Sukupuolineutraali kasvatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainu_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Marjaanalle propsit hienosta asenteesta! Itse muistan kyllä elävästi, että poikamaisen luonteeni takia sain kuulla todella paljon tuot "- ja tyttökin vielä!"-kauhistelua ala- ja yläasteen opettajilta. Ja kyse ei todellakaan ollut mistään ADHD-vilkkaudesta, vaan sellaisesta käyttäytymisestä joka ohitettiin olankohautuksella poikien kohdalla, mutta tytön kohdalla siihen katsottiin olevan syytä puuttua. Esimerkkinä annettakoon mm. pureskeltu lyijykynän pää ala-asteen äikäntunnilla tai ei-niin-ryhdikäs istuma-asento yläasteen ruotsintunnilla...

Alkuperäinen kirjoittaja ei o totta:
No ei siihen nyt hyvänen aika mitään psykologi tarvitse olla että ymmärtää, ettei kasvatus tee homoa/lesboa ihmisestä.. Melko neutraalia taitaa olla korvienne välissäkin.

taidatte itse pitää itseänne jotenkin yli-ihmisinä tän "sukupuolineutraalin" kasvatuksenne takia?? Aika naurettava ajatus koko juttu minusta, miksi tuhlata energiaa nimenomaan sukupuoliroolin välttämiseen? sehän on ihan sama asia kuin sukupuoliroolin kärjistäminen- vain toisinpäin.

luitko nyt väärin koko ketjun idean? Sukupuolineutraaliuden kannattajat eivät siis missään nimessä ole luulleetkaan että kasvatus tekee homon/lesbon. Tätä mieltä ovat siis sukupuolineutraaliuden _vastustajat_ jotka siis haluavat kasvattaa lapsensa vanhojen, stereotyyppisten asenteiden mukaisesti perinteisinä tyttöinä tai poikina juuri siinä pelossa että jos ottaisikin vähän nykyaikaisemman asenteen niin lapsesta tuleekin pian homppeli!

Itse sukupuolineutraaliuden kannattajana olen sitä mieltä että lapsille on hyvä kertoa homoista ja lesboista jo pienenä, ei tietenkään seksuaalisessa merkityksessä mutta yleisellä tasolla, esim. jotkut tädit tykkäävät tädeistä ja asuvat tädin kanssa tai että on mahdollista että joskus sedät seurustelevat keskenään ja perheessä voi olla kaksi isää tai äitiä.

Tämä tuo avarakatseisuutta ja hyväksyntää lapselle ja avaramman maailmankuvan. Johan sen tästäkin ketjusta huomaa miten kapeakatseisia, tuomitsevia ja suvaitsemattomia ns. vanhanaikaisten arvojen ja sukupuoliroolien kasvattajat ovat. Ihan hurmoksessa inttävät vaan vastaan että "ei saa tehdä pojista tyttöjä" eivätkä ollenkaan lue mitä asian kannattajat kirjoittavat. Johan se moneen kertaan on tässä väännetty että sukupuolineutraalin kasvatuksen tehtävä ei ole kieltää biologista sukupuolta, vaan vain ja ainoastaan kulttuurinen sukupuolirooli eli se "olemisen malli". Ja kaikki lapsen omien halujen ja ominaisuuksien ehdoilla.

Ihan oikeasti mielestäni lapsen omien taipumusten kuunteleminen on se avainsana tässä. Enemmän pakottamista voi olla ns. normiarvojen perheellä juuri sen myötä että poikien ei anneta tehdä tyttömäisiä juttuja ja päinvastoin, ettei tosiaan vaan "homppelimeininki" tee pojasta pilattua.

Minun mielestäni sukupuolineutraali kasvatus on paras ideologia pitkään aikaan. Ainoa mikä siinä on huonoa on sen nimi, termi olisi ehkä pitänyt valita vähän toisin koska tuosta nimestä juuri hurmosmammat kiihtyvät nollasta sataan sekunnissa ja alkavat paasata juuri tuota mantraansa miten pojalle pannaan letit ja sukkahousut jalkaan - välittämättä siis yhtään siitä tosiasiasta että sisällöllisesti kasvatuslähtökohtana tässä ideologiassa on todella paljon sellaista mikä on lapsen psyyken kannalta hienoa, hyvää ja tavoittelemisen arvoista.

