Tapasin taas äidin, jonka "lapsi ei nuku muuten kuin ulkona." :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja hihi:
Ymmärrän ap:n pointin. Mustakin on vähän huvittavaa, kun äidit ja isät silmät kirkkaina väittävät, että "lapsi ei suostu nukkumaan kuin ulkona" - ei siis puhettakaan, että väite koskee vain päikkäreitä. Kas kummaa, nämäkin perheet kuitenkin yöksi kyöräävät lapsensa sisään sieltä parvekkeelta :D.

Totuttamiskysymys tämä pitkälti on. Sama kuin melunsietämisen suhteen.

No, eiköhän aika moni pidä itsestäänselvyytenä sitä että yöt nukutaan sisällä (hyvällä tai huonommalla menestyksellä ) - ainakin näillä leveysasteilla? Eli siis kuvittelee sen olevan itsestäänselvyys kuulijallekin.

Aivan, yleensä näin on. Ja miten on, nukkuuko nämä päivällä paremmin ulkona nukkuvat hyvin yönsä sisällä? Ei meillä ainakaan, joskus huonommin, joskus paremmin, mutta todella harvoin hyvin.

Ja tuleehan siitä väkisinkin totuttamista, jos huomaa, että lapsi ei suostu sisällä nukkumaan, vaan nukkuu paremmin ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Hassu juttu, mutta meidän vauva ei alkuun suostunut nukkumaan ulkona ollenkaan päiväuniaan ja sisälläkin vain pieniä pätkiä 15-30 minuuttia kerrallaan. Parvekevaunut oli joissa yritettiin nukuttaa, kun neuvolassa ohjeistivat (kuulemma olisi nukkunut pidempiä unia), mutta kun ei.

Vasta vähän yli vuoden ikäisenä kun muutimme rivitaloon, (lapsi edelleen nukkui vain 30min päiväunia) kokeilin kerran laittaa pihalle nukkumaan, ja kas vain, siellähän se nukkui 1,5 tuntia. Äiti sai hetken levähtää! Ja ulkona on nukkunut nyt joka päivä tuon saman verran. Kovilla pakkasilla nukkuu sisällä taas sen 30 minuuttia.

Tuttu juttu... miksi ei nukuttaa ulkona, jos sisälllä nukkuu vain lyhyitä pätkiä. Ei se ole kenellekään hyvästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Rice : :hug:

Ymmärsit hyvin pointtini. Enkä parjaa lainkaan sinua, tai siis ketään, pikkasen vaan "arvostelen" :D heitä jotka ei ole vielä tajunneet sitä minkä sinä olet tajunnut.
Onneksi mä tajusin jo ennen esikkoni syntymää. Voipi johtua siitä kun olen paljon lapsia elämässäni hoitanut.
Mutta, jaksamista sulle! :)

Anteeksi, mutta mikä saa sinut OLETTAMAAN että minä en ole TAJUNNUT jotain? Mielestäni olen tehnyt niin kuin itse olen parhaaksi katsonut ja kokenut ja asia jonka olin päättänyt jo ennen esikoiseni syntymää. Enkä ole missään vaiheessa joutunut hetkeäkään katumaan sitä, että olen opettanut lapseni nukkumaan ulkona päikkärit. Noin 2,5v iässä ovat itse sen tavan lopettaneet ja siirtyneet nukkumaan sisällä päikkärit. Ihan ilman pienintäkään ongelmaa. Meillä ei myöskään ole yöunissa ollut koskaan mitään ongelmaa.

Ja voin kertoa, että minä olen hoitanut elämässäni jo ennen omia lapsiani TODELLA paljon lapsia, ihan pieniä vauvojakin. Neljä nuorinta sisarustani ovat minua 15-18 vuotta nuorempia, joten olen hoitanut heitäkin vauvana paljon. (Ja siis olen myös ennen omia lapsiani hoitanut työkseni pieniä lapsia joten kokemus ei rajoitu vain omiin sisaruksiin.) Ja äidilläni on kahdeksan lasta ja sillä kaikella kokemuksellaan hän opetti myös sen kahdeksannen nukkumaan ulkona päikkärit. Ja ihan ilman ongelmia.

