Siis OIKEASTI juottaako joku alle kouluikäisille lapsilleen limsaa?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskomaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä yhtään leikki-ikäistä lasta, joka ei olisi saanut limsaa maistaa..

No meiltä löytyy kaksin kappalein - eikä ole maistunut kummallekaan alle 6-vuotiaana (liian kirpeää). Eipä ole siis tarjottukaan ja tuo kirpeys on todettu toisten lasten synttäreillä.

Nyt juovat silloin tällöin herkkuna ja siihen joka nyt henkäisee siitä sokerista, niin meillä ei sitten ole karkkipäivää :) Colajuomia en tarjoile kummallekaan, edelleenkään.

Muistan terkkari kertoneen siitä kun vanhemmat juottivat alle 2-vuotiaalle coca-colaa tuttipullosta... Siinä kohtaa alkaa menemään vähän yli ymmärryksen. Tai siinä jos lapselle juotetaan limua janojuomana.

Meillä on lapset kyllä maistaneet limpparia, tyttö ei oikein välitä hiilihaposta. Poika taas tykkää... Makuvissyä tuo poika kanssa saattaa viikonloppuherkuksi haluta. Yleensä meillä herkkujuoma on vain mehua, mutta liekö se yhtään parempi kuin limukaan?

Coca-cola on tosin sellainen mitä en mielelläni lapsille haluaisi kenenkään tarjoavan..

No kyllä mä antaisin, jos ne tykkäisi, mutta eivät tykkää. 2 v:lle mummo antoi pienen hömpsyn maistaa, ja sen jälkeen se ei uskaltanut ottaa samana päivänä mitään juomaa mummolta, kun pelkäsi että se on "väkevää". :D 4,5-vuotiaallekaan ei maistu. Itse en pidä hiilihaposta ollenkaan.

Meillä anoppi juotti 1,5v:lle PepsiMaxia kun oli pientä hoitamassa. Pikkasen minulla kiristi otsasuonta kun kuulin. Ja oli oikein saanut lisääkin. Meillä sitä on kaapissa, koska itse sitä juon, mutta ei tosiaan ollut tarkoitettu 1,5v:lle. Isommat lapset saavat saunan jälkeen joskus limukkaa.

Muistan terkkari kertoneen siitä kun vanhemmat juottivat alle 2-vuotiaalle coca-colaa tuttipullosta... Siinä kohtaa alkaa menemään vähän yli ymmärryksen.
Juotettiin hiukan alle 1-vuotiaalle kerran cokista...ei oma, vaan kaverin lapsi. Pakkorako; yli 40 asteen helle, oltiin merellä (Välimerellä), vesi loppui laivan baarista. Hiilihapot vaan ravisteltiin veks ja muksulle tuttipullo kouraan. Henkiin jäi, vaikkei ihannetilanne ollutkaan.

Minulla 4v ja 6v. lapset, joille annan limsaa kerran viikossa (joskus viikko jää tosin väliin) saunan jälkeen, kun itse otan siiderin. Samana päivänä on myös karkkipäivä ja meidän kaikkien yhteinen herkkupäivä (yleensä tehdään pizzaa ja katsotaan perheen voimin joku filmi). Eivät koskaan kaupassakaan kerjää limsaa, joten eivätpä ole siihen koukuttuneet. Minusta tämä on ihan ok. Suosittelen muillekin sitä, että pitävät herkut yhden päivän juttuna. Silloin lapset eivät ainakaan opi himoitsemaan niitä viikon jokaisena päivänä, eikä synny "ahmimisreaktiota" eli sitä, että lapset vanhempana ahmivat makeaa ylenmäärin, koska eivät pienempänä ole oppineet järkevämpää tapaa siitä nauttia. Totaalikieltäminen ei yleensä johda muuhun kuin kahta kauheampaan katastrofiin.

