Tapasin taas äidin, jonka "lapsi ei nuku muuten kuin ulkona." :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja utelias ap:
Mun mielestä lapsi nukkuu, kun väsyttää, siellä minne hänet laitetaan nukkumaan. Jos ei tänään nuku niin sitten huomenna paremmin. En ole vielä kuullut lapsesta joka olisi sairastunut unenpuutteen vuoksi. Ja jos sellaisia on, kyse on varmasti jo jostain ihan muusta.

Mutta kukin tavallaan, ei se multa ole pois jos jonkun pitää perustaa makuuhuone tämän talven pakkasilla tai syksyn kaatosateissa pihalle. :D

Onko toi oikeasti hauska tekeytyä tyhmäksi? :o

Kyllä se niin vaan on että jos lapsi nukkuu päikkärit vaunuissa ulkona, sallittakoon se. Onhan se vanhemmallekin helpompi että mennään ulkoilemaan ja kaikki saavat raitista ilmaa, kuin että kiusataan väkisin yliväsynyttä kiukuttelevaa lasta ja itseä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Eiköhän se ole vanhemmista enemmän kuin lapsesta kiinni. Kyllä meillä nukutaan siellä minne äiti pistää nukkumaan. Kaikki kolme on nukkunut niin sisällä kuin ulkona.

Höpö höpö... ei todellakaan oo vanhemmista kii... jaa, sairaat lapset eri asia. Millon on tarpeeksi sairas sit sun mielestä, riittääkö allergia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän se ole vanhemmista enemmän kuin lapsesta kiinni. Kyllä meillä nukutaan siellä minne äiti pistää nukkumaan. Kaikki kolme on nukkunut niin sisällä kuin ulkona.

meilläpä ei nuku päikkäreitä missään muualla kuin ulkona.tervetuloa vaan nukuttamaan päikkäreille sisälle,et tule meinaan onnistumaan!

Turha sinun minulle on kiukutella jollet saa lastasi nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hannah ja lapset:

Höpö höpö... ei todellakaan oo vanhemmista kii... jaa, sairaat lapset eri asia. Millon on tarpeeksi sairas sit sun mielestä, riittääkö allergia?

Varmasti on enimmäkseen vanhempien ja lapsen vuorovaikutuksesta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias ap:
Mun mielestä lapsi nukkuu, kun väsyttää, siellä minne hänet laitetaan nukkumaan. Jos ei tänään nuku niin sitten huomenna paremmin. En ole vielä kuullut lapsesta joka olisi sairastunut unenpuutteen vuoksi. Ja jos sellaisia on, kyse on varmasti jo jostain ihan muusta.

Mutta kukin tavallaan, ei se multa ole pois jos jonkun pitää perustaa makuuhuone tämän talven pakkasilla tai syksyn kaatosateissa pihalle. :D

Mikä tässä sinua häiritsee? Jos sinun lapsesi nukkuisi paremmin ulkona kuin sisällä niin nukuttaisitko silti sisälle? Miksi?

Aina tilanteen mukaan. :) Jos tilanne vaatii sisällänukkumista, tai ulkona, niin sitten niin. Nukkuu sitten vähempi kerrallaan jos ei uni maistu nyt. Ja paremmin seuraavalla kerralla. :)
Eikä mua muu häiritse kuin se että miksi noin voi olla. Meidän 2 lasta on aina nukkuneet siellä missä vaan ollaan oltu. Kun he ovat nukkuneet huonommin, niin sitten on välillä vähän valvottu. Mutta kyllä he aina nukkuneet on. :)
Mun mielestä tää on vain lapsen totuttamiskysymys. Ei mulla mitään ole ulkonanukkumista vastaan, mutta väitän silti että kyllä ne lapset osaa nukkua sekä sisällä että ulkona.

Joo, niin se varmaan on :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Näin autistisen lapsen äitinä tälläiset kommentit joskus kuulostavat niin ikäviltä. :/ Juuri tänään tuli mietittyä yhdessä keskustelussa sitä kuinka paljon autististen lapseten äidit saavat paineita ja huonoa omaatuntoa noista kommenteistä kuinka kaikki on vaan vanhemmasta kiinni jne. Se on varmasti omiaan nakertamaan itsetuntoa silloin kun muutenkin on vaikeaa.

muoks. ja ihan yleisesti, jos lapsi nukahtaa päikkäreille ulos ilman mitään ongelmaa mutta sisällä siasi tapella tuntikausia niin ymmärrän hyvin ulkoilun suosimista. Saa samalla vanhempikin raitista ilmaa ja liikuntaa.

