Sairaanhoitaja vs. lähihoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli tilanne se, että lähihoitajaksi pääsisi 2v opiskelulla ja sairaanhoitajaksi 3,5v opiskelulla. Sen verran vähän on tuo ero, että se ei ole ratkaiseva tekijä.

Mitä eroa näiden työllä käytännnössä on, jos vaikka molemmat on samassa paikassa töissä?

Onko palkassa sen verran eroa, että kannattaa lukea mieluummin sh?

se on raskasta! Useimmat työt on vuoro työtä ja verottaa perhe elämää!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27773051:
Joitakin lähäreille suunnattuja kirjoja ei voi aikuinen edes nauramatta lukea. Teksti kun on samaa tasoa mitä ylä-asteen kirjoissa. Mikä ei ole ihme, lähäriopintoihinhan on suoraan peruskoulusta suorastaan tunkua.

No, montakos kirjaa olet lukenut ja montakos tuntia olet tehnyt lähihoitajan työtä? ;)

[QUOTE="vieras";27773065]se on raskasta! Useimmat työt on vuoro työtä ja verottaa perhe elämää![/QUOTE]

Raskasta on, mutta ei vuorotyö sen pahempaa ole kuin päivätyökään. Monelle päivätyö voinolla jopa raskaanpaa kuin vuorotyö. Varsinkin kun lapset on pieniä niin vuorotyö on parasta, kun hoitopäivät lyhyitä ja viikkovapaita paljon. Kouluikäisinä tietysti hankalampaa, mutta ei sekään sen kuluttavampaa välttämättä.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Tämä ketju on hyvä osoitus siitä, että ei kannata kummallekaan opintolinjalke lähteä. Nuo naisvaltaiset alat ovat täynnä vittumaisia ja vähän yksinkertaisia emäntiä, ja jos et vielä ole sellainen, niin hakeudu muualle tai pian huomaat kuuluvasi tähän joukkoon.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
No, montakos kirjaa olet lukenut ja montakos tuntia olet tehnyt lähihoitajan työtä? ;)

Enkös nimenomaan kirjoittanut, että olen perehtynyt lähihoitajien kirjoihin. Olen myös myöhemmin selaillut niitä silkasta uteliaisuudesta. Olen myös tehnyt opiskeluaikana lh:n sijaisuuksia, eli on tullut työt tutuksi ja luojan kiitos, mulla on sh:ksi valmistumisen myötä enemmän haasteita ja vaihtoehtoja edessäni! :D

Mikä ongelma Horuksen silmällä on lähihoitajien suhteen ku pitää noin halveksua?

Sanoin että lähärit tekevät arvokasta työtä. Mulla ei ole mitään lähäreitä vastaan, enkä halveksi heitä, totean vaan ettei lähihoitajan koulutus ole sieltä vaikeammasta päästä. Kysehän on ammattitutkinnosta, ei mistään aivokirurgin opinnoista.
Monenmoiseen lähäriin on tullut elämässäni tutustuttua, mikä ei ole ihme, ammattihan on todella yleinen. On niitä fiksuja tapauksia, monihan on lähärikoulun jälkeen jatkokouluttautunut. Ja sitten on niitä jotka eivät todellakaan ole kovinkaan fiksua väkeä. Mutta varmasti hoitavat ammattitaidolla sen perushoidon mitä työssä
tarvitaan.
Ei kannata hiilestyä mun mielipiteistäni =)

Suosittelen lukemaan suoraan sairaanhoitajaksi ja mielellään samalla th:n pätevyyden myös. Sairaanhoitajana voi halutessaan tehdä lähihoitajan töitä, mutta ei päinvastoin yleensä ainankaan.
Itse aikoinaan tuijotin tuota koulutukseen menevään aikaa ja varttuneemmalla iällä sitten opiskelin työnohessa sairaanhoitajaksi. Työnkuva laajentui reippaasti ja olen saanut monipuolisempia ja haastavampia työtehtäviä.

Enkös nimenomaan kirjoittanut, että olen perehtynyt lähihoitajien kirjoihin. Olen myös myöhemmin selaillut niitä silkasta uteliaisuudesta. Olen myös tehnyt opiskeluaikana lh:n sijaisuuksia, eli on tullut työt tutuksi ja luojan kiitos, mulla on sh:ksi valmistumisen myötä enemmän haasteita ja vaihtoehtoja edessäni! :D

Kuule ei ne sairaanhoitajan opinnotkaan mitään rakettitiedettä ole, joten :D ei kannata kauheasti huudella :D

Suosittelen lähihoitajaopintoja ainoastaan, jos haluat lastenhoitajaksi, hammashoitajaksi, kehitysvammaisten ohjaajaksi tms. Jos sen sijaat aiot valita lähihoitajan sairaanhoidon ja huolenpidon -suuntautumisen, kannattaa ehdottomasti mielummin opiskella sairaanhoitajaksi!

