Siis jos syön 1300 kcal...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laihdutusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laihdutusta

Vieras
niin laihdunko? Se ois mun mittaselle ja mun ikäselle naiselle normaali kalorimäärä vuorokaudessa. Jos siis huolehdin etten ylitä tuota, laihdunko, vai pitääkö mun vähentää alle tuon? Mikä on terveyden kannalta paras tapa? Nyt on 6 kg ylimäärästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29528043:
Mikä normaalimkalorimäärä tuo on yhtään kellekään? Ehkä jos sulla on pituutta 140 cm etkä poistu sängystä koko päivänä...

Mun normaali paino ois alle 60 kg, tavoitteena on 58. Pituutta on 155 kg ja teen toimistotyötä 8 h päivässä ja istun 2 tuntia päivässä autossa. Käyn pari kertaa viikossa kävelyllä jos ehdin, teen normaali kotitöitä ja joskus viikonloppuisin käyn lenkillä. Kävelen portaat töihin eli 4 krt päivässä 3. kerrokseen. Mutta päättelin vaihtoehdoista mitä laskuri tarjosi, että harrastan vähän liikuntaa, ja sain kalorilaskurilla lukeman 1323 kcaloria. Ja huomautuksen että alle 1500 kcalorin laihdutusohjelmaa ei pitäisi tehdä ilman lääkärin valvontaa ;)

Kyllä tuolla määrällä pitäisi laihtua, mutta ei välttämättä mitään supernopeaa vauhtia. Mutta eihän sen nopeaa kuulukaan olla, mieluummin hitaasti. Itselläni vain ei kärsivällisyys riitä, joten pidän kalorit alle tuhannessa.

niin laihdunko? Se ois mun mittaselle ja mun ikäselle naiselle normaali kalorimäärä vuorokaudessa. Jos siis huolehdin etten ylitä tuota, laihdunko, vai pitääkö mun vähentää alle tuon? Mikä on terveyden kannalta paras tapa? Nyt on 6 kg ylimäärästä.

Oman kokemuksen mukaan sanoisin, että et laihdu, tai laihdut tuskallisen hitaasti. Nimimerkillä kokemusta on. Terveyden kannalta paras tapa on hakea ravitsemusterapeutilta sulle räätälöity ohjelma, jossa on katottu proteiinit yms. kuntoon.

[QUOTE="Anne";29528150]Mulle antaa laskuri 1650 vuorokausikulutukseksi. Aktiivisuus matala, pari tuntia päivässä istun autossa yms. Paino 58[/QUOTE]

Paljos sä oot pitkä? Mä tein kahdella eri laskurilla kun en eka uskonut. Mutta sama lukema. Toinen laskurilla, toinen jollain laskukaavalla. Mun keskiarvo normipaino ois vissiin 52 kg, mutta 60 jälkeen menee lieväksi ylipainoksi. Vyötärönympärys on nyt yli sen sallitun lukeman.

Pituus vaikuttaa kyllä kulutukseen, samoin kuin ikä. Mitä isompi ja nuorempi ihminen, sitä enemmän kärsii syödä. Noin niinku tiivistettynä :)

Ja muutama sata grammaa viikossa laihtuu/lihoo jo sillä, että kalorien laskeminen ei ole kovin eksaktia hommaa ilman keittiövaakaa...

Toki ikä vaikuttaa kulutukseen. Mutta jos laihtuu alle 60kg painoisena 350g per viikko, on sekin jo ihan hyvä. Kauheasti alle 1200kcal ei kannata syödä, tekee hallaa kropalleen, sillä laihtuisin jo 450g per viikko joka on ihan suositeltu vauhti.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29528043:
Mikä normaalimkalorimäärä tuo on yhtään kellekään? Ehkä jos sulla on pituutta 140 cm etkä poistu sängystä koko päivänä...

Ihan normaalikalorimäärä n. 155-160 cm ihmiselle, joka kulkee autolla eikä harrasta liikuntaa. Ei ole mikään ihmeellinen tai epätavallinen elämä nykyaikana. Perusaineenvaihdunta on selvästi matalempi niillä, jotka eivät liiku ja joiden lihaksisto on alhainen.

[QUOTE="vvieras";29528475]Ihan normaalikalorimäärä n. 155-160 cm ihmiselle, joka kulkee autolla eikä harrasta liikuntaa. Ei ole mikään ihmeellinen tai epätavallinen elämä nykyaikana. Perusaineenvaihdunta on selvästi matalempi niillä, jotka eivät liiku ja joiden lihaksisto on alhainen.[/QUOTE]

Joo perusaineenvaihdunta. Ihan eri asia kuin todellinen. Joka kerta kun ihminen nousee sängystä, kävelee rappuset, ripustaa pyykkejä, imuroi, tekee ihan mitä vaan, kuluu lisää.
Mulla on kulutus tasoa 2700 kcal ja tällä hetkellä olen ruokavaliolla, josta tulee urheilujuomineen 1800 kcal. Laihdun aikamoista vauhtia vaikka ylipainoa ei ole.
Millään 1000 kcal pöiväannoksilla ei kannata kikkailla, siitä ei seuraa mitään hyvää eikä pysyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29528588:
Joo perusaineenvaihdunta. Ihan eri asia kuin todellinen. Joka kerta kun ihminen nousee sängystä, kävelee rappuset, ripustaa pyykkejä, imuroi, tekee ihan mitä vaan, kuluu lisää.
Mulla on kulutus tasoa 2700 kcal ja tällä hetkellä olen ruokavaliolla, josta tulee urheilujuomineen 1800 kcal. Laihdun aikamoista vauhtia vaikka ylipainoa ei ole.
Millään 1000 kcal pöiväannoksilla ei kannata kikkailla, siitä ei seuraa mitään hyvää eikä pysyvää.

Se laskuri laski nimenomaan sillä kevyellä liikunnalla mulle tuon kulutuksen, se ei ollut perusaineenvaihduntalukema mun käsittääkseni. Miksi se muuten olis kysellyt siitä liikkumisesta? Eli olettaisin sen laskevan perus sängystänousemiset ja tuolilta nousemiset… Mä oon 155 pitkä, painan 65-66 kg ja lievää ylipainoa on näin ollen 5-6 kg, tavoitepaino ois 58 kg.

Yhteistyössä