Taaperoimetyksestä ja hampaiden tulosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton tapaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton tapaus

Vieras
Kysymys 1.
Onko muilla semmosta että kun hampaita tulee niin jotenkin jää kiinteä ruoka syömättä ja oltais vaan kokoajan tissillä? Liekö normaalia?

Kysymys 2.
Toinen kysymys samaan syssyyn, että miten te toimisitte? Kyseessä on liian laiha lapsi pitkä kyllä, syö tällä hetkellä myös öisin, mutta on kokeiltu olla syömättäkin öisin. Ei muuta asiaa mitenkään. Ongelma on se että hänen syömisensä on todella heikonlaista. Energiaa silti tuntuu riittävän.

Puuroa syö aamuisin ehkä noin 10-15 pientä lusikallista. (esim ihan tavallista kaurapuuroa, välillä nokareella margariinia, välillä hedelmäsoseen kanssa)
Lounaaksi noin pienen pilttipurkillisen verran ruokaa. (yleensä itsetehtyä ruokaa)
Välipalana syö esim. omenaa pienen lohkon, 1/4 banaanin ja maitoa/piimää
Päivälliseksi välillä tuon saman pienen purkillisen liharuokaa, tai joskus saattaa mennä enemmänkin, mutta ei koskaan siis KOSKAAN koko isoa purkkia. (siis usein valmista purkista, joskus sitten ihan sitä omatekemääkin)
Iltapalaksi syö puuroa tai leipää, puuroa syö noin desin, tai ehkä maks puolitoista. Leipää vähän. (samaa kaurapuuroa, tai esim. mannapuuroa vaihtelun vuoksi)

Tissiä vetää aamuisin jostain syystä tosi paljon. Muuten ruokien jälkeen ja jostain syystä myös ennen iltapalaa tahtoo usein täyttää masunsa maidolla.
Silloin ei sitten puuro maistu. Mutta vaikka en antaisi maitoa, niin ei suostu ottamaan puuroa.
Yöllä herää tissille 1-2 kertaa, joskus esim. näinä nuha/hammasaikoina useamminkin.

Miten rupeisitte muuttamaan asioita, että sais painoa lisää.

Pyydän että ette aloita tässä taistelua korvikkeen ja tissin välillä. Oikeasti tarvitsen apua, ja neuvolassa ollaan vaan todella suurpiirteisiä ja käsketään lisäämään rasvaa ruokiin enemmän. Itse koen että koko systeemi pitäisi saada toimimaan paremmin. Kateellisena katselen niitä äitejä ja lapsia joilla tuo syöminen sujuu aina mukavasti ja ilman mitään ongelmia.

Kade olen!

Meillä alkoi selkeästi päiväsyöminen parantua, kun jätettiin yötissi pois reilun 1-vuotiaalta lapselta. Ja kun syöminen alkoi parantua, niin uskalsin jättää myös muita päivätissikertoja pois, ja niin vaan syöminen parani :) Nyt enää aamu-ja iltatissi jäljellä. Maidosta saa kuitenkin niiiin paljon energiaa, että lapsi pystyy olemaan muuta ruokaa paljon syömättä.

Meillä vielä 2.v tyttökin huono syömään jas tosi hoikka ikäisekseen.. No, nuorin on 9 kk, ja myös ssyömisen kanssa ongelmia. Imetän vielä. Noin 6 kertaa/pv. Tosin syömiset painottuu iltaan ja yöhön. En osaa kummemmin neuvoa teidän tilanteessa, mutta mä antaisin niin paljon lapselle sitä ruokaa mikä maistuu, sanoi neuvolan ruokaohjeet mitä vaan. Meillä ei tyttö, 9 kk, suostu syömään mitään liha/kala/kananmunaruokaa, mutta puuroista tykkää, ja puuroa sitten annan 2-4 kertaa päivässä. Pääasia että jotain syö. Imetystä yritän vähentää koko ajan ja olen antanutkin kaupan velliä vellitutilla välillä imetyksen sijaan, yölläkin.

Hampaidentulon aikaan tyttö heittäytyy lähes täysimetykselle taas...

Vielä 1v tytön kiinteät annokset olivat suht pieniä, mutta jo nyt 4kk myöhemmin annoskoko on huomattavasti suurempi. Olen antanu tytön syödä omaa tahtiansa ja itse jo ihan puolivuotiaasta asti. Kyllä ne jossain vaiheessa rupee syömään enemmän kiinteitä :)

Siis mitenkä kauan sitten kestää että jotain eroa pitäisi sitten nähdä tuossa imetyksen vähentämisessä. Siis meinaan sitä yöimetystä. Kun meillä on oltu kaks viikkoakin ilman yötissiä (tosin heräilty ihan hulluna), eikä se tuonut mitään muutosta tuohon tirppanaan. Samalla tavalla, ellei jopa huonommin meni sitten muu ruoka.

