Taaperoimetystä ei katsota joka päiväkodissa hyvällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin on"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi hellanlettas sentään :D Mua niin jo myötähävettää kaikki imetysohjelmat, imetysmielenosoitukset kahviloissa ja nyt vielä pitää oikeen iltikseen tulla ammattiloukkaantumaan asiasta, VAIKKA johtaja oli jo tapausta äidille heti henkilökohtaisesti pahoitellut ja sanonut että saa imettää tarhan pihalla.

Ja kyllä, olen itsekkin imettänyt vielä 1,5 vuotiasta.... mutta että jossain tarhan pihalla tammikuussa.... hohhoijjaa :D Lapsi haetaan tarhasta, sanotaan heipat ja mennään portista ulos, ei sinne jäädä hengailemaan tissi paljaana heiluen.

Joo, no kyllä meillä isommallekin on tarvittaessa annettu reissussa ylimääräistä välipalaa. Aikuinen kun pystyy hyvin joustamaan ruokarytmeissään, mutta uhmaikäistä parivuotiasta en huudattaisi nälässä enkä toisaalta halua elämästä niin kaavoihin kangistunutta, ettei ikinä voisi olla tavalliseen lapsen ruoka-aikaan muualla kuin kotona. Joten 2-vuotiaaksi asti lapsemme sai näissä tilanteissa rintaa, myöhemmin sitten jotain muuta pientä välipalaa niin että nälkää sai siirrettyä sen verran että ehdittiin kotiin. Yritin kyllä taaperon kanssa, varsinkin lähempänä 2-vuotispäivää, etsiä rauhallisen paikan asian toimittamiseen. Reilun vuoden ikäistä imetin vielä huoletta melkeinpä missä vaan.

Todennäköisesti tällä päiväkodin pihalla imettävällä äidillä on suht pitkä matka kotiin joko kävellen tai julkisilla ja siksi kokee tuon ratkaisun helpommaksi. 1,5-vuotias lapsi on kuitenkin vielä niin pieni, että on vaikea selittää ja saada lapsi ymmärtämään, miksi ei voisi saada rintaa heti. Kyllä minä vielä 1,5-vuotiasta olisin tuollaisessa tilanteessa ja paikassa imettänyt, vaikka me hoidettiinkin tämä vasta kotona. Mutta me haettiinkin lapsi yleensä autolla ja ajomatka alle 10 min. Joku tunnin sompailu julkisissa nälkää ja äiti-ikävää kiukuttelevan taaperon kanssa olisi toinen juttu.

Kiusaamispointin ymmärtäisin, jos kyse olisi 3-vuotiaasta tai vanhemmasta lapsesta. Mutta taatusti pienten ryhmässä toiset taaperot ei keksi ja osaa kiusata rinnalla käyvää taaperoa.

Sitä en sitten taas tajua ollenkaan, miksi imetyksen selittämisessä isommalle lapselle olisi jotain vaikeaa. Eikö muka kaikki lapset tiedä, että pieniä lapsia useimmiten imetetään, toisia pidempään ja toisia lyhyemmän aikaa? Jos ei tiedä, niin ei oo kyllä paha vaiva kertoa ja minusta ihan normaalisivistykseen kuuluva juttu.

No saahan sitä tanssi lapsen pillin mukaan. Mikäpäs siinä. Minä näen että 2 vuotias voi hetken ruokaa odottaa - eli meillä ei todellkaan kaupassakaan tungeta maksamatonta banaania lapsen kurkkuu. Minä joustan menoissani niin että saan lapsen syötettyä rauhassa. Sitä ei tarvitse tehdä lennosta jossain julkisella paikalla, silloin kun puhe on rintaruokinnasta. Vauvat on vauvoja. 2 vuotias ei.

Voi hellanlettas sentään :D Mua niin jo myötähävettää kaikki imetysohjelmat, imetysmielenosoitukset kahviloissa ja nyt vielä pitää oikeen iltikseen tulla ammattiloukkaantumaan asiasta, VAIKKA johtaja oli jo tapausta äidille heti henkilökohtaisesti pahoitellut ja sanonut että saa imettää tarhan pihalla.

