Sydäntä riipii :`(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen

Vieras
Mulla on pää niin sekaisin ja sydän riekaleina, enkä tiedä mitä tehdä :( Tiedän, maailmassa on isompiakin ongelmia, mutta tämä on minun. Enkä siitä saa selvää sitten niin millään.

Tilanne on siis se, että me asumme miehen työn vuoksi ihan toisella puolella Suomea kuin muu suku. Ja kaiken lisäksi siis meidänkin kotiseutujen välillä on vielä 200 kilometriä matkaa. Mä en aikanaan olisi halunnut tänne muuttaa ollenkaan, mutta se oli jokotai-tilanne, miehen päätöksellä siis. Jos en olisi muuttanut, meidän suhde olisi loppunut siihen. Rakastin niin kovasti miestäni ja sillä hetkellä tuntui, että hän oli ainut hyvä asia elämässäni, enkä halunnut siitä luopua. Pitkään kyllä tuntui, etten pysty muuttamaan miehen perässä toiselle puolelle Suomea. Mutta pakko oli yrittää. Ja mä olen nyt 10 vuotta yrittänyt ja ollut onneton koko sen ajan. Olemme menneet naimisiin, saaneet lapsia, ostaneet talon. Olen haalinut itselleni harrastuksia, löytänyt pari hyvää ystävää.. mutta koskaan ikinä en ole tänne sopeutunut. Ei ole ainuttakaan viikkoa mennyt, etten olisi ikävääni itkenyt. Jokin osa minusta ei vaan koskaan ole täällä ollut onnellinen.

Ikävääni lisää se, että näemme niin kamalan harvoin isovanhempia. He ovat kaikki vielä työelämässä, kuten mekin. Matka on kuitenkin niin pitkä, että perjantaina kun matkaan lähtee, niin on vasta iltamyöhään perillä ja sunnuntaina pitää varhain lähteä liikenteeseen, että ehtii illaksi kotiin. Ei tule siis loma-aikojen lisäksi juuri nähtyä :( Lapsilla on jatkuva ikävä isovanhempia, isovanhemmilla lapsia, minulla ihan kaikkea.

Mä niin joka ikinen päivä toivon, että me voisimme muuttaa joko minun tai mieheni kotiseudulle. Mies ei vaan ole innostunut ajatuksesta. Olen vuosikausia yrittänyt hänen päätään kääntää, onnistumatta :( Hänen mielestään meillä molemmilla pitäisi olla työpaikka uudelta paikkakunnalta, talo valmiiksi katsottuna ja nykyinen talo myytynä, ennen kuin voi muuttoa ajatella. Minä olisin niin valmis vain hyppäämään elämässä eteenpäin ja lähtemään katsomaan, mitä tarjolla olisi. Meidän molempien vanhemmat ovat luvanneet majoittaa perheemme siihen asti, että asunnon ja työtä löydämme. Mutta mieheni ei tahdo muuttaa. Olen yrittänyt löytää työtä omalta kotipaikkakunnalta, mutta ne ovat kaatuneet siihen tosiseikkaan, että asumme muualla. "Valitsimme henkilön, jonka on mahdollista aloittaa heti"

Ja musta niin kerta kaikkiaan tuntuu, että mä en enää jaksa. Näiden kymmenen vuoden aikana lukuisat muut ystäväperheemme ovat vain ottaneet ja lähteneet. Ja me vain junnaamme täällä, koska miehen puolelta ei ole mitään intoa muuttaa. Mä olen niin onneton, etten olisi koskaan voinut kuvitella, että tämmöisen asian vuoksi voi olla. Mies ei sitä ymmärrä, nykyään vain riitelemme asiasta, emmekä saa enää kunnon keskustelua aikaiseksi. Jos siis koskaan olemme tästä asiasta saaneetkaan. Hänen mielestään kaikki on täällä ok, vaikka sosiaalinen verkosto on hyvin pieni, eikä esimerkiksi lastenhoitoapua ole tarjolla. Kahdenkeskistä aikaakaan ei siis ole koskaan.

