suositus koululykkäyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyden ihanuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiyden ihanuus

Vieras
onko kellään kokemuksia että lapselle olisi suositeltu kouluun menon lykkäystä.syystä että lapselle on eskarin aikana tehty psykologinen tutkimus.tämä lähti siitä että äitinä olin itse huolestunut lapsen puheesta,sanojen taivutus ei onnistunut kunnolla ja välillä ei ymmärtänyt ohjeita mitä olisi pitänyt tehdä.osittain johtui varmaan siitä että on vilkasmielikuvitus ja ei keskity kuuntelemaan.
sitten neuvolasta passitettiin psykologille ja oli nimen omaan tarkoitus että EI tehdä koulukypsyystestiä vielä koska lapsi on loppuvuodesta syntynyt.
kun sitten psykologille päästiin niin oli omasta mielestäni jo tilanne parantunut paljon ja lapsi oli tässä vaiheessa 6v 3kk.psykologi teki kuitenkin koulukypsyystesti ja suositteli kouluun menon lykkäystä.
kuitenkin päätös jää vanhemmille.testeissä tuntui että osa meni ok ja toiset taas ikätasoa huonommin.matemaattisissa tehtävissä esim ongelmia ja kirjaintein osaamisessa ja toisinaan ohjeiden ymmärtämisessä mutta kun ohjeet on sanottu uudestaan ja toisella tavalla niin sitten lapsi ymmärtänyt oletettua paremmin.minä en oikein ymmärrä vaaditaanko tuon ikäiseltä jo matematiikan ja kirjainten osaamistaidot,eikö se ole koulun tehtävä ne opettaa.jos niin nämähän pitäisi opettaa eskarissa.kuitenkin lapsi osaa numerot osaa pieniä yhteenlasku ja vähennystehtäviä,sekä osaa kirjaimia,mutta ei tietenkään kaikkia.olemme päättäneet silti että lapsi menee syksyllä normaalisti kouluun.vanhemmat sisarukset ei samanikäisenä ole olleet edes yhtä nokkelia samoissa asioissa kun mitä eskarilainen nyt.
puheterapeutille emme edes menneet kun pääsy sinne viivästyi ja puhe muuttui paremmaksi.
tuntuu että menee vähän ristiin sit nää vaatimukset et miksi pitäisi osata taitoja eskari-ikäisenä kun ne vasta koulussa opetetaan.olenpa psykologien testeistä sitä mieltä että ne on syvältä sieltä..
voiko kahden kerran tapaamisen ja niiden palikkatestien perusteella tehdä noin selkeetä arviota.kun vielä kotona hommat tuntuvat eritavalla sujuvan.

Meidän poika kertaa juuri eskaria. Itse olin ensin koululykkäystä vastaan, mutta kyllä se on ollut ihan oikea ratkaisu. Kouluja ennättää käydä vaikka aloittaisi vuoden myöhässä. Mutta se on tosiaan vanhempien päätös ei psykologin.

Yhteistyössä