Ja kyllä, olen itsekkin imettänyt vielä 1,5 vuotiasta.... mutta että jossain tarhan pihalla tammikuussa.... hohhoijjaa :D Lapsi haetaan tarhasta, sanotaan heipat ja mennään portista ulos, ei sinne jäädä hengailemaan tissi paljaana heiluen.

Mä olen niin samaa mieltä. Surullisinta on se että nämä - kouhkaajat - saavat monessa aikaa niin vahvan vastustuksen että jo pelkästään sen vuoksi moni varmasti kummaksuu/kammoksuu taaperoimetystä.

Olen aina kummastellut kun nämä kouhkat pyytä että imetyksestä ei saisi tehdä maailmassa numeroa vaan sen pitäisi olla luonnollista. Mutta itse tekevät siitä numeron ja show.

Olen töissä pk:ssa enkä ole koskaan nähnyt vanhempia joilla olisi niin kiire että lapsi tarvitsisi syöttää haun yhteydessä pihalla. Oli sitten sämpylä tai tissi. Tuskin käskisin pois jos näin kävisi. Mutta hieman outona pitäisin vanhempaa joka haluaa jäädä tarhaan "hengailemaan" hoitopäivän jälkeen.

No saipa tuokin mamma "palansa julkisuudessa". Ehkä hän tuntee itsesä nyt paremmaksi äidiksi tai jotain.

Todennäköisesti tällä päiväkodin pihalla imettävällä äidillä on suht pitkä matka kotiin joko kävellen tai julkisilla ja siksi kokee tuon ratkaisun helpommaksi. 1,5-vuotias lapsi on kuitenkin vielä niin pieni, että on vaikea selittää ja saada lapsi ymmärtämään, miksi ei voisi saada rintaa heti. Kyllä minä vielä 1,5-vuotiasta olisin tuollaisessa tilanteessa ja paikassa imettänyt, vaikka me hoidettiinkin tämä vasta kotona. Mutta me haettiinkin lapsi yleensä autolla ja ajomatka alle 10 min. Joku tunnin sompailu julkisissa nälkää ja äiti-ikävää kiukuttelevan taaperon kanssa olisi toinen juttu
.

Kyllä tuon ikäisen pitää jo saada muutakin ruokaa kuin rintamaitoa. Jos matka on pitkä ja nälkäkiukku voi yllättää, niin eikö olisi paljon helpompi vaihtoehto antaa lapselle rattaisiin käteen vaikka banaani tai leipä kun imettää pihalla pakkasessa. Kun ei sillä maidolla ole enää lapsen ravinnontarpeen kannalta mitään merkitystä enää. Taitaa enemmimkin olla äidille tärkeä rituaali.

Kyllä tuon ikäisen pitää jo saada muutakin ruokaa kuin rintamaitoa. Jos matka on pitkä ja nälkäkiukku voi yllättää, niin eikö olisi paljon helpompi vaihtoehto antaa lapselle rattaisiin käteen vaikka banaani tai leipä kun imettää pihalla pakkasessa. Kun ei sillä maidolla ole enää lapsen ravinnontarpeen kannalta mitään merkitystä enää. Taitaa enemmimkin olla äidille tärkeä rituaali.

Tai äiti on hoivannut huonoa omaatuntoaan imettämällä...eli koittaa korvata sitä että lapsi on hoidossa, sillä että tissittää heti hoidon jälkeen. En tosiaan jaksa uskoa että kyse on ollut niinkään lapsen tarpeesta, pakollisesta tarpeesta, vaan äidin jostain omituisesta tarpeesta lähtenyt toimitus.

Nuorempaa imetin 1v7kk ikään asti, mutta ei kyllä enää 1,5 vuotiasta olisi tullut mieleenkään imettää "yleisillä" paikoilla, koska lapsella on nälkä, koska koin sen enemmänkin lapselle tavaksi ja turvallisuuden tunteeksi kuin nälkäänsä syömiseksi. Imetin kyllä kotona useammankin kerran ja öisinkin neiti tahtoi rintaan, sikisipä olikin pakko vieroittaa, vaikkei se tunnu vieläkään päässeen eroon tisseistäni, niitä kun tarvii nykyään aina "kaivaa". Ikää nyt 2v4kk

Mamma on halunnut pitää oman tissi-show pihalla. Ei kai kukaan kovin normaali pakkasella ala tissejään ulkona paljastella. Ei edes ihan pienen vauvan äiti. Vaikka kaikki 4 lastani ole imettänyt liki 1 vuotiaaksi saakka, en kyllä kertaakaan ole pakkasella ulkona toimitusta tehnyt. Niin hätä ei ole koskaan ollut. Johan siinä tulee rintatulehduskin....