Eli ole nyt ystävällinen ja koita lopettaa tuo jankkaus, koska se että joku tahtoo nukuttaa lapsena ulkona (ne päikkärit, en tiedä ketään joka hengais parvekkeilla öisin) koska siinä ei ole mitään pahaa. Päinvastoin se on ihan paras paikka nukkua, näkeehän sen siitäkin miten paljon paremmin lapset siellä nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias ap:
Mun mielestä lapsi nukkuu, kun väsyttää, siellä minne hänet laitetaan nukkumaan. Jos ei tänään nuku niin sitten huomenna paremmin. En ole vielä kuullut lapsesta joka olisi sairastunut unenpuutteen vuoksi. Ja jos sellaisia on, kyse on varmasti jo jostain ihan muusta.

Mutta kukin tavallaan, ei se multa ole pois jos jonkun pitää perustaa makuuhuone tämän talven pakkasilla tai syksyn kaatosateissa pihalle. :D

Mikä tässä sinua häiritsee? Jos sinun lapsesi nukkuisi paremmin ulkona kuin sisällä niin nukuttaisitko silti sisälle? Miksi?

Aina tilanteen mukaan. :) Jos tilanne vaatii sisällänukkumista, tai ulkona, niin sitten niin. Nukkuu sitten vähempi kerrallaan jos ei uni maistu nyt. Ja paremmin seuraavalla kerralla. :)
Eikä mua muu häiritse kuin se että miksi noin voi olla. Meidän 2 lasta on aina nukkuneet siellä missä vaan ollaan oltu. Kun he ovat nukkuneet huonommin, niin sitten on välillä vähän valvottu. Mutta kyllä he aina nukkuneet on. :)
Mun mielestä tää on vain lapsen totuttamiskysymys. Ei mulla mitään ole ulkonanukkumista vastaan, mutta väitän silti että kyllä ne lapset osaa nukkua sekä sisällä että ulkona.

Sun aloituksesta ei kyllä käynyt ilmi tuo, että se on totuttamiskysymys. Siitä ymmärtää, niinku ois jotenki hirveää ja kamalaa, että jonku lapsi nukkuu vain ulkona. Niinku se ei vois olla edes mahdollista. Kiillota vaan sitä sädekehääs, pakkohan sitä jonku on kiillottaa.

Oho, joitakin vissiin vituttaa mun aloitus :D

Siis nukuttakaa lapsianne mun puolesta missä haluatte, ei mua häiritse yhtään. :)

Mutta älkää kukaan tulko mulle enää sanomaan että lapsi ei suostu nukkumaan kuin ulkona. Jonkun niin halutessa voin tulla kotiin kädestä pitäen näyttämään kuinka lapsi totutetaan nukkumaan sekä sisällä, että ulkona. Tää vaan pitää aloittaa jo aika pienenä, joten mieluusti en saapuisi alle puolivuotiaitten koteihin. :D Enkä halua tulla näkemään niitä parkkipaikoilla tai terasseilla olevia perhepetejä :o :D :laugh:

:D Voi kumpa tietäisitte miten monta sellaista lasta mulla on hoidossa aloittanut jotka "eivät sitten nuku kuin ulkona." Tuo on tuttu lause meille perhepäivähoitajille mutta joka ainoa tenava on nukkunut hyvin myös sisällä ja heti ensi yrittämällä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
:D Voi kumpa tietäisitte miten monta sellaista lasta mulla on hoidossa aloittanut jotka "eivät sitten nuku kuin ulkona." Tuo on tuttu lause meille perhepäivähoitajille mutta joka ainoa tenava on nukkunut hyvin myös sisällä ja heti ensi yrittämällä. :)

:) Sinäkin tajuat! :)

