.kuitenki saavat sukulaisilta lisää..leluja meillä muutenki riittämiin..pääasia että ovat mieleisiä vaikka niitä olisiki vaan 1 tai 2.

meillä lapset 3&6v, molemmat sai esittää kaksi toivetta mitkä me vanhemmat toteutetaan, sit niitä "pienempiä" toiveita on kerrottu kummeille..
Tosin mun sisko oli pimentyny kauapassa ja toiselle tenavalle on kaks lahjaa ja toiselle kolme+ siihen kun lisätään ne 7 muuta pakettia mitä on tulossa per pää niin lahjoja onkin jo liikaa..

meillä lapset 3&6v, molemmat sai esittää kaksi toivetta mitkä me vanhemmat toteutetaan, sit niitä "pienempiä" toiveita on kerrottu kummeille..
Tosin mun sisko oli pimentyny kauapassa ja toiselle tenavalle on kaks lahjaa ja toiselle kolme+ siihen kun lisätään ne 7 muuta pakettia mitä on tulossa per pää niin lahjoja onkin jo liikaa..

No hyvä et on muitakin joilla lahjojen osto on maltillisempaa.

Meillä kuitenkin pojalla on joulun aikana mummoloissa leikittävänä sellaisia leluja jotka ovat todella vähän olleet käytössä kun käydään välimatkan takia niissä niin harvoin. Menis vaan raasu sekaisin jos sais sitten vielä siihen päälle hirveet kasat uusia leluja :D

Me emme ostanneet viime vuonna omilla lapsille yhtäkään lahja. Pojat olivat silloin 2v ja 6kk, eivät ymmärtänee joululahjoista paljon mitään ja ne muutaman paketin saivat sukulaisilta.
Täna vuonna olen poijlle (nyt 3v ja 1,5v) ostanut kummallekin kaksi lahjaa, yhteensä 50e edestä. 20e ajattelin laittaa vielä menemää Lauri kirjaan ja Puskuun :) Ja nämäkin lahjat olen hommannut ihan siitä syystä, että pitkään ei olla lapsille leluja hommattu ja tuntuu että tarvivat vähän uusia haasteita (esikosiella on lahjapaketissa esim. palapeli ja kimble).

Me ostettiin omille (6v ja 7v) 2lahjaa/nuppi.
Nyt on likalle (6v) tuolla jo odottamassa : kummitädiltä 2, toiselta kummitädiltä 4.

Saas nähdä miten käy, kun mummit/paapat ostaa ja tädit/sedät.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Vähälahjainen lapsi? :saint:

No ei takuulla ole liian vähän. Sehän on kaikki pelkää ekstraa, jos jotain saa. Oikeasti minun käy kateeksi, että joillain pysyy järki mukana.

:wave:

No kyllä saa, näiden täällä palstalla olevien lahjaketjujen mukaan ainakin. ;)
Mutta sehän on hyvä juttu vaan, ei kukaan tarvitse paria lahjaa enempää, lahjathan ovat vain yksi osa joulua, eivät se keskeisin juttu.

Meillä saa isommat lapset vähän enemmän lahoja ja pienemmät 4ja 6 vuotiaat meiltä vain yhdet isot eli 5v. saa legopakkauksen ja 4v. baby bornin ponin,lapset hukkuvat nykyään kaikkeen krääsään,se on kamalaa.Teidän 2v. saa oikein sopivasti lahjoja.

Meillä myös ostettuna 1 lahja per lapsi. Molemmat saavat lahjat kummeiltaan ja mummoilta. Tai tänä vuonna mummon lahja tuli jo rahana talvihankintoihin, mutta silti mun mielestä muutama lahja riittää. Tämä vuosi vaan taitaa olla eka kerta, kun lapset osaavat vertailla lahjojaan.Toisen pojan kummit ostavat isoja lahjoja. Toisella taas toinen kummi ei edes muista ja toinen ostaa usein isoveljellekin. Viime vuonna jo mietin, pitäisikö äidin vähän tasata ja ostaa pienemmälle joku extra.

Me ei olla vielä edes lahjoja hankittu, joka vuosi tuntuu vaan menevän myöhäsemmäksi :ashamed:
Mut muutama lahja ollaan hankittu joka vuosi, ei mitään vuoria.
Olen lasten kanssa jutellut joulusta ja kertonut kuinka ihanaa on kun saadaan olla yhdessä ja nähdä kaikkia rakkaita ihmisiä. On myös aikaa rauhoittua.

Kiira miten niin on reppanaa,mitä ihmettä 2v. odottaa?Kirja on oikein hyvä,hänelle varmaan riittäisi hyvin ne isovanhempienkin paketit.Jouluajan lahjamäärät on oikeasti kamalia,lapset kyllä olisivat onnellisia vähemmästäkin,mutta vanhemmat opettavat lapset hirveään kulutusjuhlaan!

Meillä muksut joita on kolme, saavat yhden oman paketin ja sit yhden yhteisen. Että eipä meilläkään noilla paketeilla juhlita!Ja sukulaisilta saavat myös yhteisiä lahjoja esim. junaradan, ja eläinpyramidipelin.

Meiltä saavat yhden. Ja kummeilta, mummeilta jne. varmaan taas älyttömät määrät, onneksi vähän ovat kyselleet toiveita, ettei mitään ihan turhaa tule, mikä ei kiinnosta yhtään. Lasten toiveina on ollut legoja, vesivärejä jne, mitään ihan älytöntä siis tuskin tulee. Vaatteet ovat hyvä lahja myös pienille.

Ja vinkki: älkää jumankauta ainakaan meille tuoko yhtään soivaa/laulavaa/ääntelevää lelua :) Esim. se laulava barbi on A-I-V-A-N K-A-M-A-L-A :D

Yhteistyössä