Että taisipa mamma vaan antaa väelle shown.

[QUOTE="jep";30635932]No saahan sitä tanssi lapsen pillin mukaan. Mikäpäs siinä. Minä näen että 2 vuotias voi hetken ruokaa odottaa - eli meillä ei todellkaan kaupassakaan tungeta maksamatonta banaania lapsen kurkkuu. Minä joustan menoissani niin että saan lapsen syötettyä rauhassa. Sitä ei tarvitse tehdä lennosta jossain julkisella paikalla, silloin kun puhe on rintaruokinnasta. Vauvat on vauvoja. 2 vuotias ei.[/QUOTE]

Tottakai 2-vuotias ja jo 1,5-vuotiaskin voi odottaa 15 minuuttia ruokaa. Mutta esim. tunti olisi minusta jo kohtuuton aika huudattaa pientä nälissään. Ei ole ollut tarvetta antaa maksamatonta banaania kaupassa, eihän se kaupassa käynti niin kauan kestä. Muta jos lapselle on tullut taaperona kaupassa nälkä, niin on kyllä ennen pidempää ajomatkaa kotiin sitten annettu rintaa lastenhoitohuoneessa tai vaikka autossa. Samoin kuin monet antaa sen banaanin heti maksamisen jälkeen. Myös esimerkiksi uimahalli- ja kylpyläreissujen jälkeen lapsella oli usein kova nälkä jo pukuhuoneessa, monilla muilla näytti olevan kaikenlaisia keksejä ja muita välipaloja mukana pienille lapsille siellä, mutta minä tietysti imetin koska se oli kaikin puolin kätevintä ja terveellinen vaihtoehto johonkin keksiin ja pillimehuun verrattuna. Lomamatkoilla imettäminen oli kätevä välipala taaperolle, silloinhan ei kotiin päästy ollenkaan eikä ravintoloissa käyty syömässä yhtä usein kuin lapselle nälkä tuli.

Tämä jutun lapsi ei sitä paitsi ollut edes 2-vuotias, vaan vasta 1,5-vuotias. Todennäköisesti äskettäin hoidossa aloittanut ja kun on se on jo iso muutos, kuinka tarpeellista on heti lisää karaista lasta uusiin pettymyksiin ja äidin torjuntaan? Voi olla sekin pointti tuossa, että jos äiti on juuri palannut töihin rinnat eivät ole välttämättä sopeutuneet harvempaan imetystahtiin vaan senkin takia on kiire imettämään.

Minä olin vanhempainvapaan päätyttyä kuukauden töissä. Silloin piti kyllä ihan jo työpäivien aikana pumpata, ellei mies päässyt tuomaan vauvaa lounastauolla imetettäväksi. Joku kerta pumppaus ei onnistunut ja oli kyllä tosi kiire päästä imettämään, sillä rinnat oli 8 tunnin jälkeen aika lailla räjähdyspisteessä ja jo muhkuraisiksi muuttuneet. Vauva kyllä pärjäsi muun ruuan ja pumpatun maidon kanssa isänsä kanssa kotona. Jotkuthan menee heti vanhempainvapaan päätyttyä 9-10 kk iässä päivähoitoon, olisiko teidän päiväkoti-imetyksiä kauhistelevien mielestä edes silloin ok imettää jo hoitopaikassa? Onko se raja tasan vuoden iässä vai onko tuo lapsille ja heidän tarpeisiinsa suunniteltu paikka itsessään sellainen, ettei siellä sovi imettää?

Minä olin vanhempainvapaan päätyttyä kuukauden töissä. Silloin piti kyllä ihan jo työpäivien aikana pumpata, ellei mies päässyt tuomaan vauvaa lounastauolla imetettäväksi. Joku kerta pumppaus ei onnistunut ja oli kyllä tosi kiire päästä imettämään, sillä rinnat oli 8 tunnin jälkeen aika lailla räjähdyspisteessä ja jo muhkuraisiksi muuttuneet. Vauva kyllä pärjäsi muun ruuan ja pumpatun maidon kanssa isänsä kanssa kotona. Jotkuthan menee heti vanhempainvapaan päätyttyä 9-10 kk iässä päivähoitoon, olisiko teidän päiväkoti-imetyksiä kauhistelevien mielestä edes silloin ok imettää jo hoitopaikassa? Onko se raja tasan vuoden iässä vai onko tuo lapsille ja heidän tarpeisiinsa suunniteltu paikka itsessään sellainen, ettei siellä sovi imettää?

