Tämä kesä on avannut silmäni lasten ylipainon suhteen. Serenassa oli todella järkyttäviä tapauksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen lähinnä miettinyt, että miten lapsen edes saa ylipainoiseksi. Jos mä löisin lapsilleni keksipurkiin eteen ja sanoisin, että syökää minkä haluatte, niin ne söis sen korkeintaan kaksi ja lopettais siihen... Muutenkin normi lapsi on mun mielestä koko ajan liikkeessä... niin mietin vaan, että mitä ja millasia määriä sellaseen kulutukseen pitää syödä, että edes kerkeää lihavaksi.

Jos mulle ois lapsena tehty noin niin oisin syöny koko purkin ja kysyny onko toista =)

En oo ikinä ollut laiha, jos nyt en kovin lihavakaan. NormaaliBMI:n ylärajoilla. Lapsesta asti tykännyt tosi paljon herkuista, vaikka olen syntynyt -74 eikä niitä herkkuja tosiaan niin paljon saanut. Ja liikuntaa olen aina inhonnut, jo lapsena mieluummin lueskelin sohvalla.

Nyt keski-ikään tullessa ainoa keino pysyä kuosissa on tietoisesti kontrolloida syömisiään, ja pakottautua kuntosalille.

• Tykkää
Reactions: Doves
Nykyään lapsilla on myös enemmän taskurahaa, eli he voivat itse käydä ostamassa herkkuja. Meidän vieressä on koulu ja kattelen kun välitunnilla noi nuoret käy ostamassa kaupasta isoja limupulloja ja sipsipusseja.
Kun olin lapsi niin sain vähän viikkorahaa jolla sai sitten pienen pussin karkkia ei mulla ollu muuten rahaa. Ja miksi olisi ollut, mitä mun olisi muka pitänyt ostaa? Nykyään noille heitetään 10e ihan muuten vaan, MIKSI?

Nykyään lapsilla on myös enemmän taskurahaa, eli he voivat itse käydä ostamassa herkkuja. Meidän vieressä on koulu ja kattelen kun välitunnilla noi nuoret käy ostamassa kaupasta isoja limupulloja ja sipsipusseja.
Kun olin lapsi niin sain vähän viikkorahaa jolla sai sitten pienen pussin karkkia ei mulla ollu muuten rahaa. Ja miksi olisi ollut, mitä mun olisi muka pitänyt ostaa? Nykyään noille heitetään 10e ihan muuten vaan, MIKSI?

Joo ei sitä rahaa niin paljon saanut. Mun tapauksessa hyvä, koska ostin kaikella karkkia. Aivan kaikella, ikinä en säästänyt mitään mummolta saatuja synttärirahoja tms. Karkkia vaan :D

Kun täällä lukee "Mitä olet syönyt tänään" -ketjuja, niin kyllähän sen huomaa, että aikuisetkin naiset ja perheenäidit ovat aivan hukassa syömistensä kanssa. Aamiaiseksi kahvia, lounaalla salaatti ja hapankorppu ja illalla sit kulhollinen jäätelöä, keksejä, kourallinen sipsejä ja siideri. Todella surullista. :/

Samoja huomioita tehnyt. Se mikä huolestuttaa lisäksi on se, että poikalapsilla alkaa olla "rinnat". Ei tarvitse olla edes järkyttävän lihava kun on jo rinnat tuommosella kymmenen korvilla olevalla pikkusällillä.Teini-ikäisten ja nuorten aikuisten ylipaino näyttäs olevan yleisempää kuin alle murkkuikäisten lasten.

• Tykkää
Reactions: Doves
[QUOTE="Carelia";28830105]Samoja huomioita tehnyt. Se mikä huolestuttaa lisäksi on se, että poikalapsilla alkaa olla "rinnat". Ei tarvitse olla edes järkyttävän lihava kun on jo rinnat tuommosella kymmenen korvilla olevalla pikkusällillä.Teini-ikäisten ja nuorten aikuisten ylipaino näyttäs olevan yleisempää kuin alle murkkuikäisten lasten.[/QUOTE]

Kyllähän lihavilla pojilla aina on tissit. Luin jostain lehdestä just, kuinka ylipaino murrosiässä voi häiritä pojan kehitystä ja testosteronitasoja. Aikuisellakin miehellä läski alkaa tuottaa estrogeenia.