Hedelmäsoseet ei jostain syystä oo koskaan oikeen pudonnut meijän taaperolle, ei nyt eikä sillon vauvanakaan. Hän piti enemmän näistä peruna-porkkanasörsseleistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:
Meillä vielä 2.v tyttökin huono syömään jas tosi hoikka ikäisekseen.. No, nuorin on 9 kk, ja myös ssyömisen kanssa ongelmia. Imetän vielä. Noin 6 kertaa/pv. Tosin syömiset painottuu iltaan ja yöhön. En osaa kummemmin neuvoa teidän tilanteessa, mutta mä antaisin niin paljon lapselle sitä ruokaa mikä maistuu, sanoi neuvolan ruokaohjeet mitä vaan. Meillä ei tyttö, 9 kk, suostu syömään mitään liha/kala/kananmunaruokaa, mutta puuroista tykkää, ja puuroa sitten annan 2-4 kertaa päivässä. Pääasia että jotain syö. Imetystä yritän vähentää koko ajan ja olen antanutkin kaupan velliä vellitutilla välillä imetyksen sijaan, yölläkin.

Niin ongelma onkin se että tyttö ei syö juurikaan mitään mielellään. Siis tämä voi osittain olla mun oma syy, kun olen sit koittanut omassa ahdistuksessani tyrkyttää sille ruokaa :(
Olisikin sitten semmonen ruoka mitä söis.

Minä jättäisin yötissin pois. Helpommin sanottu kun tehty - tiedän... Meillä kun jäi yösyönnit nyt pois niin tyttö vetelee päivän mittaan aivan mahdottomia annoksia ruokaa. Kun yöllä kävi vielä tissillä niin söi oikeesti todella vähän.

Hampaita meilläkin tehdään urakalla ja hyvä apu on löytynyt jäädytetyistä hedelmäsoseista. Eli niihin mehujää tötteröihin hedelmäsosetta - pakkaseen ja naperolle käteen. Hieman on sottasta mutta ainakin meillä maistuu ja tuntuu rauhottavan kipeitä ikeniä.

Muoks* Syödäänkö teillä sormiruokaa? Hampaita tehdessä meillä lusikka on monesti se huono juttu, mutta kun saa itse viedä sen ruoan suuhun niin paremmin menee niin...

ainiin ja meillä käytetään vain nokkamukeja kun tuo ei siitä pullosta osaa vetää mitään. Eikä suostu noita vellejä tms. syömään.

Alkaa olee äitillä huoli lapsen syömisistä.

En tiiä liittyykö asiaan, kakkaa ainakin kerran päivässä ja pissaa paljon (no tottakai kun vetää sitä tissiäkin paljon)

Miten toimisitte sit kun lapsi tahtois tissiä, ja pitäs ruokaa rupee syömään. Kun ei tahtois antaa tissiä, että ei menis ruokahalu, mutta jossei anna tissiä ei mene ollenkaan sitä ruokaa. Huudetaan vaan.

ainiin taisin unohtaa mainita että lapsi on siis juuri täyttäny vuoden.
Ja niin edelleen kiinnostais tietää kuinka nopeesti ne ruokailut on parantunut ton yötissin poisjätön jälkeen? kun meille ei kahdessa viikossa tullut mitään parannusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:

Niin ongelma onkin se että tyttö ei syö juurikaan mitään mielellään. Siis tämä voi osittain olla mun oma syy, kun olen sit koittanut omassa ahdistuksessani tyrkyttää sille ruokaa :(
Olisikin sitten semmonen ruoka mitä söis.

Mä huomasin jossain vaiheessa stressaavani tytön syömisistä ja se pahens tilannetta. Sisko onneks anto perspektiiviä asiaan ja hellitin, annoin tytön sitten olla vaikka pelkällä maidolla. Ruokahalu tuli takasin aika nopsaa :)

Joskus lapset - imetetyt ja ei-imetetyt - tekevät ruokalakkoja. Mä lohduttelin itteäni, että ainakin mun tyttö saa ihmisenmaitoa ravintonaan. Siiinä on varmasti kaikki tarvittava.

Jos vaa nyt annat olla jonkun aikaa - et mieti kiinteiden syöttämistä. Annat lapsen syödä muitten kanssa samaan aikaan. Syö niin paljon ku huvittaa, loput ottaa sitten maitona. Kyllä hän jossain vaiheessa siirtyy kiinteämmälle ruokavaliolle.