PAKKASESSA, pihalla? ihan oikeasti. Mistään kuvailemastasi "selityksestä" ei kyllä tässä ole ollut kyse vaan äidin tarpeesta esitellä rintoja. tai yrityksestä päteä jotenkin muiden vanhempien silmissä. Se selittää senkin että on ollut pakko soitta lehteen. Koska tuli nolatuksi (niin kuin nyt voi olettaa tulevansa jos pakkasella ulkona alkaa imettään kävelevää lastaan)

No ei kai se helpompaa ole varata erikseen välipalaa, vaikka sopiva välipala kulkee muutenkin mukana. Lapsi on koko päivähoitopäivän ajan syönyt muuta kuin rintamaitoa, joten ei ole juuri pelkoa että hoidossa päivät oleva 1,5-vuotias ei saisi tarpeeksi muuta ruokaa. Rintamaito on välipalana taas huomattavasti monipuolisempi ravintoarvoiltaan kuin joku banaani.

Ja tosiaan, rintojen sopeutumisessa vähäisempään kysyntään menee aikansa, joten ihan siitäkin syystä voi olla kiire imettää, jos kotimatka kestäisi pitkään. Vai olisiko muka kätevämpää pumpata jossain työpaikan vessassa ja varata lapselle välipalat, ihan vaan siksi että joku jostain käsittämättömästä syystä paheksuu 1,5-vuotiaan imetystä?

Ainut ongelma päiväkotipihaimetyksessä on siis minusta kylmyys, mutta näin lauhalla ilmalla nopea imetys ei varmaan mitään rintatulehdusriskiä aiheuta. Ja tuskinpa äiti niitä rintojaan paljastelee yhtään pakollista enempää tähän vuodenaikaan.

No ei kai se helpompaa ole varata erikseen välipalaa, vaikka sopiva välipala kulkee muutenkin mukana. Lapsi on koko päivähoitopäivän ajan syönyt muuta kuin rintamaitoa, joten ei ole juuri pelkoa että hoidossa päivät oleva 1,5-vuotias ei saisi tarpeeksi muuta ruokaa. Rintamaito on välipalana taas huomattavasti monipuolisempi ravintoarvoiltaan kuin joku banaani.

Ja tosiaan, rintojen sopeutumisessa vähäisempään kysyntään menee aikansa, joten ihan siitäkin syystä voi olla kiire imettää, jos kotimatka kestäisi pitkään. Vai olisiko muka kätevämpää pumpata jossain työpaikan vessassa ja varata lapselle välipalat, ihan vaan siksi että joku jostain käsittämättömästä syystä paheksuu 1,5-vuotiaan imetystä?

Ainut ongelma päiväkotipihaimetyksessä on siis minusta kylmyys, mutta näin lauhalla ilmalla nopea imetys ei varmaan mitään rintatulehdusriskiä aiheuta. Ja tuskinpa äiti niitä rintojaan paljastelee yhtään pakollista enempää tähän vuodenaikaan.

Edelleenkään. Ei ole mitään tarvetta siinä pihassa alkaa syöttää lasta. Se on päiväkoti. Ei imetysbaari tai ruokala. Kylmyys ei ole haitannut koska kyseessä on ollut esitys joka on tahdottu viedä läpi. Olisihan äiti voinnut mennä vaikka pk:n sisälle imettämään (lasten ollessa ulkona, siellä ei ole väkeä) paitsi että ei tahtonut. Haki vaan julkisuutta.

[QUOTE="mei";30635984]PAKKASESSA, pihalla? [/QUOTE]

Ei täällä etelässä ole pakkasta viime viikkoina juuri ollut, ainakaan päivisin. Plussalla on nytkin lämpötila. Toivottavasti äiti pääsee pakkasilla johonkin lämpimään paikkaan imettämään, vaikka päiväkodin eteiseen tai vessaan.