Onko sulle koskaan tullu hoitoon lapsia jotka syö vaan sillon kun niiden kans leikitään sitä tai tätä, tai jotka suostuu esim. pukemaan vasta kun ne saa mansikanmakuisen karkin? yms. :D

Onko sulle koskaan tullu hoitoon lapsia jotka syö vaan sillon kun niiden kans leikitään sitä tai tätä, tai jotka suostuu esim. pukemaan vasta kun ne saa mansikanmakuisen karkin? yms. :D

No ei tollasia lapsia ole tullut, oikestaan vaan noi päiväunihommelit ovat olleet tuota rataa. Olipa kerran sellanen lapsi, että äiti pelkäsi viedä häntä yökylään kun lapsi oli vauvasta asti nukkunut yksin omassa huoneessaan "eikä osaa nukkua jos joku toinen on samassa huoneessa." Leuka loksahti kun kerroin hänen lapsen nukkuneen jo puoli vuotta samassa huoneessa kolmen muun lapsen kanssa. :D

No ei tollasia lapsia ole tullut, oikestaan vaan noi päiväunihommelit ovat olleet tuota rataa. Olipa kerran sellanen lapsi, että äiti pelkäsi viedä häntä yökylään kun lapsi oli vauvasta asti nukkunut yksin omassa huoneessaan "eikä osaa nukkua jos joku toinen on samassa huoneessa." Leuka loksahti kun kerroin hänen lapsen nukkuneen jo puoli vuotta samassa huoneessa kolmen muun lapsen kanssa. :D

:laugh: Aaargh... :) Sun ja mun pitäis tavata hiekkalaatikon reunalla, luulen että meillä juttua riittäisi :D
Kiitos ja kumarrus muuten hienolle työlle mitä teet, meidänkin toinen "siiri-viivi" :D on pph:lla. Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa meidän perhepäivähoitajasta. :)

Meillä taas ei poika nukkunu ulkona millään, hyvä jos edes sisällä vähän.
Päikyssä on yksi ulkona nukkunu vauva eikä nyt 2kk hoidon jälkeen tietoakaan sisäunista. Kaveri ei kertakaikkiaan nuku sisällä vaikka hoitajat päättäs mitä. Ulos häntä ei ole mahdollista nukuttaa.

:laugh: Aaargh... :) Sun ja mun pitäis tavata hiekkalaatikon reunalla, luulen että meillä juttua riittäisi :D
Kiitos ja kumarrus muuten hienolle työlle mitä teet, meidänkin toinen "siiri-viivi" :D on pph:lla. Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa meidän perhepäivähoitajasta. :)

:D Taidamme ajatella joistakin asioista samalla tavalla. Mukavaa, että kohdallenne on sattunut hyvä pph! Lukeeko hän näitä plussan pph-ketjuja? Minä ja muutama hoitolapseni äiti luetaan ja nauretaan näille kauhutarinoille joita täällä silloin tällöin on. Toki hoitajia on moneen junaan ja osa tarinoista on totta.

No huhhuh, olin jo huolissani kun toi 2-vuotias menee puolen vuoden päästä hoitoon, että mitäs sitten kun ei halua nukkua vieläkään päikkyjä muualla kuin ulkona. Myös yli 20 asteen pakkasessa ;) Mutta eipä tarvi huolia eikä nähdä itse vaivaa kun voi pönkittää pph:n itsetuntoa antamalla sen opettaa lapsi sisäunille... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pee:
No huhhuh, olin jo huolissani kun toi 2-vuotias menee puolen vuoden päästä hoitoon, että mitäs sitten kun ei halua nukkua vieläkään päikkyjä muualla kuin ulkona. Myös yli 20 asteen pakkasessa ;) Mutta eipä tarvi huolia eikä nähdä itse vaivaa kun voi pönkittää pph:n itsetuntoa antamalla sen opettaa lapsi sisäunille... :D

:D ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Eiköhän se ole vanhemmista enemmän kuin lapsesta kiinni. Kyllä meillä nukutaan siellä minne äiti pistää nukkumaan. Kaikki kolme on nukkunut niin sisällä kuin ulkona.