->Kentaurille, kannattaa ehkä perehtyä tarkemmin asiaan... ajattelutapasi on melko asenteellinen ja syrjivä naisia kohtaan, juuri nuo asenteet on yksi syy, miksi naisjohtajia syrjitään - raskauden ja äitiyden vuoksi. Näin ei saisi olla, onneksi kuitenkin suuri osa suomalaisista huippunaisjohtajista on pitänyt normaalin äitiysloman, heilläkin on siihen oikeus, eikä sen vuoksi ketään saa syrjiä työelämässä, johdossakaan! Asiat ovat pääasiassa järjestely ja asennekysymyksiä ja naisjohtajien mahdollisuudet riippuvat paljolti yrityksen hr-politiikasta ja esimiesten asenteista (jotka valitettavan usein ovat asenteellisia ja syrjiviä miehiä). Menipä kovasti sivuraiteelle tämä juttu, anteeksi muille.

Oletteko ihan todella sitä mieltä että lapsi pitää kasvattaa sukupuolineutraalisti että voisi opettaa lapselle avaramman maailman kuvan?!

Olettepa itse hyvin suppean maailman kuvan ajattelijoita, ihan todella!

Mutta, niinkun joku taisikin jo todeta, elämä on juuri niin hankalaa kuin siitä itse tekee.

Pointtina naisjohtajuudessa varmaankin on se, että kuinka moni äiti lähtisi esimerkiksi kolmen viikon ulkomaanreissuun, kun lapsi on noin vuoden ikäinen? Monella isommalla johtajalla ei ole työaikaa, vaan työasioita hoidetaan kotioloissakin. Jos Nokia Oyj:n tai vastaavan johtajan pallilla olisi pienen vauvan äiti, niin sitä hommaa ei kerta kaikkiaan voisi hoitaa siten, että nukkuu yöunet pätkissä ja on kuin nukkuneen rukous.

Ennen kaikkea kannattaa miettiä esimerkiksi omalta kohdalta, että olisiko valmis viettämään VAPAA-AIKAAKIN enemmän työasioissa kuin kotona (lentokentällä, kotona läppärin ääressä, työpuheluita puhumassa, seminaareissa, työmatkalla, edustustilaisuuksissa). En tarkoita sitä, etteikö sellainen onnistuisi, jos isä puolestaan ei ole urasuuntautunut, vaan tarkoitan sitä, että kuinkakohan moni tämänkin palstan kirjoittajista olisi sydämessään valmis uhrautumaan uran puolesta niin paljon? Uskon, että moni nainen haluaa hienon uran, kun on vielä nuori ja vastavalmistunut, mutta kun se oma lapsi on sylissä, niin monella naisella mieli muuttuukin ihan radikaalisti. Se ura olisi yhä mahdollinen (siis jos mies suostuu ottamaan päävastuun kasvatuksesta ja kodinhoidosta), mutta moni äiti asettaa kuitenkin lapsen sen uran edelle.

Johtajuudesta, on ihan totta, että *nykyisenlaiseen* johtajuuteen ei pysty kunnolla, kun on pieniä lapsia ja haluaa heitä oikeasti hoitaa. Toivottavasti jatkossa kallistuva energia ja muutenkin muuttuvat arvot lisäävät tekniikan käyttöä töissä niin, että työmatkoja ja työn sitovuutta voidaan ihan radikaalisti vähentää.

Suuri (suurin?) osa työmatkoista ja illanistujaisista lienee aika turhia oikeasti, kiva nähdä ihmisiä, mutta asian voisi hoitaa muidenkin medioiden kautta tehokkaammin, kun ajattelee juuri tuota hukka-aikaa takseissa, kentillä ja hotelleissa.

Nytkin osa ihmisistä elää suuren osan elämästään virtuaalisesti second lifessa jne., siirretään ne työpalaveritkin vastaavaan paikkaan. Välillä on matkustettava henkilösuhteiden nimissä ja silloin sihteerit ja muut voi jättää kotiin ja ottaa mukaan lapsenhoitaja/henkilökohtaisen avustajan ja lapsensa, firman piikkiin. Mikä lisää äidin työssä viihtymistä, lisää työtehoa ja on hyväksi firmalle.