Jos kotimatka sujuu julkisilla, niin niissä ei ainakaan ruuhka-aikaan minusta olekaan sopivaa taaperoa imettää, koska vieressä istuva joutuu niin läheltä toimitusta seuraamaan. Päiväkodin pihalla taas ei kenenkään ole pakko mennä viereen tuijottamaan.

http://taloni.fi/Kiukkoset/index.php?sid=1422966735bcbbcac92c383e7a30e947b68639bfbb&rand=1448485832&article_id=3678&__file_id__=988&__user_id__=&start=24&__secondaryDBUser__=

Ei täällä etelässä ole pakkasta viime viikkoina juuri ollut, ainakaan päivisin. Plussalla on nytkin lämpötila. Toivottavasti äiti pääsee pakkasilla johonkin lämpimään paikkaan imettämään, vaikka päiväkodin eteiseen tai vessaan.

Jos kotimatka sujuu julkisilla, niin niissä ei ainakaan ruuhka-aikaan minusta olekaan sopivaa taaperoa imettää, koska vieressä istuva joutuu niin läheltä toimitusta seuraamaan. Päiväkodin pihalla taas ei kenenkään ole pakko mennä viereen tuijottamaan.

Ja edelleen. Ei mennyt sisälle,tahtoi suorittaa toimituksen niin että varmasti kaikki näkee. Ei todellakaan suojassa - ei kukaan terveesti ajatteleva ala nolla kelillä tissejä paljastella.

Alkuperäinen kirjoittaja edelleenkään;30636003:
Ja edelleen. Ei mennyt sisälle,tahtoi suorittaa toimituksen niin että varmasti kaikki näkee. Ei todellakaan suojassa - ei kukaan terveesti ajatteleva ala nolla kelillä tissejä paljastella.

Tai sitten oli kiire bussiin tms. ja halusi vaan nopeasti antaa lapselle pikaisen huikan ennen lähtöä. Sisällä lapselle olisi tullut sitä paitsi helposti kuuma ulkovaatteissaan, joten ehkä tuo oli kaikille helpoin vaihtoehto.

Terveesti ajatteleva ei pidä 1,5-vuotiaan imetystä lapsille varatussa paikassa minään näytöksenä, ei ihmettele eikä tuijottele.

Tai sitten oli kiire bussiin tms. ja halusi vaan nopeasti antaa lapselle pikaisen huikan ennen lähtöä. Sisällä lapselle olisi tullut sitä paitsi helposti kuuma ulkovaatteissaan, joten ehkä tuo oli kaikille helpoin vaihtoehto.

Terveesti ajatteleva ei pidä 1,5-vuotiaan imetystä lapsille varatussa paikassa minään näytöksenä, ei ihmettele eikä tuijottele.

Ei. Terveesti ajattelva pystyy pitämään utareet piilossa hetken ja varsinkin pakkasella (vai oletko itse imettänyt pakkasella ulkona?). Päiväkoti ei ole ruokintapaikka, puolitoistavuotias pystyy odottaan. Mutta helpompi tietysti laiskemmalle äidille, antaa periksi kiukulle. Niinhän sitä edetään...Ja kun joku huomauttaa niin nolostutaan niin että pakko hakea julkista anteeksi pyyntöä lehden palstalta.

Jos mamma antaa lapselle vaikka leivän hoidossa, ja hoitaja pyytää että siirtyvät syömään alueen ulkopuolelle ettei muut lapset ala vaikka kärttää evästä niin luuletko että tuo äiti tekee aiheesta jutun lehteen? Ei, saataa närkästyä jos ei tajua pointtia. Ja soittaa pk johtajalle - ehkä. Mutta ei iltapäivälehtiin. Tästä voi päätellä että ko äidin motiivit ovat oman tarpeen tyydytykseen liittyviä. ei lapsen hyvinvointiin.