Erota en tilanteen vuoksi haluaisi, koska eihän siinä mitään järkeä olisi. Lapsilla olisi sen jälkeen isää ikävä. Mutta tilanne tuntuu mulle niin mahdottomalta. Mä olen jatkuvasti kiukkuinen ja onneton, koska haluan niin kovasti pois. Mä olisin parempi äiti ja vaimo, kun tilanne olisi toinen.. Mieheni on maailman ihanin mies ja rakastan häntä.. en olisi muuten tänne toiselle laidalle lähtenytkään. Mutta tämän tilanteen vuoksi tuntuu, että avioliittomme on kohta täysin karilla. Mä en vaan kestä tätä enää. Mutta mä en ratkaisuakaan keksi :(

Kiitos, jos olit niin ihana ihminen, että jaksoit lukea. Mulla ei ole ketään muutakaan, kenelle asiasta puhua. Isovanhemmat odottavat meitä lähemmäksi kuin kuuta nousevaa, enkä halua heidän mieltään pahoittaa miehen ja minun välisillä riidoilla. Sama on kotiseuduilla asuvien ystävien suhteen. Ja täällä olevat ystävät.. ne ovat sellaisia, että kyllä niiden kanssa kahvitella voi, mutta ei heidän kanssaan voi murheistaan puhua.

Näytä tämä kirjoitus miehellesi. Puhut kauniisti hänestä, vaikka hänen ratkaisunsa tekeekin sinusta onnettoman. Ymmärrän hyvin, että erota ette halua. Oletko valmis kuitenkin "uhraamaan" loppuelämäsi" siten että olet onneton?

Sopikaa välivuodesta: vuokraatte lasten kanssa asunnon kotiseudultasi, mies tulee aina viikonloppuisin luoksenne, tai te miehen luokse. Tai sitten menette vanhempienne luo asumaan. Onko lapsenne jo kouluiässä? Se tuo tietysti omat hankaluutensa, mutta siksikin yhden kokonaisen kouluvuoden viettäminen muualla ei kai olisi mahdotonta.

Tsemppiä ja voimahali sinulle!!

Sori mutten ihan kaikkee lukenu. Mulle kävi suurinpiirtein samoin. Odotin silloin toista lastamme ja ikävä toisaalla oli valtava. Joka vkonloppu aloin itkeä suruuni ja jokavkonloppu oli pakko matkustaa kotikylille. Mitä tuostakin nyt sitten ois tullu. Pakkasin kamppeet ja sanoin miehelle, että nyt lähen. Mies oli töissä siellä vielä pariivkoa ja tuli meidän luo, sinne missä se sydän oli. :)

Eikö sun miehelle merkitse mitään sun onnellisuutesi? Pitäisikö sun pyytää miestäsi lukemaan tämä kirjoituksesi, auttaisiko? Meillä oli tilanne jossa asuimme miehen kotipaikkakunnalla, mä olin kotona ja miehellä vakipaikka. Appivanhemmat asuivat viereisessä rapussa. Mulle tuli kaipuu omien sukulaisteni lähelle kun lapsi syntyi, ja aloin silloin puhua muutosta miehelle. Mun isä on tosi läheinen mieheni kanssa ja saikin tämän lopulta puhuttua muuttamaan. Niinpä mies hankki töitä Joensuusta (huonompi palkka, paskempi työ ) ja me muutettiin kun lapsi oli 2 ja puoli vuotta. Olen ikuisesti kiitollinen miehelleni, nyt mun on hyvä olla.

Tee reilusti aloite, ala etsiä töitä, taloa jne, tai houkuta miestä ns. "hyppäämään", jos jompikumpi saa töitä niin vuokraatte ensin asunnon ja laitatte talon myyntiin jne. Kyllä perheen kasassa pitäminen on tärkeää, eikä ole kenenkään edun mukaista jos äiti on onneton. :hug:

Oletko valmis riistämään lapsilta sen tutun turvallisen ympäristön,koulun,kaverit,kaiken.
Sitä kannattaa miettiä.
Vaihtoehtona on myös että sinä lähdet yksin.

Tuossa on nyt jotain, mitä en ymmärrä. Jos ihminen ei kymmenessä vuodessa kotiudu paikkakunnalle, niin anteeksi vain, mutta kyllä silloin on itsessäkin jokin asenneongelma. Olemme asuneet pariin otteeseen vuoden verran ulkomaillakin, ja minulle koti on aina siellä, missä oma perhe (mies ja lapset). Olet luonut mielessäsi jonkun ihannekuvan kotiseudustasi, on elämä sielläkin lapsuusajoista muuttunut. En vaan käsitä tuota kamalaa ikävöimistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuossa on nyt jotain, mitä en ymmärrä. Jos ihminen ei kymmenessä vuodessa kotiudu paikkakunnalle, niin anteeksi vain, mutta kyllä silloin on itsessäkin jokin asenneongelma. Olemme asuneet pariin otteeseen vuoden verran ulkomaillakin, ja minulle koti on aina siellä, missä oma perhe (mies ja lapset). Olet luonut mielessäsi jonkun ihannekuvan kotiseudustasi, on elämä sielläkin lapsuusajoista muuttunut. En vaan käsitä tuota kamalaa ikävöimistä.

Juuri aijoin jatkaa ja kommentoida kuin sinä.
Kymmenessä vuodessa on kotipaikkakunnalla ihan kaikki muuttunut.
Ne ystävät ja kaverit,niillä on oma elämä ja aika kultaa muistot.
Koti on siellä missä on oma perhe.
Pitää osata irtautua vanhemmista,meillä ainakin soitellaan äidin kanssa ahkerasti vaikka välimatkaa on ja harvoin nähdään.

Kiitoksia ihanista kirjoituksista..

Olen miestä yrittänyt useasti saada ymmärtämään, olen puhunut, kirjoittanut kirjeitäkin. Vaikka muuten hän on hirmu empaattinen, hellä, rakastava, puhuu ja pussaa, niin sitä hän ei ymmärrä, miten mä voin olla onneton, vaikka mulla on ihana perhe täällä. Hänen ajatusmaailmaansa ei mahdu se ajatus, että sydän voi samaan aikaan olla toisaalla. Hänen mielestään asuinpaikalla ei ole väliä, kun on perhe, josta olla onnellinen. Mä en enää keksi, että miten muuten voisin hänet saada ymmärtämään. Olen perheestäni äärettömän onnellinen, mutta samalla kaipuu muualle, lähemmäs myös niitä muita perheenjäseniä on hirmuisen suuri. Hän ei omia sukulaisiaan ikävöi samoin kuin minä, vaikka hekin vanhenevat ja tarvitsevat kohta nuorempien apua. Hänelle riittää se, että hänellä on perhe, työpaikka, talo ja autotalli jossa puuhastella.

Esikko aloittaa koulun syksyllä. Ehkä juuri siksi tämä asia on viimeiset pari vuotta minua erityisesti murehdituttanut. En halua häntä riepotella edes takaisin koulun kanssa, koska hän on samanlainen kuin minä, hieman pidättyväinen uusien ihmisten suhteen.

Itseäni tietysti saan tilanteesta syyttää. Miksi lähdin. Tai miksi en lähtenyt pois ennen avioliittoa ja lapsia. Minä vain halusin kaikkeni yrittää. Enkä kai ikipäivänä uskonut, että matka täällä voisi kestää näin kauan. Uskoin mieheni mielen muuttuvan.

En tiedä, ehkäpä jos joku muu miehelleni puhuisi, hänen vanhempansa.. en tiedä. Kiitoksia joka tapauksessa, että sain "puhua". Ja pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä tämän itkutulvan takaa..

Minullekin tuli mieleen, että näyttäisit kirjoituksen miehellesi. Itse palasin kotiseudulleni kun lapseni oli vajaan vuoden, ymmärrän hyvin tuon ikäväsi. Sitä on toisen paha mennä kritisoimaan, jos Kodin voi perustaa "minne vaan", toisilla se sydän jää sinne maalle tms missä lapsuutensa viettänyt onkaan. Olen täällä suvun ja vanhojen ystävien keskellä niin onnellinen, että toivon täydestä sydämestäni teidän keksivän ratkaisun ongelmaan (jota en todellakaan pidä vähäpätöisenä)! Eikö miehesi halua sinunkin onneasi??

Sun kannattais tosiaan näyttää tämä kirjoitus miehellesi. Musta se oli hyvin ja kauniisti kirjoitettu ja perustelit hyvin, miksi haluaisit pois.

Kyllä mä ymmärrän, ettei kymmenessäkään vuodessa kotiudu. Mä olen asunut koko ikäni Turussa, täällä on mulle kaikki mitä tarvitsen. Jos mun pitäisi nyt lähteä vaikka Kajaaniin, en usko että koskaan sopeutuisin sinne. Alkuun olisi varmaan kiva, kun olisi se uutuudenviehätys vielä. Mutta ei menis kovinkaan pitkä aika, kun kaipaisin tänne takaisin. Mulle on tärkeä nähdä mun vanhempiani säännöllisesti, samoin kun pidän tärkeänä sitä, että lapsi tapaa sukuaan. Mulla on myös ihana työpaikka ja hyviä ystäviä. N. 200km päähän voisin vielä muuttaa, mutta en sen kauemmas.

Kun sä olet alunperin lähtenyt miehen perässä niin kauas, niin musta miehen olisi nyt aika kuunnella sinua ja sinun toiveitasi. Jos teillä on vielä pienet lapset, niin hekään ei jää kaipaamaan tätä nykyistä asuinpaikkaa.

Puhu vanhemmillesi ja miehesi vanhemmille ajatuksistasi, voit saada heiltäkin neuvoja tai ehdotuksia. Mutta luulen kyllä että jos miehesi muuten on ihana niin suostuu muuttamaan jos sinä aiot muuttaa yksin joka trapauksessa. En kehota uhkailemaan, mutta puhu rehellisesti ja suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Pitää osata irtautua vanhemmista,meillä ainakin soitellaan äidin kanssa ahkerasti vaikka välimatkaa on ja harvoin nähdään.

Niin no tämähän se hankaluus onkin. Te ajattelette niin kuin mieheni ja minä ajattelen niin kuin ajattelen.

Samassa tilanteessa; kaukana sukulaisista, aikanaan miehen työn vuoksi muutettu. Sillä erolla, että mä en halua edes muuttaa täältä enää takasin. Meillä kummallakin vakityöpaikat , talo ja ystävät täällä.
Sinulle en voi sanoa, mitä pitäs tehdä, koska jos muutatte sieltä pois, miehelle voi tulla sama tunne, kun sulla on nyt. Hän ehkä viihtyy siellä, vaikka sinä et viihdy. Mikä siellä on niin kamalaa, ettet viihdy, kun kerran ystäviäkin on?

tämä on kyllä totta. mä en kovin hevillä kotipaikkakunnaltani pois muuttaisi, mutta jos miehen työ sitä vaatisi niin kyllä lähtisin. mun koti on sielä missä on mies ja lapset. ja niin läheisiä kun mun sisarukset mulle on ja heitä todella paljon ikävöisin niin minun oma perheeni on mun perhe ja se minkä tarvitsen ollakseni onnellinen.
kaupunki jossa asutte on lastesi kotipaikkakunta. jos sinä aikuinen ihminen et kestä ikävääsi kotiin, niin miksi vaatisit sitä lapsiltasi

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

just niin. minä olen nyt 27v. elän samalla paikkakunnalla kuin 10v sitten. elämä vaan on ihan toista. 10v sitten näin ystäviä päivittin, nyt todella harvoin. kaikilla omat kiireensä. minulla on se oma perhe. elämä muuttuu 10 vuodessa

Samassa tilanteessa; kaukana sukulaisista, aikanaan miehen työn vuoksi muutettu. Sillä erolla, että mä en halua edes muuttaa täältä enää takasin. Meillä kummallakin vakityöpaikat , talo ja ystävät täällä.
Sinulle en voi sanoa, mitä pitäs tehdä, koska jos muutatte sieltä pois, miehelle voi tulla sama tunne, kun sulla on nyt. Hän ehkä viihtyy siellä, vaikka sinä et viihdy. Mikä siellä on niin kamalaa, ettet viihdy, kun kerran ystäviäkin on?

Se, että minulle perhe on aina ollut muutakin kuin puoliso ja lapset. Minulle perheeseen kuuluu isovanhemmat, sisarukset, puolisonkin vastaavat. Omat vanhempamme vanhenevat koko ajan ja minä haluan olla auttamassa heitä, kun he apua tarvitsevat. Ja toisaalta tiedän, että hekin kaiken apunsa antaisivat meille niin kauan kuin pystyisivät.

Ikävä vaivaa myös lapsia. Joka ikinen kerta, kun olemme lähteneet kotiseudulta kotia kohti tai isovanhemmat täältä kotiin, lapset ovat itkeneet koko päivän. Välillä itketään puhelimessakin ikävää. Ollaan surullisia, kun isovanhemmat eivät pääse päiväkodin juhliin tai harrastusten päättäjäisiin, vaikka kaikilla muilla on. Ja vaikka esikolla onkin ystäviä.. he menevät syksyllä vallan toiseen kouluun kuin meidän lapsi.

Ja kuten sanoin, täällä on pari hyvää ystävää. Tai hyvää ja hyvää. Heidän elämäntilanteensa on vallan toinen kuin meidän. Heidän kanssaan voi kahvitella, käydä lenkillä. Mutta siihen se sitten jääkin. Sille en mahda mitään, että minulle rakkaimpia ystäviä ovat ne, joiden kanssa olen ollut ystävä kouluajoista asti. Tai jo ennen kouluikää, 5-vuotiaasta. He tuntevat minut kuin omat taskunsa ja minä heidät. En ole niin yltiösosiaalinen, että tekisin ystäviä tuosta vain, ikävä kyllä.

Ja tiedän, että mieheni voisi tuntea muualla samoin kuin minä täällä. Senhän vuoksi minä olen yrittänyt ja yrittänyt.

saanko ap kysyä, millä paikkakunnalla nyt asutte? entäs vanhemmat, missä asuvat?

Ymmärrän sinua. Ja annan täydet sympatiat sinulle :) Itse olen kovin nuori, ja kaipaan pois kotiseudultani, eli tilanne hieman sama kuin sinulla mutta eri päin. Kaikki ystävät ovat muuttaneet pois, kun lähtevät opiskelemaan ja tänne ei jää enää ketään, ei mitään elämää. Hyvin pieni paikkakunta, joten ei edes mitään harrastusmahdollisuuksia. Meillä onneksi mies ymmärtää, ja haluaa sinänsä itsekin pois. Käydään kokeilemessa maailmaa, ja tullaan takas jos siltä tuntuu :) Näytä tämä ketju miehellesi, toivon sydämestäni, että hän ymmärtää. Sinä olet nyt 10 vuotta tehnyt miehesi onnelliseksi, eikö olisi jo miehen vuoro kuunnella sinua ja tehdä niinkuin sinun sydän haluaa? Anna siis miehesi lukea tämä, rauhassa, yksin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Paljonko teillä on nyt välimatkaa kotiseudullenne?

700 km on molempien kotiseudulle. Ja kotiseutujen välilläkin siis vielä 200 km, joka tosin ei matkana tuntuisi enää miltään.

Tuo matka on kyllä tosiaan hirveän pitkä :( . Eipä sitä lähdetä hetken mielijohteesta ajamaan ja ymmärrän, että jo pelkästään viikonlopuksikin lähteminen turhauttaa, kun ei ehdi olemaan perillä juuri ollenkaan. Ja ymmärrän, ettei tuo 200km tuntuisi enää miltään.

Perustelit myös hyvin tuota lasten ja isovanhempien suhdetta. Mun veljeni asuu täältä n. 160km päässä. Vaikka välimatka on noinkin lyhyt, niin hänen lapsensa ovat jääneet ihan selkeästi isovanhemmilleen vieraimmiksi kuin meidän muiden lapset. Kuinka helppoa minunkin on soittaa äidille, että "hei, meillä olis huomenna tarhassa avoimet ovet, tuutko katsomaan?". En voisi edes kuvitella, etten voisi tehdä noin.

Moni oli sitä mieltä, että haikailet sellaisen perään, mitä ei enää ole. Että kymmenessä vuodessa kaikki on niin muuttunut. No, perhe ei yleensä muutu. Siellä on sulle samat vanhemmat ja samat sisarukset ynnä muut sukulaiset kuin ennenkin. Ja olet todennäköisesti pitänyt ystäviisi tiivistä yhteyttä välimatkasta huolimatta joten tiedät, että hekin ovat edelleen siellä.

Koita saada vaikka miehesi vanhemmat puhumaan miehellesi. Hekin varmaan haluaisivat teidät lähemmäksi :).

Yhteistyössä