Sanokaa, onko tässä asuntoasiassa mitään järkeä??! Mitä TE tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maalaistollot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olemme lounaissuomessa. Minä en kaipaa peltoa tai metsää. Minulle riittää ainoastaan tuo tila tai tieto siitä, että joku muu suvustamme sen lunastaa. En kestä ajatusta, että se menee jollekin vieraalle, eikä siellä voi käydä enää KOSKAAN. Siinä mielessä ratkaisu ei ole suurensuuri, koska välimatka ei ole tämän pidempi. Pysymme saman kaupungin sisällä ja mikään "oleellinen" ei muuttuisi. No, esikoisen koulu vuodeksi, ellemme sitten kuljeta häntä nykyiseen kouluun tuota jäljellä olevaa vuotta, ettei kaveripiiri niin paljoa muuttuisi.

Joku kysyi ketjussa, ostaisinko paikan, jos se olissi joku nobody. En ostaisi, se on ihan selvää. Mutta minusta asiaa ei voi ajatella niin, tuolla vaan on niin paljon kokenu, niistä marjapensaista syönyt, niillä suulin ylisillä piileksinyt, sitä pihapiiriä katsellut kolmekymmentä vuotta ja siihen pihapiiriin niin kotiutunut, että tuntuu ihan helvetin pahalta, että sitä ei yhtäkkiä enää elämässäni olisi ollenkaan...:(

Lounais-suomessa ei ole ainakaan mitään vaikeuksia myydä peltoa tai metsää ostajia on jonoksi asti. Pellot on 10000 eur/ha ja metsä noin puolet siitä jos siellä kasvaa puita.

maksaahan ne puutkin, vai saatteko ne jostain sopuhinnalla. onko siellä mitään tulisijaa?
meillä on öljylämmitys, vähemmän se teettää työtä, kuin puulämmitys. jos on vanha öljykattila, kannattaa vaihtaa uudempaan, niitäkinhän on semmoisia, että voi käyttää puita tai öljyä (kaksneuvosia).

On siellä keittiössä tulisija, muttei sitä ole viimeaikoina käytetty, uusi öljykattila laitettiin juuri...

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23189308:
Mitä mieltä lapset ovat? En alkaisi raahaamaan muksuja väkisin jonnekin landelle jos nykyisellään asiat hyvin. Lapsille koulun vaihto kesken lukukauden on iso muutos...

Olen tähänkin jos vastannut tässä ketjussa.

Esikoinen kyselee, miksei me osteta sitä isomummolaa. Pienempi on vielä niin pieni, ettei tajua :D.
Esikoiselle tulisi se vuosi vieraassa koulussa, sitten siirtyy yläasteelle, taikka sitten voisi jatkaa omassa koulussaan sen vuoden, jos me vanhemmat hoitaisimme kuljetuksen.

[QUOTE="xyz";23189333]Sanonpa vaan, että jos on riitaisa perikunta, niin nuo ostohaaveetkin voivat olla hankalia muiden sulattaa.[/QUOTE]

No ihan totta tämäkin. Taatusti lyövät kapuloita rattaisiin, vaikkeivät itse tilalle mitään tunne taikka rahallista arvoa anna, mutta annas olla, jos kerron, että me olisimme kiinnostuineita paikan lunastamaan, taatusti hankaloitettaisiin tilannetta tai vähintäänkin lyödään kolmekymmentätuhatta hintaa lisää :D

Todellisuudessa en ole vielä näistä aikeistamme (? ) kertonut perikunnan muille osakkaille kuin omalle isälleni...

Vieläkin luulen, että yrittäisin puhua miehen ympäri, ja ostaisin sen mummolan:D.
Itse arvostan omaa rauhaa, ja kasvuympäristönä lapsillekin voisi olla kiva. Mutta kyllä myös miehen pitäisi olla jossain määrin innostunut tuosta. Pitäisi kyllä nähdä molemmat paikat, niin voisi varmaksi sanoa mielipiteensä.