En ole imettänyt päiväkodin pihalla, enkä jaksanut lukea koko ketjua, mutta imetin kyllä viimeksi eilen 1-vuotiasta luisteluradan laidalla eikä tullut mieleenkään että siinä olisi jotain kummallista. Ei siinä ihoa ole paljaana senkään vertaa kuin poskessa ilman kommandopipoa tai kämmenselässä jos ottaa lapaset pois, jos on sopivat vaatteet. Pienempi oli nukkunut huonosti joten päikkäriaika yllätti tavallista aiemmin, isompi taas luisteli odotettua pidempään, joten pienempi sai vähän välipalaa ja maidot päälle, koska epäilin hänen nukahtavan kotimatkalla ennen lounasta. Big deal. Enkä tosiaan tullut ajatelleeksi että jollekin voisi olla ongelma, jos samalla luistinradalla olevat päiväkotilaiset kysyy hoitajilta/vanhemmiltaan mistä on kyse. Jos eivät tiedä mitä imetys on niin selviää se ennemmin tai myöhemmin.

Eipä päiväkodinjohtajakaan oikein tajua, mitä siitä seuraa, jos useampi jäisi päiväkoteihin suurin joukoin lurpsututtamaan tenaviaan.

Muutenkin monien lähtö päiväkodista on järkyttävän hidasta ja meluisaa ja sekoittaa tilanteita. Kanssani samaan aikaan päiväkodilla on sellainen perhe, jonka pitää uskomatonta meteliä, ja isommat lapset juoksevat koko talon läpi moneen kertaan kuraamassa paikat. Onneksi pienintä ei enää imetetä siellä, kun eivät muutenkaan pääse ulos.

Miten te, joiden mielestä kyseessä on tissien esittely, imetätte? Toki pikkuvauvan kanssa harjoitellessa rintaa pitää olla enemmän esillä, mutta ei mulla kyllä tissistä näy juuri mitään kun 1-vuotiasta imetän. Lapsi syliin, liivi paidan alla auki, imetysluukku raolleen ja muksun pää eteen, ja kun lapsi irrottaa otteen niin siihen voi läpätä kämmenen rinnalle ja nostaa liivin kiinni ihan vilauttelematta. Joka kolmannelta vastaantulijalta näkyy enemmän kaula-aukosta jos yhtään kumartuu. Mulla on tietokoneella kymmeniä imetyskuvia (kas kun se on ollut aika kiinteä osa elämää, niin vaikka sitä ei ole erikseen kuvattu niin on sitä räpsyihin päätynyt) ja kahdessa niistä kuvista näkyy rinta, molemmat kotona pikkuvauvan kanssa otettuja. Muissa ei sentin senttiä paljasta rintaa, ehkä olisi ollut jos jostain sivulta olisi asioikseen tihrustanut.

AV-mamma. Pistä nyt suusi kiinni. Mä en halua että sun kaltaiset (kuten tuo julkisuustyrkky äiti lehdessäkään) mustamaalaa meidät järjellä varustetut taaperoimettäjät.

Kyllä. Imetän vielä 2 vuotiasta. Mutta meillä tavataan syödä paikoissa joissa noin normaalistikin syödään. Kotona. Mun lapsi jaksaa olla ilman tissiä sen ajan kun ollaan paikoissa joissa ei tavata syödä. Ruokarytmi se lapsellakin on vaikka tissillä pari kertaa päivässä käy. Tuo ei ole enää vauva joka tarvii samalla sekunnilla tissiä kun nälkä iskee.

Maminen. Pistä nyt suusi kiinni. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että olen imettänyt taaperoa julkisesti, tai edes sitä, että olen imettänyt taaperoa. Olen vain sanonut, että ei ole mun asia päättää, minkä ikäiset lapset saavat syödä tissiä missäkin. Kuulutan lukutaitoa ja tunteiden hallintaa, aikuiset.

Itse edustan sitä koululuntaa, joka ei avaa kaupassa ostoskärryissä olevia ruokia tai juomia ennen kuin ne on maksettu eli 1v6kk joutui odottamaan sen verran ennen kuin ruokaa napaansa, yleensä kyllä syötiin kotona.
Eli lapsi kyllä pystyi mainiosti hieman odottamaan.

Itse edustan sitä koululuntaa, joka ei avaa kaupassa ostoskärryissä olevia ruokia tai juomia ennen kuin ne on maksettu eli 1v6kk joutui odottamaan sen verran ennen kuin ruokaa napaansa, yleensä kyllä syötiin kotona.
Eli lapsi kyllä pystyi mainiosti hieman odottamaan.