Lapset joilla on jokin sairaus taustalla ovat aivan eri asia. Anteeksi kuitenkin jos pahoitit mielesi, se ei ollut tarkoitus.

Arvaa kuinka monella autistisella lapsella on diagnoosi vauvana? Tai edes 2v ikäisenä?

Eli arvostelemalla terveiden lasten vanhempien toimintaa, ymmärrät varmasti samalla kohdistavasi arvostelusi mm kaikille autististen lasten vanehmmille kuin varmasti monille muillekin erityisryhmille.

En sano että kaikki vauvat/taaperot kenen kanssa on hankalaa saisivat myöhemmin jonkun diagnoosin, mutta keskustellessa esim. muiden autististen lasten vanhempien kanssa niin liki jokaisella tuntuu olleen samoja kokemuksia lapsen elämän alkuvaiheilta. Teki sitten niin tai näin niin aina se oli lapselle väärinpäin ja ympäriltä kuuli enemmän ja vähemmän sitä kuinka toimimalla noin ja näin, olemalla rauhallinen ja johdonmukainen hommat saa kyllä sujumaan lapsen kuin lapsen kanssa. Totta hitossa äiti kokee epäonnistumista kun ei saa omaa lastaan rauhoitettua tyytyväiseksi, syötettyä tai nukutettua niin kuin muut. Ympäristön palaute sitten vaan pahentaa tuota tunnetta.

Ja lopuksi, ei kyseinen kommenttisi juuri minuun iskenyt, tai siis meillä nukutuspuoli oli varmaan se suurinpiirtein helpoin osa tytön vauva-aikaa. Mutta muista jutuista on vastaavia kokemuksia ja monilla autistisilla lapsilla on noita nukahtamis-vaikeuksia joten tarinoina nuo on niin tuttuja.

muoks. sori, ollut vähän rankka päivä tänään... (en tarkoittanut tätä "paasaustani" henkilökohtaisesti sinulle vaan yleensä kaikille)

Joo, niin se varmaan on :whistle:

Mulle on ihan sama että missä kukin lapsensa nukuttaa mutta on ihan eri asia jos nukkuu helpommin ulkona kuin että ei nuku ollenkaan jos nukuttaa sisällä. Tottakai se on parempi silloin nukuttaa ulkona jos lasta ei sisällä saa helposti nukkumaan mutta mun mielestä tuo on ihan puppua ettei nukahda ollenkaan jos nukuttaa sisällä.

Nimenomaan lapsen totuttamiskysymys. Meillä lapset nukkuneet ulkona, koska alusta asti olen heidät ulos vienyt. Ei ole ollut mitään tarvetta nukuttaa sisällä. En nyt oikeen ymmärrä mikä tässä on ongelma. Toiset nukkuu sisällä, toiset ulkona, toiset molemmissa. Mitä sitten?

Näin autistisen lapsen äitinä tälläiset kommentit joskus kuulostavat niin ikäviltä. :/ Juuri tänään tuli mietittyä yhdessä keskustelussa sitä kuinka paljon autististen lapseten äidit saavat paineita ja huonoa omaatuntoa noista kommenteistä kuinka kaikki on vaan vanhemmasta kiinni jne. Se on varmasti omiaan nakertamaan itsetuntoa silloin kun muutenkin on vaikeaa.

muoks. ja ihan yleisesti, jos lapsi nukahtaa päikkäreille ulos ilman mitään ongelmaa mutta sisällä siasi tapella tuntikausia niin ymmärrän hyvin ulkoilun suosimista. Saa samalla vanhempikin raitista ilmaa ja liikuntaa.

Lapset joilla on jokin sairaus taustalla ovat aivan eri asia. Anteeksi kuitenkin jos pahoitit mielesi, se ei ollut tarkoitus.

Arvaa kuinka monella autistisella lapsella on diagnoosi vauvana? Tai edes 2v ikäisenä?

Eli arvostelemalla terveiden lasten vanhempien toimintaa, ymmärrät varmasti samalla kohdistavasi arvostelusi mm kaikille autististen lasten vanehmmille kuin varmasti monille muillekin erityisryhmille.