Näin autistisen lapsen äitinä tälläiset kommentit joskus kuulostavat niin ikäviltä. :/ Juuri tänään tuli mietittyä yhdessä keskustelussa sitä kuinka paljon autististen lapseten äidit saavat paineita ja huonoa omaatuntoa noista kommenteistä kuinka kaikki on vaan vanhemmasta kiinni jne. Se on varmasti omiaan nakertamaan itsetuntoa silloin kun muutenkin on vaikeaa.

muoks. ja ihan yleisesti, jos lapsi nukahtaa päikkäreille ulos ilman mitään ongelmaa mutta sisällä siasi tapella tuntikausia niin ymmärrän hyvin ulkoilun suosimista. Saa samalla vanhempikin raitista ilmaa ja liikuntaa.

Minusta sinun on ihan turha ottaa nokkiisi tällaisista asioista. Jos lapsesi on autistinen, et kai vertaa hänen tapojaan tms. muihin ns. "tavallisiin" lapsiin. Joka asiasta voi loukkaantua, jos niin haluaa. Mäkin voin loukkaantua vaikka mistä lapsiin liittyvästä asioista, kun omani on kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä on:
Eiköhän se ole vanhemmista enemmän kuin lapsesta kiinni. Kyllä meillä nukutaan siellä minne äiti pistää nukkumaan. Kaikki kolme on nukkunut niin sisällä kuin ulkona.

Näin autistisen lapsen äitinä tälläiset kommentit joskus kuulostavat niin ikäviltä. :/ Juuri tänään tuli mietittyä yhdessä keskustelussa sitä kuinka paljon autististen lapseten äidit saavat paineita ja huonoa omaatuntoa noista kommenteistä kuinka kaikki on vaan vanhemmasta kiinni jne. Se on varmasti omiaan nakertamaan itsetuntoa silloin kun muutenkin on vaikeaa.

muoks. ja ihan yleisesti, jos lapsi nukahtaa päikkäreille ulos ilman mitään ongelmaa mutta sisällä siasi tapella tuntikausia niin ymmärrän hyvin ulkoilun suosimista. Saa samalla vanhempikin raitista ilmaa ja liikuntaa.

Minusta sinun on ihan turha ottaa nokkiisi tällaisista asioista. Jos lapsesi on autistinen, et kai vertaa hänen tapojaan tms. muihin ns. "tavallisiin" lapsiin. Joka asiasta voi loukkaantua, jos niin haluaa. Mäkin voin loukkaantua vaikka mistä lapsiin liittyvästä asioista, kun omani on kuollut.

Luitko kirjoitukseni aiempaa?

En tunne yhtään lasta joka olisi ollut autistinen vauvana. Kyllä ne silloin, ja usein vielä taaperoinakin ovat ainoastaan näitä terveitä lapsia joita vanhemmat ei osaa kasvattaa ja opettaa toimimaan eri tilanteissa...

Meidän tyttö sai diagnoosin vasta 3v iässä. Kehen oikeasti luulet minun (ja muiden ympärillä olevien ihmisten) verranneen häntä vauvana? :o Todellakin lapset on erilaisia ja joskus vaan ihmetyttää miten uskomattoman typeriä nämä onnekkaat terveiden lasten vanhemmat voivat olla kun uskovat kaiken olevan kiinni vain itsestä ja omista taidoista kasvattajana.