[QUOTE="...";27773106]Tämä ketju on hyvä osoitus siitä, että ei kannata kummallekaan opintolinjalke lähteä. Nuo naisvaltaiset alat ovat täynnä vittumaisia ja vähän yksinkertaisia emäntiä, ja jos et vielä ole sellainen, niin hakeudu muualle tai pian huomaat kuuluvasi tähän joukkoon.[/QUOTE]

Tää on muuten niin totta! :D Nolointa on, kun jotkut sh:tkin hehkuttaa miten he ovat KORKEASTIkoulutettuja, mutta käytös on välillä kun ala-astelaisilla, etenkin mitä tulee lähihoitajiin. Eli ei se korkeakoulutukinto takaa välttämättä kyllä muuten sitä fiksuutta... Vai onko se niin, että mitä enemmän sinne päähän pänttää sitä korkeampaa opintomateriaalia, niin se syö tilaa sieltä tunneälyn puolelta? ;)

Kylläpäs tämä ketju meni taas vääntämiseksi. Itse olen ihan ensiksi kouluttautunut lähihoitajaksi ja lähtenyt siitä etenemään urallani. Nuorelle ne lähihoitajan opinnot olivat haasteelliset mutta eivät ylitsepääsemättömät.

Sairaanhoitajan opinnot vaativatkin sitten jo paneutumista, hyviä kirjallisia taitoja esim. opinnäytetyön teko yms. Kyllähän se niin on että sairaanhoitajan opinnoissa syvennytään reilusti niihin asioihin joihin lähihoitajan koulutuksessa vain viitataan.
Sitten kun mennään yliopistoon niin plaa plaa sitä ja tätä.

Kuitenkin voin ihan reilusti tunnustaa että moni lähihoitaja toteuttaa perushoitoa sata kertaa paremmin kuin minä sekä osaa tuoda hoitotyön käytäntöön paremmin. Sairaanhoitajat taas ovat vahvoja tietäjiä lääkehoidossa ja hoitotyön eri toimenpiteissä. Heille myös koulutuksessa opetetaan kuinka hoitotyötä ajatellaan hoitotieteen näkökulmasta jonka osaaminen antaa keinoja asiakassuhteiden luomisessa. Molempia tekijöitä siis tarvitaan.
Minulla on alaisina loistavia lähihoitajia ja upeita sairaanhoitajia. Kuitenkin olen esimiesurani aikana törmännyt lähihoitajiin ja myös sairaanhoitajiin joilta puuttuu täysin motivaatio ja työskentelytavatkin ovat olleet niin arveluttavia että olen kehoittanut suoraan vaihtamaan alaa.

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
En mitään rakettitiedettä lähtenytkään opiskelemaan ja on mulla myös korkeakoulututkinto (FM) taustalla, joten on monenlaisista opinnoista vertailupohjaa.
Kyllä aloittajan on syytä tietää mahdollisimman paljon faktoja valintansa tueksi! :)

Mutta elämä ei ole silti opettanut vanhaa sanalaskua,, jonka mukaan ylpeys käy lankeemuksen edellä... ;) Toivottavasti ei siis satu kovin pahasti, kun sinäkin sieltä pilvilinnoista keskelle katajapuskaa rämähdät... :whistle:

Raskasta on, mutta ei vuorotyö sen pahempaa ole kuin päivätyökään. Monelle päivätyö voinolla jopa raskaanpaa kuin vuorotyö. Varsinkin kun lapset on pieniä niin vuorotyö on parasta, kun hoitopäivät lyhyitä ja viikkovapaita paljon. Kouluikäisinä tietysti hankalampaa, mutta ei sekään sen kuluttavampaa välttämättä.

Itse kaipaan eniten sairaanhoitajan työstä yövuoroja. Tykkäsin tosi paljon valvoa. Tässä nykyisessä päivätyössä tympii eniten se että tiedät tasan tarkalleen vuorosi vuodeksi eteenpäin.