En sano että kaikki vauvat/taaperot kenen kanssa on hankalaa saisivat myöhemmin jonkun diagnoosin, mutta keskustellessa esim. muiden autististen lasten vanhempien kanssa niin liki jokaisella tuntuu olleen samoja kokemuksia lapsen elämän alkuvaiheilta. Teki sitten niin tai näin niin aina se oli lapselle väärinpäin ja ympäriltä kuuli enemmän ja vähemmän sitä kuinka toimimalla noin ja näin, olemalla rauhallinen ja johdonmukainen hommat saa kyllä sujumaan lapsen kuin lapsen kanssa. Totta hitossa äiti kokee epäonnistumista kun ei saa omaa lastaan rauhoitettua tyytyväiseksi, syötettyä tai nukutettua niin kuin muut. Ympäristön palaute sitten vaan pahentaa tuota tunnetta.

Ja lopuksi, ei kyseinen kommenttisi juuri minuun iskenyt, tai siis meillä nukutuspuoli oli varmaan se suurinpiirtein helpoin osa tytön vauva-aikaa. Mutta muista jutuista on vastaavia kokemuksia ja monilla autistisilla lapsilla on noita nukahtamis-vaikeuksia joten tarinoina nuo on niin tuttuja.

muoks. sori, ollut vähän rankka päivä tänään... (en tarkoittanut tätä "paasaustani" henkilökohtaisesti sinulle vaan yleensä kaikille)

Juu eipä mitään. Mä en mitenkään erityisen henkilökohtaisesti ota vaikka mua keskustelupalstalla haukuttaisiinkin. :) Tämä kun on ihan virtuaalielämää eikä kukaan täältä minua oikeasti tunne ja voi parin mielipiteen perusteella minua arvostella. :)

Meillä taas eka EI NUKKUNUT pihalla lainkaan ja sit tää toinen nukkuis vaikka koko päivän siellä :D Päiväunia en saa sitä nukkumaan sisällä,yöunille tietty nukahtaa sisälle :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja o_O:
Mä olin tässäkin taas joku poikkeus, lapseni ei nukkunut muualla kuin sisällä vauvana. Oli kesävauva enkä silti saanut häntä vaunuihin ulos nukkumaan, max. ½ tuntia, jos sitäkään.

Meillä just näin. Tasan 30 min nukkui vaunuissa vaikka oli kuinka väsynyt, sen jälkeen huusi kunnes pääsi vaunuista pois.

Ymmärrän ap:n pointin. Mustakin on vähän huvittavaa, kun äidit ja isät silmät kirkkaina väittävät, että "lapsi ei suostu nukkumaan kuin ulkona" - ei siis puhettakaan, että väite koskee vain päikkäreitä. Kas kummaa, nämäkin perheet kuitenkin yöksi kyöräävät lapsensa sisään sieltä parvekkeelta :D.

Totuttamiskysymys tämä pitkälti on. Sama kuin melunsietämisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja hihi:
Ymmärrän ap:n pointin. Mustakin on vähän huvittavaa, kun äidit ja isät silmät kirkkaina väittävät, että "lapsi ei suostu nukkumaan kuin ulkona" - ei siis puhettakaan, että väite koskee vain päikkäreitä. Kas kummaa, nämäkin perheet kuitenkin yöksi kyöräävät lapsensa sisään sieltä parvekkeelta :D.

No, eiköhän aika moni pidä itsestäänselvyytenä sitä että yöt nukutaan sisällä (hyvällä tai huonommalla menestyksellä ) - ainakin näillä leveysasteilla? Eli siis kuvittelee sen olevan itsestäänselvyys kuulijallekin.

:D "kun meidän siiri-viivi ei voi nukkua kun on päällä tv/radio/imuri/hana/kahvinkeitin/joku pieraisee yms." Meidän siiri-viivi muuten nukkuu ihan hyvin ulkona kun tiejyrät yms. kulkee ohi, tai kun koira saa sisäpäikkäreillä jonkun sätkyn. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Nimenomaan lapsen totuttamiskysymys. Meillä lapset nukkuneet ulkona, koska alusta asti olen heidät ulos vienyt. Ei ole ollut mitään tarvetta nukuttaa sisällä. En nyt oikeen ymmärrä mikä tässä on ongelma. Toiset nukkuu sisällä, toiset ulkona, toiset molemmissa. Mitä sitten?