No justiinsa joo!
Kyllä mielestäni lapsi saa opia itse tietämään tykkääkö juuri hän pojista vai tytöistä, eikä hänelle tarvitse jo leikki-iässä esitellä että jotkut tyttää tytöistä ja jotkut pojista. Kaikkien kanssa on kuitenkin tultava toimeen, tykkäsi sitten tai ei. Jokuhan voi olla sellainen ettei tykkää pariutua koskaan ollenkaan, sekin on ihan ok, jos ihminen niin itse valitsee.
Sitä ei kuitenkaan voi valita onko tyttö vai poika. (paitsi sitten aikuisena leikkauttamalla itsensä toiseksi sukupuoleksi. Onneksi sekin on mahdollista teidän jälkikasvullenne, voihan ola että he päättävätkin olla juuri sitä toista sukupuolta kuin miksi ovat syntyneet)

Alkuperäinen kirjoittaja tajusin.:
Sitä ei kuitenkaan voi valita onko tyttö vai poika. (paitsi sitten aikuisena leikkauttamalla itsensä toiseksi sukupuoleksi. Onneksi sekin on mahdollista teidän jälkikasvullenne, voihan ola että he päättävätkin olla juuri sitä toista sukupuolta kuin miksi ovat syntyneet)

Niin aivan samoinhan voi käydä sinunkin lapsillesi, vaikka oletkin kasvattanut lapset konservatiivisten patriarkaalisten arvojen mukaisesti. Lapsen seksuaalinen suuntaus on synnynnäistä eikä sitä voi muuttaa, kasvatti lapsensa sitten sukupuolineutraalisti tai sukupuolineutraalittomasti. Sanoisin vain että konservatiiviselle kasvattajalle se voi olla suurempi järkytys kun lapsi ilmoittaa sukupuolenvaihdosleikkauksesta - sukupuolineutraali kasvattaja ei näe asiaa ehkä niin järkyttävänä.

Minä ainakin voin tunnustaa ihan ääneen että minulle on aivan yksi ja sama tuleeko lapsestani hetero vai homo/lesbo. Kunhan vain lapsi on onnellinen. Tiedän että keskimääräisesti elämä lapselle on helpompaa jos on valtavirran mukaan hetero, mutta minun rakkauttani ja hyväksyntääni homous/lesbous ei vähentäisi yhtään millään lailla.

Minusta on aika järkyttävää että rivien välistä voi lukea (yleensä, en puhu nyt äskeisestä siteeraamastani nimimerkistä) että homous/lesbous on jotenkin vähempiarvoista tai vähemmän hyväksyttävää.... mutta ehkä sitten olen jotenkin "radikaali" kun en näe ihmisen määreen mittana ensisijaisesti sitä mikä on hänen sukupuolinen suuntauksensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi:
Oletteko ihan todella sitä mieltä että lapsi pitää kasvattaa sukupuolineutraalisti että voisi opettaa lapselle avaramman maailman kuvan?!

Olettepa itse hyvin suppean maailman kuvan ajattelijoita, ihan todella!

Mutta, niinkun joku taisikin jo todeta, elämä on juuri niin hankalaa kuin siitä itse tekee.

Aivan!

Se, onko lapsi tyttö vai poika, kasvaako hän mieheksi vai naiseksi ei mitenkään ole rinnastettavissa siihen tuleeko hänestä hetero/homo/lesbo. Jos kokee kasvaneensa eri sukupuoleen ja on kasvanut/kasvatettu oman kehonsa vangiksi ei liity seksuaalisuuteen mitenkään, se on seksuaalisneutraalia. Tahtoo/kokee vain olevansa joko mies tainainen, ja tekee/pukeutuu mielummin omaan sukupuolirooliinsa sopivasti.

Minusta on hyvä, että tiesin jo pienenä tyttönä että olen tyttö ja minusta kasvaa nainen, siinä ei annettu vaihtoehtoja. Onneksi. Leikkaukset on rajuja toimenpiteitä eikä sillä sitä sukupuoli-identiteettiä koskaan saa täysin kokonaiseksi.

Ajatus on minusta hyvä, kunhan ei vie juttua liian pitkälle. Liian pitkälle on mielestäni se, ettei esim. kerrota muille lapsen sukupuolta, tai että puhutaan aikuisesta sedän tai tädin sijasta - ihan kuin lapsi ei itse näkisi ja tajuaisi että kyseessä on setä tai täti, mies tai nainen! Tai jotenkin, että siitä tehdään niin iso juttu, että erillistää lasta muista lapsista liikaa ja tekee normaalin elämän hankalaksi. Itsellä ainakaan ei olisi edes aikaa tai energiaa viedä tällaista asiaa äärimmäisyyksiin kuten ehkä jotkut tekevät joista näitä lehtijuttuja on ollut..