Kannattaa suoraan opiskella sairaanhoitajaksi. Lähärin tutkinnosta saa aika vähän hyvitystä.
Sit tuosta ikuisesta sh lh väännöstä. Nehän on eri ammatteja. Pitäshän tuo tajuta. Lähihoitaja koulutuksessa on kaksi ongelmaa. Suoraan peruskoulusta opiskelemaan lähteneet pissikset. Siinä on todella vähän aikaa kasvaa aikuiseksi kun aletaan olla tekemisissä sellaisten asioiden kanssa joita normaali kadun tallaaja ei kohtaa koskaan. Toinen ongelmaryhmä on työvoimatoimiston kouluun patistamat/pakottamat pitkäaikaistyöttömät/elämäntapaongelmaiset (turha tulla inttämään pääsy/soveltuvuustesteistä kun niitä ei kaikkialla ole) Kun on puolisen vuotta sinnitellyt melko raittiina onkin työvoimatoimiston(ja moni uskoo itse) mielestä valmis suuntautumaan mielenterveys ja päihdetyöhön. Psykiatriaan tuo nykyinen lähihoitaja koulutus antaa todella huonot valmiudet, varsinkin jos vertaa vanhaan mielenterveyshoijakoulutukseen.

[QUOTE="mamma";27770941]Huh! missä ihmeessä Hepariinia laitetaan vielä "viggoon"???[/QUOTE]

Niitä iv-kanyylejä ny sattuu olemaan muitakin ku se 'viggo' joissa ihan yleisesti kyllä sitä hepariinia käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27773124:
Sanoin että lähärit tekevät arvokasta työtä. Mulla ei ole mitään lähäreitä vastaan, enkä halveksi heitä, totean vaan ettei lähihoitajan koulutus ole sieltä vaikeammasta päästä. Kysehän on ammattitutkinnosta, ei mistään aivokirurgin opinnoista.
Monenmoiseen lähäriin on tullut elämässäni tutustuttua, mikä ei ole ihme, ammattihan on todella yleinen. On niitä fiksuja tapauksia, monihan on lähärikoulun jälkeen jatkokouluttautunut. Ja sitten on niitä jotka eivät todellakaan ole kovinkaan fiksua väkeä. Mutta varmasti hoitavat ammattitaidolla sen perushoidon mitä työssä
tarvitaan.
Ei kannata hiilestyä mun mielipiteistäni =)

En jaksa nähdä vaivaa hiiltyä sun kirjootuksista. Ihmettelen vain tuollaasta asennetta joka ei kyllä mitää arvostusta ainakaa osoota.

En jaksa nähdä vaivaa hiiltyä sun kirjootuksista. Ihmettelen vain tuollaasta asennetta joka ei kyllä mitää arvostusta ainakaa osoota.

Sulla on outo tapa päätellä toisten mielipiteistä yhtä sun toista. Arvostelin kylläkin lähihoitajien koulutusta ja työnkuvan sisältöä. Mä arvostan sitä kun ihmiset jaksaa auttaa toisiaan. Lähihoitajan homma varmasti antaa paljon niille jotka haluaa auttaa muita. Tuskin kukaan alalle lähtee ainakaan palkkauksen takia.

[QUOTE="vieras";27773205]Tää on muuten niin totta! :D Nolointa on, kun jotkut sh:tkin hehkuttaa miten he ovat KORKEASTIkoulutettuja, mutta käytös on välillä kun ala-astelaisilla, etenkin mitä tulee lähihoitajiin. Eli ei se korkeakoulutukinto takaa välttämättä kyllä muuten sitä fiksuutta... Vai onko se niin, että mitä enemmän sinne päähän pänttää sitä korkeampaa opintomateriaalia, niin se syö tilaa sieltä tunneälyn puolelta? ;)[/QUOTE]

sinun pitää olla myötätunteinen....siis henkisesti rasittava. Sinä joudut näkemään sen että mitää ei ole tehtävissä!

Muistan kun lh-tutkinto oli vielä melko uusi ja hiomaton ja osastolla piti ottaa vastaan näyttöjä. Siihen piti sitten koulutta x määrä henkilökuntaa osastolla. Vaikka olin esh:n tehtävissä silloin se sälytettiin minulle. Koulutus kesti yhteensä 2 työpäivää enkä mitään niin turhaa ja puuduttavaa ole sen jälkeen, enkä ennen sitä myöskään, kokenut. Samat asiat olisi voinut kirjoittaa puolikkaalle A4:selle ja asia olisi ollut sillä selvä. Huoh!

Yhteistyössä