Enkä tarkoita tällä että olisin jatkuvasti vetämässä hernettä nenuun joka asiasta. meidän perheentilanteessa ei kai silloin muuta kerkeäisikään kuin jatkuvasti tapella. :D Mutta silti välillä jotkut jutut vaan ärsyttää. Eikä tämä edes niinkään omasta puolestani, olen jo aikaa sitten hyväksynyt sen että osa ihmisistä vaan on niin typeriä eikä loppupelissä ole minun ongelmani etteivät he pysty ymmärtämään muuta kuin oman napansa. Mutta lähinnä ajattelen näitä niiden vauvojen/taaperoiden äitien puolesta, joilla ei vielä itselläkään ole tietoa lastensa erityisyydestä. :/

Varmasti valtaosassa tapauksista kyse on totuttamisesta, mutta on myös erittäin haastavia lapsia (diagnoosilla tai ihan "taviksia"), joille vaan nukkuminen on tosi hankalaa. Esim. tuttavani on yrittänyt totuttaa vauvaansa mm. imurin, radion, ovikellon ym ääneen ja lopettanut, kun siitä ei tullut mitään. Tämä pikkuihminen, samoin kuin nuorempi sisaruksensa ovat erittäin herkkäunisia ja heräsivät aina esim. alaoven kolahdukseen, postiluukun rapsahdukseen jne ja vielä nytkään isomman ollessa 4v heillä on todella hankalaa tuo nukkuminen. Jollain vain on herkkäunisempia lapsia vaikka mitä yrittäisi, onhan meitä aikuisiakin erilaisia unenlahjoiltaan...
Ja kun se uni ja lepo on kaikille meille kuitenkin välttämätöntä ja sen puute vaikuttaa niin moneen asiaan, ymmärrän täysin, että ihminen koettaa järjestää heidän perheelleen parhaan mahdollisen nukkumatyylin.

Just. Kuule viimeksi eilen yritin nukuttaa lapseni viereen parisänkyyn. Siinä tenava kitisi 1,5 h, kunnes kyllästyin ja lykkäsin sen vaunuun. Ennen kuin pääsin pihalta pois, oli jo unessa. Näin on käynyt kymmeniä kertoja. Ikinä ei ole suostunut ottamaan päikkyjä pinniksessä. En vaan jaksa kuunnella neljää tuntia sitä kitinää siellä sängyssä, vaan minä luovutan, joten vika on kai minussa sitten. Joskus nukutan sisälle vaunuun. Toki voi olla mun vika, kun olen opettanut sen vaunuun nukkumaan, meillä kun on koiria ja lapsi nukkuu lenkkien ajan.

Illalla toki nukahdetaan mukisematta pinnikseen. Eilenkin jo 19 aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pipa:

Just. Kuule viimeksi eilen yritin nukuttaa lapseni viereen parisänkyyn. Siinä tenava kitisi 1,5 h, kunnes kyllästyin ja lykkäsin sen vaunuun. Ennen kuin pääsin pihalta pois, oli jo unessa. Näin on käynyt kymmeniä kertoja. Ikinä ei ole suostunut ottamaan päikkyjä pinniksessä. En vaan jaksa kuunnella neljää tuntia sitä kitinää siellä sängyssä, vaan minä luovutan, joten vika on kai minussa sitten. Joskus nukutan sisälle vaunuun. Toki voi olla mun vika, kun olen opettanut sen vaunuun nukkumaan, meillä kun on koiria ja lapsi nukkuu lenkkien ajan.

Ja mää oisin antanu melkein mitä vaan että tuo ois ylipäänsä nukkunu kunnolla päikkäreitä, ulkona tai sisällä. Mut eipä se nukkunu vanhempien tai muiden toimesta. Ei tosiaan ollu meistä kiinni. Kukkui sitten tuntikausia kun ei nukkunu.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja pipa:

Ja mää oisin antanu melkein mitä vaan että tuo ois ylipäänsä nukkunu kunnolla päikkäreitä, ulkona tai sisällä. Mut eipä se nukkunu vanhempien tai muiden toimesta. Ei tosiaan ollu meistä kiinni. Kukkui sitten tuntikausia kun ei nukkunu.

Juu. Meillä nukutaan vaunuissa ulkona jopa 4 h päikkäreitä. Sisällä ainoastaan vanhempien sängyssä joskus harvoin ja silloin max 30 min (1h). Ja sitten kitistään loppupäivä.