Etkö voisi vaikka pihdata pillua kunnes miehesi suostuu muuttamaan? Meillä toimii ainakin hyvin, polvet yhteen ja vähän ajan päästä mies tekee niin kuin sanon.

Mietippä sitäkin että ne isot ulkorakennukset myös vaativat remonttia ja myös vakuutuksia yms. ne ovat todella kalliita hukkaneliöitä. Me asutaan miehen lapsuudenkodissa ja vanha navetta ja traktorisuojat yms. tekee ison lisälaskun jo pelkästään vakuutuksiin. En missään nimessä suosittele sinne lähtemään, kun ette kerran itse edes osaa remontoida. Kuka siellä auraisi ne tiet talvella? Kuka maksaa ulkorakennuksien remontit? Kivoja piiloja niinkaun kun pysyvät pystyssä, tuskin mummosikaan niitä on remontoinut hiljan että se olisi edessä myös hyvin pikaseen. Mummolani on ollut tyhjillään toistakymmentä vuotta ja siellä ulkorakennukset kaatuvat parhaillaan, kellään ei ole ollut halua uusia kattoja yms. tarvittavaa remonttia.

Mä antaisin olla. Järkevästi ajatellen siellä ei ole mitään sulle, muistot on ja siinä se. Muistot pysyy joka tapauksessa. Mummosi ei ole siellä, etkä häntä takaisin saa. Teillä on nyt hyvä vaivalla rempattu koti, alkaisitko tosiaan koko härdellin uusiksi? Vaikka mies vastustaa? Miehellesi siellä ei ole mitään, muista myös se.

Ota nyt ensin selvää mitä kaikkea siellä pitää tehdä ja miten taloa pitää hoitaa. Onko pihatie omassa hoidossa, missä kunnossa ulkorakennukset, mitä kaikkea remonttia siellä pitää tehdä ja mitä todelliset kustannukset edes olisivat. Paljonko on perintöä odotettavissa, pystyykö niillä rahoilla maksamaan lystin. Jo pelkästään auraus tälläsinä talvina on aikamoinen juttu jos ette sitten satu omistamaan traktoria. Puhumattakaan kesällä puutarhan hoidosta, se vaatii paljon työtä ja sinä jo sanoit ettet ole mikään viherpeukalo. Ei iso tontti itseään itse hoida.

Mä antaisin olla. Järkevästi ajatellen siellä ei ole mitään sulle, muistot on ja siinä se. Muistot pysyy joka tapauksessa. Mummosi ei ole siellä, etkä häntä takaisin saa. Teillä on nyt hyvä vaivalla rempattu koti, alkaisitko tosiaan koko härdellin uusiksi? Vaikka mies vastustaa? Miehellesi siellä ei ole mitään, muista myös se.

Ota nyt ensin selvää mitä kaikkea siellä pitää tehdä ja miten taloa pitää hoitaa. Onko pihatie omassa hoidossa, missä kunnossa ulkorakennukset, mitä kaikkea remonttia siellä pitää tehdä ja mitä todelliset kustannukset edes olisivat. Paljonko on perintöä odotettavissa, pystyykö niillä rahoilla maksamaan lystin. Jo pelkästään auraus tälläsinä talvina on aikamoinen juttu jos ette sitten satu omistamaan traktoria. Puhumattakaan kesällä puutarhan hoidosta, se vaatii paljon työtä ja sinä jo sanoit ettet ole mikään viherpeukalo. Ei iso tontti itseään itse hoida.

Varmaankaan se perintö ei ole tulossa ap:lle vaan hänen isälleen tai äidilleen.

[QUOTE="vieras";23189774]Varmaankaan se perintö ei ole tulossa ap:lle vaan hänen isälleen tai äidilleen.[/QUOTE]

Sitä paremmalla syyllä jättää muistot hyviksi muistoiksi. Eikä hanki itselleen ristiä mistään lahoavista tönöistä.