Näillä kulmilla ylipainoisin ryhmä näyttäisi olevan ala-asteikäiset pojat. Kolmannes on normaalipainoisia, toinen kolmannes tanakoita ja loput merkittävästi ylipainoisia. Aika huolestuttavaa tosiaan tuon hormonitoiminnan kehittymisen kannalta : /

Meikäläisen lapsuudessa kans ylipainoiset tai edes tukevahkot olivat muistikuvani mukaan huomattavasti harvinaisempia kuin nykyään.

Toisaalta ehdin kahdeksan vuoden ikään ennen kuin suomeen avattiin ensimmäinen hampurilaispaikka, eli citykäytävän Carrols. Sitä ennen, eikä vielä pitkään sen jälkeenkään ei ollut tapana käydä pikaruokaloissa, ellei nakkikioskeja semmoisiksi lasketa.

Nykyään pikaruokaloita on jokseenkin joka nurkalla ja niissä myös käydään. Ja ilmeisesti turhan usein korvataan oikea ruoka pullalla ja limunaatilla. En ihmettele jos se noin keskimäärin väestön vyötäröllä näkyy.

Just viimeviikolla näin uimarannalla n 13 v pojan jolla oli isommat tissit kuin mulla. Ja mä Imetän tällähetkellä kolmatta lastani. Sillä lapsella oli raskausarpia lihomisesta :(

Minä olin lapsena pyöreä. En lihava missään vaiheessa, mutta mieleeni ovat jääneet hetket, kun äiti käytti minua yhtenään puntarilla ja oli ilahtunut, jos paino oli pudonnut. Muistan myös kaikki painoani koskevat kommentit erittäin tarkasti . Yleisurheilin, mutta olin rakenteeltani isosiskoani harteikkaampi ja pidempi. Teinivuosina sairastuin bulimiaan ja anoreksiaan. Minusta tuli hoikka himoliikkuja. Olen sen jälkeen ollut aina painoni tarkkailija. En ole enää sairas, mutta terveellinen ruokavalio on minulle tärkeää. Kuten liikuntakin.

Täysimetetyt kaksi tyttöäni ovat molemmat olleet lapsena pulleita vauvoja, oma maitoni tuntui olevan todella tuhtia, vaikka terveellisesti söinkin. Ahdistuin siitä, että kaikki päivittelivät vauvojeni pulleutta. Pelkäsin, että he joutuvat kuulemaan lapsena samanlaisia kommentteja kuin itse aikoinani jouduin kuulemaan. Esimerkiksi omille vanhemmilleni olen ärähtänyt monta kertaa, kun he lapsen kuullen ovat päivitelleet lapsista "sumopainijaa", "michelin-makkaroita" tai "ruoka-aikana kotona olemisesta"....

5v-esikoiseni on nyt sorja hoikka tyttö, vauvapulleus suli nopeasti pois. Kuopus on vielä pyöreä kaksivuotias, mutta hänkin alkaa hoikistua, on liikkuvainen.

Olemme mieheni kanssa onneksi samoilla linjoilla ravinnon suhteen. Ei sokeroituja mehuja tai limukoita, karkkia meillä ei syödä. kuten ei myöskään pika- tai einesruokaa. (No, pinaattilätyt ovat meillä hätätilanteisiin, myönnetään....) Jogurtti on maustamatonta, lapset laittavat jopurttiin marjoja tai sokeroimatonta mysliä. Leipä on täysjyvää, mielellään ruista, kuitupitoisuus yleensä yli 7. Sipsejä tai mitään suolaista emme syö, miehelläni on taipumusta verenpaineeseen.