Mut se on hyvä että on näin kaikkitietäviä ap:tä, aatameja ja pph:ta, jotka tietävät että jokainen lapsi saadaan nukkumaan päikyt sisällä.

Meille saat ap tulla koska vaan nukuttamaan tuon tenavan sisälle. Asutaan Oulussa. Annanko tarkemman osoitteen?

Mun esikoinen ei nukkunutkaan, en koskaan nukuttanut häntä ulos ensimmäiseen 8kk aikana. Mutta kun ne päiväunet sitten alkoi menemään yhä huonommiksi, päätimpäs laittaa parvekkeelle vaunuihin, kun en huutavaa lasta saanut nukahtamaan muuten enää millään.

Oikeastaan tein sen nukahtamisen helpottamiseksi, mielekkäämpää työnnellä rattaita edestakaisin 10 minuuttia kuin itkukurkussa taistella sängyllä tunti huutavan hikisen lapsen kanssa. Ja kyllä, meidän poika oli juurikin noin hankala tapaus, edes väsyksissä häntä ei meinannut millään saada nukahtamaan ja jos saikin, jouduin häntä puolentunnin päästä nukuttamaan vielä uudelleen, kun hän heräsi kiukkuun. Ja mitä väsyneemmäksi meni, sitä kovempi huuto, riehuminen ja kiukuttelu. Ja voitte arvata, että koko päivä meni aina lapseltakin vain kiukutteluksi, kun ei kunnolla nukkunut juuri koskaan. Hän nukahteli pätkissä jopa 5 kertaa päivässä, kun normaalisti tuossa vaiheessa ollaan kaksilla, enintään kolmesti päiväunilla.

Ongelma ratkesi, samalla lapsi nukkui pidempään siellä parvekkeella koko kevään :) Ja jatkoi sitä koko kesän ja syksyn. Niin että enää tarvittiin aluksi kahdet ja lopuksi yhdet unet. Joista saatiin hyvä rutiini jatkaa sitten sisälläkin.

Nuorempi meillä on aina nukkunut hyvin, ei ole ulkona nukkunut kertaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Se jaksaa muuten monta viikkoo ilman päikkäreitä.
Kiva että sulla on lapsi joka nukkuu missä vaan.
Meillä tyttö nukku vaan vaunuissa, pihalla.

Esikoinen oli tämmöinen.

Sitä se teettää, kun on palstan suositusten mukaan ulkoilemassa lapsen kanssa......... :whistle:

Nukahtihan se sisällekin toki, mutta ei vartti tunnu missään jos muuten vetelee ulkosalla kolmatta tuntia.

Yöunet oli eri juttu, mutta ei se kyllä nukkunut silloinkaan.. hyvin.

No eipä ne aina nuku niinkun äiti tahtois vaikka äiti steppais sängyn äärellä ja seisois päällään. Meillä pojat on nukkunu päiväunensa pihalla, sisällä nukkuminen oli pätkittäistä kun taas tyttöjä ei saanut ulos nukkumaan millään ja uni oli pätkittäistä siellä. Ja ihan samalla tavalla on koetettu molemminpäin kaikille 4lle. Onhan se päivänselvää että rutiini, äänet sun muut on ihan erit, nukut sisällä tai nukut pihalla, lapsi havahtuu hyvin herkästi muutoksiin. Tytötkin olis saanu ehkä nukkumaan pihalla jos olis ollu hytkyttämäs kokoajan ääres mutta mitä järkeä siinä olis ollut ja välillä toivoi että voi nukkuis nyt pihalla kun se meinas sitten sisällä muiden lasten hyssyttelyä tietyn univaiheen ajan.

Eiköhän ne pienet lapsetkin ole yksilöllisiä nukkujia pienestä pitäen erilaisine mieltymyksineen. Ainakin meidän lapset on kaikki ihan eri maata. Toisella pitää olla ihan pimeä huone, toisella yövalo, yksi herää jokaiseen ääneen ja yksi ei vaik pommi tippuis, yksi on aamunvirkku ja toinen aamuntorkku.

Yhteistyössä