Aivan näin. Lapsena emme saaneet limsaa kuin syntärinä ja juhannuksena limsaa. Äitini oli ylihysteerinen limsan suhteen samoin karkkien ja vaalean leivän suhteen. Joo myönnän ne ovat epäterveellisiä. Valehtelematta meillä oli mun lapsuudessa sen 17vuotta mitä asuin vanhempieni luona asuin. Niin meillä oli sinä aikana vaaleata leipää korkeintaan 5 kertaa. Se oli pahinta syntiä varmaan äitini mielestä. Karkkia/suklaatakin sai, mutta just tyyliin juhannuksena, jouluna, synttärinä. Ja mitä tapahtui kun muutin omilleni?

Aloin syödä karkkia, suklaata, sipsejä ja limsaa meni jonku verran. Samaten meni jäätelöä, suklaakeksejä, pullaa yms herkkua. Ja voitte arvata paino nousi 20kg. Ja sain kuulla siitäkin. Vieläkään en ole normipainoinen vaan aina ollut sen jälkeen paino ongelmia ja ahmimishäiriö herkkujen suhteen. Ikää nyt 37.

mie taas en ymmärrä, miten a. jonkun alle kouluikäinen voi välttyä limsan juonnilta sillä esim. kaverisynttäreillä sitä tarjotaan aina ja b. joku voi stressata tälläisestä pikkujutusta, koska maailmassa on pahempiakin asioita kuin limsa... !
meille ostetaan limsaa silloin, jos teemme itse hampurilaisia/pitsaa & samoin jos käymme ravintolassa syömässä tyttö saa kokiksen. janojuomana sitä ei vedetä, mutta mielestäni limsapullo jääkaapissa ei ole maailmanloppu. miehen isä on vielä sellainen, että ostaa aina limsaa varalle.. jos tullaankin käymään. monta eri makua, josta muksu saa valita :D
enkä näe syytä kieltää tuota, sillä mummolassa saakin herkutella

Viimeksi muokattu:
Juotettiin hiukan alle 1-vuotiaalle kerran cokista...ei oma, vaan kaverin lapsi. Pakkorako; yli 40 asteen helle, oltiin merellä (Välimerellä), vesi loppui laivan baarista. Hiilihapot vaan ravisteltiin veks ja muksulle tuttipullo kouraan. Henkiin jäi, vaikkei ihannetilanne ollutkaan.

Ei ehkä ihan sama asia kuitenkaan kuin se että lapselle siis juotetaan, ei vettä, ei maitoa, vaan coca-colaa.... Puhutaan siis normaaliarjesta....

mutta eihän se silti ole mitenkään järkevää tai hyväksi.se limpparin juonti jo 1-vuotiaasta. vähän verrattavissa siihen, kun raskaana tupakoivat puolustavat, että "ei sille mitään tullut vaikka poltin".
ja siis minulle on ihan sama miten muut tekee tai on tekemättä. kummastuttaa vaan nää perustelut .jokainenhan meistä tekee jotain tyhmää - elämäähän se on :)

Juuh, toki se, että leikki-ikäinen saa kerran muutamassa kuukaudessa limpparia on sama asia kun äidin polttaminen raskausaikana :D

Tulee mieleen kun esikoisen kanssa käytiin hammaslääkärissä eka kerta n. 1,5vuotiaana ja lääkäri kysyi, että onko saanut karkkia. Johon mies vastasi, että on. Siitä tuli sellainen paasaus ja jäkätys lääkäriltä, että uh-uh.. Ja arvaatko minkä takia? KAHDEN pienen nallekarkin taki :D Ne se lapsi oli maistanut joskus ;)

Minusta toi KOKONAISUUS on tärkein. Jos muuten syödään terveellisesti ja hyvin, niin harvemmin se pari karkkia ja limpsa silloin-tällöin sen kaataa. Meillä esim. syödään todella harvoin eineksia, joka aterialla on salaattia/vihanneksia, hedelmiä menee paljon. Yleisin herkku on joku itse tehyt piirakka tai vastaava, kesäisin jätski. Karkkipäivää ei ole, karkkia ostetaan ehkä kerran kuussa........
Jos minusta sitten tekee tyhmän se pari kulausta limpparia silloin-tällöin, niin olkoon niin.... Laiduttajan urakkakin kaatuu yhteen sortumiseen, eiks jee :D