Nimenomaan näin. Minäkin olen kaikki kolme totuttanut ulos nukkumaan ja ihan tarkoituksella. Nytkin tuo alle 2v on ulkona päikkäreillä ja tuskin se täällä sisällä nukkuisi, kun kahdella isommalla on tuossa sen verran äänekkään leikit. Parempi, kun saa pieni nukkua ulkona ihan rauhassa ja saa siinä raitista ilmaakin. Tänään en ole ehtinyt ulkoilemaan ollenkaan niin tuo on samalla sitten se ulkoilun korvikekin.

Ja päikkärit jää helposti lopulta kokonaan pois, jos on taipuvainen antamaan periksi tyyliin "jos ei tänään nukuta niin huomenna sitten". Ap huomaa eräänä päivnä, että lapsi on vasta 2,5v ja sillä on joka päivä se päivä, kun ei nukutakaan vaikka olisi aivan rättipoikkiväsynyt.

En näe mitään ongelmaa tuossa, että nukkuu ulkona. Minusta paras vaihtoehto juuri se. Jostain kertoo sekin, että lapsi nukkuu ulkona pidemmät päikkärit kuin sisällä.

Joo. Mä olen maailman idoooooootein, tyhmä, ääliö, ensimmäisen lapsen äiti. Opetin lapseni nukkumaan vain ulkona vaunuissa. Ja kyllä on todella MEILLÄ (en puhu nyt muista) totuttamiskysymys. Jos olisin tajunnut nukuttaa joskus sisälle, niin no problem. Mutta kun olin niin pässi etten tajunnut!! Ainut millä olen saanut lapsen nukahtamaan sisälle PÄIVÄUNILLE on ollut 39 asteen kuume.

3 päivää, lapseni valvoi, nukkui vain yöllä. Sitten luovutin ja vein vaunuihin ulos. Olen monesti kironnut juhlissa yms. tilaisuuksissa joissa ei aina ulkonukutukseen mahdollisuutta. Mutta oma moka, olin tyhmä. Ensi kerralla olen varmasti fiksumpi. Ja olkaa kaikki te sisälle nukahtavien kullannuppujen äidit ystävällisiä ja lopettakaa ulkona nukkuvien vauvojen äitien parjaus. Tässä voisi sanoa melkein saman kun niille jotka tulevat neuvomaan koliikkivauvan vanhempia, tietämättä koliikista hölkäsen pöläystä. No, ehkä eri asia kuitenkin, mutta toiv. tajusitte pointin.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:

Nimenomaan näin. Minäkin olen kaikki kolme totuttanut ulos nukkumaan ja ihan tarkoituksella. Nytkin tuo alle 2v on ulkona päikkäreillä ja tuskin se täällä sisällä nukkuisi, kun kahdella isommalla on tuossa sen verran äänekkään leikit. Parempi, kun saa pieni nukkua ulkona ihan rauhassa ja saa siinä raitista ilmaakin. Tänään en ole ehtinyt ulkoilemaan ollenkaan niin tuo on samalla sitten se ulkoilun korvikekin.

Ja päikkärit jää helposti lopulta kokonaan pois, jos on taipuvainen antamaan periksi tyyliin "jos ei tänään nukuta niin huomenna sitten". Ap huomaa eräänä päivnä, että lapsi on vasta 2,5v ja sillä on joka päivä se päivä, kun ei nukutakaan vaikka olisi aivan rättipoikkiväsynyt.

En näe mitään ongelmaa tuossa, että nukkuu ulkona. Minusta paras vaihtoehto juuri se. Jostain kertoo sekin, että lapsi nukkuu ulkona pidemmät päikkärit kuin sisällä.

Ai niin ja ei noi meidän lapset ole silti mitään herkkäunisia olleet. Siinä vaiheessa, kun isommat oli jo hylänneet ITSE tuon ulkonanukkumisen ja olivat siis noin 2,5v ja 4,5v niin eivät heränneet edes vessan seinän poraamisen keskellä päivää. Koira saa haukkua vapaasti. Illalla kun ovat nukkumassa niin minä käyn räppäsemässä valot päälle ja laitan viikatut pyykit vaatekaappeihin jne. Eivät edes kylkeään käännä.

Eikä herää tuo ulkona nukkuvakaan, vaikka isommat saattaa rampata siinä ulko-ovella tai koira haukkua, jos joku soittaa ovikelloa jne.

Eli jos se kerran on jokin pointti tässä niin ei meillä silti heräillä.

Niinpä niin.. jokaisella on omat tapansa.