Hyvä että esim. kasvatusalan ammattilaisille avattaisiin silmiä tämän suhteen. Tämä on avannut omiakin silmiä yhä enemmän vaikka jotain on tämän suhteen hiffannut ihan omasta takaakin. Tosiaan aika perinteisiä kaavoja sitä toistetaan ihan huomaamatta ja tiedostamatta.

Itsekin olen kai saanut 70-luvulla aika sukupuolineutraalin kasvatuksen. Olen saanut harrastaa ihan mitä olen halunnut ja mikä on kiinnostanut. On ollut poikien kanssa mikroautoilua, mopoilua, nikkarointileikkejä jne. Mutta myös nuket, barbit ym. "tyttöjen leikit". Vaatteita on saanut serkuilta ja ne ovat olleet pääasiassa sinisiä. Ammatinvalintaan vanhemmat eivät ole puuttuneet ja päädyin miesvaltaiselle alalle. Kaikestä tästä tosi tyytyväinen.

Omien poikiemme kanssa pyrin samaan. Saavat leikkiä tyttöjen kanssa kuten esikoinenkin pääasiassa haluaa. Leikkivät sitten mitä leikkejä leikkivät - mitä monipuolisemmin sitä parempi. Kotona annetaan mallia, että pojat/ miehetkin saavat näyttää tunteita, opetetaan pojillekin läheisyyttä ja "hoivaamisleikkejä", mies tekee myös kotitöitä ja minä taas välillä "miesten" nikkarointihommia niin pitkälle kuin kiinnostukseni ja voimani riittävät. Näytetään esimerkillä tasa-arvoista parisuhteen mallia, jossa isä on yhtä tärkeä ja läheinen vanhempi lapsille kuin äitikin ja isän syli lohduttaa yhtä hyvin kuin äidinkin.

Ihan hyvä juttu tämä on. Yhä enemmän pitäisi ohjata ihmisiä aidosti kuuntelemaan itseään ja lapsiaankin, että mikä heitä oikeasti kiinnostaa, ja millaisia he ovat luonteeltaan. Ja ettei väheksytä/ pilkata lasten mieltymyksiä tai käytöstä, jos ne sattuukin olemaan tytölle "poikamaista" tai pojalle "tyttömäistä". Toki myös niin, että saa iloita siitä, että on poika tai tyttö ja olla mahdollisesti tosi "tyttömäinen" tyttö tai tosi "poikamainen" poika. Ei tarvitse olla jotain "neutraalimpaa" siltä väliltä, ellei se ole oma juttu.

Hei haloo! Kai nyt jokainen täysjärkinen vanhempi antaa lastensa leikkiä mitä tahansa roolileikkejä ja inostua itselleen sopivista ja kiinnostavista aiheista! Ei siihen mitään sukupuolineutraalisuutta kaivata! Minä ainakin olen ylpeä siitä että tyttölapseni osaa vaihtaa auton renkaat ja että poikalapseni on jäänyt hoitovapaalle.

Nyt menette äärimmäisyyksiin, ja sen löydätte edestänne. Ehkä teidän pitäisi purkaa omia traumojanne terapiassa, ennen kuin siirrätte vastakkaisen ajattelun jälkipolvellenne.

Alkuperäinen kirjoittaja sukupolvet:
Hei haloo! Kai nyt jokainen täysjärkinen vanhempi antaa lastensa leikkiä mitä tahansa roolileikkejä ja inostua itselleen sopivista ja kiinnostavista aiheista! Ei siihen mitään sukupuolineutraalisuutta kaivata! Minä ainakin olen ylpeä siitä että tyttölapseni osaa vaihtaa auton renkaat ja että poikalapseni on jäänyt hoitovapaalle.

Nyt menette äärimmäisyyksiin, ja sen löydätte edestänne. Ehkä teidän pitäisi purkaa omia traumojanne terapiassa, ennen kuin siirrätte vastakkaisen ajattelun jälkipolvellenne.

Komppaan tätä kommenttia täysin!