Miehesi stressaantuu remontin keskellä, mutta silti asuisitte ja remppaisitte asuntoa hiljalleen....
Ei hyvä, mieti asuisitko paikssa yksin lasten kanssa, sillä eroon voisi suhteenne päätyä, jos toisen pakotat vastentahtoisesti muuttamaan....

Mä kyllä ymmärrän ap:ta, jos itse olisin samassa tilanteessa ja jos olis rahaa, ostaisin talon. Ainakin kesäasunnoksi niin ei olisi niin kiire remontillakaan. Tosin tykkään rakennushommista ja pihatöistä. Kun ap ja lapset haluaa kerran muuttaa niin silloinhan enemmistö perheestä on muuton kannalla, mies yksin vastaan.

Minä kyllä ymmärrän sinua... joissakin taloissa tärkeitä ovat se tunnelma, tuoksut, muistot yms. Vaikka ne muuttuvatkin, jos muutatte sinne, se pohjimmainen hyvän olon tunne säilyy. Me ostimme isomummolan mökiksi (onneksi tämä oli mahdollista) - ja nimenomaan en halunnut että menee vieraalle. Ei kaiken tarvitse olla järjellä perusteltavissa.
Mutta kyllä miehesikin pitäisi sitä jonkin verran haluta, ettei sitten murjota siellä asuessanne. Keskustelkaa mahdollisimman paljon asiasta, miksi haluaa ja ei halua muuttaa. Ehkä se selvenee.
Minusta esim. 10 km vielä ajaa pyörällä (joku mainitsi matkan)! Ja yhden vuoden kuljettaa lasta kouluun, kun tietää ettei se jatku pitkään. Entä jos ostatte koko köntin, ja myytte/vuokraatte sitten itse niitä peltoja ja metsiä? Saisiko niistä sen verran että voisitte siirtää muuttoa kunnes rempat on tehty? (ehkä sen vuoden jonka esikoinen on vanhassa koulussa) Ota yhteyttä kiinteistönvälittäjään, ja pyydä heiltä arviota. Välittäjän voit myös pyytää tekemään tarjouksen tilasta, jolloin (kai?) ei mene tieto ostajasta perikunnalle.

Toivon että asia ratkeaa niin ettet täysin menetä mummolaasi!

Minusta mummolan ostaminen kuulostaa hyvältä ajatukselta! Matka ei edes pitene niin älyttömästi (esim. 25 kilometriä olisi jo eri asia) ja yleensä talossa kuin talossa voi asua rauhassa vuoden ja miettiä sen aikana mitkä remontit todella tulevat tarpeeseen. Mekin ostimme vajaa vuosi sitten alkuperäiskuntoisen rintamamiestalon ja hyvin olemme pärjänneet ihan pienillä korjauksilla, vaikka välittäjä suositteli kymmenien tuhansien remontteja.

Jos mummola-asuminen ei syystä tai toisesta vastaakaan unelmiasi, niin talosta pääsee varmasti myöhemmin "eroon". Mutta jos joku muu ostaa sen nyt, et ehkä koskaan saa ostettua sitä, tai siihen voi mennä vuosikymmeniä. Pahimmillaan talo voidaan purkaa tai jättää oman onnensa nojaa, jolloin se oikeasti voi mennä huonoon kuntoon.

Rohkeutta päätökseen, joskus ratkaisut kannattaa tehdä tunteella :)

[QUOTE="nalle";23185993]Unohda se mummon talo, muistot säilyy sydämmessä.[/QUOTE]

Peesi!! Koko muu perhe joutuisi joustamaan sinun muistojesi takia. Ainoa plussa muutossa olisi ihanat muistot. Muistot säilyy ikuisesti, mutta väärin olisi perhettä kohtaan muuttaa mummolaan.

muistele ja sure mummoasi mutta älä tee noin isoa päätöstä vain tunteiden perusteella, vaan järjen. Ja vaikuttaisi että ei ole järkevä päätös ostaa mummolaa kodiksi vaan pysyä nykyisessä.

Yhteistyössä