Saako nuoremmasta lapsesta kotihoidontukea vaikka vanhempi lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Meillä siis sellainen tilanne että 3-vuotias jatkaa osa-aikaisena yksityisessä päiväkodissa kun olen äitiylomalla ja sen jälkeen on todennäköisesti mies muutaman kuukauden hoitovapaalla. Alle 1-vuotiasta en haluaisi hoitoon laittaa, mutta mietityttää saako mies ollenkaan kotihoidontukea kun vanhempi on hoidossa...

[QUOTE="aloittaja";27569115]Meillä siis sellainen tilanne että 3-vuotias jatkaa osa-aikaisena yksityisessä päiväkodissa kun olen äitiylomalla ja sen jälkeen on todennäköisesti mies muutaman kuukauden hoitovapaalla. Alle 1-vuotiasta en haluaisi hoitoon laittaa, mutta mietityttää saako mies ollenkaan kotihoidontukea kun vanhempi on hoidossa...[/QUOTE]

Käsittääkseni ei voi samaan aikaan saada kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

[QUOTE="vieras";27569145]Käsittääkseni ei voi samaan aikaan saada kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa. Korjatkaa jos olen väärässä.[/QUOTE]

Kyllä voi saada. Kotihoidontuen summa vaan on pienempi koska äitiyspäiväraha huomioidaan tulona.

[QUOTE="mami";27569177]Kyllä voi saada. Kotihoidontuen summa vaan on pienempi koska äitiyspäiväraha huomioidaan tulona.[/QUOTE]

Ei siis samasta lapsesta tietenkään. Mutta uskoisin että tässä tapauksessa pienempi lapsikin on jo sen yli 9kk eli äitiyspäivä/vanhempainpäiväraha ei liity tähän mitenkään.

Minä olen sillä minimiäippärahalla (odottelen siis vauvaa) ja tuo alle 3 vuotias on saanut tähän saakka kotihoidontukea. Ei saa enää koska minimiäitiysrahakin on Kelalle liikaa ansaittu. Ihan sama, en minä näitä lapsia rahojen toivossa ole tekemässäkään, kunhan vain kommentoin tätä mamin lausahdusta.

Minä olen sillä minimiäippärahalla (odottelen siis vauvaa) ja tuo alle 3 vuotias on saanut tähän saakka kotihoidontukea. Ei saa enää koska minimiäitiysrahakin on Kelalle liikaa ansaittu. Ihan sama, en minä näitä lapsia rahojen toivossa ole tekemässäkään, kunhan vain kommentoin tätä mamin lausahdusta.

No sehän riippuu ihan perheen kokonaistuloista miten noita tukia saa :)

[QUOTE="vieras";27569145]Käsittääkseni ei voi samaan aikaan saada kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa. Korjatkaa jos olen väärässä.[/QUOTE]

Kyllä sitä periaatteessa saa, jos on vauvan lisäksi alle 3 vuotias, mutta käytännössä ei ole mahdollista saada kuin tuloista riippuvaa hoitolisää. Toisesta tuesta vähennetään toinen ja minimiäitiyspäivärahakin on suurempi kuin peruskotihoidontuki.

Yhteistyössä