Sukupuolineutraali kasvatus on eräiltä vienyt tilan maalaisjärjltä ilmeisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja EllielliElli:
MInusta tämä sukupuoleton kasvatus on osittain hyvä,osittain se tuntuu siltä,että joku on keksinyt olevinaan jotain hienoa ja erikoista ja halutaan loistaa muka erilaisina toisia muka parempina ja älykkäämpinä. Niinhän tuolla joku kirjoitti,että tätä kasvatusta harrastetaan muka hyvin koulutettujen kesken.

Koittaisitte nyt saada ne termit päähänne ;-) Ei täällä ole kukaan keskustelemassa tai hinkumassa SUKUPUOLETONTA kasvatusta. Eikö ketjun otsikko avaudu, suomen taito hakusessa vai missä vika? :-)))))

Alkuperäinen kirjoittaja ehheheh:
Meinasin jo etten avaa edes tätä ketjua mutta avasin kuitenkin, ja nauraa on saanut todenteolla.

Se on kattokaas se elämä niin vaikeeta kun siitä itte väännätte... Toisaalta jos suurin huolenne tässä maailmassa ja elämässä on poikien ja tyttöjen erot niin hyvähän se on!

Jos sinua, ja muita tänne ketjuun änkeviä ei sukupuolineutraali kasvatus a) kiinnosta, b) ette viitsi edes ottaa selvää mitä se tarkoittaa, voisitteko ystävällisesti olla sotkematta toisten asiallista keskustelua aiheesta, kiitos.

Sukupuolineutraali = sukupuoleton

Pari vuotta sitten luin jostain Vauva tai kaksplus- lehdestä,että kasvattavat sukupuolineutraalisti. Koska kyseessä oli poika,niin he eivät ostaisi lapselle sinistä haalari,vaikka poika pyytäisi. Se sotisi heidän ideologiaansa vastaan!

Välillä tuntuu että halutaan kasvattaa tytöistä poikia ja pojista tyttöjä. Ihan kieroutunut juttu.

sukupuolineutraali = kulttuurisen, stereotypisen roolimallin välttäminen lapsen kasvatuksessa, ja lapsen omien taipumusten ja halujen tukeminen.

sukupuolineutraali ei TODELLAKAAN tarkoita sukupuoletonta kasvatusta. Joka niin luulee tai väittää niin ei osaa lukea tai ymmärryksessä on suurta vikaa.

Minäkin olen kyllä tässä(kin) kohtaa kultaisen keskitien ja maalaisjärjen kannalla - vaikka koulutusta löytyykin. Olen itsekin 70-luvun kasvatuksen saanut, kulkenut lapsena niin college-asuissa kuin rimpsumekoissakin ja ala-asteen farkuissa ja neutraalin värisissä college-paidoissa. Varsinkin ala-asteaikana silloin käytettiin todella sukupuolineutraaleja vaatteita, jopa äärimmäisyyteen asti, mutta silloin se ei ollut mikään -ismi, vaan kaikki (ainakin meilläpäin) pukeutuivat samoin. Omassa kaveripiirissäni oli lähinnä tyttöjä, mutta esimerkiksi nukeista en muista olleeni koskaan erityisen kiinnostunut eikä minua siihen ikinä ohjattukaan. Sen sijaan monen muun neutraalimman ohella leikimme esimerkiksi missikisoja, mutta ei kukaan myöskään kieltänyt meitä sitä tekemästä, vaan mitä vain teimmekin, sitä aina tuettiin. Ja koskaan ikinä en muista kenenkään sanoneen minulle, että ei sinusta ole tähän, kun olet tyttö, tai että tyttöjen pitää toimia näin tms. Itse näen, että juuri tämä oli tärkein ja onnistunein osuus kasvatuksessani, eikä siihen vaikuttanut se, että kotona äiti teki lähes kaikki kotityöt.

Kasvettuani hankin ylemmän korkeakoulututkinnon miesvaltaiselta alalta ja urani - miesvaltaisilla aloilla - lähti oikein nousujohteisesti käyntiin eikä sukupuoleni vaikuttanut siihen mitenkään. Töissäkään minua ei ole koskaan tytötelty eikä minua ole sukupuoleni perusteella aliarvioitu, vaikka olen työskennellyt myös todella "miehisten miesten" joukossa ainoana naisena. Ja silloin säälin naisia, jotka olivat tehneet koulutuksen, uran ja perheen suhteen mielestäni vääriä valintoja.