Sori mutta tämä liity mitenkään tähän... Harmittaa itseä, kun en ole pystynyt imettämään meidän tyttö enemmän kuin 9kk, kun alkoi purra tissit verille. Haavat oli tosi kipeät ja vuotivat joka kerta verta kun tyttö imi ja yleensä puri ne uudestaan verille. Tosi ihana sinulle, kun olet saanut imetettyä niin pitkään kun olet halunnut. SORI tälläinen välikommentti. :)

Meillä helpotti kun lakkasin ensin päivällä imettämästä, sitten lopetin illlalla ja nyt tyttö 1v1kk syö enää 5 aikaan aamulla. Ruoka rupesi maistumaan kummasti ja luomumaito maistuu päivisin nokkiksesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Kittless:
Sori mutta tämä liity mitenkään tähän... Harmittaa itseä, kun en ole pystynyt imettämään meidän tyttö enemmän kuin 9kk, kun alkoi purra tissit verille. Haavat oli tosi kipeät ja vuotivat joka kerta verta kun tyttö imi ja yleensä puri ne uudestaan verille. Tosi ihana sinulle, kun olet saanut imetettyä niin pitkään kun olet halunnut. SORI tälläinen välikommentti. :)

Kiitos, ihana lukea joskus näinkin päin, että joku on toisen puolesta iloinen.
Hyvinhän tuo 9kk:tta on, älä sure sitä ettet enempää tahtonut olla puruleluna. Meilläkin ei olla onneksi ruvettu puremaan. Vai oisko kerran purrut, pistin tissin piiloon ja nostin sen leikkimään. Ei purrut toiste ;)
Kyllä meilläkin meinas tyssätä ihan siihen etten olis saanut imettää enempää. Onneksi siihenkin sitten löytyi semmonen ratkaisu että saan sittenkin jatkaa :)
Ihanaa se on, jostain syystä se lähentää kauheesti.

Kiitos vielä kerran :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja tadaa:
Meillä helpotti kun lakkasin ensin päivällä imettämästä, sitten lopetin illlalla ja nyt tyttö 1v1kk syö enää 5 aikaan aamulla. Ruoka rupesi maistumaan kummasti ja luomumaito maistuu päivisin nokkiksesta :)

Oho, mä kyllä en tahtois lopettaa imetystä viellä. Vaan toivoisin että tyttö sais jatkaa sitä kunnes itse kokee sen tarpeettomaksi. Tosin jos menee kovastikkin lähelle tuota 3 vuotta niin saatan ruveta vieroittamaan.
Itselleni tästä ei ole haittaa, eikä se minua muussa mielessä rasita. Lähinnä olen vain huolissani siitä että tyttö pitäisi saada syömään muutakin.

ja niin, meillä syödään itse lusikalla/haarukalla, toki syötän myös usein. Sormiruokaa meillä on annettu 6kk iästä lähtien. Joten kyllä sormin syödään, mutta ei sellaisia määriä ja ravintoaineita kuin olisi tarve.

meillä oli kanssa tosi pieniruokainen tirppana. Päivässä yksi vuotiaana meni varmaan desi ruokaa. Minä annoin tissiä minkä sitten söi. Nyt on kaksi vuotta imetykden loppumisesta, eikä tuo vieläkään ole suuriruokainen.
Se on vaan luotettava lapsen kykyyn tietää onko nälkä vai ei...

Meillä pikkumies alkoi syömään oikein urakalla kun lopetin imetyksen hänen ollessaan 13kk,sitä ennen tisutteli ahkerasti ja söi todella vähän (hampaita tuli tasaisesti 3kk:n iästä asti,ne eivät varsinaisesti vaikuttaneet).Kun imetys loppui,tuntui että syö kun hevonen ja kasvu otti huiman spurtin.

6vuotta sitten kärsin samasta huolesta. Jopa niin että 3 eri lastenlääkäriä tutki pojan ja kotiin tultiin katsomaan koti oloja, kun poika ei suostunut syömään ja paino vain laski ja laski ja tuttipullosta juotu maito vain maistui varsinkin öisin.
Nyt jälkeen päin sanotuna, jos nyt tulisi tilanne kohdalle niin menisin sillä mikä maistuu ja minkäkin verran. Pääasia, että maistuu edes jokin. Jos yö imetys ei ole ongelma, niin jatka ihmeessä!
Ja jos jotain niin meillä ovat muksut saaneet leipärasvalootasta päivisin 3-6tl voita raapaista suuhunsa. Meillä käytetään kasvisrasvasekoitetta. Sitä suosittelen.
Älä stressaa, se on paras neuvo. Lapsi tietää minkä verran ruokaa on milloinkin hyvä. Lykkyä!

Yhteistyössä