suunniteltu sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "omppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"omppu"

Vieras
mihin aikaan menit sairaalaan leikkauspäivänä?ja monelta sinut sitten leikattiin?
kauanko olit heräämössä?
milloin sait vauvan viereen?missä kunnossa olit?milloin nousit sängystä ylös?kuinka kauan olit sairaalassa?kertokaa ihan kaikki mitä mieleen vaan tulee:)mulla ois huomeen suunniteltu sektio edessä..iik,jännittää..ei varmaan tule hirveesti ens yönä nukuttua..
niin ja tää on mun toinen sektio,ensimmäinen oli kiireellinen

Toisessa sektiossa menin jo illalla osastolle, leikkaus oli heti aamulla. Vauva oli maailmassa heti kahdeksan jälkeen. Heräämössä siihen asti, että pystyin jalkoja liikuttamaan. Vauva vieressä. Osastolta en muista, mutta hoitajat aika paljon alkuun vauvan kanssa. Ensimmäisellä suihkukäynnillä lähti taju, kun hemoglobiini oli niin alhaalla.

Kolmannessa meniin osastolle aamulla ja leikkausta jouduin odottelemaan lähelle puolta päivää. Heräämössä taas siihen asti, että jalat liikkuu. Vauva vieressä koko ajan. Osastolla myös jättivät vauvan heti viereen. Siinä oli sitten yötä päivää.. Alkuun oli aika "inhottavaa", kun itse en pystynyt edes vauvan asentoa korjaamaan siinä kainalossa. Eikä hoitajat ehtineet kovin usein käymään. Yöllä kävivät kääntämässä, että sain imetettyä. Ylös nousin melko nopeesti. Hoitaja kävi ensimmäisellä kerralla tarkistamassa, että pääsin vessaan. Kipupumppu poistettiin nopeasti. Lähdin vauvan mukana sydämen ultraääneen toiselle puolelle sairaalaa. Hikikarpalot oli otsalla kun takaisin pääsin. :)

[QUOTE="omppu";24518546]mihin aikaan menit sairaalaan leikkauspäivänä?ja monelta sinut sitten leikattiin?
kauanko olit heräämössä?
milloin sait vauvan viereen?missä kunnossa olit?milloin nousit sängystä ylös?kuinka kauan olit sairaalassa?kertokaa ihan kaikki mitä mieleen vaan tulee:)mulla ois huomeen suunniteltu sektio edessä..iik,jännittää..ei varmaan tule hirveesti ens yönä nukuttua..
niin ja tää on mun toinen sektio,ensimmäinen oli kiireellinen[/QUOTE]

Menin joskus 7 maissa ja vasta yhdeksän jälkeen leikkaussaliin (vauva syntyi kympiltä). Sängystä nousin samana iltana. Vauvan sain syliin vasta heräämöstä tulon jälkeen eli klo 13 aikoihin (salissa sitä vaan näytettiin nopsaan). Olin sairaalassa tiistaista lauantaihin.

Opettele oikea tapa nousta sängystä eli kyljen kautta istuvilleen eikä vatsalihaksilla. Mulle ei kerrottu ollenkaan miten noustaan ja hirveän tuskan kanssa yritin ja yritin... ota myös ummetuslääkettä ajoissa, sillä kipulääkitys ja vähäinen liikkuminen estää suoliston toimintaa. Sain hirveitä kipuja vatsaan kun ei toiminut lainkaan.

Mihin aikaan menit sairaalaan leikkauspäivänä ja moneltako sinut sitten leikattiin?
- aamulla olisi pitänyt mennä, leikkaus olisi ollut varmaan puoleen päivään mennessä, piti kuitenkin tehdä aikaistettuna kun vedet meni viikko ennen suunniteltua päivää
Kauanko olit heräämössä?
- Olin heräämössä pitkään, meni 5 tuntia ennenkuin jalkoihin palautui sen verran tuntoa että päästivät pois
Milloin sait vauvan viereen?
- Isä ja vauva kävivät moikkaamassa heräämössä mutta varsinaisesti sain vauvan viereen vasta osastolla
Missä kunnossa olit, milloin nousit sängystä ylös?
- Olin ihan hyvässä kunnossa, illan suussa jo kävelin pois veskistä kun katetri oli otettu pois
Kuinka kauan olit sairaalassa?
- Sairaalassa vierähti 8vrk mutta lähinnä siksi kun poika oli hiukan ennenaikainen ja joutui sinivalohoitoon. Minulla oli kuitenkin hyvä vakuutus joten Pohjola maksoi täysihoidon :D