Sitten tapahtui jotain, mitä en olisi ikinä odottanut itselleni tapahtuvan: tapasin elämäni miehen, rakastuin korviani myöten ja minuun iski aivan odottamaton vauvakuume. Ura posotti edelleen hienossa noususuhdanteessa vielä siinä vaiheessa, kun palasin äitiyslomalta töihin. Sitten yhtäkkiä huomasin, että minusta oli tullut hyvin vastahakoinen lähtemään työmatkoille, sillä jo yhden yön poissaolo sen ihmisen luota, josta oli tullut elämäni tärkein asia, tuntui todella pahalta. Töissä oltiin työsuoritukseeni edelleen enemmän kuin tyytyäväisiä, mutta itsestäni tuntui, että jotenkin kaikki ei ole oikein. Joten vaihdoin työhön, johon kuuluu vähemmän matkoja, jossa työpäivät ovat keskimäärin lyhyempiä ja jossa toisaalta sitten palkka ja etenemismahdollisuudet eivät ole läheskään samaa luokkaa. Ja siis kaikki tämä ihan oman valintani pohjalta. Näen kuitenkin asian niin, että tämä on tällainen elämänvaihe ja tuskinpa se on minua ihmisenä mitenkään perustavanlaatuisesti muuttanut. Minulla on vielä kymmeniä vuosia aikaa luoda uraa, kun saan lapset sellaiseen ikään, etteivät he tarvitse äitiään enää niin jatkuvasti läsnä - ja etten minä tarvitse heitä jatkuvasti läsnä voidakseni hyvin :) Eli jos huippujohtajina ei ole pienten lasten äitejä, niin ei se välttämättä johdu lasikatosta. Toisaalta naisilla on niin paljon aikaa edetä vaikka mihin asemaan tämän pikkulapsiajan ulkopuolella ja ihmiset ovat tietysti erilaisia eikä kaikilla naksahda päässä näin pahasti lapsen saannin jälkeen, joten uskon kyllä, että vähitellen tuo naisjohtajamäärä tulee kasvamaan.

Eli vaikka olen vankka sukupuolitasa-arvon ja tasa-arvoisen kasvatuksen kannattaja, niin ihan omakohtaisista kokemuksista rohkenen epäillä, miten paljon sillä on lapsen elämän kannalta merkitystä, millaisiin vaatteisiin tämä puetaan, oli se sitten vaaleanpunainen mekko tai siniset farkut. Kuten joku täällä jo totesikin, niin ennemmin tai myöhemmin se lapsi kuitenkin tekee omat johtopäätöksensä ja ellei lasta kasvata kellarissa, niin se lapsi ottaa niitä vaikutteita myös monesta muusta paikasta kuin kotoa.

Itse olen ratkaissut asian niin, että kuten itsenikin, puen prinsessani yhtälailla hempeisiin rimpsumekkoihin kuin ruskeisiin/sinisiin verkkareihin, jos ne vain kelpaavat (nyt aletaan olla siinä vaiheessa, että tiettyjä vaatteita ei vain laiteta päälle, vaikka miten yrittäisi tarjota). Ja lapsen omat taipumukset lelujen, harrastusten, yms. suhteen yritetään parhaan mukaan huomioida ja niitä rohkaista, olivat ne sitten hänen sukupuolelleen leimallisia tai eivät. Ehdottomasti tärkeintä itselleni on kuitenkin se, että lapsi on arvokas omana itsenään ja juuri sellaisena kuin on ja tietää sen. Itse uskon, että siltä pohjalta on kaikkein helpoin lähteä pitämään puoliaan ja omia näkemyksiään myös niitä ulkoisia vaikutteita silmällä pitäen, joille ei kuitenkaan mitään voi ja joilta lastaan ei voi suojata. Jos hyvin käy, samalla helpottaa myös lapsen sopeutumista sosiaalisiin ryhmiinsä kuitenkin niin, että hän säilyttää oman identiteettinsä eikä omaksu ryhmän normeja sellaisenaan vain hyväksytyksi tullakseen.