Herkuttelemme toki: lapset saavat jälkiruoaksi yleensä rahkaa tai jäätelöä, mutta ei joka päivä. Leivomme usein yhdessä, mutta pulla on kuitenkin harvinainen herkku.

Tuttavani, joilla lapset saavat herkkuja ja mehuja enemmän, syyttävät minua ruokapoliisiksi, koska ajan lapset vain siihen pisteeseen, että "tulevat ahmimaan herkkuja joskus kaksin käsin". En ole itse samaa mieltä, tai ainakin toivon niin.

Sen sijaan päiväkodeissa tuntuu olevan aivan liikaa päiviä, että tätsyt kertovat lasten saaneen välipalaksi pullaa tai jäätelöitä. Yhdessä pk-keskustelussa asiaa mietinkin ääneen, niin onneksi hoitotäti oli samaa mieltä, ja asdiasta oli puhuttu keittiön kanssa. Karkittomuutta pk onneksi noudattaa ja kunnioittaa myös perheen linjaa. Karkkeja lapset ovat syöneet lähinnä kavereiden synttäreillä, jotka toki ovat poikkeuspäiviä... :)

Myönnän, olen varmaan itse omien kokemusteni myötä vielä jotenkin ylisuojelevainen siitä, ettei lasteni tarvitsisi kokea samaa kuin itse koin. Toisaalta uskon, että näillä valinnoilla toivottavasti ohjaamme heitä pitämään luonnostaan vähänsokerisemmasta ruokavaliosta. Mutta vaikka meilläkin syödään terveellisesti, niin kyllä se oin työn ja tuskan takana... Saapas nähdä miten homma toimii sitten kun lapset menevät kouluun. Varmaankin valmiiksi jääkaappiin tehdyt välipalat eikä mahdollisuutta hakea itse herkkuja. Sen näkee sitten.

Olen kanssa samaa mieltä että lihavuudesta on tullut normaalia. Usein ihan lihavistakin lapsista sanotaan että lapsenpyöreyttä löytyy. Jotenkin sekin määritelmä on muuttunut?
Itsekin olen lihava, lapseni laihoja. Toivon että lapsillani pysyy tilanne samana, oma saisi muuttua.

Hienoa, että ette vetäneet herneitä neniinne. Tämä on asia, josta kannattaisi keskustella ihan oikeasti, koska lapsissa on meidänkin tulevaisuutemme ja eliniänodote ei voi ikuisesti nousta. Ylipaino on varmasti yksi niistä tekijöistä, jotka johtavat lopulta siihen, että me tai meitä seuraava sukupolvi elää pidempään kuin omat lapsensa.

Isämiehen kommentista löysin sarkasminjyväsen "todistat väkevästi":D Kyseessähän on vain yhden ihmisen havainnointiin perustuva otos, eli todistusvoimaa ei nyt ihan kovasti löydy ainakaan tieteellisessä mielessä. Kerroin kuitenkin sen, mitä olen nähnyt ja mihin kiinnittänyt huomiota.

Joku kommentoi, ettei ole törmännyt omassa elinpiirissään vastaavaan ilmiöön. Tämä varmaankin on myös totta, ylipaino, harrastusmahdollisuudet, etäisyydet, hyötyliikunta, ravitsemus ja päivärutiinit ovat hyvinkin erilaisia. Suurten kaupunkin kasvukeskuksissa ja esikaupunkialueilla, joissa etäisyydet ovat lyhyitä, herkkuja saatavilla joka nurkalta, liikuntamahdollisuudet vähäisiä tai "tekemällä tehtyjä" (jos ymmärrätte...) eivätkä luontaisia (esim. 3 km kouluun pyörällä ja metsän läpi kallioille leikkimään) ja vanhemmilla hyvin rajalliset resurssit niin ajan kuin rahankäytönkin suhteen, esiintyy varmasti enemmän ylipainoa kuin haja-asutusalueilla ja maaseuduilla. Tosin kehitys seuraa varmasti perässä, mutta viiveellä.