Meillä lapset on nukkunut kaikki päikkärinsä huomattavasti paremmin ulkona kuin sisällä. Kuopuskin on tässä suhteessa todella helppo.
Sen kun pakkaa vaunuihin ja kärrää vaunut terassille niin neiti jo on unessa.

Sisälle kun yrittäisi nukuttaa niin siihen menisi n.30min.
Toki huijaamalla onnistuisi paremmin, eli patteri pois päältä lasten makkarista, tuuletusluukku auki ja vaunut siihen luukun eteen.
Mutta jotenkin tuon pihalle kärräämisen mieltää helpommaksi.

Rice : :hug:

Ymmärsit hyvin pointtini. Enkä parjaa lainkaan sinua, tai siis ketään, pikkasen vaan "arvostelen" :D heitä jotka ei ole vielä tajunneet sitä minkä sinä olet tajunnut.
Onneksi mä tajusin jo ennen esikkoni syntymää. Voipi johtua siitä kun olen paljon lapsia elämässäni hoitanut.
Mutta, jaksamista sulle! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

:D "kun meidän siiri-viivi ei voi nukkua kun on päällä tv/radio/imuri/hana/kahvinkeitin/joku pieraisee yms." Meidän siiri-viivi muuten nukkuu ihan hyvin ulkona kun tiejyrät yms. kulkee ohi, tai kun koira saa sisäpäikkäreillä jonkun sätkyn. :)

No teidän siiri-viivistä en tiedä, mutta meidän poika herää todellakin kun ollaan oltu kylässä esim. lapsiperheessa ja lapset huutaneet. Se on ihan sama huutaako ne pihalla vai sisällä, ei meidän sälli nuku. Kuiskia ei kuitenkaan tarvi, puheen suodattaa. Ja tamäkin on MEILLÄ (painotan) ihan totuttelukysymys. Olin niin tyhmä etten laittanut telkkaria huutamaan täysille tai matkinut 3 veen raivopuuskaa, kun opetin lastani päiväunille. Ensi kerralla ei tarvitse sitäkään miettiä kun on se 3 vee omasta takaa sitten totuttamassa vauvaa.

Ymmärsit hyvin pointtini. Enkä parjaa lainkaan sinua, tai siis ketään, pikkasen vaan "arvostelen" :D heitä jotka ei ole vielä tajunneet sitä minkä sinä olet tajunnut.
Onneksi mä tajusin jo ennen esikkoni syntymää. Voipi johtua siitä kun olen paljon lapsia elämässäni hoitanut.

Ai, mä tajusinkin pointin. No kiva! :D Olin ihan varma, että saan lisää kuuraa vaan niskaan. Noh, parempi näin. :D

Ja sori toi siiri-viivi, mut meillä ei oikeesti melussa nukuta. Ja sekin on vain siis totuttelukysymys. Mutta taisin yajuta senkin pointin siis. :)

Minä vaan yhä toivoisin että kaikki lapsetkin sen tajuaisivat. Että nukkua voi siellä mihin äiti/isä heidät nukkumaan laittaa (totuttaa, ihan miten vaan), tapahtui ympärillä mitä hyvänsä.

ps. minäkin tajusin yhtä ja toiste ennen esikoisen syntymää ja totuttaminen about kaikkeen sujui loistavasti. Kuopus sitten opetti minulle sen ettei kaikki aina sujukaan niin helposti (vaikka olin kyllä senkin tajunnut jo esikoisesta huolimatta).

Toivottavasti sinäkin joskus tajuaisit! =)

Hassu juttu, mutta meidän vauva ei alkuun suostunut nukkumaan ulkona ollenkaan päiväuniaan ja sisälläkin vain pieniä pätkiä 15-30 minuuttia kerrallaan. Parvekevaunut oli joissa yritettiin nukuttaa, kun neuvolassa ohjeistivat (kuulemma olisi nukkunut pidempiä unia), mutta kun ei.

Vasta vähän yli vuoden ikäisenä kun muutimme rivitaloon, (lapsi edelleen nukkui vain 30min päiväunia) kokeilin kerran laittaa pihalle nukkumaan, ja kas vain, siellähän se nukkui 1,5 tuntia. Äiti sai hetken levähtää! Ja ulkona on nukkunut nyt joka päivä tuon saman verran. Kovilla pakkasilla nukkuu sisällä taas sen 30 minuuttia.

Yhteistyössä