Sun, mun ja meidän lapset - miten isovanhemmille hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Lapsi A on mun edellisestä liitosta, lapsi B uuden mieheni edellisestä liitosta ja Lapsi C meidän yhteinen.
Miten teillä isovanhemmat hoitaa ottaa näitä lapsia hoitoon?
Sinun vanhempasi ottavat varmaan lapset A ja C ainakin hoitoon koska ovat sukulaisia. Ottavatko myös lapsen B joka ei biologisesti ole sukua?
Entä entiset appivanhemmat? He ottavat varmasti lapsen A koska on myös heidän biologinen lapsenlapsi, mutta entä lapsi C joka on puolisisarus heidän lapsenlapsen kanssa? Tai lapsi B joka ei ole millään muotoa sukua?
Tai uuden miehesi vanhemmat. He ottavat varmasti ainakin lapsen B ja C mutta entä lapsi A?
Tilanne on toistaiseksi vielä kuvitteellinen koska lapsi C on vielä masussa, mutta mietin jo miten käytännössä tämä järjestetään kun joskus miehen kanssa halutaan olla kaksin. Onko tilanne aina niin, että lapset eivät pääse yhdessä samaan hoitopaikkaan vaan aina täytyy jokaiselle etsiä se oma? Tietenkin lapset A ja B ovat toisella vanhemmalla välillä mutta tällä hetkellä rytmi on sellainen, että eivät ole oikeastaan koskaan samaan aikaan etävanhemmilla. Yrittää sovittaa useamman aikatauluja yhteen. Miten teillä tämä hoidetaan?

Mä en osaa edes ajatelle kun onneksi lapsillamme on ne toisetkin vanhemmat.

Siis mulle ei ikinä tulisi mieleen tunkea lapsiani miehen vanhemmille hoitoon. Eikä kai toisinpäinkään.

Lapsille on helpointa, että palkkaatte kotiin hoitajan menojen ajaksi. Niin meillä on tehty, vaikka kaikki lapset ovat yhteisiä. Kolme vilkasta lasta yhtä aikaa on isovanhemmille liian iso urakka, Muutenkin on näppärää, kun lapset saavat olla kotonaan.

Meillä on vain tapaukset A ja B, eikä yhteistä. Tenavat ovat lisäksi murkkuja, joten ei hoitotarvetta. Vastaan kuitenkin, että nämä jutut ovat kimurantteja mm. kyläily- ja juhlatilanteissa. Murkku B (miehen lapsi) ei vieraile vanhempieni luona, eikä murkku A (mun lapsi) vieraillut mieheni vanhemman luona (joka on nyt kuollut). Murkku B:tä on kutsuttu minun sukuni juhliin, mutta murkku A:ta ei ole kutsuttu mieheni suvun juhliin. On kuitenkin ollut tilanteita, että olemme ottaneet molemmat mukaan (vasten tahtoaan :)).

[QUOTE="vieras";29088607]Lapsille on helpointa, että palkkaatte kotiin hoitajan menojen ajaksi. Niin meillä on tehty, vaikka kaikki lapset ovat yhteisiä. Kolme vilkasta lasta yhtä aikaa on isovanhemmille liian iso urakka, Muutenkin on näppärää, kun lapset saavat olla kotonaan.[/QUOTE]

Toi voisi olla toimiva vaihtoehto. En ollut tullut ajatelleeksi. Vähän menee monimutkaiseksi jos lapsi A on isällään, lapsi B ei voisi olla äidillään vaan pitäisi kysyä isovanhempia ja lapsi C:lle pitäisi miettiä kanssa hoitopaikkaa. Voisiko lapsen B isovanhemmat ottaa? Vai voisiko lapsen A isovanhemmat ottaa? Joka tapauksessa lapsia menisi useampaan eri paikkaan. Meillä on kaikki isovanhemmat tiiviisti mukana lasten elämissä ja ainakin toistaiseksi kaikki aikuiset tultu toimeen keskenämme.

Meillä on 4 lasta. Kaksi vanhinta on mieheni edellisestä liitosta, mulla on yksi ed. liitosta ja kuopus on meodän yhteinen. Nää kaksi vanhinta ei asu meillä, ovat joka toinen vklp ja lomilla meillä, kaksi nuorempaa asuu meidän kanssa. Pari kertaa on ollut sellanen tilanne että on pitänyt saada kaikki neljä hoitoon ja sillon kyllä kaikki mennyt mun vanhemmille. Jos nää nuoremmat on pitäny viedä hoitoon niin aina on mennyt molemmat samaan paikkaan, eli joko mun tai mieheni vanhemmille. Anoppi joskus sanoi mulle ihanasti että "on niin ihanaa kun on saanu ihan uuden lapsen lapsen". Eli siis pitää mun tyttöä omana lapsenlapsenaan vaikkei poikansa biologine lapsi olekkaan. :) musta on aivan ihanaa että meillä on näin, kaikilla lapsilla on lämpimät välit isovanhempiin vaikkei ihan biologisia olekaan. :)

• Tykkää
Reactions: Emmi86
No riippuu vähän hoitoajasta ja lasten termperamentista, kasvatuksesta, isovanhempien jaksamisesta ja sitten vielä tietysti kämpästä missä niitä pitäisi hoitaa.

Itsellä ei vielä omia biologisia lapsenlapsia ole, on vain uusiolapsenlapsia. Niitä kyllä on aika monta, peräti viisi. "Hoitoon" suostun ottamaan maksimissaan kaksi kerrallaan, yökylään en enää alle kolmevuotiaita, joten tästä lähdetään. Jos erikseen kutsun lauman lapsia (vaikkapa kaikki viisi kerrallaan) viettämään jotain erityisviikonloppua meillä, tai johonkin tapahtumaan, niin se lähtee minusta, ja kutsu lähtee minusta myös. Mutta siis hoitoon kun tuodaan, niin se merkitsee, että muu elämäni rullaa ympärillä normaalisti enkä lähde mitään erityisjärjestelyjä hoidon takia tekemään, kuten järkkäämään erityispetejä ja majoituksia tai valvomaan öitäni. Että näin.

Yhteistyössä