särkylääke

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sallittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sallittu

Vieras
Flunssa vaivaa. Jos olen raskaana, niin 3+1 :-)

Saako raskaana ollessa syödä ibuprofeenia, vai olisiko joku muu (esim paracetamol) parempi?

Mitä saa ottaa kutiavaan ja kuivaan ärsytysyskään?

Kai tässä vaiheessa vielä voi ottaa mitä tahansa, mutta kun kerran valinnan varaa on, niin valitsisin sikiöystävällisimmän vaihtoehdon.

Kiitos kokeneille odottajille!
 
Ibuprofeiinia/Ibusal/Burana ei ekalla ja vikalla kolmanneksella mielellään, keskivaiheessa/lääkärin määräyksestä täsmäkuurina.

Paracetamoli/Padadol ohjeen mukaan on OK raskausaikana.
 
Panadol.. tosin mulle neuvolantäti sanoi vko:lla 13, et ei se buranakaan haittaa, ku valitin pääsäryistä.. Mut olen kuitenkin ottanut vain paracetamolia, jos on ollut suuri tarve.. (migreeni)
 
Paracetamol on turvallinen vaihtoehto ja ikävä kyllä sellasta yskänlääkettä ei taida olla, jota (ainakaan reseptivapaasti) suositeltais raskaana oleville tai imettäville.
Tähän ainakin itse törmäsin syksyllä, kun olisin tarvinnut.
 
panadol särkyyn ja kuuma juoma yskään. lääkäri määräsi kuumaa juomista ja paljon. mielummin kuin lääkkeen. Itsekin kuumalla juomalla hillinnyt yskää. Hyvä vanha konsti =0)
 
Niin kuin sinulle on vastattu, niin Panadol varmaan on turvallisempaa. Tuossa vaiheessa ei kuitenkaan uskoisi vielä Buranastakaan kauheasti haittaa olevan. Itse ainakin vedin ennen plussaamista juuri pari päivää Buranaa, kun tuntemukset oli juuri sellaiset, kuin menkat olisi alkamassa (mulla on niin pahat kuukautiskivut, että lääke auttaa vaan, jos sen ottaa heti, kun alkaa mahassa tuntua), ja olen kuullut monelta vastaavaa. Ilmeisestihän monikaan aine (esim. alkoholi) ei vaikuta alkioon ennen kuin sen jälkeen, kun raskauden näkee testillä. Mutta tosiaan, jos Panadolinkin sua auttaa (kyllä kai se flunssaoireisiin yleensä auttaakin), niin miksi ei sitten valitsisi sitä.

Yskänlääkkeitä en minäkään tiedä, mitä saisi syödä. Itsellä juuri sellainen kutiava yskä, ja antaisin välillä öisin puoli valtakuntaa Codesan- (vai olisiko nykyään nimeltään Codetabs) tabletista, mutta kun ei niin ei. Riittävän väkevät kurkkupastillit auttaa vähän.
 
Paracetamol (Panadol, Para-Tabs) ehdottomasti parempi vaihtoehto, jos on raskaana. Muistaakseni olen lukenut, että mm. ibuprofeiini voi vaikuttaa alkuraskaudessa sikiön kiinnittymiseen (korjatkaa jos olen väärässä).
Resilar -yskänlääkepurkin käyttäjän tiedotteessa lukee, että Resilarin tilapäinen käyttö raskauden aikana on sallittua pahan yskänkohtauksen hillitsemiseen, vaikka yleensä lääkkeiden käyttöä on hyvä välttää raskauden aikana.
Mielestäni Bafucin-imeskelytabletteja voi käyttää kurkkukipuun raskauden aikana, kohtuudella.
Ainahan on tietysti sikiölle parempi, jos lääkkeitä ei tarvitsisi käyttää lainkaan.
 
Kiitos hurjasti viesteistä!
Panadolia olen napsinut nyt muutaman, ja kodeiinit olen korvannut sillä että litrakaupalla menee kuumaa teetä.
Olo onkin jo helpottanut :-)
Kiitos vielä kerran!
 
terve,

täällä ollaan toipumassa eilisillan + yön MEGAMIGREENISTÄ. migreeni teki alkuaan jo töissä iltapäivällä ja paheni ja yltyi illan kuluessa siihen pisteeseen, että luulin pääkoppani halkeavan noin klo 21:00 eilisiltana. No, sitten tuli iso oksennus ja sain nukuttua muutaman tunnin, kunnes heräsin jälleen tajuamaan, että päänsärky oli ennallaan! pahasta olosta jälleen oksentamaan keskellä yötä, ei unta, kärsin...
Illalla otin 1 kpl panadolia, mutta vaikutti kuin karkilta, eli ei mitenkään ;)

Kaverini sanoi, että BURANA 400 voi ottaa rv 12 jälkeen, hän odottaa toista lastaan ja saanut lääkäriltä tälaisen ohjeen.
itse olen kovin epäileväinen kaiken lääkkeen käyttöön raskauden aikana. Mutta jos vastaava toistuu, niin jotenkin haluaisin sitä lievittää, oli niin tuskaa. Nyt nukuin tähän asti, ilmoitin töihin, etten pysty menemään,kun yö oli yhtä oksennusta ja päänsärkyä.

Miten te olette lievittäeneet kovaa hedarianne?
 
Itselläni ei onneksi migreenitaipumusta, mutta kaverilla on, ja hän sitten kärsikin migreenistä kuukausitolkulla putkeen raskausaikana. Osa lääkäreistä olisi määrännyt vahvempia lääkkeitä, mutta osa oli sitä mieltä, että ovat vaarallisia vauvalle, joten kaverini ei sitten niitä uskaltanut syödä.

Sellaisia reseptilääkkeitä kuitenkin söi kuin Panacod, niitten pitäisi olla turvallisia (kai vastaava aine kuin Panadolissa, mutta lisänä jotain muuta), ja tehota jonkin verran paremmin kuin tavallinen Panadol.

Lopulta tämä kaveri sai avun akupunktiosta, tai saattoihan se olla että siinä vaiheessa olisi särky loppunut jo muutenkin, kun alkoi olla viimeiset kuukaudet käsillä.

Mutta tosiaan, jos usein migreeni vaivaa, niin kannattaisi varmaan käydä lääkärissä, kyllä ne ainakin jotain voi määrätä. Ja minäkin olen kuullut, että keskiraskaudessa saisi buranaa syödä, mutta senkin kyllä varmistaisin ensin itse lääkäriltä.
 

Yhteistyössä