[QUOTE="omppu";24518546]mihin aikaan menit sairaalaan leikkauspäivänä?ja monelta sinut sitten leikattiin?
kauanko olit heräämössä?
niin ja tää on mun toinen sektio,ensimmäinen oli kiireellinen[/QUOTE]

Heräämössä meni 2 tuntia, vauva oli sen aikaa isällään kenguruhoidossa. Heräämössä oksentelin ja tärisin ja olo oli kamala vielä omaan huoneeseenkin päästyä. Leikkauspäivän iltana piti nousta ylös, ja pääsinkin jopa kaksi metriä eestaas ennen kuin alkoi huimata. Seuraavana päivänä hoipuin suihkuun, jossa suurin pulma oli saada kiemurreltua ulos verkkopöksyistä ja saada ne lattialta roskikseen. Ilman perhehuonetta ja miestä olisin ollut ihan kusessa, koska olo oli kuin rekan alle jääneellä ja kivut aikamoiset. Mitään kipupumppuahan en edes saanut ja oli ihan yksi vitsi vetää haavakipuun panadolia, vaikkei se tehoa mulla päänsärkyynkään. Jos siihen rääkkiin vielä joskus joudun, niin tiedänpä monta juttua, jotka teen tosin.

Mulla on kans huomenna edessä. 6.30 käskivät tulla Oysiin, leikkausajasta ei ole tietoa. Jos samalla tavalla menee kuin edellinen, joka oli kiireellinen, niin muutama tunti heräämössä odottelemassa että puudutus lakkaa ja sitten osastolle mihin vauvakin tuodaan. Vauva kävi heräämössä moikkaamassa, mutta muuten on isän kanssa lastenhoitohuoneessa.

Heräämössä meni 2 tuntia, vauva oli sen aikaa isällään kenguruhoidossa. Heräämössä oksentelin ja tärisin ja olo oli kamala vielä omaan huoneeseenkin päästyä. Leikkauspäivän iltana piti nousta ylös, ja pääsinkin jopa kaksi metriä eestaas ennen kuin alkoi huimata. Seuraavana päivänä hoipuin suihkuun, jossa suurin pulma oli saada kiemurreltua ulos verkkopöksyistä ja saada ne lattialta roskikseen. Ilman perhehuonetta ja miestä olisin ollut ihan kusessa, koska olo oli kuin rekan alle jääneellä ja kivut aikamoiset. Mitään kipupumppuahan en edes saanut ja oli ihan yksi vitsi vetää haavakipuun panadolia, vaikkei se tehoa mulla päänsärkyynkään. Jos siihen rääkkiin vielä joskus joudun, niin tiedänpä monta juttua, jotka teen tosin.

missä pääsee sektion jälkeen perhehuoneeseen? ei ainakaan naistenklinikalla.

Sairaalaan menin klo 7. Istuttiin miehen kanssa perhehuoneessa, sain jonkun litkun mikä piti juoda (liitty johonkin mahan toimintaan). Lääkäri tuli varmistamaan lapsen asennon kun oli perätilassa. Vaihdoin leikkausvaatteet.

8.30 lähdin leikkuriin, siellä laitettiin puudutus ja katetri ja puhdistettiin. Mies tuli leikkuriin ja sitten alko leikkaus. ¨Pari minuuttia meni ja vauva oli ulkona.

Vauva puhdistettiin ja tuotiin mulle syliin. Oli hyvässä kunnossa, joten sai olla siinä reilu 10 min. Sitten mies lähti synnytyssaliin mittaamaan vauvaa ja minä heräämöön.

Heräämössä olo oli hyvä, vaan pirun kuuma ja hikoilin ihan älyttömästi. Heräämössä paineltiin kohtua pariin kertaan ja vauva tuli ensimaidolle sielä käymään n.15min.
Sitten kun sain molemmat jalat nostettua koukkuun omin voimin pääsin pois heräämöstä.

n klo 11 oltiin kaikki omassa huoneessa ja mulla oli hirvee nälkä. Nälkä oli ainoo asia mitä valitin ja sain vaan pikkasen mehukeittoo. Iltaruualla sain sitte syödä, kun se oli ainoo asia mitä pyysin.

Joskus klo 18 aikaan pyysin kätilöä auttamaan suihkuun, pikkasen siinä hoiperreltiin mutta pääsin käymään suihkussa ja otettiin katetri pois.

iltapalan kävin ite syömässä osaston ruokalassa, eli nopeesti nousin ylös, etenin vaan tosi hitaasti.

Sairaalassa olin 2 yötä, ekana aamuna tuli vasta kunnon kivut, mutta helptti taas kun nousi ylös.

niin ja kättärillä viime vuonna haikaranpesässä

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä