SYYSKUISET 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Snoopy

Vieras
01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi

Meillä on ollut käytössä rintareppu...meni talvellakin kivasti, kun linja-autolle mentiin ja matkattiin julkisilla pitkiä matkoja. Nyt alkaa olla siinä ja siinä, että mahtuuko enää, kun oli aika pieni mitoitus tuossa halvimmassa mallissa, mutta eipä tuota isoa poikaa kauaa enää jaksaisikaan kantaa :)

Minulla ei ole supistuksia, tai on, niitä kivuttomia, joskus, mutta edellisessä raskaudessa en tuntenut mitään, eivätkä namäkään satu. Ainakaan vielä. Tuo painon tunne alapäässä sen sijaan on ikävää, tuskin kestää wc-pytylläkään istua, kun koskee niin kovasti. Sikiökin on kyllä kuulemma tosi alhaalla.

Moikka kaikille,
mulla on ollut supistuksia jo viikolta 17 ja melkeen joka päivä. Tuota painontunnetta en ole kokenut. Itse kuvailiun supistuksia aluksi siten, että yhtäkkiä tavallaan tunsin kohtuni erillisenä ja kovana..kun normaalistihan ei kohtu erikseen tunnu.

Muuten kuuluu vaihtelevaa..kauhea flunssa päällä ja töissä tosi ikävää. Olen tällä hetkellä yksin kahden hengen tiimissäni ja tässä samassa tiimissä on vakipaikka auki (eikä siihen ole muita ehdokkaista kuin mä). Aluksi puhuttiin koko ajan että tietysti vakinaistetaan jos mahdollista mutta nyt yrittävät kaikin keinoin harata vastaan tietysi raskauden vuoksi. Lähes suoraan tuli ilmi syy.. yritän kyllä tapella paikasta mutta rasittavaa se silti on ..sori ehkä sekava selitys mutta asia harmittaa tosi paljon.

Onneksi vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin. Ihanaa kun voi todella tuntea potkut ja nähdäkin vihdoin!!

No ehkä mullakin on sitten ollut niitä supistuksia. Joskus maha menee ihan tuollaiselta 10x10cm alueelta kovaksi, ihan tuosta keskeltä. Oon laskenut kyllä sen piikkiin että öppiäinen vaan punkee itsensä ihan kohdun etureunaan. Noi kovettumiset tulee selällään sohvalla röhnöttäen.

Toisia tulee kun oon pyörän selässä. Tulee painontunne ihan alas ja kovettuu pieneltä alueelta, usein vasemmalta puolelta. Sitä vaan mietin kun sanotaan että se kovettaa vatsan, siis supistus. Mutta ei mulla koko vatsa kovetu, pieni osa vaan siitä...

Sain kaverilta lainaksi kantoliinan. Kehui sitä kovasti. Ihan kotitöissä, kun antaa molemmat kädet vapaaksi ja hänen vauva kun oli koliikkinen niin viihtyi kaikista parhaiten sylissä.

Muuten, onko kukaan nähnyt turvakaukalotestejä uusimmissa ""isännän lehdissä""? Mietin että mikä olisi hyvä kaukalo, turvallisemmasta päästä...

Huomenta,

Kauheesti juttua kun en kerinnyt eilen lukemaan. Olin siis neuvolassa ja ""shoppailemassa"".
Neuvola tätimme ei ollut paikalla joten tilalla oli tuuraaja. Kyllä suu loksahti auki kun tädin eka kysymys oli ""sullahan oli viikkoja 37 vai?"" Kyllä sitten jälkikäteen sanoi että nätti tuo mun maha kauheen pieneltä jos viikkoja niin paljon olisi=)
Kaikki meni hyvin, sf mitta oli 18, suke jotain 130 ja 140 välillä.. hemppa 110, rauta kuurille siis ja taas vti johon sain taas sen ei maha ystävällisen lääkkeen josta olen jo aiemmin sanonut että se pistää oksentamaan ja muutenkin olon aivan karmeeksi. Noh, 10pv niitä ja sitten takas tuohon maha ystävälliseen estoon.
Shoppailu ei ole enään mun juttu. Ekalla kertaa otin ruokailun jälkeen lääkkeen ja olo meni niin huonoksi, että taju meenas lähtee, oksetti, tärisytti.. eikun kotiin huilaamaan. myöhemmin mentii uudelleen ja 30-60min seisomisen välein oli pakko istahtaa kun selkää särki ja lonkkia jomotti=(.

Kantoliinasta, kokemusta ei vielä ole, mutta aion hankkia semmoisen.

Heips taas! Täsäs olisi tämän päivän neuvolakuulumisia: Hemppa oli taas tippunu, se oli 109. Oliskohan tällä 2 viikkoa kestäneellä flunssalla jotain tekemistä asian kanssa? Valkotakkiverenpainetta oli taas jonkin verran, 131/80 oli lukemat. Pyysin ja sain lainaan pariksi kuukaudeksi kotimittarin. Heti kun menin viemään mittarin kotiin, mittasin ja sain lukemat 127/72. Eli heti tippui.

Muuten ei kummempia, Untamon syke oli tasainen 142. Tuntui nukkuvan kun syke ei vaihdellut ollenkaan. Kerran se kyllä potkaisi tätiä käteen. ""Älä tuu tänne sen vehkeen kanssa häiritsemään mun aamu-unia!"" Nyt se hyppelee tuolla masussa.

Painoa on tullut ekasta neuvolakäynnistä 5,8 kiloa. 467 g / viikko edellisestä kerrasta. Eli ruoka maistuu! Ja flunssan takia ei oo päässy lenkillekään. Eilen oli sentään pihatalkoot taloyhtiössämme, tuli haravoitua ja kannettua risuja. Kiipesin ylös alas rappusia. Sen jälkeen taas aivastelin kovasti ja olin kyllä aika väsyny!

Supistuksista en tiedä vielä, joskus tuntuu masu kovemmalta kuin yleensä, mutta en mitenkään huomaa, että nyt se tulee tai nyt se menee. Joten en tiedä, onko ne supistuksia. Vauva sen sijaan potkii jo niin kovaa, että koko mahannahka heiluu kun osuu oikein hyvin kohdille!

Pian alkaa olla päivä pulkassa. Pitäisi jaksaa siivota kun huomenna tulee vieraita yökylään.

T. Rizzu + Untamo 23+5

Heippa!

Mullaki on silloin tällöin kivuttomia supistuksia. Minä olen kuvaillu niitä silleen, että maha kovettuu ja tuntuu samalta kuin suonenveto pohkeessa, mutta ei vaan satu:) Ei mullakaan aina koko mahassa supista, joskus vain toiselta puolelta.

Minä tunnen itteni ihan laiskaksi, ku en oo käyny kunnolla ees kävelyllä moneen päivään! Siis kun ei jaksa! No jos tässä kohta vähän voimistelisin...?:D

Oltiin tänään siskon kans kaupungilla ja istuskeltiin vähän yhellä penkillä, ku tirppana alko potkia mahassa. Mainitsin siitä siskolle, joka sitten heti läppäs kätensä mun mahalle. Sitten se tunsi pari potkua ja oli aivan innoissaan:)

Nyt menen kyllä vähän käyttään lihaksia!

Tilli80, 23+1

Tänne ei mitään uutta. Ihanaa kun on viikonloppu tulossa. Meistä tulee miehen kanssa kummit nyt sunnuntaina joten ristiäiset siis tiedossa.

Äsken kävin kelan sivuilta katsomassa missä vaiheessa hakemukseni on mutta siellä lukee vaan, että hakemus saapunut.
Toivottavasti ei menis kauaa. Kävin kaks plus sivujen keskusteluita lukemassa ja vantaalla oli kestänyt yli 3kk tulla päätös.
Toivottavasti hesassa ei menis niin kauan. Tahtoo jo hypistelemään...

Tervepä terve!

Nyt tuli uusavuton kysymys: onko jokin yleinen Kelan osoite, mihin ä-rahahakemus postitetaan (kuten esim. opintotuki) vai laitanko sen lähimmän konttorin nimellä? Surffailin Kelan sivuilla, mutta en löytänyt tietoa enkä jaksanut sinne ruveta soittelemaankaan.

Sissi 23+1

Itse sain neuvolasta Kela-lomakkeiden mukana kuoren ja kiikutin ne työnantajalle keskiviikkona 10.5. Kelan päätös äitiyspakkauksen myöntämisestä tuli postissa jo keskiviikkona 17.5, joten ainakin pienissä kaupungeissa homma toimii parissa päivässä. Pakkauksen pitäisi tulla 2 viikon kuluttua. (Muuta päätöstä ei vielä tullut esim. äitiysrahan suuruutta tms.) Itse yllätyin ainakin näin ripeästä toiminnasta.

Mä en oo saanut vielä mitään papereita neuvolasta. No, ehkä sitten ens viikolla! :)

Nyt ollaan kooko päivän pakattu tavaroita ja käyty putsaamassa sitä uutta kämppää. Ahdasta tulee olemaan, mutta kai sitä on vaan pakko jotenkin sopeutua tilanteeseen.
En tiedä ehdinkö valmistua nyt kesäkuussa, mut eipä olis kamalaa jos valmistun sit elokuussa ku eihän mulla mikään kiire ole ;) Kuitenkin olisin koko kesän kotona tekemässä rakennusporukalle ruokaa.

Jeps. Maha kasvaa ja lantioon/nivusiin sattuu perkuleesti. Ja tyttö on nyt ruvennut juoksemaan mua karkuun ja en saa sitä enää kiinni kun en pysty juoksemaan :( Muita vaivoja ei taidakkaan olla.

Jeps, mutta takaisin pakkaamaan kun pidin pienen tauon :)

Ei maaria mitään hätää! Mullakin laskettu 24.9 enkä vielä ole saanut papereita neuvolasta. Pari viikkoa pitää vielä odotella neuvola aikaa. Ne paperit saa kun on 154 päivää täynnä raskaudesta. Sit ne kiikutetaan joko työnantajalle tai sit suoraan kelaan. Viimeks vein työnantajalle kun ne maksoi pari ensimmäistä kuukautta minun äitiyslomasta. Nyt vien ilmeisesti suoraan kelaan kun olen hoitovapaalla niin ei työnantaja ole velvollinen maksamaan.
Äitiysavustusta haetaan samalla paperilla kuin äitiysrahaa ja lapsilisää. Eikös se ollut et viimeistään pari kuukautta ennen laskettua pitää paperit toimittaa? Muistankohan oikein?
Mä taidan marssia kelaan täyttämään mun papereita kun samalla pitää hakea toisesta lapsesta tuota hoitorahaa jne..

Minä:) Mulla on sama et lantio on ihan tulessa. Aamulla kun nousee sängystä niin pitää istua hetken sängynlaidalla et pääsee lantio asettumaan paikoilleen. Tai siltä se ainakin tuntuu. Sit menee muutoma tunti kun poksuu ja naksuu ja kiristää jne..loppupäivä menee suhtkoht hyvin vielä=)

Mulla ei oo vieläkään lähtenyt paino nousemaan. Alun tippumisen jälkeen ollaan pysytty miltein samassa. Miinuksen puolella siis ollaan vielä. Milloinkohan nousee takaisin lähtöpainoon?

Minun ihana pieni poikani otti toissa päivänä ensimmäisen askeleen=) Päästi irti pöydästä ja yhden askeleen otti sen jälkeen loppumatkan heittäytyi syliin=) Äidillä tais tulla muutoma kyynel silmänurkkaan... Siitä se sit lähtee ja kovasti on nyt sitä yhtä askelta treenannut. Jospa se ennen vuoden ikää kävelisi.

Snoopy 21+6

Heissuli vei kaikille!Esikoinen on hassusti ottanut vauva-uutisen vastaan.Tulee halimaan vatsaa,ja hokee""vauvaa""..Täälläkin on noit supisteluja ollut n.14 vkosta asti.Nyt ei pysty kävelee ku vähän matkaa reippaammin,ni jo maha kovettuu,ja tulee epämukava olo.Sama oli kyllä esikoista oottaessa..Kovasti pikkuinen liikkuu päivittäin.Pitää nauttia täysillä tästä tuntemuksesta,koska lapset on sitten minun kohdalta tehty.Johtuu kyllä siitäkin,etten ikinä voi synnyttää joten aina leikkaavat.Max 3 kertaa.Nyt siis tulee toinen kerta,mut ollaan sitä mieltä miehen kans,et 2 lasta on mukava luku meille:) Viikonlopun jatkoa mammoille!

Lauantai-iltaa!
Mies lähti soittokeikalle, joten kökötän täällä kotosalla yksikseni kissan kanssa..Niin, ja onhan masu-asukista myös seuraa, kun se jammailee tuolla masussa kovasti! Kävin tuossa vähän kävelyllä ja napsin muutaman tuomen oksan kotiin tuoksumaan! Ihana tuoksu!
Jännää, kun sain tietää, että yhdellä mun tuttavalla on sama laskettu aika 18.9 kun mulla! Me ei olla nähty vähään aikaan, mutta nyt sovittiin, että nähdään. Ihme sattuma! Käydään vielä samalla neuvolan tätsyllä...
Kohta pääsee jännäämään Euroviisuja ja Lordia..!!!
Täytynee mennä rouskuttelemaan juustonaksuja....
Hyvät viikonloput! T. myy 22+5

siis eikö sinulla ole paino noussu vielä?? voi kun mullakin pysyisi tuo paino kurissa kun on tullu jo 6 kg painoa lisää. olen kylläki yrittäny liikkua ja miettiny syömisiäni mutta ei auta, paino vain nousee..

Joo- tosiaan itselläni on laskettuaika 4.9, joten sen vuoksi olen saanut jo kelan paperit neuvolasta. Äitiyspakkauksen pikaisuus yllätti sitten vieläkin - nimittäin perjantaina oli kotiin tupsahtanut jo postista saapumisilmoitus, joten siitä kun jätin paperit työnantajalle, niin pakkaus oli puolentoistaviikon sisällä noudettavissa postista. Todella nopeaa toimintaa!
Pakkaus onkin sitten meidän perheen ensimmäinen hankinta vauvalle, koska minähän olin se joka en ole vielä hankkinut muuta kuin sen muovitetun froteekangaspalan vauvaa ajatellen : )
Lisäpainoa on tullut nyt hieman yli 7 kiloa, joten kateellisena ihmettelen miten jollekin ei ole vielä tullut yhtään lisää. Minäkin kuitenkin kuntoilen viikottain 3- 4 kertaa viikossa + päivittäiset yli puolen tunnin kävelyt koiran kanssa, mutta nyt minusta on tullut sellainen keksinapostelija, että koko aika pitää jotain mussuttaa, vaikka ei ole yhtään nälkä.

Mella ja maaria! En usko, että 6-7 kg on liikaa tässä vaiheessa kun ollaan jo yli puolen välin! Riippuuhan se paino kovasti myös lapsiveden määrästä ja istukan painostakin sekä tietysti myös omasta lähtöpainosta. Jos olette normaalipainoisia niin tuo painonnousu on käsittääkseni juuri sopiva. Itselleni myös tullut melko tarkalleen 7 kg lisää ja lähtöpaino oli normaali eli 58,5 kg (pituus 166). Tietysti herkuttelullakin on osansa, mutta jos liikkuu Mellan tavoin 3-4 kertaa viikossa plus koiranulkoilutukset niin ei siinä varmaan herkuttelut hirveästi paina!

Minä :) ja joku muu puhui liitoskivuista lantiossa. Huh, kuulostivat pahoilta ja ikäviltä. Minulla ei ole kokemusta niistä ainakaan vielä, mutta kyllähän tässä ehtii kärsimään vielä vaikka mistä!

Huolestuin jo kovasti kun meidän pikku-Erkki antoi kuulua itsestään tosi vähän eilisen ja vielä tämän aamun aikana. Heiluttelin ja hölkyttelin vatsaa, mutta sain vastaukseksi vain jotain epämääräistä pientä liikettä enkä mitään kunnollista. No, asia on onneksi korjaantunut aamupäivän aikana ja vauhti on taas kovaa! Ihana helpotus. Meinaan kysyä neuvolassa ylihuomenna pitääkö vauvan liikkeitä jo seurata tässä vaiheessa. Meillä on melkein säännöllisesti joka toinen päivä hiljaisempaa, mutta heti sitä kyllä huolestuu jos ei pikkupotkuja ja iskuja tunne! Aina siis aihetta huoleen oltiinpa missä vaiheessa raskautta tahansa. Sellaista se vaan on.

Mennään huomenna 4D-ultraan ja jännittää aika lailla.

Euroviisu- ja pronssihumuista viikon alkua kaikille!

Manna66: Minulla oli esikoisen aikana huoli vähän väliä kun neuvolassa sanottiin et liikkeitä pitää seurata joka päivä. Esikoinen oli välillä kaksikin päivää aivan hiljaa eikä mitään kuulunu ja kun olin vähällä soittaa aikaa neuvolaan niin johan taas mesosi ja temmelsi. Nyt on ihan sama et pari päivää voi olla aivan hiljaista, vaikka makaa kyljellään ruuan päälle ja yrittää kuulostella niin ei sitten mitään. Sit alkaa kähden-kolmen päivän jumppatuokio.
Toisena päivänä meinaa hätä tulla, mut sit oon miettinyt sitä että jos vauva kuolee kohtuun niin se on todella huonoa tuuria eikä sitä varmaan olisi sillä voinut estää et ramppaan kerrran viikossa neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Kyllä varmaan kolmen päivän jälkeen painelisin neuvolaan pää kolmantena jalkana...

Niin minullahan niitä liitoskipuja on ja pahenevat vain koko ajan. Nyt pystyn hädin tuskin kaupalle 700m kävelemään ja sit pitää päästä istumaan. Sängystä ei meinaa päästä ylös ja lattialla kun on pojan kanssa niin se vasta tuskaa on sieltä kavuta ylös. Toivon hartaasti ettei tämä enään tästä pahennu.

Kiloista: Joo näin on et normaalipainoiselle tuo 5-7kg tässä vaiheessa on varmasti ihan hyvä. Mulla sitä ylipainoa oli yli 10kiloa. Eli bmi oli 28.7 , pitäisi olla 24 ja alle mielummin.
Turhaan huolestutte painon noususta. Kyllä sen saa sit pois raskauden jälkeen. Täytyy sitää ylimääräistä rasvaa olla vähän niin jaksatte imettää lastanne. Alkuaikana kun tulee syötyy vähän silloin tällöin jos muistaa ollenkaan=)

Snoopy 22+1

Hei,
Eilen oli siis se toka ultra ja kaikki näytti olevan hyvin. Munuaiset ovat kasvaneet pikkuisen mukaan ja kysta oli edelleen, mutta sitä ei enään seurata. Kuukauden päästä mennään taas katselemaan noita munuaisia. Mieheni kysyi sukupuolta ja lääkärin mukaan vaikuttaisi tytöltä. Jalkojen välissä oli kyllä napanuora ja muutenkin vaikutti häveliäältä tapaukselta.
Niin ja tietty sen lääkärin piti sanoa, että nämä mun vti:t voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen..
Nyt sitten jännätään sukupuolta, munuaisia, kromosomeja ja sitä tuleeko etuajassa... ainakaan minun ja miehen elämästä ei puutu jännitystä.

Hienoja ja helpottavia uutisia Hannalta vaikka jännityksestä ette vielä voikaan jäädä paitsi! Tässä vaiheessa kuitenkin kaikki hyvin ja se on pääasia. Peukutetaan myös jatkon sujumisesta!

Itkeä tihuutin illalla miehen kainalossa, että pelottaa tänpäiväinen 4D ja mitä jos vauva onkin vammainen? Selvää on se, että sille ei sitten vaan voi mitään ja keskeytystä ei tehdä. Eletään tilanteen mukaan kun ei muutakaan voida. On tää pieni tullut jo niin rakkaaksi ja sille tulee leperreltyä vähän väliä ja masua pitää paijaillakin säännöllisesti! Toivotaan parasta.

Snoopy, oli helpottavaa kuulla, että sullakin ollut esikoisen kanssa jopa pari päivää hiljaiseloa ja sitten se jumppaus taas alkoi. Mun neuvolantäti ei ole vielä kertaakaan puhunut milloin aletaan liikkeitä seuraamaan ja olenkin aina olettanut, että vasta aikaisintaan viikkojen 30 tienoilla. Vertailukohtana ei voi pitää v. -90 raskauttani, koska silloin oli kaikki hyvinkin paljon toisin! No, asia selviää sitten huomisessa neuvolassa.

Kävin eilen sauvakävelyllä ja kyllä teki hyvää hartioille ja koko kropalle! En kävellyt ihan samalla teholla kuin ennen raskautta, mutta sain sopivan hien pintaan n. 45 minuutin lenkistä. Täytyy ottaa sauvominen taas ohjelmistoon kun edellisestä kerrasta kerkesi vierähtää ainakin puoli vuotta! Lisäksi yritän käydä kerran viikossa tekemässä kevyen punttitreenin salilla ja päälle vielä ne tunnin kävelylenkit koiran kanssa vähintään joka toinen päivä. Vien koiran n. 2 kertaa viikossa koirapuistoon niin silloin on liikunta minimissä.

Muakin helpotti toi Snoopyn tieto et välillä voi mahassa olla pari päivää hiljasempaa, itekin aina pelästyn kauheesti jos ei noita liikkeitä joku päivä tunnukaan yhtä paljon kun mihin on tottunu.

Neuvolassa käytiin tänään ja pääsen minäkin viimeisten syyskuisten joukossa täytteleen noita Kelan papereita. Kaikki oli kunnossa lukuunottamatta sitä et pissassa oli vähän valkuaista (vajaa +1), mut neuvolantäti oli sitä mieltä et ei kannata huolestua, pienet heitot on ihan normaaleja. Sain kuitenkin kotiin pari testiliuskaa millä pitää ite seurailla tilannetta. Toivottavasti oli vaan joku tilapäinen häiriö.

Muuten olikin sit kaikki tosi hyvin, hemppa 133, verenpaine 122/72, sf-mitta 18 cm ja painoa tullu 383 g/vk. Sintillä oli syke 152 mut se kyllä urheilikin koko toimituksen ajan niin vilkkaasti ettei sydänääniä meinattu saada ees kuuluviin. Eipähän onneks tarvinnu hermoilla sitäkään, kyllähän vaavilla täytyy sydämen sykkiä jos kerran potkiikin koko ajan :)