Paitsi että jonkun tutkimuksen mukaan maaseudulla on enemmän ylipainoisia kuin isoissa kaupungeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja "Otatko xxxx mieluummin ranskalaisia ja nakit kuin tuota lounasruokaa tuolta?" Kumpihan kuulostaa lapsesta houkuttelevammalta....[/QUOTE:
Mun esikoinen 4v ottaa aina kotiruokaa jos vaan mahdollista. Ei syö karkkia (on maistanut mutta ei tykkää, ainoat mitä joskus syö on ne kettukarkit, pihlajanmarja vai mikä niitten nimi on, yhden jälkiruuaksi), ei juo limsaa, pillimehuja joskus harvoin reissussa tai kipeänä. Jätskiä syö ja pullaa, kakkuja, marjapiirakoita juhlissa tai jos on vieraita mutta ei ne mun mielestä niin huonoja oo kun ei jokapäiväistä ole, lisäaineita itsetehdyssä marjapiirakassa on ainakin paljon vähemmän kuin jossain kaupan donitsissa.

Serkkunsa on taas niin paksu että pahaa tekee, ei pitäis 6v:lla vielä kakkostyypin diabeteksen häämöttää. Mutta limua ja herkkuja menee aina kulhot tyhjiksi juhlissa eikä vanhemmat sitä tunnu rajoittavan. Muut saa olla nopeita jos haluaa jotain maistaa. Oikeaa ruokaa ei taas syö oikeastaan ollenkaan.

[QUOTE="Pulla";28830969]Olen kanssa samaa mieltä että lihavuudesta on tullut normaalia. Usein ihan lihavistakin lapsista sanotaan että lapsenpyöreyttä löytyy. Jotenkin sekin määritelmä on muuttunut?
Itsekin olen lihava, lapseni laihoja. Toivon että lapsillani pysyy tilanne samana, oma saisi muuttua.[/QUOTE]

Painosta ja ulkonäöstä on muutenkin tullut ongelma. Turhan monessa tapauksessa anorektista luurangonlaihaa pidetään jonain kauneusihanteena ja ihan normaalipainoisetkin saattavat pitää itseään ongelmapainoisina.

Terveeseen itsetuntoon kuuluu hyväksyä itsensä semmoisena kuin on, mutta siihen ei kuulu päästää itseään sellaisekssi jota ei ole.

Painosta ja ulkonäöstä on muutenkin tullut ongelma. Turhan monessa tapauksessa anorektista luurangonlaihaa pidetään jonain kauneusihanteena ja ihan normaalipainoisetkin saattavat pitää itseään ongelmapainoisina.

Terveeseen itsetuntoon kuuluu hyväksyä itsensä semmoisena kuin on, mutta siihen ei kuulu päästää itseään sellaisekssi jota ei ole.

No ihan totta. Kaikki taitaa pyöriä sen ympärillä mitä olet liikaa tai liian vähän.

Mun kaveri sanoi joskus, että ostaa lapsilleen herkkuja kun on niin kiva nähdä lasten ilahtuvan. Tarkoitti lähinnä sokeroituja jugurtteja, keksiä, ja sipsiä - karkkipäivä on sitten erikseen. En tiedä onko laajempikin ilmiö että ikäänkuin ostetaan lapsen hyväntuulisuus herkuilla. Sen uskon että huonoa omaatuntoa (pitkät työpäivät, ei ehdi lapsen matsiin tms) hyvitetään ylimääräisillä herkuilla.