Tästä syystä säälin lapsia, joiden vanhemmat pönkittävät itseään ja omia ideaalejaan viemällä lapsensa kasvatuksen äärirajoille, olivat ne äärirajat sitten missä suunnassa tahansa. Maalaisjärki ja lapsen (ei "yhteiskunnan", ei "tulevaisuuden" eikä muun abstraktin asian) parhaan objektiivinen huomioiminen tuntuu ainakin minusta parhaalta ohjenuoralta ja tunnen omaksi tehtäväkseni äitinä lapseni kasvattamisen tällä tavalla. Ja meillä kyllä äiti ja isä tekevät ihan "sekaisin" kotitöitä, kumpikin omien vahvuuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan ja tyttö "auttaa" onnellisena isäänsä niin imuroinnissa ja nikkaroinnissa kuin äitiään leipomisessa. Saa sitten nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan - se riippuu tytöstä ja hänen tulevasta sisaruksestaan itsestään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aargh!:
Alkuperäinen kirjoittaja ehheheh:
Meinasin jo etten avaa edes tätä ketjua mutta avasin kuitenkin, ja nauraa on saanut todenteolla.

Se on kattokaas se elämä niin vaikeeta kun siitä itte väännätte... Toisaalta jos suurin huolenne tässä maailmassa ja elämässä on poikien ja tyttöjen erot niin hyvähän se on!

Jos sinua, ja muita tänne ketjuun änkeviä ei sukupuolineutraali kasvatus a) kiinnosta, b) ette viitsi edes ottaa selvää mitä se tarkoittaa, voisitteko ystävällisesti olla sotkematta toisten asiallista keskustelua aiheesta, kiitos.

Komppaan. Minua aihe kiinnostaa suuresti ja hartaasti toivoisin, että voitaisiin pysyä asialinjalla. Jos aihe ei sinua henk.koht. kiinnosta - ihan ok, mutta miksi sitä pitää tulla tänne julistamaan?

Hyvä kirjoitus nimimerkiltä Voi hyvänen aika! Olen samaa mieltä.

Tämän sukupuolineutraalin-kasvatuksen voi tosiaan viedä vähän liian pitkälle. Esim. jos pitää kielteisenä tytöille tyttöjen juttuja ja pojille poikien juttuja..Ja kehutaan lasta vain jos sitä kiinnostaa enemmän asiat,joita valtaväestö pitää toiselle sukupuolelle kuuluvana.

Jos tuntee onnistuvansa kasvatuksessa vain kun lapsi hakeutuu perinteisesti toiselle sukupuolelle kuuluvaan ammattiin. Silloin mennään kyllä jo metsässä.

Olkaa sukupuolineutraalit kasvattajat ylpeitä lapsistanne myös silloin,kun tyttö haluaa pukeutua prinsessaksi, tai poika haluaa lukea putkimieheksi. Älkää yrittäkö väkisin vääntää lasta muuksi,miksi haluaa,vaikkei se teitä miellyttäisi.

itse harjoitan sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta en ole ääripään tapaus. Mielestäni joissain perhelehdissä esitellyt ääripäätapaukset ovat tehneet todella paljon hallaa koko aatteelle, sillä siellä on juuri ollut sitten esimerkkinä näitä "pojasta tehdään väkisin tyttö" tai "lapselta salataan sukupuoli" -tapauksia. Nämä eivät kuulu oikeasti sukupuolineutraaliin kasvatukseen.

Palstan perinteisten arvojen kannattajat eivät ole kovin huolellisesti lukeneet tämän ketjun vastauksia, vaan suorastaan hullunkiilto silmissään arvostelevat suuntausta juuri yhden tai kahden ääripääesimerkin valossa. Aivan samoin minäkin voisin raivolla vauhkota siitä miten kotiäitikulttuuri on lapselle vahingollinen yhden esimerkin perusteella ja yleistää että kaikki kotiäidit ovat "nina mikkosia".

Asia on kuitenkin laajempi kuin pelkkä ääripään esimerkki. Mielestäni tässä ketjussa pari sukupuolineutraaliuden kannattajaa on todella kattavasti ja analyyttisesti selittänyt mitä se neutraali kasvatus oikeasti on. Suurempi ongelma on se että aatteen vastustajat eivät halua/viitsi/jaksa lukea näitä kirjoituksia kun on vain niin kiire tuomitsemaan ja laukomaan omia (hatarasti perusteltuja) mielipiteitä.