Niin, ihan samaa koulukuntaa minäkin tässä asiassa edustan. Taapero voi hieman odottaa, voi odottaa kassalinjan ohi että saa kaupasta ostettavaa välipalaa ja meillä sai hoitopäivän päätteeksi odottaa imetystä kotiin asti, koska matkassa meni alle vartti. Mutta jos lapsella oli nälkä tai vaikka vain läheisyydentarvetta, ei näitä tarpeita jätetty vaikka tunniksi huomiotta, vaan sai niin syliä kuin ruokaakin ennen kotiinpääsyä, jos sinne pääsemiseen olisi kestänyt pitkään. Imetys on siitä kätevää, että se täyttää nämä molemmat pienen lapsen luonnolliset tarpeet samanaikaisesti.

Mutta oikeastaan, vaikka minä olen tässä perustellut miksi imetys voi olla järkevää ja lapsen edun mukaista jo siellä hoitopaikassa, ei minusta sellaista asiaa tarvitse perustella. Lähtökohtana minusta on vapaus ja kun rajoituksia asetetaan, niille pitää olla asialliset toisten oikeuksiin ja hyvinvointiin liittyvät perusteet. Ei niin päin, että kaikki mitä tekee, pitäisi voida perustella.

Otetaanpa toinen julkisen taaperoimetyksen tavoin ristiriitaisia tunteita herättävä esimerkki. Homojen pussailua varmasti pitää vähintään yhtä moni ällöttävänä kuin taaperoimetystä. Ja jos ei ällöttävänä sentään, niin ainakin hiukan kiusallisena ja vaikeana selittää lapselleen. Pitäisikö tämän takia kieltää homopareja pussailemasta julkisesti? Eihän heidän ole mikään pakko sitä tehdä, varsinkin kun ovat aikuisia, niin tokihan voisivat odottaa kotiinsa asti. No, minä ainakin edustan sitä koulukuntaa, että tottakai saavat pussailla julkisesti samoin kuin heterotkin. Vaikka tekisivät sen ihan vaan ärsyttääkseen ahdasmielisiä, siltikin heillä on siihen oikeus.

Niin, ihan samaa koulukuntaa minäkin tässä asiassa edustan. Taapero voi hieman odottaa, voi odottaa kassalinjan ohi että saa kaupasta ostettavaa välipalaa ja meillä sai hoitopäivän päätteeksi odottaa imetystä kotiin asti, koska matkassa meni alle vartti. Mutta jos lapsella oli nälkä tai vaikka vain läheisyydentarvetta, ei näitä tarpeita jätetty vaikka tunniksi huomiotta, vaan sai niin syliä kuin ruokaakin ennen kotiinpääsyä, jos sinne pääsemiseen olisi kestänyt pitkään. Imetys on siitä kätevää, että se täyttää nämä molemmat pienen lapsen luonnolliset tarpeet samanaikaisesti.

Mutta oikeastaan, vaikka minä olen tässä perustellut miksi imetys voi olla järkevää ja lapsen edun mukaista jo siellä hoitopaikassa, ei minusta sellaista asiaa tarvitse perustella. Lähtökohtana minusta on vapaus ja kun rajoituksia asetetaan, niille pitää olla asialliset toisten oikeuksiin ja hyvinvointiin liittyvät perusteet. Ei niin päin, että kaikki mitä tekee, pitäisi voida perustella.

Otetaanpa toinen julkisen taaperoimetyksen tavoin ristiriitaisia tunteita herättävä esimerkki. Homojen pussailua varmasti pitää vähintään yhtä moni ällöttävänä kuin taaperoimetystä. Ja jos ei ällöttävänä sentään, niin ainakin hiukan kiusallisena ja vaikeana selittää lapselleen. Pitäisikö tämän takia kieltää homopareja pussailemasta julkisesti? Eihän heidän ole mikään pakko sitä tehdä, varsinkin kun ovat aikuisia, niin tokihan voisivat odottaa kotiinsa asti. No, minä ainakin edustan sitä koulukuntaa, että tottakai saavat pussailla julkisesti samoin kuin heterotkin. Vaikka tekisivät sen ihan vaan ärsyttääkseen ahdasmielisiä, siltikin heillä on siihen oikeus.

1v6kk lapsen läheisyydentarve ei täyty äidin sylissä vaan äidin tissillä? Päiväkodin pihassa?

Yhteistyössä