Täällä on aika vähän ylipainoisia lapsia. Esikoisen luokalla yksi, keskimmäisen yksi ja kuopuksen ei yhtään. Lapsia luokilla 17, 20 ja 10.
Meidän lapsilla on liikunnallisia kavereita, kyllä ne pyöräilevät ne 3,7km koulumatkat ettei mitään. Itse taas olen hirveän tarkka lasten liikkumisesta. Esikoiselle tulee pyöräily/kävelykilometrejä harkka- kaveri- ja koulumatkoilta viikossa n.60, 4,5h ohjattua liikuntaa, 4h koululiikuntaa ja omatoimista liikuntaa sitten harrastelevat ulkona tunnin-pari päivässä. Syömisistä ei ole niin tarkkaa, syövät sen minkä syövät ja mitä syövät. Hyvin on toiminut, lapset ovat kasvaneet tasaisesti :)

Ihmettelin kun 5v neuvolaan on tullut uutena rutiinina verenpaineen mittaus ja jos se on koholla niin kolesteroliarvot otetaan. Siis jo 5-vuotiailla on veret täynnä kovia rasvoja, sokerit koholla ja verenpainetta! :O

Omat lapset ovat hoikkia koska heillä on liikunta harrastuksia, he leikkivät paljon ulkona (tietokoneella vain 30min/pv) jos sitäkään ja teen normaalia kotiruokaa. Välipaloja emme syö, vaan neljä lämmintä ateriaa (puuro, lounas, päivällinen, puuro). Herkkuja saa kohtuudella kerran viikossa.

Nyt kesällä huomasin että tytöllä alkoi vähän posket pyöristyä kun söimme jäätelöä ja grillasimme usein. Liikuntaharrastukset oli tauolla ja jatkuu syyskuussa. Se paino tulee tosi tosi salakavalasti ja äkkiä jos ei yhtään vahdi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Jenis";28829030]Ihan pikkulasta on varmasti vaikea "lihottaa", mutta ainakin täällä päin jo pikkukoululaisilla tuntuu olevan aika hurjasti herkkurahaa käytössä... satutaan monesti lähikauppaan samaan aikaan kuin pienten koulupäivä päättyy, ja perusostos per tyyppi on sipsipussi, karkkipussi ja limu/litran tuoremehu/energiajuoma. Ennen sai viikkorahoilla ehkä suklaapatukan ja pikkurasian karkkia, kerran viikossa...[/QUOTE]

Ai niin... mulla ei tainnut olla kauheesti rahaa käytössä lapsena. Jonkun viikkorahan taisin saada ja silläkin ostettiin kyniä, kumeja tai tarroja.
Mä en ole edes tajunnut, että tollasille ala- aste ikäsille sysätään rahaa niin paljon kouraan, että ne voi koulun jälkeen käydä ostelemassa mitä huvittaa. Mietin vaan, että jos niillä on jo nyt tuollatavoin rahaa käytössä, nin mitä se on teininä?

Eikä välttämättä ihan syyttä...
Mun mielestä on huolestuttavaa, että pienillä pojilla ja tytöillä on tissit, koska ne on liian lihavia ja yhtä huolestuttavaa on, että 8- vuotias tyttö on anorektikko.

Mä olen alkanut kammoamaan tota "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet", kovin moni käyttää sitä tekosyynä ylipainoonsa tai mihin tahansa muuhun ongelmaansa. "Moi, mä olen Reiska ja mittaa on 170cm ja mä painan 250 kg. Mutta mä olen tosi onnellinen ja ylpeä itsestäni, koska mua ei yhtään haittaa olla lihava. Mä hyväksyn itseni sellaisena kun mä olen. Mä olen ollut aina lihava. Se kulkee vaan geeneissä. Painoin jo 2- vuotiaana 50kg."

Ihan saman olen huomannut ja omin silmin todennut sen yläkoululaisten "välipalan" oston iltapäivällä. Eräskin poika (ylipainoinen) osti kaupasta suklaalevyn, jota alkoi syömään kuin leipää samalla kun lähti löntystämään kotiinpäin kaupalta. Järkyttävää!
Omat lapset (0v-14v) ovat ainakin toistaiseksi sellaisia rimppakinttuja, toki vanhin tyttö on saanut muotoja kehityksen myötä. Syömme kotiruokaa ja herkkuja harvakseltaan, ei limuja/mehuja, ei karkkia juuri koskaan (oisko kesän aikana saaneet kolmesti karkkia), jätskiä ostetaan kerta viikkoon (meidän perheen herkku).

Yhteistyössä