Olenkin sitä mieltä (niinkuin joku muukin kirjoitti) että termi on vähän väärä koska saa jollain sellaisen assosiaation että sukupuolineutraali=sukupuoleton. Sukupuolineutraali kasvatus ei koskaan, ei siis missään oloissa, kiellä lapsen biologista sukupuolta eikä sitä tosiasiaa että lisääntymisbiologisesti miehen ja naisen osat ovat erilaiset.

Sen sijaan sukupuolineutraali kasvatus välttää kulttuurisia stereotypioita, asenteita, perättömiä uskomuksia, vanhojen valta-asetelmien säilyttämistä, ahtaita roolimalleja jne. ja siis palvelee molempia sukupuolia, tavoitteena ensisijaisesti tasa-arvoinen yhteiskunta missä miehuutta ja naiseutta ei ole luokiteltu "arvojärjstykseen" niinkuin vielä nykyään on.

Ehdotankin siis että kasvatusideologian nimeksi voisi muuttaa termin "stereotypiavapaa kasvatus". Kuulostaa vähän ehkä hölmöltä mutta ei ole niin leimaava (eikä ehkä ihan niin konservatiivisten äitien tunteita nostattava) termi kuin tuo sukupuolineutraali on.

Tosin en tiedä onko loppupeleissä kyse tuosta termistä vaiko siitä että joskus konservatiiviset ihmiset vastustavat ihan kaikkea riippumatta asian sisällöstä. Se mikä poikkeaa omista valinnoista on niin helppo aina tuomita, lytätä ja paheksua.

Alkuperäinen kirjoittaja sukupuolineutraali kasvattaja:
Sen sijaan sukupuolineutraali kasvatus välttää kulttuurisia stereotypioita, asenteita, perättömiä uskomuksia, vanhojen valta-asetelmien säilyttämistä, ahtaita roolimalleja jne. ja siis palvelee molempia sukupuolia, tavoitteena ensisijaisesti tasa-arvoinen yhteiskunta missä miehuutta ja naiseutta ei ole luokiteltu "arvojärjstykseen" niinkuin vielä nykyään on.

Ehdotankin siis että kasvatusideologian nimeksi voisi muuttaa termin "stereotypiavapaa kasvatus". Kuulostaa vähän ehkä hölmöltä mutta ei ole niin leimaava (eikä ehkä ihan niin konservatiivisten äitien tunteita nostattava) termi kuin tuo sukupuolineutraali on.

Oikea termi sille kasvatukselle, josta suurin osa täällä puhuu suu vaahdossa on 'normaali kasvatus'. Juuri näinhän suurin osa nykyajan vanhemmista kasvattaa lapsiaan. Vastakkaiset ääripäät ovat 'konservatiivinen patriarkaalinen kasvatus' ja 'sukupuolineutraali kasvatus'. Jotkut tätä kultaista keskitietä noudattavat ovat vain saaneet päähänsä kutsua kasvatustapaansa sukupuolineutraaliksi luullessaan sen olevan jotenkin hienoa, erikoista ja edistyksellistä, vaikka se onkin suuren enemmistön suosima kasvatustapa.

Vertaisin tätä sukupuolineutralismi-termiä feminismi-termiin. Feminismin alkuperäinen tavoite oli ajaa tasa-arvoa naisten ja miesten välille, mutta nykyään termi tarkoittaa sovinismin vastakohtaa, ja tasa-arvo on sitten se kultainen keskitie.

Alkuperäinen kirjoittaja termeistä:
Oikea termi sille kasvatukselle, josta suurin osa täällä puhuu suu vaahdossa on 'normaali kasvatus'. Juuri näinhän suurin osa nykyajan vanhemmista kasvattaa lapsiaan.
Uskaltaisin kyllä väittää, että suurin osa nykyajan vanhemmista ei kasvata lapsiaan neutraalisti ilman yhteiskunnan asettamia sukupuolirooleja. Miksi muuten lastenvaatekaupat pursuaisivat lähes ainoastaan sinisiä ja punaisia vaatteita? Miksi muuten uuden äitiyspakkauksen vaatteet kirvoittaisivat kommentteja kuten "esim. tuo uusi oloasu on niin tyylin jostain 80-luvulta. (eikä muuten kyllä sovi pojalle.) voi höh..." tai "Makuupussi on musta aika kauhea, edellisessä paaljon kivampi, tosin ehkä hieman poikamainen."? Nämä kommentit on muuten lähetetty odottajien palstalle noin kuukausi sitten...

Yhteistyössä