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Ei ehkä ihan sama asia kuitenkaan kuin se että lapselle siis juotetaan, ei vettä, ei maitoa, vaan coca-colaa.... Puhutaan siis normaaliarjesta....
On näitäkin nähty. Cokista nokkamukiin, päivittäin. Tai mehua. Lapsella ikää sen verran että kävelee juuri ja juuri. Ja hampaat suunnilleen mätänee suuhun ennen eskari-ikää :x

(terkkuja vaan yhdelle tuttavaperheelle - ihania muuten, mutta en jaa heidän käsityksiään lasten ravitsemuksesta)

Kyllä me murhaavia katseita silloinkin saatiin, kun vähän alle 1 veelle colaa juotettiin. Olut olisi ollut toinen vaihtoehto :D. Seuraavilla reissuilla varmistettiin aina, että ovat varmasti muistaneet täyttää laivan juomavarastot...

On näitäkin nähty. Cokista nokkamukiin, päivittäin. Tai mehua. Lapsella ikää sen verran että kävelee juuri ja juuri. Ja hampaat suunnilleen mätänee suuhun ennen eskari-ikää :x

(terkkuja vaan yhdelle tuttavaperheelle - ihania muuten, mutta en jaa heidän käsityksiään lasten ravitsemuksesta)

Kyllä me murhaavia katseita silloinkin saatiin, kun vähän alle 1 veelle colaa juotettiin. Olut olisi ollut toinen vaihtoehto :D. Seuraavilla reissuilla varmistettiin aina, että ovat varmasti muistaneet täyttää laivan juomavarastot...

:laugh:

Miten se limsa eroaa mehun litkimisestä...? Kyllä meillä saa lapset limpparia, kun ostan pari kertaa kuukaudessa itsellenikin. Onko ap:n lapset saaneet ikinä karkkia?

Omaan tuttavapiiriini ei onneksi kuulu tuollaisia, mutta päiväkodin hoitajat kertoivat, että tällaisiakin tapauksia on. Ei siinä paljon järki päätä pakota.

Joo, ihan oikeesti, mä annan mun alle kouluikäisen maistaa mun limsasta kun ollaan käymässä hesellä tai mäkkärissä, ja sit joskus se saa saunajuomaksi pienen pullollisen limsaa, kamala!

Millä tavalla muuten limu on pahempi juttu kuin esim. pillimehu, kertoisko ap?

meillä on kyllä osanneet juoda ihan itse ennen kouluikää ja kouluiän jälkeen. itse asiassa
sitä on aina tarjolla. ja kun sitä on aina tarjolla, niin yksi pullo kestää päiviä tai jopa
viikon pari, koska kun sitä on ja sitä saa, niin sitä ei tarvii himoita

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25843743:
meillä on kyllä osanneet juoda ihan itse ennen kouluikää ja kouluiän jälkeen. itse asiassa
sitä on aina tarjolla. ja kun sitä on aina tarjolla, niin yksi pullo kestää päiviä tai jopa
viikon pari, koska kun sitä on ja sitä saa, niin sitä ei tarvii himoita

aika harvinaista .
mun tuntemat "Limsaperheet" ( :D ) kantaa pulloja kotiin usean kerran viikossa. ja useimmiten just kokista tai pepsiä. niihin kaiketi koukuttuu niin kivasti.

Itse en lapsilleni sitä anna. Saavat ostaa sitten kun on heillä siihen omat rahat, mikäli haluavat. Se alkaa olemaan sitten siinä kouluiässä, kun kotitöillä ne tienaavat. En anna karkkiakaan, kouluikäisenä karkkipäivä saattaa tulla, tosin täytyy valikoida aika tarkkaan karkit ja niiden määrät. Ei kauheasti houkuta ajatus tuhotuista hampaista jo lapsuudessa, kalliiksi tulisi loppuen lopuksi.

Yhteistyössä